Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yalla
#10441
Ik heb mij ingeschreven voor een cursus Flyball en in de bevestiging staat vermeldt dat de honden tijdens de training niet teveel mogen drinken in verband met gevaar voor een maagtorsie. Is dat juist?

Een maagtorsie heeft toch met eten te maken of ben ik abuis.
Door Ink
#10442
Heb ik ook ooit gelezen. Maagtorsie na het drinken van veel, koud water.
Zal es kijken of ik dat nog kan vinden.
Was het toeval? Was het inderdaad de oorzaak of de aanleiding?
Door Ink
#10443
Ahhhhh, ik wist het al weer. Het was Salsafret.

"Door salsafret ( - 62.131.222.131) op Dinsdag, Augustus 20, 2002 - 04:09 pm:
Bertus, dit is de tweede keer dat ik je zie vertellen dat alleen brokkenhonden maagtorsie krijgen. Ik heb je het verhaal van de torsie van mijn hond verteld maar daar heb je nooit op gereageerd. Mijn hond at toendertijd geen brok maar heeft een maagtorsie gehad. Oorzaak: combinatie van een onwetende vriendin, warmte, veel beweging, heel veel koud water en een raketje. Je kan vlees voeren tot je geel ziet maar op die manier krijgt elke hond een torsie.
Ik denk dat het allerbelangrijkste nog VOOR voeding is dat je nooit nooit nooit nooit nooit!!! je hond voor of na inspanning veel koud water moet geven of voer. Geef na inspanning een heel klein beetje lauw-warm water. Lauw-warm water zorgt voor een betere vochtopname en wordt beter verdragen.
Als je hond moet trainen of lopen wacht daar minimaal 1 tot 2 uur tot na de maaltijd mee.
Uiteraard werkt voeding wel mee."
Door SHIVA
#10444
Ahhhhh, ik wist het al weer. Het was Salsafret.

"Door salsafret ( - 62.131.222.131) op Dinsdag, Augustus 20, 2002 - 04:09 pm:
Bertus, dit is de tweede keer dat ik je zie vertellen dat alleen brokkenhonden maagtorsie krijgen. Ik heb je het verhaal van de torsie van mijn hond verteld maar daar heb je nooit op gereageerd. Mijn hond at toendertijd geen brok maar heeft een maagtorsie gehad. Oorzaak: combinatie van een onwetende vriendin, warmte, veel beweging, heel veel koud water en een raketje. Je kan vlees voeren tot je geel ziet maar op die manier krijgt elke hond een torsie.
Ik denk dat het allerbelangrijkste nog VOOR voeding is dat je nooit nooit nooit nooit nooit!!! je hond voor of na inspanning veel koud water moet geven of voer. Geef na inspanning een heel klein beetje lauw-warm water. Lauw-warm water zorgt voor een betere vochtopname en wordt beter verdragen.
Als je hond moet trainen of lopen wacht daar minimaal 1 tot 2 uur tot na de maaltijd mee.
Uiteraard werkt voeding wel mee."
een domme vraag maar kan dit ook erfelijk zijn
starletts papa is overleden aan een maagtorsie
hoe en wat is niet bekend hond kwam uit zweden
als ik met de honden ga lopen zijn ze altijd aan het jagen en donderstenen ook met een bal zijn we bezig
als ze dorst krijgen gaan ze uit plas of sloot drinken komen we thuis gaan ze ook drinken hebben dan wel ongeveer 10 a 15 min in de auto gezeten
is dit helemaal fout dan? ga wel altijd na twee uur na het eten pas met ze weg
gr shiva
Door sylvia
#10445
ik heb een keer een bracco italiano een maagkanteling zien krijgen in de zevenhuizerseplas,deze hond was in het water aan het rennen het was een hele warme dag geweest,en hij dronk ook water tijdens het rennen ,je kent dat wel door het water rennen en tegelijkertijd de bek vol met water happen.Ik heb nog nooit zo iets gezien,je zag het hele beest gewoon opzwellen,grote paniek vooral ook omdat ze nog en heel eind met de hond naar de parkeerplaats moesten lopen (je kon daar niet met de auto komen)
Waardoor een maagkanteling nou precies wordt veroorzaakt is nog steeds een vraag.dus beter safe dan sorry
Door SHIVA
#10446
bedankt voor het antwoord
ik zal zover dat mogelijk is met de hondjes wat meer er op letten dat ze niet te veel drinken
nu gaan wij altijd of in de vroege ochtend of wat later op de avond maar nooit op het heets van de dag
gr shiva
Door Ink
#10447
Verschillende mogelijkheden komen voorbij.
- brokken
- geen brokken, maar vlees
- water
- erfelijkheid
- drinken
- vaccinaties
- voerbakken hoog of juist laag

De meest recente info is dat maagtorsies het meest voorkomen bij een lege maag. Vaak 's nachts.

Eens met Sylvia, houd maar met zo veel mogelijk een beetje rekening als het kan ...
Door qyan
#10448
ik weet alleen dat ik tijdens ene training een keer flink op mijn flikker heb gekregen van de hoofdtrainer, omdat ik stond te vertellen dat als we met qyan in het bos liepen ik altijd een flesje water bij me had, omdat hij anders uit de meest smerige sloten drinkt waar de dode vissen in liggen.
de vraag luidde, wil je je hond dood hebben aan een maagtorsie :o

ik krege idd het verhaal dat door het hijgen ed wat de hond doet tijdens en na de wandeling (weet niet goed hoe ik het moet benoemen) er kans bestaat op ene maagtorsie omdat er opeens ene plens water naar binnen komt.

bewijs heb ik niet voor je, maar hier dus ook zo´n soort verhaal gehoord.
ook tijdens de training en vlak voor de training en vlak erna mag er dus niet worden gedronken.
maar nu heeft ene dober toch snel last van ene maagtorsie, tenminste, als je het doberwereldje kan geloven.
ik hoor het zelf niet vaak, maar zal het maar aannnemen.

gr wendy
Door sylvia
#10450
ik weet alleen dat ik tijdens ene training een keer flink op mijn flikker heb gekregen van de hoofdtrainer, omdat ik stond te vertellen dat als we met qyan in het bos liepen ik altijd een flesje water bij me had, omdat hij anders uit de meest smerige sloten drinkt waar de dode vissen in liggen.
de vraag luidde, wil je je hond dood hebben aan een maagtorsie :o

ik krege idd het verhaal dat door het hijgen ed wat de hond doet tijdens en na de wandeling (weet niet goed hoe ik het moet benoemen) er kans bestaat op ene maagtorsie omdat er opeens ene plens water naar binnen komt.

bewijs heb ik niet voor je, maar hier dus ook zo´n soort verhaal gehoord.
ook tijdens de training en vlak voor de training en vlak erna mag er dus niet worden gedronken.
maar nu heeft ene dober toch snel last van ene maagtorsie, tenminste, als je het doberwereldje kan geloven.
ik hoor het zelf niet vaak, maar zal het maar aannnemen.

gr wendy
onze dober at zeer onregelmatig,dronk wanneer het haar uitkwam voor of na het rennen tijdens het rennen,en wij hebben er nooit bij stil gestaan dat een dober torsie gevoelig is.en ze heeft er ook nooit één gehad,terwijl alles wat je eigenlijk niet mag doen om de kans op torsies zo klein mogelijk te houden,hebben wij nooit geen rekening mee gehouden.
Door qyan
#10451
onze dober at zeer onregelmatig,dronk wanneer het haar uitkwam voor of na het rennen tijdens het rennen,en wij hebben er nooit bij stil gestaan dat een dober torsie gevoelig is.en ze heeft er ook nooit één gehad,terwijl alles wat je eigenlijk niet mag doen om de kans op torsies zo klein mogelijk te houden,hebben wij nooit geen rekening mee gehouden.
qyan eet dan wel regelmatig, maar drinken is het enige waar ik hem niet van tegen kan houden.
het enige wat ik niet meer doe is drinken meenemen, of ik moet toevallig naar het strand gaan, of naar een plek waarvan ik weet dat het water niet goed is, maar anders drinkt hij ok wanneer het hem uitkomt.

ik weet ook niet of dobers werkelijk torsie gevoelig zijn, het is me ook maar verteld
:-/
het enige wat ik gewoon echt niet doe is druk laten doen na het eten en dan drinken geven of water als hij echt extreem hijgt, hij hefet namelijk ook ene handje van lucht happen en zich daardoor verslikken.
en dan vlak voor en na het trainen, maar of dat daadwerkelijk een kans op een torsie geeft, ik weet het het niet.
daarvoor deed ik het wel gewoon en nooit ergens last van gehad.
maar verder zou ik het ook niet weten.
kan er ook niet voor 99% een kasplanthje van gaan maken.
Door Cat
#10452
Mijn oudste Border kan soms als hij zwemt opeens gaan 'watertrappelen': hij spettert dan met zijn voorpoten op het water zodat hij de spatjes op kan vangen met wijdopen bek: het lijkt alsof hij verzuipt!

Zelf heb ik inderdaad er later ook aan gedacht: lucht happen, water binnenkrijgen en zich druk maken tegelijkertijd, dat kan niet goed gaan. Een maagtorsie zou dan idd best een logisch gevolg kunnen zijn.

groetjes Cat
Door Janet
#10453
Wat ik wel eens doe als ik op een warme tijd weg moet, is geschilde en in blokjes gesneden komkommer of watermeloen meenemen. Is prima in porties te verdelen, bevat veel vocht en komt niet als een plens op de maag terecht.
Door Paul_Barte
#10454
Maagtorsie is naar mijn mening vaak een kwestie van DOMME PECH hebben!!

Uiteraard zijn bepaalde rassen gevoeliger voor een torsie met name honden met een brede borstkas en extra grote honden.

Veel eten of veel drinken en dan laten rennen kan natuurlijk van invloed zijn evenals het lucht happen enz. enz.

Het is echter ABSOLUUT GEEN garantie dat als je je eigen aan diverse regeltjes houdt dat je hond geen torsie kan krijgen en andersom...............

Al ben ik wel van mening (net als Roger trouwens) dat een maag die alleen gebruikt wordt als opvangbak voor het uiteen laten vallen van brokken met een plons water niet te vergelijken is met een maag 'die moet werken' om vlees(voer) te verteren!!!
Door ine
#10455
Was vandaag bij onze DA. Hij vertelde, dat hij een hond had gehad met een maagkanteling, afgelopen weekend.
De hond had voor het eerst dinner gehad. De hond heeft het niet overleefd.
DA vertelde, dat het hem op was gevallen, dat de meeste maagkantelingen in z'n praktijk, ontstonden na het eten van diner.
Ok, het is zijn observatie, maar 1 da, maar toch!!
Zelf ken ik enkele gevallen van honden, die na een dag jagen een bak water leegdronken en een maagkanteling hebben gekregen, helaas ook met dodelijke afloop!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door