Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#1039685
Vandaag met onze 10.5 jaar jonge Maine Coon kater TC naar de DA gegaan om zijn nieren te laten checken, het viel me op dat hij net als Franny (zij was nierpatiente) vaker dronk.
TC is verder overigens in uitmuntende conditie, hij weegt ca. 8.5 kilo.

Inderdaad bleken zijn nierwaardes niet goed te zijn:
Kreataine 209 (normaalwaarde 80-164)
Ureum 12,2 (normaalwaarde 4.9-11.9).

Ik ga dus starten met Fortekor, zo kan hij de oude voorraad van Franny opmaken.
Onze katten eten nu 2 jaar Carnibest lam en rijst en onze Franny at het 4.5 jaar en zij had slechtere nierwaardes dan TC en heeft het daar 4.5 jaar lang prima op gedaan (samen met Fortekor).

Mijn DA weet dat ik geen brok wil voeren, maar dat was wel zijn advies (nierdieet brokken).
Los van de principiele keuze voor vers, wil ik ook perse iets voeren wat alle 4 de katten kunnen/mogen/willen eten.
TC is voormalig dekkater en ik heb hem beloofd toen hij gecastreerd werd dat hij nooit meer alleen hoefde te leven en ik wil hem dus perse niet scheiden van de anderen. In dit huis heb ik daar ook geen goede mogelijkheden voor.

Nou heb ik voor onze hond Sofi een barfnierdieet gemaakt en dat ging goed, maar dat was 25% groente.
Ik zie het niet zitten om zelf voor de katten vlees te gaan malen etc. dus ik wil het liefste gewoon kvv blijven voeren.
Wat wel zou kunnen is TC voordat de katten 1x pr dag eten krijgen, apart iets erbij voeren. In tegenstelling tot de andere katten is TC er namelijk wel een die spiervlees wat gesneden is wil kauwen.
TC is ook de minst kieskeurige eter van de katten, hij lust vrij veel. Ik zou best wat kunnen experimenteren, wat hij niet lust dat eten de honden immers wel op.

Heeft iemand suggesties voor mij?
Ik zag elders op BP de suggestie om CB diabetes aan alle katten te geven?
Door YaYa
#1039686
Van Annemarie van Bunschoten heb ik inderdaad het advies gekregen om Nikita (ons nierpatientje) cb diabetes te geven. Had te maken met de koolhydraten. Dus dat zou volgens mij wel kunnen. Ben je trouwens ook wat goedkoper uit dan met lam.
En haaksbarf, of een ander kvv zonder granen lijkt me ook goed kunnen. Of echt zelf een nierdieet samenstellen te doen is weet ik niet. Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik Nikita uberhaupt aan de kvv krijg.
Door Mevroi Kruim
#1039720
Ik zou idd in ieder geval koolhydraatvrij voeren. Ik heb ook een nierpatient en die doet het al 6 jaar prima op barf zonder groente of koolhydraat. Maar ik maal tegenwoordig wel voor de ouwetjes.
Door flin
#1039747
deze heb je -zeker-te-weten gelezen :

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

als 'k die probeer voor 'n kat te 'vertalen'...

en dan ga 'k hier van uit:
Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel , eventueel gezonde tafelrestjes

dan zou je
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
    groentes, wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...

mocht TC pens lekker vinden, kun je dat ook geven  (laag in fosfor)
(de meeste katten vinden 't vies, hier vinden ze 't toevallig heel lekker)

wat je miss ook nog kunt doen,
de Carnibest (dat eetie wel toch?) aanvullen/ of 'n deel vervangen door wat extra vet vlees of vette vis
of bovenstaande malen, als eigengemaakte kvv (dat wil je niet)

maar goed,...'t is helemaal mijn invulling van 'n honden-menu voor 'n kat,

  heb je miss een beginnetje...

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1000187
Door Lizzy
#1040068
Borke schreef: Vandaag met onze 10.5 jaar jonge Maine Coon kater TC naar de DA gegaan om zijn nieren te laten checken, het viel me op dat hij net als Franny (zij was nierpatiente) vaker dronk.
TC is verder overigens in uitmuntende conditie, hij weegt ca. 8.5 kilo.

Inderdaad bleken zijn nierwaardes niet goed te zijn:
Kreataine 209 (normaalwaarde 80-164)
Ureum 12,2 (normaalwaarde 4.9-11.9).

Ik ga dus starten met Fortekor, zo kan hij de oude voorraad van Franny opmaken.
Onze katten eten nu 2 jaar Carnibest lam en rijst en onze Franny at het 4.5 jaar en zij had slechtere nierwaardes dan TC en heeft het daar 4.5 jaar lang prima op gedaan (samen met Fortekor).

Mijn DA weet dat ik geen brok wil voeren, maar dat was wel zijn advies (nierdieet brokken).
Los van de principiele keuze voor vers, wil ik ook perse iets voeren wat alle 4 de katten kunnen/mogen/willen eten.
TC is voormalig dekkater en ik heb hem beloofd toen hij gecastreerd werd dat hij nooit meer alleen hoefde te leven en ik wil hem dus perse niet scheiden van de anderen. In dit huis heb ik daar ook geen goede mogelijkheden voor.

Nou heb ik voor onze hond Sofi een barfnierdieet gemaakt en dat ging goed, maar dat was 25% groente.
Ik zie het niet zitten om zelf voor de katten vlees te gaan malen etc. dus ik wil het liefste gewoon kvv blijven voeren.
Wat wel zou kunnen is TC voordat de katten 1x pr dag eten krijgen, apart iets erbij voeren. In tegenstelling tot de andere katten is TC er namelijk wel een die spiervlees wat gesneden is wil kauwen.
TC is ook de minst kieskeurige eter van de katten, hij lust vrij veel. Ik zou best wat kunnen experimenteren, wat hij niet lust dat eten de honden immers wel op.

Heeft iemand suggesties voor mij?
Ik zag elders op BP de suggestie om CB diabetes aan alle katten te geven?
Tuurlijk ::)
Best irritant, dat hij daar maar aan vast blijft houden, terwijl hij zo onderhand toch heel wat resultaten voorbij heeft zien komen (waaronder jouw eigen hond en bijv. mijn kat, die dood zou zijn gegaan als ze niet op Bibi had gestaan). Fortekor + Solidago zijn prima. En daarnaast iedere dag visolie. Zelf zou ik niet meer dan 5% groente geven (of 0%), 5% orgaanvlees, 20% vleesbot en de rest spiervlees, vis, extra's. Geen idee wat er in Carnibest zit qua percentages. En aangezien ze dat ook niet vertellen, weet ik niet of je dit moet blijven voeren. Volgens mij heeft Bandit een dieet voor nierpatienten. En Bibi kun je gewoon vragen welke percentages ze in het kattenvoer stoppen, daar geven ze gewoon antwoord op. Mijn kat Snuf heeft het dus nog jaren prima op Bibi + Fortekor + Solidago gedaan.
Door Borke
#1040495
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik die Bandit nierdieet eens ga proberen.
Ik gok er maar op dat ze het willen eten, zo niet dan zie ik wel weer verder.
Op zich deed Franny het tot haar 14.5 jaar ook prima op CB, als er nu echt vers nierdieet is dan wil ik dat minstens geprobeerd hebben.
Zo niet dan is BIBI ook wel een idee, dat vonden ze volgens mij wel lekker, maar omdat Franny er spuitpoep van kreeg (voedselintolerantie) ben ik er snel mee gestopt.
Door Borke
#1040509
Lo schreef: jemig, dit is toch ook niet niets allemaal  :-\
Welnee joh valt allemaal reuze mee.
De kat zelf is kerngezond verder, als je hem ziet denk je dat hij 3 jaar is en hij is 10.5 jaar.
Verder is hij een goede eter en hij lust heel veel.
Zo in de loop der jaren hebben we al aardig wat meegemaakt met al onze katten en onze honden en dit is wel vervelend, maar we slaan ons er wel doorheen hoor  ;)
Door verwonderd
#1040526
Borke schreef: Welnee joh valt allemaal reuze mee.
De kat zelf is kerngezond verder, als je hem ziet denk je dat hij 3 jaar is en hij is 10.5 jaar.
Verder is hij een goede eter en hij lust heel veel.
Zo in de loop der jaren hebben we al aardig wat meegemaakt met al onze katten en onze honden en dit is wel vervelend, maar we slaan ons er wel doorheen hoor  ;)
Knapperd!  ;)
Door Borke
#1040564
Lo schreef: Knapperd!  ;)
Welnee hoor.
Het is een kwestie van instelling.
Ik loop tegen een probleem aan, ik bijt me er in vast en vind het dan een uitdaging om het op te lossen.
Voor mij de enige manier om ermee om te gaan.
Dan is het een soort sport geworden om het te regelen en als het dan lukt (meestal lukte het wel) dan is dat een fantastische beloning van mijn inspanningen. Lukt het me niet dan weet ik dat ik er in ieder geval alles aan gedaan heb.
Voor mij werkt dat beter dan piekeren, daar krijg ik hoofdpijn van en daar heb ik een hekel aan  ;)
Ik probeer de beren op de weg als een uitdaging te zien die ik zal overwinnen  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door