Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danou2004
#1039948
Beide honden zitten hier op smuldier en daarbij wil ik nu dus wat meer gaan barfen.
Hoe weet ik nu wat ik per hond kan geven.
Op de verpakking van kvv staat wel hoeveel per kg gewicht van de hond maar op barf natuurlijk niet.
Hoe werkt dat?
Door danou2004
#1039980
Maar kan ik nu ook smuldier in hun bakken doen en dan er een eendenek bij in doen ofzo?
Door Nynke
#1040059
::>danou<:: schreef: Maar kan ik nu ook smuldier in hun bakken doen en dan er een eendenek bij in doen ofzo?
ik zou zelf beginnen met kippennekken, die zijn een stuk kleiner. Maar ze eten bij jou toch al een hele tijd rauw ? Dan is het geen probleem om af te wisselen met barf. Er wordt wel altijd aangeraden om juist de vleessoorten te geven die niet in de kvv zitten, dus wat dat betreft is eendennek wel een mooie  ::)
Door danou2004
#1040084
Nynke F schreef: ik zou zelf beginnen met kippennekken, die zijn een stuk kleiner. Maar ze eten bij jou toch al een hele tijd rauw ? Dan is het geen probleem om af te wisselen met barf. Er wordt wel altijd aangeraden om juist de vleessoorten te geven die niet in de kvv zitten, dus wat dat betreft is eendennek wel een mooie  ::)
kippenekken was danou al wel gewend en boomer heeft er ook geen moeite mee bleek gister en de eendenek lukt ook prima dus dat is geen probleem.Wilde alleen graag weten of ik dat bij hun portie smuldier in kon doen maar dat gaat denk ik wel lukken
Door danou2004
#1040097
SandRRa schreef: Ja hoor kan je er gewoon bij doen. Tenminste ik doe t wel eens zo.
oke dank je dan gaan we dat vanaf nu doen.
Door danou2004
#1040101
Maar ze eten bij jou toch al een hele tijd rauw ?
[/quote]klopt danou eet het al heel lang maar boomer nog niet die heb ik doordat hij heel erg moest wennen bij mij eerst gewoon zn eigen brokjes laten eten en langzamerhand smuldier gegeven.dat gaat allemaal super en nu wil ik dus helemaal over
Door dinnee
#1040102
Wat je ook kan doen is het volgende.

Bepaal het aantal dagen dat je zou willen Barfen in een week. Dit zijn er bijvoorbeeld 3. Dan blijven er 4 dagen over met kvv.

Bepaal dan het gewicht aan kvv dat je die week wil geven (is dan 4 dagen maal de hoeveelheid per dag)
Bepaal daarna het gewicht aan kvv dat je die week wil geven, dus die overige 3 dagen, voor bot, spier, orgaan en groente/restjes.

Dit alles kan je daarna verdelen over de hele week zoals jij het fijn vind. Als je dan alles van die week bij elkaar op telt heb je als het goed is weer precies de zelfde getallen als die je hierboven berekend had. Op deze manier voer je nooit te veel of te weinig. Je hebt dan wel even een papiertje en een rekenmachientje nodig. ;)

Ik heb even snel een berekeningetje gemaakt voor een fictieve hond van 10 kilo.

Hoeveelheid kvv voor 4 dagen: 250 gram x4 = 1 kilo
Hoeveelheid barf 3 dagen bij 2,5% van het lichaams gewicht per dag :
          50 % bot = 125 gram bot per dag x3 = 375 gram per week.
          25 % spiervlees = 67 gram per dag x3 = 200 gram per week.
          10 % orgaan = 25 gram per dag x 3 = 75 gram per week.
          15 % groente en restjes = 38 gram per dag x 3 = 114 gram per week.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :)
Door danou2004
#1040126
dinnee schreef: Wat je ook kan doen is het volgende.

Bepaal het aantal dagen dat je zou willen Barfen in een week. Dit zijn er bijvoorbeeld 3. Dan blijven er 4 dagen over met kvv.

Bepaal dan het gewicht aan kvv dat je die week wil geven (is dan 4 dagen maal de hoeveelheid per dag)
Bepaal daarna het gewicht aan kvv dat je die week wil geven, dus die overige 3 dagen, voor bot, spier, orgaan en groente/restjes.

Dit alles kan je daarna verdelen over de hele week zoals jij het fijn vind. Als je dan alles van die week bij elkaar op telt heb je als het goed is weer precies de zelfde getallen als die je hierboven berekend had. Op deze manier voer je nooit te veel of te weinig. Je hebt dan wel even een papiertje en een rekenmachientje nodig. ;)

Ik heb even snel een berekeningetje gemaakt voor een fictieve hond van 10 kilo.

Hoeveelheid kvv voor 4 dagen: 250 gram x4 = 1 kilo
Hoeveelheid barf 3 dagen bij 2,5% van het lichaams gewicht per dag :
          50 % bot = 125 gram bot per dag x3 = 375 gram per week.
          25 % spiervlees = 67 gram per dag x3 = 200 gram per week.
          10 % orgaan = 25 gram per dag x 3 = 75 gram per week.
          15 % groente en restjes = 38 gram per dag x 3 = 114 gram per week.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :)
ja dat is wel duidelijk, dank je ik zal het even gaan uitrekenen voor hun want ze zijn wel iets zwaarder dan 10 kilo  ;)
Door Red_Hunter
#1040231
Mijn honden zitten op half kvv en half barf. 's morgens krijgen ze kvv en 's avonds barf.
Mijn teef van 27 kg krijgt nu 300 gr energique 's morgens en 500 gr barf 's avonds.
Ik had eerst gewoon aangehouden aan gewicht wat ik met volledig kvv gaf, maar ze vielen ontzettend af, dus heb ik de hoeveelheden moeten verhogen.
Mijn reu van 40 kg zit nu op de 900 gr per dag. 400g kvv en 500 gr barf.
Mijn reu was afgevallen van 40 kg naar 36 kg en nu weegt hij 43 kg en is zeker niet te dik.
Met de barfhulp heb ik de maaltijden gemaakt voor de barf en ben ik dus uitgegaan van het gewicht wat is nu 's avonds geef.
Mijn menu staat hier ook ergens zou even moeten nakijken waar.

Dit is mijnmenu voor twee honden, allebei dus 500 gr:

600 gr Parelhoen, 200 gr lamsvlees, 200 gr groenten
600 gr kwartels,  200 gr lamsvlees, 200 gr groenten
600 gr kipkarkas, 200 gr rundvlees, 200 gr lever
600 gr eendenkk, 200 gr rundvlees, 200 gr hart/maag
600 gr kippennek, 200 gr hert,        200 gr groenten
600 gr sardientjes, 200 gr zalmmix, 200 gr groenten
600 gr konijn kk      200 gr hert,      200g gr nier/pens


Groetjes Trudie
Laatst gewijzigd door Red_Hunter op wo 03 sep 2008, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danou2004
#1040290
Red_Hunter schreef: Mijn honden zitten op half kvv en half barf. 's morgens krijgen ze kvv en 's avonds barf.
Mijn teef van 27 kg krijgt nu 300 gr energique 's morgens en 500 gr barf 's avonds.
Ik had eerst gewoon aangehouden aan gewicht wat ik met volledig kvv gaf, maar ze vielen ontzettend af, dus heb ik de hoeveelheden moeten verhogen.
Mijn reu van 40 kg zit nu op de 900 gr per dag. 400g kvv en 500 gr barf.
Mijn reu was afgevallen van 40 kg naar 36 kg en nu weegt hij 43 kg en is zeker niet te dik.
Met de barfhulp heb ik de maaltijden gemaakt voor de barf en ben ik dus uitgegaan van het gewicht wat is nu 's avonds geef.
Mijn menu staat hier ook ergens zou even moeten nakijken waar.

Dit is mijnmenu voor twee honden, allebei dus 500 gr:

600 gr Parelhoen, 200 gr lamsvlees, 200 gr groenten
600 gr kwartels,   200 gr lamsvlees, 200 gr groenten
600 gr kipkarkas, 200 gr rundvlees, 200 gr lever
600 gr eendenkk, 200 gr rundvlees, 200 gr hart/maag
600 gr kippennek, 200 gr hert,         200 gr groenten
600 gr sardientjes, 200 gr zalmmix, 200 gr groenten
600 gr konijn kk      200 gr hert,       200g gr nier/pens


Groetjes Trudie
Kijk dit is nou helemaal makkelijk aangezien we beide ierse setters hebben.danou is nu ook 26 tot 27 kilo dus dat komt mooi uit.
Alleen kan ze niet tegen orgaanvlees, dan is ze vreselijk aan de dunne of ze gooit het er weer uit na een uur.
kan ik dat ook vervangen?
Door dinnee
#1040568
Het beste kan je orgaanvlees gelijk met bot geven. Bot stopt namelijk en orgaanvlees maakt het geheel wat 'soepeler'.

Als je weet dat ze gevoelig is, geef je iedere dag een klein beetje. Red_Hunter geeft bijvoorbeeld maar 2 dagen orgaanvlees, maar dan wel de hoeveelheid die ze die week nodig zou hebben. Als je die hoeveelheid verdeeld over 7 dagen krijgt ze iedere dag dus maar een handje.

Je kan bijvoorbeel ook beginnen met een percentage orgaan van 5% van het menu en als dit goed gaat later meer geven, tot je op de hoeveelheid zit waar ze het goed op doet.

Je kan ook proberen te beginnen met orgaansoorten die een beetje op spier lijken. Zoals bijvoorbeeld hart, tong en long. Daarna, als dit goed gaat andere organen toe gaan voegen zoals lever en nier. Long heeft overigens niet zo heel veel voedingswaarde (het lijkt een beetje op spons).

Orgaan helemaal weglaten zou ik echt niet doen... Het bevat veel te veel goede en waardevolle stoffen die je hond echt nodig heeft! Probeer een gulde middenweg te vinden, door het te combineren met bot en desnoods in het begin wat minder te geven tot ze gewend is.
Door danou2004
#1040667
dinnee schreef: Het beste kan je orgaanvlees gelijk met bot geven. Bot stopt namelijk en orgaanvlees maakt het geheel wat 'soepeler'.

Als je weet dat ze gevoelig is, geef je iedere dag een klein beetje. Red_Hunter geeft bijvoorbeeld maar 2 dagen orgaanvlees, maar dan wel de hoeveelheid die ze die week nodig zou hebben. Als je die hoeveelheid verdeeld over 7 dagen krijgt ze iedere dag dus maar een handje.

Je kan bijvoorbeel ook beginnen met een percentage orgaan van 5% van het menu en als dit goed gaat later meer geven, tot je op de hoeveelheid zit waar ze het goed op doet.

Je kan ook proberen te beginnen met orgaansoorten die een beetje op spier lijken. Zoals bijvoorbeeld hart, tong en long. Daarna, als dit goed gaat andere organen toe gaan voegen zoals lever en nier. Long heeft overigens niet zo heel veel voedingswaarde (het lijkt een beetje op spons).

Orgaan helemaal weglaten zou ik echt niet doen... Het bevat veel te veel goede en waardevolle stoffen die je hond echt nodig heeft! Probeer een gulde middenweg te vinden, door het te combineren met bot en desnoods in het begin wat minder te geven tot ze gewend is.
Zo kan het natuurlijk ook, ze heeft namelijk een tijdje rodi gehad en heb daar toen iets met hart gegeven en dat viel totaal verkeerd maar het is zeker de moeite waard om het weer te gaan proberen als ik dit zo lees
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door