Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door vomleinetal
#1042357
Hoi,

Ik ben nu zo'n half jaar aan het barfen en zo langzamerhand heb ik een beetje een standaardmenu. In het begin was ik er vooral bang voor dat ik alleen maar aan kip en rund zou kunnen komen maar ik heb nu toch wel wat meer adresjes. Het blijft natuurlijk afhankelijk van het aanbod maar dit is zo'n beetje mijn standaardmenu. Zouden jullie er eens naar willen kijken?

Het gaat om een doberreu van 36kg en een doberteefje van 30kg. Ze krijgen samen in totaal zo'n 10kg per week, de reu 6kg en het teefje 4kg. Ik heb het niet verdeeld over de dagen, ik heb het per week in de vriezer en pak er telkens voor een dag wat uit.  Ik heb 2 verschillende weekmenu's

wildribben 1kg
kipkarkassen of gemalen ganskarkassen 1kg
kalkoennek 500gr
eendennek 500gr
1kg runderstrot (week 1) of 1kg tongbeen (week 2)
1kg kalfsborstbeen (week 1) of  1kg wildbotten (week 2)

1kg paardenvlees
1kg runderwang (week 1) of 1kg wildvlees (week 2)
ze krijgen ook lamsvlees maar daar is op dit moment niet aan te komen

1kg vuile pens (week 1) of 500gr lamspens en 500gr boekmaag (week 2)
300gr kippenlever
500 gr paardenhart (week 1) of 500gr ander orgaan (de afgelopen weken nier/milt, nu long dus een beetje afhankelijk wat te verkrijgen is)

500gr groente
2 eitjes
2x huttenkäse of kefir
2x sardientjes uit blik of andere vis die ik heb (ze hebben al zalmfilet, gerookte forel, pangasius en roodbaarsfilet gehad)

Ze hebben ook al konijn gehad maar dat lusten ze eigenlijk beide niet. Ze krijgen daarnaast ook nog vaak spul wat we zelf in het restaurant niet meer kunnen verkopen (ossehaas, biefstuk, ganzeborst, wildzwijnmedaillons (wel doorgebakken)... hoezo verwend  ;)

Ben ik zo op de goede weg?

groetjes,
Rosa
Door dinnee
#1042398
Hoi Rosa!

Ik tel op z'n minst 8 soorten vlees, dus dat is echt prima. En dan heb ik alle soorten vis en lam niet mee geteld. Helemaal top dus.

Let er wel op dat runderstrot voornamelijk uit kraakbeen bestaat en dus eigenlijk niet als bot telt. Voor een keertje maakt het helemaal niet uit hoor. :) Van Tongbeen weet ik het niet, maar ik verwacht dat het ook kraakbeen is.

Vis met graat mag je best als spiervlees tellen. Kleine visjes tel ik meestal als spiervlees. Als je aan zalmkoppen kan komen kan je die als bot tellen. Zo kan je van vis toch een complete maaltijd geven. Gerookte vis zou ik liever niet als maaltijd geven (tenzij het als snoepje is) omdat de eiwit structuur door verhitting veranderd is.

Voor de rest prima. :)
Door 202Spots
#1042661
Misschien is het makkelijker wanneer je toch maar 'n dag menu neerzet :-\
Ik zie wel dat je karkassen,nek en ander bot hebt, en ik zie ook  de orgaan en veel vlees zonder bot.
Welke verhoudingen of combinaties maak je per maaltijd?
Genoeg bot bij al 't botloos vlees?
Door vomleinetal
#1042809
[quote="dinnee"]
Let er wel op dat runderstrot voornamelijk uit kraakbeen bestaat en dus eigenlijk niet als bot telt. Voor een keertje maakt het helemaal niet uit hoor. :) Van Tongbeen weet ik het niet, maar ik verwacht dat het ook kraakbeen is.
[/quote]

Oh, ik dacht dat strot en het tongbeen wel als bot gerekend werden :-[  :-\.  Hmmm, het botwerk blijft dus nog lastig. Ik kan via onze restaurantgroothandel wel aan een hele hoop komen maar dan is het al gauw boven de 8,- de kilo  :'(. De diervoederleverantiers hebben of met name runderbotten van dragende delen, of de karkassen gemalen. En een beetje kauwplezier gun ik ze eigenlijk wel. Als ik de strot/tongbeen in elk geval één week vervang door iets anders (ik denk eendekarkassen, hopelijk ongemalen) kan het dan of vinden jullie toch dat ik ze alleen sporadisch kan geven?

De kipkarkassen die ik koop zijn altijd van hele jonge kippetjes, kan ik die wel als volwaardig vleesbot tellen?

Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook hele eend bij de supermarkt kan kopen, hoe kan ik dat als percentage vlees/bot berekenen, daar zit natuurlijk veel meer vlees aan.

[quote="202Spots"]
Misschien is het makkelijker wanneer je toch maar 'n dag menu neerzet :-\
Ik zie wel dat je karkassen,nek en ander bot hebt, en ik zie ook  de orgaan en veel vlees zonder bot.
Welke verhoudingen of combinaties maak je per maaltijd?
Genoeg bot bij al 't botloos vlees?
[/quote]

Ze krijgen twee keer per dag te eten, s'ochtend 500gr en s'avonds 1000gr. In elk geval elke dag bot en dan of spiervlees of organen erbij.

Als wij dingen van het restaurant over hebben, dan tel ik dat voor die week ook als spiervlees, ze krijgen het dus niet extra.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties,
Rosa
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door