Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kurt007013
#1042821
:-\ :-\ :-[
hoi ,

hier ben ik nog eens met ongeveer dezelfde vraag.
Mijn volwassen boxers wegen +/- 30 Kg dus mogen ze ( 2% van hun lichaamsgewicht ) zo'n 600gram/dag ( of 4200gram / week ) krijgen.

Als ik dit verdeel over 14 maaltijden en rekening hou met volgende percentages dan kom ik op het volgende :
50% bot =  300gram/dag of 2100gram/week
15% spiervlees = 90gram/dag of 630gram/week
15% orgaanvlees =        idem
15% groenten =              idem
5% supplementen = 30gram/dag of 210gram/week 

doch , als ik dan dus een maaltijd geef van runderhart + groenten + supplementen = 90+90+30 = 210gram voor een maaltijd vind ik dit toch zéér weinig ! OF NIET ?
Idem voor het geven van Pens ?
Voordien gaf ik echt op het gevoel ( en dat was steeds heel wat meer dan via deze % ) en dan stonden mijn boxers ECHT goed ( niet te mager maar zeker niet te dik ) Als ik mij nu aan deze % zou houden , zullen mijn honden dan niet te mager worden ?
Of mag ik het % van hun lichaamsgewicht verhogen ?
grtz kurt 
                       
Door sandrra
#1042862
Tuurlijk mag je t verhogen als blijkt dat ze er te weinig aan hebben. Ook hier geld op 't gevoel/oog voeren. Tenminste zo doe ik t.
In het begin heb ik die % aangehouden om een idee te krijgen hoeveel barf ik moest geven en toen gekeken hoe ze t er op deden. Van daaruit kan je dan verhogen of verlagen als t nodig mocht zijn.
Door Antonia
#1042871
[quote="kurt007013"]
:-\ :-\ :-[
hoi ,

hier ben ik nog eens met ongeveer dezelfde vraag.
Mijn volwassen boxers wegen +/- 30 Kg dus mogen ze ( 2% van hun lichaamsgewicht ) zo'n 600gram/dag ( of 4200gram / week ) krijgen.

Als ik dan dus een maaltijd geef van runderhart + groenten + supplementen = 90+90+30 = 210gram voor een maaltijd vind ik dit toch zéér weinig ! OF NIET ?
Idem voor het geven van Pens ?
Voordien gaf ik echt op het gevoel ( en dat was steeds heel wat meer dan via deze % ) en dan stonden mijn boxers ECHT goed ( niet te mager maar zeker niet te dik ) Als ik mij nu aan deze % zou houden , zullen mijn honden dan niet te mager worden ?
Of mag ik het % van hun lichaamsgewicht verhogen ?
grtz kurt 
                         
[/quote]

Voor het vaststellen van de voedingsbehoefte (is hoeveelheid voer) hanteren we de volgende leidraad:
- pups en jonge honden krijgen 5 tot 10% van hun lichaamsgewicht, waarbij je voor de kleinere rassen vaak in de buurt van de 10% zit en voor grote rassen vaak in de buurt van de 2%
- volwassen honden krijgen 2 tot 5% van hun lichaamsgewicht, waarbij weer 5% voor de kleinere rassen en 2% voor de grotere rassen.

Dit is en blijft een leidraad, het is géén wet van meden en perzen. De ene hond is immers de andere niet. Voeren doe je met je ogen (kijken) en met je handen (voelen), mocht blijken dat de hoeveelheid niet klopt omdat de hond te dik of te dun wordt, dan pas je dat dus aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#1042927
[quote="kurt007013"]
:-\ :-\ :-[
Voordien gaf ik echt op het gevoel ( en dat was steeds heel wat meer dan via deze % ) en dan stonden mijn boxers ECHT goed ( niet te mager maar zeker niet te dik ) Als ik mij nu aan deze % zou houden , zullen mijn honden dan niet te mager worden ?
Of mag ik het % van hun lichaamsgewicht verhogen ?
grtz kurt 
                         
[/quote]
Je moet met je ogen voeren. En dus mag je het percentage naar believe verhogen of verlagen. Geen ene hond is hetzelfde dus ze hebben ook niet allemaal het zelfde percentage nodig.
Worden ze minder dan verhoog je het percentage, worden ze te dik dan ga je omlaag met je percentage. Als je bang bent dat je te laag begint, nou dat schroef je het gewoon wat omhoog. Persoonlijk zou ik liever laag beginnen en omhoog gaan als het te weinig bleek te zijn dan omgekeerd, maar dat is natuurlijk helemaal aan je zelf. ;)
Hier eten de volwassen honden tussen tussen de 3,5 en 4%. (ze wegen 11,5 en 16 kg). Als ik ze 2% zou geven had ik een zakje vel met daarin wat rammelende botjes  ::)
Door Antonia
#1043033
[quote="pike"]
Geen ene hond is hetzelfde dus ze hebben ook niet allemaal het zelfde percentage nodig.

Hier eten de volwassen honden tussen tussen de 3,5 en 4%. (ze wegen 11,5 en 16 kg). Als ik ze 2% zou geven had ik een zakje vel met daarin wat rammelende botjes  ::)
[/quote]

Hier eten mijn volwassen honden krap aan 2% (Brian weegt 77 kg). Als ik hem 2% of meer zou geven dan wordt hij in no time moddervet  :-\.
Door Fynn
#1043099
Hier Fynn volwassen ridgebackreu (3 jaar)eet momenteel  1,5 % van zijn lichaamsgewicht.
Dan Asani 15 maanden eet net geen 2% .
En de laatste onze Ijuba (4,5 jaar) gesteriliseerde teef eet 1% van haar lichaamsgewicht.

Ik voer op het oog en een beetje mager is niet zo erg hoor .
Gewoon een weekje wat meer geven en dan is het weer goed.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1043132
Ik voer Judy 11 jaar en gecastreerd 2%
Rika 17 maanden en gecastreerd 1,8 %
en Romie 17 maanden en intact 2%.
Het zijn vrij kleine hondjes tussen de 10 en 13 kilo.
En juist Romie wordt op die 2% te zwaar. ???
Zo zie je maar.....het varieert echt per hond.
Door kurt007013
#1043593
;)

bedankt allemaal voor de reacties .
Ik zal dan maar voortdoen zoals ik bezig ben , want dogs staan momenteel heel goed ( ook qua vacht )
GRTZ KURT 
Door Red_Hunter
#1044262
Ik verdeel mijn maaltijden per dag over:  bot - spiervlees - orgaanvlees  en een andere dag bot - spiervlees- groenten.
Zo kun je de kleine aantallen van orgaanvlees en groenten aanvullen met bot zodat je toch op een dag het aantal grammen hebt wat ze nodig hebben.
Je kunt ook een dag wat minder geven en dat de volgende dag weer compenseren met meer zodat in de week genomen toch op de benodigde behoefte komt.
Verder zoals iedereen zegt: Voeren met je ogen.
Succes met het samenstellen.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door