Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cane Ferro
#1040281
Ik hoor van meerdere mensen dat kippenekken en koeiestaarten gevaarlijk zijn... Nu is mijn vraag: wat kan ik dan wel geven als vleesbot want aan veel meer dan dit geraak ik niet. Wel kipkarkas, konijnekarkas en zalmkop. Als ik schaperibben geef blijft het bot liggen.
Door roefus
#1040283
Cane Ferro schreef: Ik hoor van meerdere mensen dat kippenekken en koeiestaarten gevaarlijk zijn... Nu is mijn vraag: wat kan ik dan wel geven als vleesbot want aan veel meer dan dit geraak ik niet. Wel kipkarkas, konijnekarkas en zalmkop. Als ik schaperibben geef blijft het bot liggen.
Kippennekken zijn zeker niet gevaarlijk, daar wordt net mee gestart omdat ze zacht zjn.
Door Mevroi Kruim
#1040437
Kippennekken zijn ongeveer de onschuldigste botten die je kunt voeren. Zelfs mijn bejaarde tandeloze katten kunnen een platgemepte kippennek baas. Koeiestaarten daarentegen zijn link, veel te hard.
Ik zou idd de barf-documentatie maar eens goed doorlezen en vooral het botten-document.
Gebruikersavatar
Door nova
#1040523
Cane Ferro schreef: Ik hoor van meerdere mensen dat kippenekken en koeiestaarten gevaarlijk zijn... 
Dan komt bij mij meteen de vraag op:
Wie zijn 'meerdere mensen :"
Mensen die niet barfen?? :(
Door Cane Ferro
#1040769
Ja omdat de kans erin zit dat een grote hond die in één keer inslikt... Nu Ferro kraakt die even en slikt ze in. Maar met kipkarkas is het hier net hetzelfde.

Ik heb vandaag lam kunnen bemachtigen: ribben, schouder, voorpoot en dan nog een deel wat ik waarschijnlijk na ontdooien zal kunnen gaan benoemen  ;)
Morgenavond heb ik niet zoveel tijd dus gaat de schapen test vrijdagavond door. Ik hou jullie op de hoogte hoe het ging met de ribben.
Deze stukken kan ik echter moeilijk aan de Beagle gaan geven...
Dus hopelijk kan ik dit weekend konijnkarkas bekomen, dan kan ik dit ook aan Vega gaan geven.
Door 202Spots
#1040770
Cane Ferro schreef: Ja omdat de kans erin zit dat een grote hond die in één keer inslikt... Nu Ferro kraakt die even en slikt ze in. Maar met kipkarkas is het hier net hetzelfde.
Met grote hond maakt het niet uit dat 'n kip nek in een keer word opgezogen of 1 keer gekraakt word,
wanneer het door 't keelgat gaat is het goed.
Ik denk trouwens dat de meeste honden de nek niet echt als kluifwerk zien...
Maar neem nou 'n kalkoen nek...dat is wat anders...die nek is veeeeel groter,en kan bij honden die niet kluiven,
maar  in 1 keer de hele nek willen  slikken, vast te komen zitten in de keelgat...
en hier geef ik ze alleen maar gemalen kalkoen nek.
kipkarkas kan bijna niet in 1 geheel worden doorgeslikt denk ik,maar 'n paar keer kraken en grote stukken naar binnen werken loopt meestal goed af.
Ik heb vandaag lam kunnen bemachtigen: ribben, schouder, voorpoot en dan nog een deel wat ik waarschijnlijk na ontdooien zal kunnen gaan benoemen  ;)
Voorpoot kan je beter NIET geven...'n voorpoot,achterpoot, elke poot bot  is veel te hard om als kluifbot te geven.

Oh en koei staart zou ik ook niet geven tenzij je 'n hele beleefde kluiver hebt, gevaar om in 1 keer door te slikkken is voor mij te hoog,en de staart botjes zijn trouwens ook vrij hard...lekker soepie voor jezelf van maken misschien? :P
Laatst gewijzigd door mahuni op do 04 sep 2008, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1040800
vanaalst schreef: dory heeft alles al geschreven ;)
Bijna alles. Niet alleen grote honden slikken kippenekken in een keer in. Mijn pup van 8 weken slikte ze ook zo in. En ook die heeft er nooit problemen mee gehad. Ze verteren gewoon die zachte botjes. En mijn volwassen honden (die niet groot zijn) slikken ze ook zo in.  Ik voer ze dan ook niet, niet omdat het gevaarlijk zou zijn, maar omdat hun tanden er niets aan hebben.
De oudste, Pike, is een echte schrokop. Die slikt soms zelfs de eendenekken in een keer in. Maar dan zegt zijn maag "hoho dat heb ik liever niet" en gooit ze er weer uit. Hij staat ze dan eerst heel beteuterd te bekijken, om ze vervolgens toch maar in kleinere stukken naar binnen te werken  ::)
Staart (ook kalfsstaart) vind ik zelf alleen geschikt voor de soep.  ;)
Door Cane Ferro
#1042009
Goed nieuws: gaf vandaag lamsribben en ja hoor: alles ging heel smakelijk naar binnen met been en al!!!
Wat ben ik blij!! (dat een mens voor zo iets blijk kan zijn haha  :doh: :thumbup:
Door 202Spots
#1042039
Cane Ferro schreef: Goed nieuws: gaf vandaag lamsribben en ja hoor: alles ging heel smakelijk naar binnen met been en al!!!
Wat ben ik blij!! (dat een mens voor zo iets blijk kan zijn haha  :doh: :thumbup:
Wanneer je nog maar 'n paar dagen barft, dan ben ik ook blij dat het goed is gegaan..
Meestal wat langer laten wennen met zachtere soort botten... :-\
Door pallas
#1042441
Zo te horen mag je nog wel een keertje alles van de beginners documentatie goed doorlezen :-\

Daarna een menu plaatsen en dan beginnen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door