Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danou2004
#1039967
Fabienne mijn htk kat van nu 2 jaar heeft last van kale plekken over haar hele lijf en haart vreselijk uit met bossen tegelijk soms.
Ik moet er wel meteen bij zeggen dat mijn katten niet op kvv staan of barf maar alleen de honden.
Maar zou ik er verstandig aan doen om ze toch over te zetten?Misschien helpt het die haaruitval een beetje tegen te gaan?
Verder is ze flink actief en zie ik niks vreemds aan haar.
Door flin
#1040010
't lijkt me zowiezo slim om ze op vers te krijgen,
't is een natuurlijke manier van voeren, toch?
en zeker met zo'n jonge kat; lekker kluiven en knagen, zal geen probleem zijn; goed voor z'n gebit, z'n 'bezig' zijn, en ook nog allemaal zoals de natuur 't bedoeld heeft... :) wat wil die nog meer?
daarnaast zitten er veel afvalstoffen (en granen..) in de meeste brok en blik, waar katzel miss problemen mee heeft?

maar die kale plekken kunnen natuurlijk ook een andere oorzaak hebben?
  denk aan vlooitjes, of miss een schimmelinfectie?
Door danou2004
#1040085
flin schreef: 't lijkt me zowiezo slim om ze op vers te krijgen,
't is een natuurlijke manier van voeren, toch?
en zeker met zo'n jonge kat; lekker kluiven en knagen, zal geen probleem zijn; goed voor z'n gebit, z'n 'bezig' zijn, en ook nog allemaal zoals de natuur 't bedoeld heeft... :) wat wil die nog meer?
daarnaast zitten er veel afvalstoffen (en granen..) in de meeste brok en blik, waar katzel miss problemen mee heeft?

maar die kale plekken kunnen natuurlijk ook een andere oorzaak hebben?
   denk aan vlooitjes, of miss een schimmelinfectie?
vlooien worden ze goed tegen behandeld en kan er ook geen ontdekken maar hoe herken ik een schimmelinfectie?
Door verwonderd
#1040168
Schimmel: ik ken er 1 en dan zie je een soort van wittige rand bij de kale plekken.
Heel suf, maar als het zo is, dan is het behandelen met .... biotex! Ja, dat helpt. Schimmel is overigens zeer besmettelijk dus zouden de andere dieren ook plekken kunnen krijgen.
Mensen overigens ook  :-X rode droge plekken die enorm jeuken. Maar het kan opgelost worden.
Ik zou naar de da gaan (maar ja, ik ren al snel bij twijfel naar de da, al is het maar om te horen dat alles ok is) want schimmel is hardnekkig en breidt zich snel uit. Hoe meer plekken, des te langer het duurt eer je het weg kan krijgen....

Enne...ik heb hier een vers-kat, die eerst veel meer verhaarde dan nu. Nu nauwelijks tot niet. Eh...mss een goed idee om de katten ook op vers te zetten? Waarom de honden wel en de katten niet?  ;)
Door danou2004
#1040296
Lo schreef: Schimmel: ik ken er 1 en dan zie je een soort van wittige rand bij de kale plekken.
Heel suf, maar als het zo is, dan is het behandelen met .... biotex! Ja, dat helpt. Schimmel is overigens zeer besmettelijk dus zouden de andere dieren ook plekken kunnen krijgen.
Mensen overigens ook  :-X rode droge plekken die enorm jeuken. Maar het kan opgelost worden.
Ik zou naar de da gaan (maar ja, ik ren al snel bij twijfel naar de da, al is het maar om te horen dat alles ok is) want schimmel is hardnekkig en breidt zich snel uit. Hoe meer plekken, des te langer het duurt eer je het weg kan krijgen....

Enne...ik heb hier een vers-kat, die eerst veel meer verhaarde dan nu. Nu nauwelijks tot niet. Eh...mss een goed idee om de katten ook op vers te zetten? Waarom de honden wel en de katten niet?  ;)
Om heel eerlijk te zijn was ik er gewoon veel te lax in om de katten ook nog even lekker te verwennen met kvv maar ik heb het ze gister voor gezet maar trekken de neus er ook nog eens voor op.
Smuldier is voor hun dus niet geslaagd maar ik ga nog eens rodi proberen dat is wat fijner, misschien is dat geslaagd.
Door verwonderd
#1040307
::>danou<:: schreef: Om heel eerlijk te zijn was ik er gewoon veel te lax in om de katten ook nog even lekker te verwennen met kvv maar ik heb het ze gister voor gezet maar trekken de neus er ook nog eens voor op.
Smuldier is voor hun dus niet geslaagd maar ik ga nog eens rodi proberen dat is wat fijner, misschien is dat geslaagd.
Joh, daar ben je mens voor...beter laat dan nooit toch?
Enne katten.... ;D ;D ;D
Door Hekate
#1040343
Wij mensen kunnen wel van mening zijn dat we de kat verwennen door ze gezonde kvv of barf hapjes te geven, katten kunnen daar heeeeel anders over denken. ;)

Die ontdekken dat hun personeel ineens niet meer die lekkere ongezonde brokjes geeft. En zoals je hier in het kattendeel kan lezen kunnen ze daar behoorlijk tegen protesteren. Klagelijk mauwen, niet eten, wat al niet meer. Dus zet je schrap en verwacht niet dat je katten allemaal meteen om zullen zijn. ;)

Sommige katten hebben echt maanden nodig om te wennen.
Door danou2004
#1040672
Hekate schreef: Wij mensen kunnen wel van mening zijn dat we de kat verwennen door ze gezonde kvv of barf hapjes te geven, katten kunnen daar heeeeel anders over denken. ;)

Die ontdekken dat hun personeel ineens niet meer die lekkere ongezonde brokjes geeft. En zoals je hier in het kattendeel kan lezen kunnen ze daar behoorlijk tegen protesteren. Klagelijk mauwen, niet eten, wat al niet meer. Dus zet je schrap en verwacht niet dat je katten allemaal meteen om zullen zijn. ;)

Sommige katten hebben echt maanden nodig om te wennen.
Dit is hier dus ook echt het geval ze kijken even bij hun bakje en draaien zich daarna om en lopen dan vervolgens naar de grote emmer brokjes en gaan en bovenop zitten te klagen.. ::) katten.....wat moet je er soms ook mee  ;)
Door Mevroi Kruim
#1040704
::>danou<:: schreef: Dit is hier dus ook echt het geval ze kijken even bij hun bakje en draaien zich daarna om en lopen dan vervolgens naar de grote emmer brokjes en gaan en bovenop zitten te klagen.. ::) katten.....wat moet je er soms ook mee  ;)
Emmer brokjes weggooien  :D  een klaagpunt minder  ;D
Door danou2004
#1040891
Kruimel schreef: Emmer brokjes weggooien  :D  een klaagpunt minder  ;D
;D ;D ja das waar
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1040904
hier heeft t denk ik?? 2 of 3 maanden geduurd om de katten van brok over te zetten naar kvv en nu dus barf (gemalen)
pas sinds een paar dagen eten ze hun hele bakje leeg..
kun je nagaan hoe moeilijk het is om ze over te zetten..
maar het kan wel!!
je moet alleen vele malen koppiger zijn dan zij!!!!
hier kregen ze gewoon niks anders..
hoewel ik de eerste 2 weken er wel blik en blikvis doorheen heb gemengd..
daarna heb ik dat vrij snel afgebouwd.. en namen ze van ellende toch maar een paar happen van die vieze barf..  ;D
nu zijn ze volgens mij de smaak van brokjes vergeten en staan ze te gillen om meer meer meer!!

over het verharen..
noezels hier.. wow.. plukken.. bossen! kwamen ervanaf..
als ze van plan was om op schoot te klimmen.. maakte ik dat ik opstond.. want dan zat ik de rest van de avond te niezen en in mijn gezicht te wrijven van de jeuk door al die fijne haartjes!
maar noez is nu gezond dik geworden.. (niet te dik.. gewoon lekker vol).. terwijl ze brandmager was..
EN.. jaja..
ze verhaard amper nog!

als die kale plekken door schimmel komen oid.. dan is kvv of barf voeren natuurlijk niet afdoende..
maar het is wel een goed begin.. ;)
Door Hekate
#1040955
Ik heb vorige week, na al ongeveer 2 maanden bezig te zijn de toevoeging van natvoer gereduceerd van 1 theelepel per portie naar een halve. Daarvoor at hij zijn bak je leeg en kwam hij zeuren om meer. Nu eet hij weer ongeveer de helft en duidelijk met tegenzin.

Denk dat ik nog een maandje bezig ben om hem helemaal kvv te keven. Uiteindelijk eet hij dat vast ook op met smaak. :)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1041013
als je zo weinig nog moet toevoegen..
zou je dan misschien ook niet gewoon het helemaal weg kunnen laten?
de katten hier hebben ongeveer een maand lang met lange tanden gegeten..
ze zijn ook wel een beetje afgevallen toen.. maar dat konden ze prima hebben..
eu.. dwz.. de dikkerts vielen af..
de dunne hier.. die ouwe noezels.. kwam evengoed bij..
maar dat zegt meer over hoe weinig ze at voordat ze barf kreeg.. dan over hoeveel ze nu eet.. :P
Door Hekate
#1041016
De vorige keer toen ik van 1 theelepeltje toevoeging terug ging naar niets heeft hij zijn eten helemaal niet meer aangeraakt. (Heb er mooie figuurtjes in gemaakt met een vork zodat ik het kon nakijken) Dit heb ik 2 dagen volgehouden. Hij heeft toen alleen een paar hapjes runderhart gegeten, die hij normaal in een halve minuut wegwerkt als snackje. Zijn normale maaltijden heeft hij met geen hap aangeraakt!

Met de theelepel natvoer er weer door at hij het wel weer gewoon. Vandaar dat ik het toch maar nog langzamer ben gaan afbouwen. Hij at eerst met lange tanden. En toen een tijdje terug eindelijk met smaak. Op dat moment heb ik de theelepel gehalveert. Nu eet hij al weer met lange tanden. Maar, hij eet nog wel! Als hij dit weer een beetje met smaak naar binnen werkt, dan probeer ik het weer zonder. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door