Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1040221
Even een vraagje... Mijn honden staan momenteel nog op brok maar ik wil overstappen op BARF. Ze zijn wel gewend om te kluiven (gedroogd buffelhuid, gedroogde pensstaafjes en gedroogd rundvlees). Ik wil ze komende zaterdag een pensmaaltijd geven met kippennekken. Deze maaltijd wil ik 's avonds geven. 's Ochtends krijgen ze hun brokken. Tussen deze twee maaltijd en de brokmaaltijd van zondagochtend zit minimaal acht uur tijdsverschil. Kan dit? Ze krijgen zo'n twee keer per week in de avonduren KVV (verschillende merken) en ik wil nu gaan kijken of ze bevleesde botten normaal (!) kunnen eten en of ze ze überhaupt wel willen eten. Ik wil namelijk niet overstappen en er dan pas achterkomen dat ze bevleesde botten niet willen eten (één hond is nogal kieskeurig, vandaar het uitproberen...). Sowieso de combinatie van pens (rund) en kippennekken, is dat een goede? Alvast bedankt voor het meedenken.
Door roefus
#1040258
Ik zou toch uitkijken met het geven van botten, als de hond voor 'n groot gedeelte ook nog brokken eet.
Vertering van botten vereist een hogere zuurgraad en brok maakt de zuurgraad lager.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1040263
roefus schreef: Ik zou toch uitkijken met het geven van botten, als de hond voor 'n groot gedeelte ook nog brokken eet.
Vertering van botten vereist een hogere zuurgraad en brok maakt de zuurgraad lager.
Ja maar deze dame geeft al kvv dus met de zuurgraad zal het oké zitten en ze gaat kippennekken geven: geen lamsribben!
Ik ben ook van de ene op de andere dag overgegaan van brokken naar BARF (i.c. kippennekken) en dat ging prima.
Door roefus
#1040266
Rovanna schreef: Ja maar deze dame geeft al kvv dus met de zuurgraad zal het oké zitten en ze gaat kippennekken geven: geen lamsribben!
Ik ben ook van de ene op de andere dag overgegaan van brokken naar BARF (i.c. kippennekken) en dat ging prima.
Ze heeft het toch ook over bevleesde botten?
na...maakt mij niet uit, maar ik zou geen bevleesde botten naast brokken geven. ;)
lees trouwens dat ze 2 keer per week in de avond kvv krijgen.
Door yazzie
#1040315
Dank voor jullie reacties. Ik ga het inderdaad maar gewoon proberen. Ik geef zaterdag 400 gram pens en één of twee kippennekjes, afhankelijk van hoe zwaar ze zijn. Hoe zwaar zijn kippennekken per stuk eigenlijk? Normaal gesproken krijgen ze 500 gram KVV, rond dat gewicht wil ik weer uitkomen. Ik wil binnenkort wat (mee) bestellen bij Herby, contact is al gelegd met iemand uit de Noordkop die ook bestelt bij Herby en dan bekijken wat ze willen/kunnen eten.

Als ik over ga, wil ik eigenlijk de eerste week starten met pens (gemalen pens dan wel penslappen), kippennekken, groentemix en waarschijnlijk ook de botmixen/vleesmixen. Vervolgens elke week één of twee nieuwe vleesbotten/spiervlees/orgaan erbij geven, uiteraard van verschillende dieren (ook vis). In het begin is het dan wel beperkt, maar binnen een maand denk ik dat je vrij volledig bent. Die bot/vleesmixen zijn tijdelijk hoor, ik wil echt bevleesd bot gaan geven, het is zeg maar een basis voor de eerste paar weken en dan dus elke week met één of twee nieuwe dingen aanvullen. Ik kies dus voor de geleidelijke weg en hoop dat dit de juiste blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040323
Ik denk dat je het goed aanpakt. In het begin idd even beperkt, maar als je bedenkt dat eliminatiediëten wel 12 weken lang gegeven mogen worden hoef je niet bang te zijn voor tekorten.
Een kippennekje weegt, dacht ik, om en nabij de 100 gr. :-\ (geef ze nooit meer want die zijn te klein voor mijn honden)
Door yazzie
#1040330
Euh... te klein voor jouw hond? Als ik de foto bekijk, zie ik daarop een Rottweiler en een Duitse herder. Ik heb ook twee Duitse herders... Ik heb aan de poelier gevraagd hoe lang ze zijn en zij wees bij benadering circa 10 cm aan. Ik geef ook van die kauwstangen van buffelhuid, die zijn niet veel groter (de kleinere versie, wel de dikste variant). Die knagen ze vrij rustig op, slikken ze zeker niet in een keer door. En ik heb begrepen dat kippennekken beginnersbotjes zijn. Vandaar die keuze. Maar voor jouw honden zijn ze dus niet zo geschikt? Hmm... Slikken jouw honden ze in één keer door? Of... waarom zijn ze te klein voor jouw honden?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040340
Kippennekken zijn idd heel geschikte beginnersbotten! Don't worry ;). Maar dat mijn honden zijn geen beginners meer, vandaar dat ze die niet NU meer krijgen, daar waren ze veel te snel mee klaar. Maar ook zij zijn begonnen met kippennekken ;), al had dat bij Gitte (rottweiler) weing nut, die sloekte ze zo naar binnen, Fedor wilde nog wel een paar keer kauwen, maar die begon ook al als pup met de nekjes.
Door Lizzy
#1040477
roefus schreef: Ik zou toch uitkijken met het geven van botten, als de hond voor 'n groot gedeelte ook nog brokken eet.
Vertering van botten vereist een hogere zuurgraad en brok maakt de zuurgraad lager.
Om deze reden zou ik zelf dus ook nooit brokken en kippennekken in 1 maaltijd voeren. Maar apart van elkaar (dus het een 's morgens en het ander 's avonds) vind ik wel kunnen. Ik vind overigens vleesbotten van grotere dieren zoals geit en lam en kalf in combinatie met brokken geen goed idee.
Door yazzie
#1040496
Nee, mijn bedoeling is echt in eerste instantie kippennekken, daarna eendennekken en als dat goed gaat parelhoenkarkas dan wel konijnkarkas. Als ik dit geef, is het altijd in combinatie met pens en misschien bij ander versvlees waarvan ik al weet dat ze dit goed verdragen en lekker vinden maar zeker niet bij de brokkenmaaltijd. Grotere botten ga ik pas geven als ze helemaal over zijn op hun barfmenu en ook niet de eerste maand. Als ik weet dat ze bovenstaande botten goed verdragen, heb ik toch al vier diersoorten en kan ik in elk geval de eerste barfmaand met bot variëren, bijvoorbeeld de eerste week kippennekken, de tweede week kippennekken en eendennekken, derde week kippennekken, eendennekken en parelhoenkarkas en de vierde week kippennekken, eendennekken, parelhoenkarkas en konijnkarkas. Zo wil ik het ook gaan uitbreiden met spiervlees en orgaanvlees (elke week een ander diersoort en/of orgaan erbij). En uiteraard de groentemix, maar daar zijn ze (hopelijk ;) al aangewend voordat ik met barf ga beginnen. Mijn streven is om het langzaam op te bouwen (elke week één of twee nieuwe dingen toe te voegen) en na twee maximaal drie maanden helemaal en compleet barf te kunnen geven met voldoende variatie en afwisseling. Het enige nadeel hierin is dat ik in de eerste week dus vrij veel pens voer.
Door dinnee
#1040516
Ik vind het een heel goed plan om stap voor stap steeds wat bij te geven. Over te korten zou ik me echt niet druk maken omdat je na een maand al aan de minimale hoeveelheid van 4 diersoorten zit. En je kan ook goed in de gaten houden wat je dieren kunnen verdragen en waar ze het goed op doen.

Ik had een menu in elkaar gezet met 13 soorten... Nu is mijn pup allergisch voor 'iets' en ik weet nog steeds niet precies wat. Dus nu ben ik aan een eliminatie dieet begonnen terwijl de vriezer helemaal vol zit... Als ik dat had geweten had ik het precies zoals jou gedaan!! Heel goed bedacht! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door