Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1041234
ik ben voor vanaf komend weekend voor 3 weken oppas voor de 8 katten van een vriendin.
en ik wil ze graag allemaal gewoon barf geven, maar ik heb nog niet echt een idee hoe ik dat ga aanpakken.
de katten eten zowat allemaal geregeld vers (eenvoudige barfdingetjes en kvv), maar ook br*k en bl*k.

5 van de 8 zullen redelijk kunnen barfen zonder moeite, maar er zitten ook wat tutten tussen. zo is er 1 kater van 14 bij, en die moet eigenlijk weinig verse dingen. een beetje soepvlees uit het handje wil soms wel lukken, maar weer niet. er is 1 oranje meisje met een kauwprobleem (knaagt met de voortandjes) en 1 dikke rode kater die ingewikkeld doet over vissengraten.
er is 1 jonge poes met voedselnijd, en 1 kater die graag zn broers en zusters van de maaltijd wegmept omdat hij het wilt opeten.

als het me lukt, mogen ze allemaal volledig op barf gezet worden. ik zou dat wel heel leuk vinden als me dat lukt, zonder dat ze er onder lijden natuurlijk.
het is me bij poet ook zonder moeite gelukt, maar daar zat ik wel een hele dag bij, en poet woont als enigskat, en poet had honger en was van slag van de kap.
de kater van 14 is nu ook al aan het stresskotsen omdat zn moeder straks op vakantie gaat.

blikvoer eten ze alle 8 goed, en er is genoeg kh-vrij blik in huis. maar de bejaarde mag niet alleen blik, omdat hij dan tandplak krijgt schijnbaar. er ligt wel wat in de vriezer om te kunnen barfen, maar misschien niet genoeg qua variatie en hoeveelheid van alles voor die 3 weken. als ik dingen wilde geven, mocht ik die bijhalen op haar kosten.
er is ook een beetje kvv nog, maar das niet veel.

het leek mij handig dat ik zoveel mogelijk overzicht heb, iig tijdens de maaltijden. ik ben gewend om tijdens het eten voor politieagent te spelen, dus dan houd ik daar de vreetschuren (zijn er 2 tot 3 van de 8) extra goed in de smiezen.
de vriendin heeft een tafelzeiltje gehaald, wat ik op de vloer kan leggen als vreetkleedje voor het barfspul.

ik zal er 1 tot 2x per dag aanwezig zijn. om eten en aandacht te geven, en huis beetje proper te houden en bakken te scheppen enzo. en de plantjes proberen te laten overleven.

hoe kan ik dat het beste met het eten aanpakken? iets wegleggen en dan weggaan is niet handig, want niet iedereen barft even goed, en dan zie ik niet of ze allemaal genoeg binnenkrijgen (of de vetlellen alles en de dunnetjes niets). de oudste kater is al zielig genoeg omdat hij zn moeder moet missen, en een grote voorkeur voor brok heeft en eigenlijk niet barft. ook eten ze niet allemaal netjes in 1x hun portie op, sommigen eten in gedeeltes.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1041334
ik denk dat ik de moeilijkste eters bij elkaar in 1 ruimte zou zetten..
toch iedereen (of diegene die het niet goed eten) wat blikvoer doorheen mengen..
en misschien nog een keertje extra heengaan.. tussen de middag ofzo..

ik denk nl dat je er toch niet aan ontkomt om ze over te moeten laten wennen van lekkere smaakjes naar gezond voer.
en dat je er ook niet aan ontkomt dat de kieskeurige poezenbeesten altijd kieskeurig zullen blijven.
maar wat wel belangrijk is.. heb ik hier gemerkt bij die 6 poezenmonsters..
is dat het feitelijk niet te doen is om constant politieagentje te spelen..
hier zijn er een paar die gewoon flink up tempo eten.. maar ook paar die steeds terugkomen voor nog een hapje of 2.. en dan weer weggaan..
als je het steeds weg moet halen krijgen die veel te weinig eten..

hier zitten de hongerlappen en wildebrassen in de bijkeuken vanwaar ze ook snachts lekker naar buiten kunnen..
daar krijgen zij hun eten..
en in de woonkamer zitten de twee mutsen die nog wel eens de pineut zijn met meppen krijgen en niet binnen durven komen enzo..
met zijn 2tjes hebben ze alle rust om snachts hapje voor hapje te doen..
en de rest in de bijkeuken regelt het aardig zelf..
Door brie
#1041357
Mijn allereerste reactie was  :o SUCCES!!!!
Je hebt er een dagtaak aan joh! 8 katten verzorgen en ze dan ook nog eens laten barfen..
Tja, mijn ervaring is altijd dat je het van te voren nog zo goed kan bedenken en plannen, maar dat het toch altijd anders loopt dan gepland. Kan erg frustrerend zijn, want je maakt je continue zorgen of ze allemaal wel voldoende hebben binnen gekregen. Tegen de tijd dat het een beetje gaat lopen is je vriendin al terug (voor haar wel makkelijk want dan kan ze zo jouw plan doortrekken en zijn haar katten al aan het barfen) en zit jij met roodomrande ogen de naadjes uit het tafelkleed te trekken..haha  ;D

Hou iig wat achter de hand, wat je als "basis" blijft geven. Dan zal dat waarschijnlijk een kleine portie worden, maar je merkt snel genoeg wie dat wel of niet kan hebben.
Dan zou je smiddags bv de barf spulletjes kunnen geven. Of blik met vers mengen. Wat hier ook altijd wel goed werkt is het vocht uit een blikje tonijn over het vlees gooien. gaat het lekker stinken  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1042794
nou, we zijn begonnen. en het valt eerlijk gezegd best tegen :-[
wat me tegenvalt is de hoeveelheid stront en stink. ik heb staan kokhalzen tijdens het brokkendrolscheppen, dus daar gaan we iets op verzinnen.

er is niet genoeg kvv op voorraad om ze iedere dag allemaal dat te geven. de hamer die er is, lijkt te horen bij een hamertje-tik-spel, dus dat schiet ook niet zo op.

als ik er straks heen ga, neem ik mn eigen hamer mee, das een gewone klauwhamer, dus mept beter. daar geef ik ze eerst hun blik ontbijt met wat kuikentjes, en dan mep ik kippenpootjes en een kwartel tot moes.
dan duik ik in de vriezer, en neem het 1 en ander mee.

als ik weer thuis ben, ga ik dan 9 kilo barf malen tot complete verhoudingen, en porties van 75 gram maken.
wss is er niet genoeg vlees en orgaan, dus dat haal ik dan morgen op de markt bij.
en nu maar hopen dat mn vleesmolen wilt meewerken.
Door *Axel*
#1042811
:o Mijn eerste reactie was gelijk aan die van Brie.

Als ik dit lees heb ik best erg makkelijke katten. Ze krijgen elk hun bordje en laten mekaar met rust.

Ik zelf zou eerst bij alle katten voor het overzetten op kvv gaan, denk ik. Als je dan toch spullen mag bij halen, maak je het jezelf al wel makkelijker met kvv bijhalen. Daarna zou ik degene die het goed doen op de kvv overschakelen op barf. Hoef jij niet in 1x voor 8 katten barf te malen.
Succes hoor!
Door Hilde__
#1042845
Ik vind het heel dapper van je  ;D En ja brokkendrollen stinken heel erg...Laatst heb ik 3 katten verzorgd die c1000 brokken en blik kregen en ik snap niet hoe die katten zulke enorme drollen eruit geperst krijgen  :o. En dat terwijl die katten kleiner waren dan die 3 van mij  ::)
Door verwonderd
#1043018
HildeR schreef: Ik vind het heel dapper van je ;D En ja brokkendrollen stinken heel erg...Laatst heb ik 3 katten verzorgd die c1000 brokken en blik kregen en ik snap niet hoe die katten zulke enorme drollen eruit geperst krijgen :o. En dat terwijl die katten kleiner waren dan die 3 van mij ::)
Vind je het ook niet enorm zielig als je die arme beesten op die kl*te br*kken ziet kauwen? Ik vind het ineens dierenmishandeling en dat terwijl ik mijn vorige kat altijd br*kken heb gegeven. Gek hoe je zienswijze zo kan omslaan. Of zoals Kruimel zegt: je ineens het licht ziet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1043043
ik vond het gisteravond idd heel moeilijk om ze achter te laten met een schaal brokken. maar er zijn er zeker 2 die heel moeilijk over vers doen, en 1 wil het eigenlijk helemaal niet.
en die ene mist zn moeder heel erg en is al een bejaarde ziel. en op ongeveer 50 gram blikvoer kan hij niet de hele dag teren. de rest ook niet overigens. en er zitten een paar schrokoppen bij, en een aantal rustige eters.

gelukkig hadden ze niet heel de schaal leeggegeten, dus ze vonden de brokjes volgens mij ook noodzakelijk kwaad.
toen ik binnenkwam, heb ik eerst wat kuikens rondgeslingerd, en mintens 5 hebben er goed van gegeten (van 1 kon ik niet zien of die ook iets heeft gegeten).
daarna heb ik ze blik gegeven, en dat ging iets minder snel op dan gisteren, ook omdat ze al een kuikenaperatiefje hadden gehad natuurlijk. tijdens het blik heb ik opa uit zn rode slaaphuis gehaald, en die heeft ook wat gegeten. het oranje meisje kreeg een bordje met extra fijn geprakt blik, want die kauwt heel raar met haar voortandjes.
daarna een kwartel gedeeltelijk gepluimd en in 2 gesneden en een ontdooide kippenpoot weggelegd. de kwartel werd wel beroken, maar niet grommend gehapt. 1 van de katers zat wel een beetje het binnenwerk op te eten, en 1 van de birmanen had toen ik wegging een pootje in zn mond.
de kippenpoot is redelijk opgegeten, op het grote stukje bot waar hij was gesneden na.

ik heb de vriezer leeggehaald, en kan 6 kilo barf malen. dat ga ik zo eens doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1047830
mn nieuwe wokkel is er nog niet, dus ze zitten nog op brok en blik en wat kuikentjes voor diegenen die kuikentjes eten.
vandaag is ook de laatste kwartel opgegaan. kwartel vinden ze best lekker. ik vind er de volgende dag niets van terug, maar het kan ook zijn dat de naaktslakken zich er tegoed aan hebben gedaan.
vers eten doen ze buiten, want ik poets al genoeg. ik slinger de verse dingen de tuin in, en dan mogen ze het zelf uitzoeken. van de week ook een zak ontdooide vissen omgekieperd.
blik eten doen ze binnen, op een stuk tafelzeil, en daar zet ik dan 8 bordjes op. er staat een bakje brokjes boven, en beneden ook een bakje. als ik wegga, zet ik ook een bord met een heel blik neer.

maar wat een enorme hopen stront. en het stinkt vreselijk.
ik ben nooit meer boos op sien als ze een haar van mij heeft gegeten en een drollenketting voor me heeft gemaakt, en deze dan door de halve kamer meesleurt en afveegt (kriebelt natuurlijk aan haar poepgat).
vandaag was ik bezig met 1 van de 5 poepdozen te scheppen, en 1 van de meisjes zat een beetje aan mn rug te kriebelen. ik ging een beetje opzij, en ze ging op de bak. er kwam me toch even een hoop uit  :o
het leek wel een berg hondenfrolicdrollen. en stinken  :buck2:

ik hoop dat snel mn nieuwe wokkel geleverd wordt. dan kan ik vers malen, en kunnen ze dat eten.
er zijn 4 tot 5 die liever vers eten. brokjes eten ze het minst graag. maar het is logistiek nu niet mogelijk om ze compleet te laten barfen, want ik heb zelf ook nog een leven en 2 katten.
ik ben nu al gemiddeld 3 tot 4 uur per dag kwijt aan ze, en Ot en Sien komen in opstand. als ik thuiskom, krijgen ze eerst eten, en daarna gaan ze gelijk ruzieen. ik ruik natuurlijk heel erg naar andere katten, en niet 1, maar 8. waaronder een paar katers. en het zijn brokkenkatten, dus die zullen ook wel minder lekker ruiken.

het bange oranje meisje heeft vandaag wel heel hard naar me zitten spinnen. ik kon haar ook aaien, en toen ging ze nog harder spinnen.
een streepjesmeisje vraagt al een week aan me of ze met mij mee naar huis mag. ze komt graag op schoot, en kroelt dan. vanmiddag is ze wel door het lappenmeisje van mn schoot gemept, want die vond dat ik haar mens was.
1 van de birmanen maakt raar geluid als je hem over zn buik kriebelt. net een blaadjeswaaier  ;D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1048372
ik lig in een deuk om die verhalen van jou..
maar idd.. wat een werk he!
ik ben heel blij dat mijn katten niet zo heel moeilijk waren met overzetten..
en ook dat ik er zelf niet zoveel werk van gemaakt heb..
daarmee bedoel ik.. dat ik zoiets had van.. dit krijgen jullie.. zoek t uit!
dat heeft wel gewerkt..
maar jij hebt natuurlijk helemaal niet zoveel zicht op al die katten.. jij bent niet bij ze in huis.

en idd.. wat een verschil in stank he!
boris hier gaat altijd zitten kakken als ik zit te eten..  :-X
verdomd als t niet waar is..
maar tegenwoordig doet me dat niks meer..
ik maak de bak lekker 1x per week schoon..
terwijl er toch wel een paar op de bak gaan hier..
de meesten doen t buiten..
maar normaal maakte ik hem echt eens in de 2 dagen schoon.. anders ging je van je stokje als je smorgens beneden kwam..

maalt je porkert nu wel goed??
Gebruikersavatar
Door koekje
#1052119
de porkert doet het geweldig met de nieuwe wokkel. ik vond het malen zowat leuk vanmiddag  :D

helaas is 1 van de birmanen behoorlijk ziek. ik kwam aan het einde van de middag, en hij was kwijt. ik helemaal in de stress dat hij welicht ontsnapt zou zijn, en heb alle hoeken en gaten afgezocht. zelfs de kattenbakken geinspecteerd of er geen dode birmaan in lag.
de laatst optie zou zijn dat hij ergens in de tuin onder een struikje zou liggen. ik deed de achterdeur open, en daar zat hij. helemaal zielig, en wilde niets eten. het verklaart ook waarom het hele huis onder de kots zat, en er lagen veel plakkaten in de tuin.in 1 kotsplas in de tuin vond ik een stukje aangeknaagde varen.
hij zat zielig te smekken, en deed raar met zn tong, alsof er een haar op zat. daarna spuugde hij schuim.

we zijn er mee naar de spoedkliniek geweest.
wat een ellende zeg  :'(
achter ons kwam een mevrouw binnen in paniek, met een katje op de arm. katje had hele grote ogen, bekje stond beetje scheef, tongetje hing er een beetje uit en ademde heel eng. even later kwam de mevrouw met aanhang de behandelkamer uit, zonder kat, en ze waren allemaal ontdaan.
een tijdje later weer 2 mensen uit een behandelkamer, ook huilen enzo, en een leeg mandje. ik hoorde de assistentie iets over crematie zeggen.
ik heb net bij thuiskomst zitten emo-eten, doe ik anders nooit.

de birmaan is helemaal doorgelicht, en een virus is waarschijnlijk.
morgen ga ik hem dwangvoederen (heb ik nog nooit gedaan) en primperiddruppels in zn bekje doen.
toen we weer daar waren, hoorden we van boven kotsgeluiden, van een andere kat. ik heb geen braaksel gevonden, maar vrees toch idd voor een virus. ook de oude kater maakte een letterlijk scheet geluid op de bak. daarna stond het vreselijk in de ruimte.

ik zit er helemaal doorheen.
1 van de katten ziek geworden onder mijn hoede (en mss meer dan 1), en die vreselijke gebeurtenissen in de kliniek.
Door Mevroi Kruim
#1052315
Ach nee toch! Wat een ellende joh!
Tja, virussen kun jij ook niks aan doen natuurlijk, en als 1 het heeft volgt de rest ook wel meestal. Helaas  :(
Dwangvoeren is iets waarvan je ff de slag te pakken moet krijgen, kat onder de arm, bak met eten bereid, bek open met de ene hand en proppen met de andere hand. Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1052325
hij zag er vandaag al weer een stuk gezelliger uit.
voor de zekerheid wel een dosis primperid gegeven, en vanavond krijgt hij er nog 1 (in totaal 2 van de 4 voorgeschreven doses).
dwangvoederen bleek niet nodig, hij at uit zichzelf een half blikje heuvels i/d op. en een kuikentje, hij piepte er zelfs om.
vanavond de rest van het blikje meuk en smaakstoffen en een gepocheerd kipfiletje.

hopenlijk heeft de vriendin een vlucht, want ze zou ws morgenochtend thuiskomen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door