Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Henkje
#1007159
Hoi,

ik ben de katten nu ook aan het omzetten naar in ieder geval kvv als opstapje voor BARF. Het kleine kitten (10 weken) eet alles, geen problemen mee. Kuikens speelt ze mee, maar cb en kip en soepvlees vindt ze heerlijk. Brokjes eet ze al een week niet meer (staan er nog wel, blijkbaar geen behoefte aan?). Kippennekken legt ze bij ons op bed, dus die liggen nu tijdelijk weer in de vriezer, ook omdat de andere twee katten hier nog niet aan toe zijn.
Frits krijgt nu alleen 's ochtends brokjes en 's avonds cb. Ook dit gaat prima. Hij eet ook kuikens en stukjes kip en soepvlees. Dit gaat ook de goede kant op. Ik wil ook niets overhaasten.
Skoll (4 maanden) eet eigenlijk heel slecht. Ze heeft bij de fokker alleen brokjes gehad en eet af en toe een hapje. Voor een Maine Coon is ze klein en licht, maar niet mager. Cb eet ze ook als een klein hapje en met veel moeite 30 gram op een dag. Tonijn en zalm eet ze dan weer wel goed. Kuikens bewaakt ze met haar leven, maar meer dan eraan likken doet ze niet. Kip en ander vlees gaan er (4 hapjes) alleen in als het gemengt is met iets van paté of blikvoer. In de loop van de avond eet ze dan nog een paar happen. Brokjes eet ze ook af en toe. Het is geen grote eter dus.

Hebben jullie tips hoe ik het kan aanpakken of hapjes die ze misschien wel graag eet? Het is vervelend dat ze niet alleen wil zijn, dus apart voeren is ook erg lastig. Maar nu wil de kleine haar portie er bij opeten (ze weegt nu al bijna 1,5 kilo). En gaat Skoll liever spelen dan eten.
Door flin
#1007762
Hai Henkje,

als 'k 't zo lees is je Skoll de miepert?
aan de andere kant kun je je afvragen: waarschijnlijk heeft ze niet zoveel nodig? ze is niet mager zeg je...

'k neem aan dat Skoll wèl een goed gebit heeft?

wat 'k zelf zou doen is 2 of 3 keer op 'n dag eten aanbieden, en tussendoor nix laten staan, daarbij zou 'k die brokjes opbergen, en alleen cb, en vleesjes, al dan niet gemengd met blikprut geven....

maar als je hier verder leest kom je vast nog bergen tips tegen!

succes!
Door Borke
#1043323
Ik zou 2 of 3 keer per dag gaan voeren en dan zelf apart gaan zitten met 'de mieperd' zodat je in de gaten kunt houden wat ze eet.
Juist als je de hele dag eten hebt staan, is het veel lastiger in de gaten te houden!
Door Henkje
#1044312
Hoi hoi,

na de verhuizing hebben we nog steeds geen internet. Gelukkig wel een groter huis met veel ruimte (binnen en buiten) voor de poezels.
Ondertussen zijn we ook uitgebreid met Grendel (lapjes EK-Noor) uit het asiel. Vanaf dag 1 meteen op Carnibest en 's avonds nog een lekker barf-achtig hapje.
Alles eet een stuk beter, maar veel zwaarder is ze nog niet. De grote Frits gaat nu naar buiten en komt geregeld thuis met verschillende soorten muizen en merels. Hij eet ze dan ook helemaal op.
De brokken zijn het huis uit en Frits krijgt alweer haar op zijn neus! Ik begin het ook in de kattenbakken te merken. Ik vergeet ze wel eens schoon te maken (heb er twee) omdat ik het helemaal niet ruik. Laatst na 5 dagen dacht ik er weer aan en het viel me zo mee wat er in lag!
Echt super en de katten hebben zo'n mooie zachte glanzende vacht!

Skoll eet eigenlijk alleen goed als je haar eerst lang knuffelt en haar telkens weer bij het eten zet. 's Avonds eet ze nu wel alles op.

Wel zielig dat de kleinste Grendel niesziekte heeft opgelopen in het asiel, neus en oogdruppels krijgt ze, en na 3 dagen dwangvoeren is ze er weer helemaal bovenop gekomen.
Is het trouwens de bedoeling dat ze de botjes helemaal opeten? Hier worden ze helemaal afgeknaagd, maar blijven dan ergens in de kamer liggen.

Groetjes, Henkje
Door flin
#1044320
klinkt goed zeg; groter huis, meer ruimte...
internet is dan nog effe minder, komt ook vast goed!

en mooi, dat je nu al voordelen ziet van 'vers'..

hier piesen ze trouwens wel behoorlijk meer,
dus moet 'k idd opletten dat 'k dat uit de bak haal, maar hier staat maar 1 bak voor 3 zeikerds..

hier eten ze idd al de botjes op (dat vinden ze zelf ook errug lekkur en leuk klinken)
ze beginnen zelfs  liefst aan 'n puntig vleugeltje

maar dat hangt er miss van af wat je ze geeft?
duif, parelhoentje en kwartel kraken ze alledrie makkelijk weg, de kipperuggen van de markt (redelijk volwassen kippen) kunnen 2 makkelijk de baas, en voor nummer drie mep en hak 'k dit nog wat...nijn idem

    knuf voor Grendel!
Door Henkje
#1044323
Ik heb wel een poelier in de buurt gevonden, ik zal eens kijken of ik daar ook wat ander spul dan kip kan halen.
Ze plassen inderdaad meer, maar dat vind ik wel fijn. Ik ben doodsbang voor blaasgruis! Ik heb 2 bakken voor 4 monsters. Ik zal (als ik weer een computer kan vinden) wat foto's neerzetten.

Ow, Skoll is bijna een half jaar en wordt dan ook gesteriliseerd. Moet ze dan ook een andere samenstelling van voer? Ze zal (hoop ik) in ieder geval wat dikker worden.
Door flin
#1044338
blaasgruis was ook mijn directe reden om vers te gaan voeren!!! en jawel, ben heel blij met grote plassen... ;D

maak voor hier n's een lijstje met spullen waar je aan kunt komen, en die je wilt gaan voeren,
en of je daar nog kvv bij blijft voeren,  dan wordt 't miss allemaal wat duidelijker,
en kunnen meer mensen dingen aandragen, en/of kijken wat of niet anders kan?
Door Henkje
#1072686
Beter laat dan nooit!
Nog steeds geen internet, maar met de katten gaat alles super.

Ze hebben tot nu een vast eetschema waar ze aan gewend zijn en ze vinden me niet meer raar als er 'vreemd' voedsel in hun bakjes ligt.

's ochtends eten ze nog Carnibest, allemaal 125 gram. Dit gaat ook allemaal in een keer op.
's avonds krijgen ze een stuk kippenvlees, kipkarkas, kippenhart, lamshart, kipvleugel, eendennek, rundlap, schapenvlees, kuiken, vis, kwartel eigenlijk elke keer wat anders. Dit is ook waar ik aan kan komen, echt heel veel variatie is het nog niet, maar ik ben nog aan het zoeken in de buurt.

Vanaf vandaag krijgen ze nog maar de helft CB en er iets anders bij. En dan 's avonds weer iets anders.
Ik ben goed naar jullie menu's aan het kijken, want ik wil niet dat ze iets tekort komen. Ze eten allemaal graag vis (wel uit blik) maar verse vis alleen maar een paar hapjes. Krijgen ze zo wel genoeg vitamines binnen?

Ontlasting is bij alles helemaal goed en ze zijn nog steeds hyperactief en zo'n ontzettend zachte vachten!
Zelfs de DA vond dat ze er zo goed uitzagen en zo mooi in de vachten :) Mijn plan is wel om zo veel mogelijk BARF te doen en ook van kvv af. Misschien alleen voor Skoll kvv. Even kijken of ze niet te veel gaat afvallen.

Nja, ik ben tevreden over hun eetgedrag en moet het alleen nog voor Skoll kleiner knippen anders wil ze het niet. Terwijl ze verder alles kapot knaagt van boeken tot oordopjes. Raar beest.

De kippenren is nu ook zo goed als af, alleen zitten er nog geen kippen in. De konijnen vermaken zich en de katten mogen er met goed weer ook bij. Dat vinden ze ook heerlijk, beetje in de zon liggen en de konijnen opjagen, prachtig om te zien!
Door flin
#1072841
klinkt hartstikke goed zeg!

  zie de vette vis (uit blik of vers) als een aanvulling van de nodige omega-3; weinig te vinden in gekweekt vlees-dier
1 of 2 keer in de week een weinig, zeg 5 % van 't weekmenu

leuk is dat  ; die katten en konijnen samen lekker gek doen; soms denk 'k dat ze mekaar echt begrijpen...hier sliepen ze ook samen bijelkaar; 't loslopende huiskonijn  en de katten, in 'n mandje of op de bank, en idd ook echt samen spelen en uitdagen...
Door Henkje
#1078512
Zo, hier het 'menu' van mijn 4 monsters. We hebben het al een week volgehouden en ik moet zeggen dat ze eigenlijk alles eten.

                ’s ochtends ‘s avonds

maandag: 62,5 gr CB 40 gram vleesbot
+ 1 kuiken 20 gram orgaan

dinsdag:   62,5 gr CB   50 gram spiervlees
                      + kwart kwartel
                      (45 gram) + schep yoghurt (Frits de helft)

woensdag: 62,5 gr CB 40 gram vleesbot
+ 1 kuiken 20 gram orgaan

donderdag: 62,5 gr CB 50 gram spiervlees
+ 1 kuiken

vrijdag:     62,5 gr CB       40 gram vleesbot
+ halve eendennek   15 gram orgaan
(35 gram)

zaterdag:   62,5 gr CB   55 gram vis (compleet)
+ 1 kuiken

zondag: 62,5 gr CB 40 gram vleesbot
      + 1 kuiken       20 gram orgaan


150 gram per dag - CB volledig (kwart worst voor 4 katten)
minstens 6 soorten beest


90 gram per dag per week - kuikens
50% vleesbot 45 gram vleesbot 315 gram 240 gram per week
30% spiervlees 27 gram spiervlees 189 gram 144 gram per week
20% orgaan 18 gram orgaan           126 gram 96 gram per week


kuiken is 30 gram, 5 x per week is 150 gram
blijft over 630 – 150 is 480


vleesbot: Spiervlees Orgaan
• Kipkarkas vis (blikje tonijn op water) lamshart (rodi)
• Kipvleugel kwartel kippenlever
• Wildkarkas (runder) soepvlees kippenhart
• Eendennek kippenvlees                      kippenmaag
• Kwartel         smuldier vlees                      runderhart
                                      schapenvlees


gewicht katten:          21 okt.
Frits:       4,5          (bijna 4 jaar)
Skoll:       3,2          (7 maanden)
Ronja:     2,8          (6 maanden)
Grendel:     2,4          (5 maanden)

Ze vinden forel heel lekker.
Hertennek-achtig iets helemaal niet (balen, heb nog een kilo in de vriezer)
Ik wil nog aan (sorry lieve konijntjes) konijnenkarkas komen en eend en duif.

En een wonder is geschied! Skoll knaagt nu ook op kippenrug!! Scheelt mij weer heel veel knipwerk!
Laatst gewijzigd door Henkje op ma 27 okt 2008, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1078572
Ziet er zo op het eerste gezicht prima uit! Waarbij ik ervan uitga dat je niet echt 1/2 grammetjes staat te wegen  ;D het komt echt niet zo nauw hoor  ;)
Overigens vind ik 20% orgaan naast CB ruim. Ik zou zelf eerder 15% of zelfs 10% voeren, orgaan zit al genoeg in de kvv.
Door flin
#1078575
't is prima te lezen hoor!


je geeft ongeveer voor de helft cb, andere helft BARF

je BARF-gedeelte in % omgerekend,
kom 'k op:
vleesbot: 50%
orgaan: 16%
vis: 10 %
vlees: overig %
en af en toe een 1-dagskipje...

helemaal prima! mooie 'beestafwisseling'  :D
maarrr...
omdat er in de cb ook al flink orgaan zit, denk 'k dat je over de hele linie iets teveel orgaan geeft....

volgens mij kun je de cb aan de kant gaan schuiven, en helemaal samenstellen?  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door