Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Inge2104
#1041524
Hallo,
Ik heb nog even een vraagje:
Hoe vaak in de week kan je de hond 't beste een compleet Kvv geven?
Luna krijgt hier meestal 5-6 dagen compleet en dan 1 dag enkelvoudig, kip.
Ik vind het alleen wat te eenzijdig.
Ze krijgt voornamelijk rund, en dan dus 1x per week kip, meestal doe ik daar een eitje door of een scheut yoghurt.
Zou ik bijvoorbeeld bij herby de zalm mix en de botmix eend, konijn, haas kunnen bestellen en dan 3 dagen per week enkelvoudig voeren en de andere 4 dagen compleet? Of loopt ze dan tekorten op???

Alvast bedankt,

Groetjes Inge!
Gebruikersavatar
Door pike
#1041534
[quote="Inge2104"]
Hallo,
Ik heb nog even een vraagje:
Hoe vaak in de week kan je de hond 't beste een compleet Kvv geven?
Luna krijgt hier meestal 5-6 dagen compleet en dan 1 dag enkelvoudig, kip.
Ik vind het alleen wat te eenzijdig.
Ze krijgt voornamelijk rund, en dan dus 1x per week kip, meestal doe ik daar een eitje door of een scheut yoghurt.
Zou ik bijvoorbeeld bij herby de zalm mix en de botmix eend, konijn, haas kunnen bestellen en dan 3 dagen per week enkelvoudig voeren en de andere 4 dagen compleet? Of loopt ze dan tekorten op???

Alvast bedankt,

Groetjes Inge!

[/quote]

Ik ben dan wel barfer, maar het lijkt me dat je altijd compleet moet voeren. Een enkele keer enkelvoudig zal geen kwaad kunnen, maar meerdere dagen per week dat lijkt me niet goed. Als je dat wil geven, dan denk ik dat je er iets bij moet doen in de vorm van vleesbot.
Afwisseling in complete kvv's is zeker heel erg goed, maar ik zou echt geen drie dagen enkelvoudig geven (dat is toch bijna de helft  :-X)
Door Happy Tail
#1041543
zo lang je veel verschillende diersoorten voert komt je hond in principe niets tekort. op sommige kvv 's staat welliswaar dat deze compleet is, maar voer je dan jaren lang dezelfde dan kan ik me nog voorstellen dat een hond tekorten krijgt. wan tniet alle kvv's zijn zo compleet lijkt mee. vaak mis ik hier en daar een natuurlijke vorm van calcium bijvoorbeeld

dus combineer gewoon kvv met wat barf en dan de barf dingen van diersoorten en onderdelen die net niet in de kvv zitten die je voert. verder zit er in veel kvv relatief veel orgaanvlees, dus dan zou je beter voor lekker spiervlees of botwerk kunnen kiezen
dus ga dan lekker zalm, konijn, haas eend ed geven. als deze karkassen een beetje te kaal zijn een beetje geitensnippers erbij oid
Door Inge2104
#1041703
[quote="Happy Tail"]
zo lang je veel verschillende diersoorten voert komt je hond in principe niets tekort. op sommige kvv 's staat welliswaar dat deze compleet is, maar voer je dan jaren lang dezelfde dan kan ik me nog voorstellen dat een hond tekorten krijgt. wan tniet alle kvv's zijn zo compleet lijkt mee. vaak mis ik hier en daar een natuurlijke vorm van calcium bijvoorbeeld

dus combineer gewoon kvv met wat barf en dan de barf dingen van diersoorten en onderdelen die net niet in de kvv zitten die je voert. verder zit er in veel kvv relatief veel orgaanvlees, dus dan zou je beter voor lekker spiervlees of botwerk kunnen kiezen
dus ga dan lekker zalm, konijn, haas eend ed geven. als deze karkassen een beetje te kaal zijn een beetje geitensnippers erbij oid
[/quote]

Ik snap wat je bedoelt!
Maar ik heb nu echt nog niet de mogelijkheid om te Barf-en vandaar dat ik me af vroeg of ik de mixen van herby kan gebruiken...
Als ik zelf een hele zalm koop bij de visboer, of Herby maalt 'm voor me dan komt dat toch uiteindelijk op 't zelfd neer? Snap je wat ik bedoel?
Dat geldt in mijn ogen voor konijn, haas karkassen en zo, ook, heel of gemalen, 't zelfde zit erin toch of zie ik dat verkeerd?

En als ik 't nou wel zou combineren zoals jij aangeeft, hoevaak per week zou dat dan moeten/mogen?

Groetjes Inge!
Door evenstar
#1041713
De mixen van Herby zijn niet compleet zou je je hond alleen de botmix voeren dan raakt je hond verstopt denk ik want deze mix bestaat voor 90% uit bot
voer je vlees mix 2 dan zal hij lekker kunnen poepen maar mis je de calcium(bot).  Mix je deze twee en voeg je hier ook nog spiervlees en groente aan toe dan
ben je aardig bezig om een compleet prakkie temaken denk ik want een deel van mijn honden krijgt niet anders omdat ze niet willen knagen.
Door flin
#1041716
[quote="Inge2104"]
Ik snap wat je bedoelt!
Maar ik heb nu echt nog niet de mogelijkheid om te Barf-en vandaar dat ik me af vroeg of ik de mixen van herby kan gebruiken...
Als ik zelf een hele zalm koop bij de visboer, of Herby maalt 'm voor me dan komt dat toch uiteindelijk op 't zelfd neer? Snap je wat ik bedoel?
Dat geldt in mijn ogen voor konijn, haas karkassen en zo, ook, heel of gemalen, 't zelfde zit erin toch of zie ik dat verkeerd?

En als ik 't nou wel zou combineren zoals jij aangeeft, hoevaak per week zou dat dan moeten/mogen? Groetjes Inge![/quote]

mocht je hele bot/vlees/karkasjes nog niet zien zitten,
kun je idd de botmixen van Herby gebruiken, kwa voedingsstoffen zou dat idd op 't zelfde neerkomen,...maarrrr:
de 'grap' met de herby-bot-mixen (behalve de zalmmix) is dat er wel 70 % bot in zit, (dus hele kale karkassen)
ze bevatten veel meer bot dan dat je zelf een karkasje zou vermalen:....dat zou ongveer neerkomen op 50 % bot...(bevleesde karkassen)
Door Happy Tail
#1042159
en waarom zou je dan niet gewoon een karkas willen voeren maar wel die botmix eigenlijk? je hond kan dan tenminste even lekker knagen en je geeft niet in een keer zo'n hoeveelhied bot dat ie er van verstopt kan raken.
als je naast je kvv voorraad dus een klein karakassen voorraadje hebt dan is dit toch prima te combineren? bijv. krijg je hond 400 gram per keer, dan een of een halve karkas en je vult de rest aan met kvv. als je dit een paar keer per week doet is er naar  mijn idee niets aan de hand.
Door Bullmastiff gek
#1042193
 Je zou ook kunnen overwegen, aangezien Barf nog geen optie is om een Kvv te gaan geven waar wel gemalen bot in wordt verwerkt.
Want die zijn er wel, en als je dan de compleet versies neemt, loopt je hond echt geen tekorten op hoor ;)

Carnibest is een Kvv wat aan deze eis voldoet.
Maar ik zou wel altijd een compleet variant voeren, en zeker geen enkelvoudige.
             
Laatst gewijzigd door Bullmastiff gek op za 06 sep 2008, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#1042206
Lastig altijd;
Onze Merlijn van 3 krijgt doorgaans  kvv, maar soms wat 'barf' en dan schat ik in dat hij over een maand gerekend 5 v/d 7 maaltijden een kvv (Carnibest) (compleet) krijgt en die andere 2 v/d 7 maaltijden krijgt hij afwisselde barfdingen; kipnek, pens, long, eend, kwartelkarkas, vleesmix (herby) en wat er zo voorhanden is.  Het komt best wel 's voor dat hij 3 dagen achtereen 'enkelvoudig' krijgt, maar dan dus wel verschillende dingen en ook periodes van 7 dagen kvv. Hij lijkt mij het er goed op te doen ;-)

Onze Tristan van nu 5,5 maand krijgt nog 3 maaltijden per dag, dus 21 per week. Ik schat in dat hij er daarvan zo'n 5 iets anders krijgt dan Carnibest en ook dat is afwisselend voor 'm. Ik vind het prettiger om 'm meerendeel kvv te geven; ik voel me nog te onzeker over volledig zelf samenstellen. Oh, en hij lust en krijgt ook vis ;-)

Gevoelsmatig zeg ik 'ik ben goed bezig' al zal het vast beter kunnen!

Suzanne
Door Lizzy
#1042224
Die vraag is zo niet te beantwoorden. Ik voer namelijk nooit KVV en ook nooit "compleet-per-maaltijd". Maar mijn honden eten meer dan compleet, over 1 week verspreid.

Als je 4 dagen KVV geeft en de andere 3 dagen een botmix voert: ben je in mijn ogen niet goed bezig. Alleen botmix is gewoon niet voldoende en bovendien is het weer gemalen handel.

Als je 4 dagen KVV geeft en de andere 3 dagen kip en rund (wat ook al in KVV zit): ben je in mijn ogen ook niet goed bezig. Te weinig afwisseling.

Als je 4 dagen KVV geeft en de andere 3 dagen afwisselt tussen vleesbot en spiervlees van andere diersoorten (dus iets dat niet in KVV zit) en je geeft daarbij bijv. 1 of 2 dagen wat groente met een rauwe eitje met schil en bijv. die andere dag 1 rauw/vers sardientje en een schepje yoghurt dus bijv. zo:

4 dagen KVV en:

1ste BARF dag eendennek met een rauw eitje
2de BARF dag parelhoenkarkas met veel vlees eraan en een rauw sardientje
3de BARF dag geitenvlees met groentemix en een rauw eitje

Dan ben je in mijn ogen dus beter bezig dan dat je 7 dagen per week KVV voert. A)Heb je meer afwisseling en B)Heeft je hond ook nog eens wat te 'kauwen' en echt te verteren (KVV = poepen-zonder-douwen-eten).
Door Inge2104
#1042454
Oké! Bedankt voor alle antwoorden...

Ik zal toch nog eens gaan overwegen om een paar keer per week een Barf maaltijd te geven...
Mocht dat gaan lukken, wat voor gewichten moet ik dan aanhouden? Ongeveer 't zelfde als Kvv of meer?
En zoals de groetemix... hoeveel geef je daar dan van? Ze weegt 22kilo!

En kan ik d'r gewoon zo'n eendennek geven of een karkas, ook al is ze niet gewend om botten te eten? Of is het dan toch beter om rustig te beginnen met beginnersbotjes?

Groetjes Inge!
Door Lizzy
#1042490
[quote="Inge2104"]
Oké! Bedankt voor alle antwoorden...

Ik zal toch nog eens gaan overwegen om een paar keer per week een Barf maaltijd te geven...
Mocht dat gaan lukken, wat voor gewichten moet ik dan aanhouden? Ongeveer 't zelfde als Kvv of meer?
En zoals de groetemix... hoeveel geef je daar dan van? Ze weegt 22kilo!

En kan ik d'r gewoon zo'n eendennek geven of een karkas, ook al is ze niet gewend om botten te eten? Of is het dan toch beter om rustig te beginnen met beginnersbotjes?

Groetjes Inge!

[/quote]

Ja, je kunt dezelfde hoeveelheid aanhouden ja.

Qua groentemix: gewoon beginnen met een eetlepeltje. Dat komt niet zo krap, als je maar een paar dagen BARF geeft.

Een eendennek is een prima beginnersbotje!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door