Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tamara*
#1044146
Een kennis van mij is enthousiast om ook vers te gaan voeren.
Ze wil wel overstappen van brok naar vers omdat haar hond al een tijd niet goed gaat.
Ik had haar wat vragen gesteld en kreeg deze mail:
He Tamara,

Nou ons mootje is al 6 1/2 jaar, hij weegt 29 kilo en krijgt 240 gram aan ecofood brokken op een dag.
Van puppy af aan was hij aan de diaree hebben allerlei onderzoeken gedaan en ook verschillende voeren geprobeer toen hij eenmaal 1 jaar was ben ik begonnen met eco food en dit was het enige wat hem stabiel houd.
Nu heeft hij natuurlijk die vreemde aanvallen (inene heel erg kwijlen) en ook heeft hij die vlekken in zijn ogen. Ik merk dat zijn conditie niet helemaal top is. En ik wil natuurlijk wel die gezonde hond. Nou ik wil zeker beginnen met kvv en zeker NIET zelf samenstellen.

Tja, en dan die ruimte in mijn vriezertje.... Ik ga dan 1 plankje vrij maken speciaal voor mijn mooooooo.........
En zijn het worsten of plakken? En wat gaat het kosten dan? En kan ik dan evengoed brokken blijven geven.
Bijvoorbeeld smorgens brokken en savonds vlees of als we eens weggaan helemaal brokken?

Hoor ook weleeens dat je dan nog vaker moet ontwormen? Is dat waar?
De merken die bij ons in de buurt te verkrijgen zijn, zijn: Energique, Duck, Carnibest, Rodi.
Ik zat dan te denken aan of de carnibest of de energique nr 4 (dat is toch die voor gevoelige honden?)
Omdat het een hond is die dus kennelijk heel snel aan de diarree gaat is het denk ik handig om pro biotica bij te geven en misschien eerst te overgieten met kokend water.
Verder iemand nog tips??
Door Cavaliers uit Drenthe
#1044157
Als het om mijn hond ging dan zou ik beginnen met Energique gewoon de nummer 1(geen 4).Van Cb hoor je toch vaak dat beginners/pups een dunnere ontlasting kunnen hebben.Ik heb zelf nog nooit aan een van mijn honden probiotica gegeven en weet dus niet of dit echt nodig is.Brokken te samen op 1 dag kan wel,maar bij een hele gevoelige hond zou ik alleen nog maar kvv geven en niks anders.Ze heeft het verder over vlekken(corneadystrofie?) op de ogen,daar zou ik als de wiedeweerga visolie(1 capsule per dag)voor gaan geven(te koop als oa zalmoliecapsules bij Kruitvat,niet duur),ik heb de ervaring dat dit goed kan helpen ertegen en dat de vlekken zelfs er uiteindelijk door kunnen verdwijnen,mits het geen staar is oid.Oh en gevoelige honden Altijd de kvv op kamertemperatuur geven(even in een zakje en dan in warm water leggen oid).succes!
#1044167
Onze vorrige boxer had ook heel veel maag darm problemen en een legio aan medicijnen. VAn alle br*kken zie ze kreeg bleef ze last houden (ook van die dure hypoallergene van de da). Steeds maar weer spugen en diaree.

Toen ovr gestapt op Energique 4 (tegen he tadvies in van de da trouwens). Binnen een mum van tijd werdt het spugen duidelijk minder. Ik kon de medicijnen gaan afbouwen en zelf stoppen. Het vele spugen etc was verleden tijd.
Wel heb ik haar 2mnd lang niets anders gegeven dan energique 4 later kon ik ook andere merken gaan voren.

Je zou het idd kunnen ovre gieten met heet water. Je kan het ook eerst zo proberen te geven en indien nodig gaan over gieten.
Probiotica zou je erbij kunnen geven. Toen onze vorrige boxers aan de diaree was en spugen als gevolg van een AB kuur heb ik het ook gegeven. je kon het duidelijk merken hoor. Ging snel een stuk beter met d'r

Verder zou ik geen brokken meer geven...
Door tieneke
#1044171
Brokken vandaag nog de deur uit doen en meteen overzetten op een graanloos kvv.
Dit de eerste dagen overgieten met kokend water of lichtjes aankoken.
Zo heb ik het ook gedaan met onze vorige Leonberger Kobus die ruim 4 jaar chronische dikke-darm ontsteking had.
De dag hierna poepte hij voor het eerst in jaren vaste mooie drollen  ;)
Door Tamara*
#1044453
Oke, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik ga het doorgeven aan haar.
Goede tip van de visoliecapsules. Ik ga haar zeggen die ook te gaan geven.
Ik ben benieuwd of de hond gaat veranderen, heb zelf het idee van wel. Laat jullie het nog weten ;)
Door Tamara*
#1052759
Nou 1 dagje wat dunne poep en daarna was de ontlasting goed.
Dus de overstap was veel minder dramatisch dan we gedacht hadden. Misschien had zijn lijf wel zoiets van eindelijk echt eten! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door