Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door PamPapilio
#1039950
Dit is voor een leonberger van nu ongeveer 4.5 maandjes jong. de reden dat ik in t begin meer nekken heb dan karkassen enzo is om m te laten wennen hopelijk gaat dat dus snel. En de reden dat de gewichten omhoog gaan is natuurlijk het groeien. ik heb dit gebasseerd op 5% van zn lichaamsgeicht. hij is nu ongeveer 28 kilo.

WEEK 1 s morgens                                  s avonds
Dag 1 700 gr vleesbot Kippennek                 600 gr runder spiervlees+ 250 gr groentemix
Dag 2 700 gr vleesbot parelhoenkarkas 400 gr pens+ 250 gr groentemix
Dag 3 700 gr vleesbot kippennek                 600 gr zalmwang/kop
Dag 4 700 gr vleesbot eendennek                 400 gr orgaanmix rund+ 250 gr groentemix
Dag 5 700 gr vleesbot parelhoenkarkas 600 gr spiervlees haas+ 250 gr groentemix
Dag 6 700 gr vleesbot kippenpoten                 400 gr pens+ 250 gr groentemix
Dag 7 700 gr vleesbot eendennek                  600 gr runder kopvlees


WEEK 2
Dag 1 725 gr vleesbot Kippennek 625 gr runder spiervlees+ 275 gr groentemix
Dag 2 725 gr vleesbot haaskarkas 410 gr pens+ 275 gr groentemix
Dag 3 725 gr vleesbot kippennek 625 gr zalmwang/kop
Dag 4 725 gr vleesbot eendennek 410 gr orgaanmix rund+ 275 gr groentemix
Dag 5 725 gr vleesbot haaskarkas 625 gr spiervlees hert/ree+ 275 gr groentemix
Dag 6 725 gr vleesbot kippenpoten 410 gr pens+ 275 gr groentemix
Dag 7 725 gr vleesbot eendennek 625 gr runder kopvlees



WEEK 3
Dag 1 750 gr vleesbot Kippennek 650 gr runder spiervlees+ 300 gr groentemix
Dag 2 750 gr vleesbot konijnkarkas 420 gr pens+ 300 gr groentemix
Dag 3 750 gr vleesbot kippennek 650 gr zalmwang/kop
Dag 4 750 gr vleesbot eendenkarkas 420 gr orgaanmix rund+ 300 gr groentemix
Dag 5 750 gr vleesbot konijnkarkas 650 gr spiervlees struisvogel+ 300 gr groentemix
Dag 6 750 gr vleesbot kippenpoten 420 gr pens+ 300 gr groentemix
Dag 7 750 gr vleesbot eendenkarkas 650 gr runder kopvlees

Als groentemix ongeveer 10 willekeurige groentes
runderorgaanmix is runderhart-nier en lever
Als tussendoortjes rauw eitje, sinaasappel, appel, walnoten etc

Ik wil dit elke 3 weken herhalen, alleen de gewichten aangepast natuurlijk en misschien soms iets anders ter afwisseling.

Is dit een beetje goed? alle hulp, tips en adviezen zijn zeker welkom!
Laatst gewijzigd door PamPapilio op di 02 sep 2008, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door PamPapilio
#1039982
Merk nu zelf dat t niet echt goedkoop is.. nou is dat niet t belangrijkste, wat voor hem t beste is daar gaat t om.. maar heb nu voor de extra variatie wel een hoop soorten genomen, ook de duurdere.. dat verander ik dan misschien..

en de pens, ik zat zelf aan gewoon gemalen pens te denken.. of is een penslap dan beter?

en ik zie dat ik wat weinig procent voor de groente heb gepakt.. spiervlees heb ik toch naar beneden afgerond dus misschien worden de groentes wat meer..
Door tieneke
#1040003
Ik tel 6 diersoorten dus dit is al zeer goed  ;)
Het menu ziet er goed uit maar ik zou zeker geen orgaanvlees met groentenmix samen geven ivm te verwachten spuitfestijn.
Beter is het om met orgaanvlees wat kippennekken of ander bot/vlees te geven zodat de ontlasting stevig blijft.
Een pensmaaltijd werkt hier dus goed en nog nooit diarree oid gehad maar zou ik orgaan zoals lever,hartjes etc als komplete maaltijd geven ...dan gaat het niet echt goed komen en zeker als ik daar nog groenten aan toevoegt.
Zelf zou ik geen runderorgaan zoals nier of lever geven maar liever biologisch,teveel afvalstoffen.De runderhart is wel prima.
Beter is het dan om kippenhartjes/maagjes/lever of konijnlever/kalkoenlever/etc te geven.
Een hele penslap is veel beter dan gemalen.
Verder gewoon kijken hoe de kleine het er op doet  ;)
Laatst gewijzigd door tieneke op di 02 sep 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door PamPapilio
#1040016
[quote="tieneke"]
Ik tel 6 diersoorten dus dit is al zeer goed  ;)
Het menu ziet er goed uit maar ik zou zeker geen orgaanvlees met groentenmix samen geven ivm te verwachten spuitfestijn.
Beter is het om met orgaanvlees wat kippennekken of ander bot/vlees te geven zodat de ontlasting stevig blijft.
Een pensmaaltijd werkt hier dus goed en nog nooit diarree oid gehad maar zou ik orgaan zoals lever,hartjes etc als komplete maaltijd geven ...dan gaat het niet echt goed komen en zeker als ik daar nog groenten aan toevoegt.
Zelf zou ik geen runderorgaan zoals nier of lever geven maar liever biologisch,teveel afvalstoffen.De runderhart is wel prima.
Beter is het dan om kippenhartjes/maagjes/lever of konijnlever/kalkoenlever/etc te geven.
Een hele penslap is veel beter dan gemalen.
Verder gewoon kijken hoe de kleine het er op doet  ;)
[/quote]

Vanmiddag merkte ik dat hij de organen (kip) ook niet direct lekker vindt ofzo.. pens doet ie een moord voor.. is t echt nodig alle organen te geven zeg maar? runderhart ga ik nog s proberen maar kan ik dan anders alleen runderhart en pens geven als orgaanvlees? of komt ie dan tekort?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040321
Je zou de orgaanmix over wat meer dagen kunnen verdelen, misschien is het iets teveel in 1x. Ik vind zelf kippenorganen ook ontzettend stinken, dus eerlijk gezegd kijk ik er niet van op dat ie het niet lekker vind ;). Ik vind wel dat je alle orgaansoorten moet geven, anders loop je op den misschien kans op tekorten, elk orgaan heeft tenslotte zijn eigen unieke samenstelling/ kwaliteiten.
Ik gaf hier trouwens ook altijd groentemix met orgaanmix en heb nooit spuitfestijnen gehad ;).

De percentages van je menu heb ik niet nagerekend (heb je waarschijnlijk zelf al gedaan) maar zo op het 1e gezicht ziet het er goed uit. En ja, je kunt je menu gewoon laten rouleren. Doe ik zelf ook. Wat de kosten betreft, de duurdere vlees(bot) soorten krijgen ze hier iets minder vaak als de goedkopere, zo blijft het voor mij betaalbaar.
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 03 sep 2008, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door