Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#1042981
Ik krijg er binnenkort een Shih Tzu puppie bij  :) die bij de fokker opgroeid met  :-X :-X maar ik wil hem dus over zetten naar KVV en BARF.
Nu heb ik een aantal vraagjes,
* zal ik hem meteen over zetten naar BARF of eerst een weekje of wat KVV geven::) zodat hij misschien eerst rustig aan vlees kan wennen en dan daarna aan botten/kluiven?
*hoe zat het ook alweer met de berekening van puppies, hoeveel per kilo lichaamsgewicht mogen ze eten?
* ik heb voor mijn andere honden een menu en wil graag dat dit hondje het zelfde menu aan gaat houden. De zalm zal ik dan vervangen door de gemalen zalm van herby of verse sardines, maar er zitten hier nog meer dingen tussen die voor zo'n klein hondje volgens mij niet kunnen?Die lijken me te hard ::) heb ze even gemarkeerd.

Maandag 1: 500 gram haaskarkas 500 gram pens
Dinsdag 2: 500 gram konijn-koppen/poten 200 gram orgaan 300 gram groente
Woensdag 3: zalm
Donderdag 4: 500 gram kippennekken 500 gram pens
Vrijdag 5: 500 gram geiten/hertenribben 300 gram groente 150/200 gram tafelresten (ei Yoghurt enz)
Zaterdag 6: 500 gram kippennekken 500 gram spiervlees(rund of paard)
Zondag 7: 500 gram eendennekken 500 gram spiervlees
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1042996
Haas/konijn ken ik niet, maar de andere dingen die je gemarkeerd hebt lijken mij ook te hard voor een Shih tzutje. Kijk of je b.v. aan parelhoenkarkas kunt komen, of kwartel o.i.d.

Ik zou een volledig brokgevoerde pup eerst een weekje kvv geven (of zelf gemalen barfhap mag natuurlijk ook) om vervolgens, als alles goed gaat de barfdingetjes te introduceren.
Pups geef je zo'n 5 tot 10% van hun lichaamsgewicht en dan is 10 voor de kleinsten, dus ik zou in jouw geval met 8 á 9% beginnen. Anders gezegd dus 80 á 90 gram per kilo lichaamsgewicht.
Je percentages heb ik neit uitgerekend, maaraangezien je dit al aan je andere honden voert zal het wel goed zijn.

En uiteraard gefeliciteerd met je a.s. puppie!
Gebruikersavatar
Door pike
#1043005
Je kunt je puppy direct op barf zetten, dat is geen probleem. Alleen voor je eigen gemoed zou je kvv kunnen geven. Zelf heb ik bijna gelijk barf gegeven. Wou ook eerst kvv geven maar vond dat eigenlijk helemaal niet uitzien (gewend aan barf) dus toen toch maar gelijk barf.
Persoonlijk vind ik de botten die je vet markeert ook te hard voor een puppy zeker zo'n klein ding, ik heb met die van mij gemerkt dat hij de botjes heel moeilijk klein kon maken. Maar dat verschilt natuurlijk wel per hond.
Ik heb kippenekken kippevleugels, kipkarkas, parelhoenkarkas en -vleugels, konijnkarkas alles platgemept en gehamerd gegeven. En als vis kleine, complete, sardellen. Haaskarkas kwam er wat later (ook geplet) bij, ook eendevleugels heb ik gedaan.

Wat hoeveelheid betreft: Voor een pup tussen de 5-10% van het huidige gewicht, waarbij 5% voor pups van grote rassen, 10% voor pups van de hele kleine. Die van mij heeft een poosje op 10% gestaan. (Nu is hij bijna een half jaar oud en krijgt nog 4,75%).

Succes en heel veel plezier met je puppiedup  :D
Door ellyenrob
#1043570
Ik vind 1 kg voor zo'n mini pupje erg veel per dag hoor.
Zelf zal ik zachtbot geven, zoals kippenekjes en kwarteltjes, of gemalen botmixen of eendagskuikens.
Maar een konijnenkop lijkt me te hard, evenals herten/geitenribben, ook eendennekken zijn best hard.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1043580
leuk dat je wilt gaan barfen met die kleine!
zou toch ook eerst effies kvv geven en dan na een weekje met kippenekken, karkassen gaan beginnen.
denk dat die kleine daar al een hele kluif aan heeft!
Hij is zo klein dat ie nog niks kan met ribben,konijnen koppen en poten.
Daarbij vindt ik 1 kilo voor zo'n inieminie hondje wel erg veel hoor, zijn maagje kan dat volgens mij helemaal niet aan!
Begin rustig en geniet ervan!
Door Nynke
#1043793
ik lees nergens 1 kilo eten  :-\ :-X 

Wat weegt een shih tzu pup van 2 maanden?  1 kilo?  Dan mag hij toch 100 gram per dag eten, ofterwijl 10% ??
Als hij 2 kilo weegt op die leeftijd  mag hij dan toch 200 gram eten ?
Door Too
#1043814
Volgens mij is het gegeven menu van haar Cane Corso...  gaat ze de hoeveelheden aanpassen aan de uk maar wil ze vnl weten welke botten te hard zijn  ;)
Door laura86
#1043918
Ik zou iets rustiger aan beginnen dan je nu in je menu aangeeft. Alles wat je gemarkeerd hebt is denk ik te hard om mee te beginnen. Ik heb de eerste week alleen kippennekken gegeven. Dit is wel eenzijdig, maar kan voor die eerste paar dagen geen kwaad en je kunt goed afwisselen met diersoorten qua spiervlees en organen. De tweede week ben ik ook kipkarkasjes gaan geven, daarna ook parelhoen, etc. etc.

Je kan aan de poep prima zien of hij/zij toe is aan iets groters: als alles er goed uitkomt zonder onverteerde stukjes bot ben je toe aan de volgende stap  ;) Mijn pupje is ook gelijk overgegaan van brok naar barf: als je alles maar lekker rustig aan doet is dit geen enkel probleem.

Succes!
Door Nynke
#1044052
[quote="Too"]
Volgens mij is het gegeven menu van haar Cane Corso...  gaat ze de hoeveelheden aanpassen aan de uk maar wil ze vnl weten welke botten te hard zijn   ;)
[/quote]

:-[ ::) 
Door Naomi
#1044240
Ik vind 10% wel erg veel,
Ik heb een teckel pup van nu 17 weken ,en die heeft nooit meer gegeten dan 225gr per dag ,
Heb dit terug gebracht ze werd veel te dik.
Had haar anders kunnen rollen
Ze weegt nu 4,5 kg en krijgt nu 200 gr pd.
Ze doet het hier goed op ,als ze wat ouder is ga ik nog iets minder geven denk ik .
Door roefus
#1044242
Het zijn toch ook alleen maar richtlijnen, die procenten?
Gewoon er tussenin gaan zitten en dan merk je het snel genoeg.
Door Lizzy
#1044260
[quote="Naomi"]
Ik vind 10% wel erg veel,
Ik heb een teckel pup van nu 17 weken ,en die heeft nooit meer gegeten dan 225gr per dag ,
Heb dit terug gebracht ze werd veel te dik.
Had haar anders kunnen rollen
Ze weegt nu 4,5 kg en krijgt nu 200 gr pd.
Ze doet het hier goed op ,als ze wat ouder is ga ik nog iets minder geven denk ik .
[/quote]

Dat valt wel mee hoor. Sommige pups (zeker van kleine rassen) hebben dit gewoon nodig. Maar als pupsel te dik wordt, dan inderdaad minder geven. Linga is een Dalmatier en die at als pup 7 a 7,5% van haar lichaamsgewicht!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door