Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door arenda
#1040138
Om even kort te vertellen. Dreamer, een wheaten teef van ruim drie, gezond, vrolijk en eigenlijk nooit problemen.
Door de fokkersvereniging is me gevraagd of ik geen nestje met haar wil, omdat ze een heel unieke bloedlijn heeft (volledig uit buitenland ) en omdat ze eigenlijk de enige is die deze nog in de fokkerij door kan geven.

Natuurlijk vind ik het geweldig, weet wat het allemaal met zich meebrengt en zie tegelijkertijd nu al op tegen de drukte, maar heb toch nog een bedenking.
Dreamers moeder is namelijk overleden toen de pups 9 weken waren. Ze kreeg het accuut aan haar lever en was binnen een paar dagen op.
Nu was het ook al geen fantastische zwangerschap, de pups waren erg klein en hebben het niet allemaal gehaald. Dat kleine is niet terug te zien aan Dreamer trouwens, die is zoals ze hoort te zijn. Er is nooit precies uitgekomen wat er nu was met de moederhond, want door een afschuwelijk misverstand is de hond voor de autopsie meegegeven naar het crematorium. Een boel ellende natuurlijk, de hond was zoek en pas na een dag waren ze er achter waar ze gebleven was. Tja en van as kun je niks meer onderzoeken natuurlijk.

Verschillende dierenartsen ( oa uit Utrecht) zeggen er zeker van te zijn dat het geen erfelijke kwestie was, en verder heeft dit nest ook geen problemen hiermee gehad. Ook uit andere honden uit deze lijn zijn geen calamiteiten bekend.

Maar toch maak ik me zorgen, ik moet er echt niet aan denken Dreamer kwijt te raken. Natuurlijk houdt het altijd een risico in, zo n zwangerschap, maar ik heb die ook 3 x doorstaan, dus dat risico durf ik wel te  nemen. Maar niet als dit een extra risico met zich meebrengt.
Stel nou dat zo n zwangerschap de boel triggert, ik weet niet of dat kan.
Van te voren wil ik ook wat bloedwaarden laten onderzoeken, maar wie kan mij vertellen welke in dit geval belangrijk zijn?
En hoe zit het nu precies met afwijkende waarden door het eten van rauw? Wat is normaal hierbij?

Pffff  wat een toestand, had me er net bij neergelegd dat mijn honden geen fokkwaliteiten hadden ( Dreamer is btw wel errug mooi, heeft alleen niet het goede gebit, maar dat schijnt niet op te wegen tegen de bloedlijn)
Door Lizzy
#1040178
Als de zwangerschap iets triggert, dan is de kans dus groot (denk ik) dat je nu geen onregelmatigheden in het bloed tegen gaat komen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet verstandig is om bloed te laten onderzoeken! Ik zou dat zekerheidshalve zeker doen.

Hier vind je meer over afwijkende bloedwaardes: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 827.0.html

Ik heb geen idee overigens, of dit erfelijk is of kan zijn. Volgens mij is dat overigens niet te zeggen als er niet ordentelijk autopsie is gedaan op de hond. Dus dat verschillende dierenartsen zoiets roepen : ik zou er zelf geen vergif op in durven nemen....
Door arenda
#1040205
Nee, ik dus ook niet. Heb al veel te veel wantoestanden voorbij zien komen. Maar wat mij dus wel belangrijk lijkt is dat er geen enkele hond verder in die lijn bekend is met leverproblemen.
Maar ook dat Dreamer de eerste nakomeling is die dan pups zou krijgen.
Het is erg dubbel moet ik zeggen, en ik ben ook bang dat je niet echt iets helemaal kunt uitsluiten. Aan de andere kant denk ik dan ook weer dat ik haar wel een heel goede basis geef ( denk dat de moeder een heel slecht kwaliteit brok kreeg in haar normale fase) en wanneer het wel problemen zou geven, ik er met mijn neus boven op zit en er waarschijnlijk veel eerder bij ben als ze bij de moederhond waren. Ik houd haar altijd al met argusogen in de gaten, maar na af en toe diarree na geit ed, is er nooit echt iets aan de hand. Ze spuugt nooit, is altijd levenslustig en straalt. En haar karakter, das om te zoenen. En dat is wat er vaak ontbreekt aan een Wheaten, het kunnen zulke klerelijers zijn. Die zouden ze moeten uitsluiten van fok, maar ja, eigenlijk is dat ook weer wat bij het originele concept van een Wheaten hoort natuurlijk!
Mijn gevoel zegt dat het wel goed komt, maar mijn verstand roept heel hard om zekerheden.
Ga gewoon met een kopie over de afwijkende bloedwaarden haar laten testen. Heb ik dat in elk geval gedaan, kan ik daar geen spijt over krijgen!
Wat me vaag bij staat is dat de moederhond een ontstoken lever had, hepatitis werd dacht ik ook genoemd. Maar de pups ( nah nu niet meer natuurlijk) zijn wel gezond, alleen de reu heeft wat darm en huidproblemen gehad, maar das nu ook over. Had daar schijnbaar niks mee te maken.
Door verwonderd
#1040208
arenda schreef: Mijn gevoel zegt dat het wel goed komt, maar mijn verstand roept heel hard om zekerheden.
En daar kan ik mij alles bij voorstellen.

Alles laten onderzoeken wat er te onderzoeken valt.

Vraagje: wilde je zelf al gaan fokken maar heb je er van af gezien? Nu komt de vraag van buitenaf om te gaan fokken.
Zou die vraag niet zijn gesteld, zou je er uberhaupt over hebben nagedacht?
Door arenda
#1040238
Dreamer hebben we doelbewust uitgezocht met het oog om te gaan fokken. Kennelnaam is al jaaaaren in mijn bezit, maar omdat haar gebit na het wisselen niet meer in de juiste stand kwam, heb ik alles even van me afgezet. Mijn 1e teef die hier ook al op uitgezocht was, vind ik zelf totaal niet geschikt om een nest mee te fokken, alhoewel ook daar eens naar gevraagd is. Maar deze heeft als pup een achterpoot gebroken en is daar echt maanden mee zoet geweest, niks ging zoals het moest en ook nu heefts ze een vreselijk zwakke achterhand. Plus het feit dat ze nooit goed in haar vacht is gekomen vond ik dit dus geen optie.
Dreamer daarentegen benadert mijn ideaalbeeld van dit ras. Alleen het gebit dan, wanneer je het om zou draaien had ze een prachtgebit, maar helaas. Ze heeft er geen last van, kauwt alles super weg, broer, zussen en mama hebben uitmuntende gebitjes, pa heeft een kleine afwijking in zijn stand.
Dus jouw vraag was of ik er al over na gedacht had? Hahaha ja behoorlijk. En ook zonder vraag twijfelde ik nog wel, vooral omdat de gezinssituatie niet helemaal denderend is hier, maar dat heeft er voor de rest niet echt mee te maken.
En de rest van de twijfels weet je, ik wil me totaal verantwoordelijk stellen voor dit evt nest en niet zomaar wat uitproberen. Soms ben ik misschien iets te serieus (soms ook niet, maar dan gaat ut over ikke  ;)) maar ik denk niet dat dat in dit geval fout is.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040333
Het is natuurlijk een hele eer als je gevraagd wordt te gaan fokken met jouw teef. Ik denk dat je idd heel serieus bent, maar ik denk dat je je ook serieus moet afvragen (afgezien van de medische testen, obstakels) of je er zelf wel 1000% achter staat (geen tikfout ;))
Ik krijg nu een beetje het idee dat je eigenlijk liever niet (met je hond) fokt, maar omdat het gevraagd is je er nu wel serieus over nadenkt.
Vind het wel trouwens heel goed dat je zo kritisch bent op je eigen honden, nu nog even kritisch naar je eigen beweegredenen kijken en als dat positief is en de gezondheidstesten goed zijn zou ik het zeker doen.
Door arenda
#1040353
Nee hoor, ik zou het juist heel graag willen, maar probeer juist daarom niet blind ervoor te gaan. Ik ben namelijk nogal vreselijk impulsief en dat heeft me nog weleens in problemen gebracht. Wat is er nou leuker om de winter door te komen met het vooruitzicht om van die heerlijke ronde puppenmonsters in huis te hebben. Ik had het alleen erg ver naar achteren in mn geest verdrongen, wilde er geen derde proefkonijn bij nemen alleen omdat ik zo nodig mee moet doen.
En ik sta er voor wel 10000 procent achter, heb zelfs al overleg gehad of ik dan ooit een achterkleinkind terug kan ruilen ( dit in verband met de bloedlijn en verdunning) om daar dan mee verder te gaan. Ben alleen heeeeeel bang om enthousiast te zijn omdat ik al heel veel tegenslag op dit gebied gehad heb. Ben gewoon bang voor weer een teleurstelling.
Maar ach, ook daar kom ik dan wel weer overheen.
Maar ja, kritisch ben ik absoluut, maar dat zouden meer fokkers mogen zijn dacht ik zo. En niet alleen op mijn eigen honden hoor  :-X
Door Suzanne
#1040570
Hoi,
Ik zou een 'fout gebit' wel bewust een risico vinden..... ook al omdat haar vader ook een (al is het maar geringe) afwijking had.

Heb je mogelijkheden om te fokken volgens de regels van de rasvereniging? Heb je haar geshowd?

Ik zou het fokken met een dier met een gebitsafwijking niet snel doen denk ik!

Suzanne
Door arenda
#1040608
Nee en dat was dus juist ook 1 van mijn beweegredenen om er niet verder mee te gaan, ware het niet dat de populatie van mijn ras vreselijk beperkt is. En om al teveel inteelt te voorkomen moet er dus af en toe dit soort maatregelen genomen worden om het ras een nieuwe impuls te geven.
De hond is bekend bij alle fokkers van dit ras ( en dat zijn er minder dan 10 in Nederland) en heb ik een nauw contact met de rasvereniging.
De pups ben ik bij voorbaat al kwijt dus dat is al geen probleem. En hopelijk zit er dan eentje in waarmee verder gefokt kan worden met weer een goed gebit-hond. Je moet natuurlijk wat. Maar het is wel moeilijk dat is ook zo.
Door Deesje
#1041129
ik weet niet hoe het bij de wheaten is maar bij veel rasse is een (erfelijke) tandfout een no-go voor het fokken.. ik zou me er ook zwaar over bedenken..
ik neem aan dat er in europa of zelfs nog wel verder toch wel interessante lijnen zijn? import wordt steeds makkelijker en door heel europa kun je om iets toe te voegen aan een ras toch al wel heel makkelijk combineren? net met zo'n kleine populatie zou ik daar eerder voor kiezen..

niet als kritiek hoor maar ik weet hoe makkelijk er soms over gedacht wordt.. en net het feit dat jij er meer over na wil denken..
Door arenda
#1041251
Er zijn bijzonder weinig andere bloedlijnen in Europa, en bij veel lijnen zijn er ook weer gebitsafwijkingen. Het is ook niet de bedoeling om nest op nest te fokken met Dreamer, maar een sterk gebits- verervende (in zoverre dat ook gaat werken) reu er bij te zetten. Daarna pogen er de beste pup uit te halen, die te exporteren naar het buitenland en daar een pup, of zelfs een kleinpup van terug te halen.
En net zoals ik al zei, de verkeerde stand is in principe minimaal, maar wel met elke voortand, een tanggebit is al toegestaan bij dit ras. En ze heeft er totaal geen last van, dus ik zet geen gehandicapte hond op de wereld. Ik denk dat veel meer fokkers een groter risico nemen met andere kwalen. Fokken met een hond met lichte HD is bij vele rassen ook geen probleem.
Natuurlijk zal de Wheaten heus wel blijven bestaan zonder Dreamer, zo stom ben ik ook niet, maar dat ze een belangrijke impuls aan de hele fokkerij kan gaan geven, dat staat wel vast. Alleen de bloedwaarden én de ogen vind ik dus wel zo belangrijk om het te laten testen en de hele zaak er desnoods door af te laten blazen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1041373
Denk dat je goed bezig bent! Ik hoop dat alle testen goed uitpakken en dat Dreamer (prachtige naam overigens) een stel hele mooie en gezonde Wheatens op de wereld zet. :D
Door Lizzy
#1041376
Ik vind persoonlijk een gebit erg belangrijk. Ze moeten er tenslotte vleesbotten mee kunnen eten ;D. Nou weet ik niet precies of een foutieve stand van het gebit nog meer kan impliceren (zoals bijv. de knik in de staart bij sommige rassen om maar eens wat te noemen. Ik bedoel dus, als de stand van het gebit niet goed is, kan dat ook nog andere gezondheidsimplicaties hebben?). Maar, als de stand van het gebit verder geen gezondheidsproblemen met zich mee brengt en jouw hond een waardevolle aanvulling is op het ras (dit vind ik heel belangrijk) en jij wil graag een nest fokken (ook ontzettend belangrijk! Jij moet het geweldig vinden!! - Wil je zelf ook een pup houden?) en (nog veel belangerijker) er zijn verder geen gezondheidsproblemen: dan zou je het zeker kunnen overwegen! Ik vind het wel goed dat je haar dus eerst behoorlijk binnestebuiten laat keren.
Door arenda
#1041462
Yep, Lizzy, zo zie ik het dus ook. En Dreamer heeft echt totaal geen last van dr gebit hoor.Knaagt er rustig een lamskoppie mee weg. Het is gewoon een heeeeel krappe onderbijt, net geen schaargebit. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik het bijna recht kan duwen, maar das illusie natuurlijk.
Ik ga volgende week nog even een gesprek rond de tafel houden met de fokkerpopulatie en dan Dreamer aan wat zorgvuldige testen laten onderwerpen. Ik heb er wel een goed gevoel over en gun eigenlijk iedereen een hond als Dreamer. Leuker krijg je er niet, onmogelijk!
En ik zou best een pup willen houden, maar ze zijn nu ook al aan het onderhandelen om een pup in het buitenland te plaatsen en daar dan weer een pup van terug te halen. Maar wie weet, ik ga er maar niet van uit, kan het niet tegen vallen ook.
Ik hou jullie wel op de hoogte ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door