Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kurt007013
#1039697
:please:
wie kan mij helpen bij een Barf-menu voor zowel volwassen boxers als voor een opgroeiende boxer ( hiermee bedoel ik tussen 6 en 12 maanden )
Ik geef al een tijdje kippenekken , pens , runderhart , carnibest en duck + groentenmix.
Wat raden jullie aan als aanvulling ? ( vis ? Kefir ? cottage cheese ? andere (vlees)botten ? )
En zijn er mensen die een betere ervaring hebben met DEGOMEAT & ENERGIQUE ? ( dit omdat ik meer en meer hoor dat Duck wat minder is - wij hebben ook al eens een verkeerde levering gehad ... )

Geven  jullie dan ook soms nog eens een "brokkendag" ? Zo ja , zijn er mensen die ervaring hebben met deze brokken van Happy Dog?
THXs
grtz KURT
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1039713
met energique heb ik geen ervaring en voor een goed barfmenu, dan zouden we moeten weten hoe veel ze wegen enz. Misschien dat je je eerst even wat beter kan gaan inlezen, zie de bieb
En br*kken, die geven wij niet!
Door Mevroi Kruim
#1039730
Hallo

In principe worden er hier geen kant-en-klare menu's gepresenteerd. Dat heeft ook een reden: de baas van dit forum, Lizzy, is van mening dat je moet snappen wat je doet als je gaat barfen. En dat ben ik 100% met haar eens. Barfen is echt niet moeilijk, het is makkelijker dan een verantwoord menu voor je kinderen samenstellen. Maar het is wel belangrijk dat je weet waarom je zo voert en niet anders. Daarvoor is op dit forum heel veel informatie over het hoe en waarom van barfen te vinden. Dus ik zou zeggen: lezen!
En als je dan de achterliggende gedachten snapt dan kun je eens gaan neuzen onder Hoe ziet jouw Barfmenu eruit? Daar vind je heel veel menu's die mensen hebben samengesteld voor hun honden, met commentaren van ervaren barfers. Iedereen is altijd bereid om te helpen als er iets niet goed zit of iemand iets niet snapt, of met probleemhonden.
Succes!
Door kurt007013
#1039742
hoi ,
bedankt voor de info.
Had al eens in de BIB gekeken , maar als ik het goed begrijp dan kom ik aan het volgende :

men geeft 2% van zijn lichaamsgewicht = 2% van 30000gram = 600gram

daarvan : 50% vleesbotten = 300gram
                15% groentenmix , spiervlees & orgaanvlees = telkens 90gram
                  5% supplementen = 30gram
totaal = 600gram x 7 dagen = 4200gram / week

Doch , als ik dan een maaltijd wil geven van runderhart + groenten + supplementen = 90+90+30
                                                                                                                                      = 210gram .
Is dit niet wat weinig voor een volwassen boxer ?
THXs
GRTZ KURT
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1039803
kurt007013 schreef: hoi ,
bedankt voor de info.
Had al eens in de BIB gekeken , maar als ik het goed begrijp dan kom ik aan het volgende :

men geeft 2% van zijn lichaamsgewicht = 2% van 30000gram = 600gram

daarvan : 50% vleesbotten = 300gram
                15% groentenmix , spiervlees & orgaanvlees = telkens 90gram
                  5% supplementen = 30gram
totaal = 600gram x 7 dagen = 4200gram / week

Doch , als ik dan een maaltijd wil geven van runderhart + groenten + supplementen = 90+90+30
                                                                                                                                      = 210gram .
Is dit niet wat weinig voor een volwassen boxer ?
THXs
GRTZ KURT
Dat is idd een kleine(re) maaltijd, maar je kan de volgende dag extra veel geven of 's avonds vleesbotten met spiervlees. Het leuke van Barf is dat je niet elke dag dezelfde hoeveelheden en onderdelen hoeft te te geven.
Je kan de hoeveelheid orgaanvlees in 1 week ook verdelen over bijv. 2 dagen, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de groentes, spiervlees enz. Dan maak je het jezelf al een stuk gemakkelijker ;).

Je rekensommetje klopt trouwens helemaal :D! Maar ik zou, als ik jou was, uitgaan van wat je hond in een week krijgt.
Dus 4200 gr per week=
50% vleesbot = 2100 gr.
15 % spiervlees = 630
15 % orgaanvlees = 630
15 % groentes = 630
5 % diversen = 210
En dat leuk gaan verdelen over de week ;). Succes!
Door Happy Tail
#1039817
kurt007013 schreef: hoi ,
bedankt voor de info.
Had al eens in de BIB gekeken , maar als ik het goed begrijp dan kom ik aan het volgende :

men geeft 2% van zijn lichaamsgewicht = 2% van 30000gram = 600gram

daarvan : 50% vleesbotten = 300gram
                15% groentenmix , spiervlees & orgaanvlees = telkens 90gram
                  5% supplementen = 30gram
totaal = 600gram x 7 dagen = 4200gram / week

Doch , als ik dan een maaltijd wil geven van runderhart + groenten + supplementen = 90+90+30
                                                                                                                                      = 210gram .
Is dit niet wat weinig voor een volwassen boxer ?
THXs
GRTZ KURT
je moet het denk ik een beetje anders zien: je geeft 2% per dag. dus dan moet je even de % vergeten. dus je maakt porties van 600 gram en bezien over een week zorg je dan dat de percentages een beetje kloppen. die 210 gram is dus doorberekend in de percentages, maar dan vergeet je dus de RMB erbij te tellen, dan kom je dus 600-210 op ongeveer 300-400 gram bot/vlees erbij
Door kurt007013
#1039926
;)
hoi ,
toch nog eventjes een bedenking .
Als ik Duck geef , zou ik 600 à 700 gram / dag moeten geven ; Carnibest zou komen op 600 à 900gram/dag ( voor een boxer van 30KG )
Per maaltijd is dit dus +/- 300 à 450gram
Als ik dan na ga dat ik zo'n 2100gram botten / week geef  ( over 7 maaltijden ) + 2 maaltijden ( Duck + Carnibest  ) dan zit ik al aan een kleine 3000gram voor 9 maaltijden .
Er blijven dus nog 5 maaltijden over voor 1200gram ( of 240gram / maaltijd ) ; is dit genoeg ? ( vb pens + groenten samen 240gram ? )
Dit blijft toch weinig ? Of zie ik het verkeerd? 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1040151
kurt007013 schreef: ;)
hoi ,
toch nog eventjes een bedenking .
Als ik Duck geef , zou ik 600 à 700 gram / dag moeten geven ; Carnibest zou komen op 600 à 900gram/dag ( voor een boxer van 30KG )
Per maaltijd is dit dus +/- 300 à 450gram
Als ik dan na ga dat ik zo'n 2100gram botten / week geef  ( over 7 maaltijden ) + 2 maaltijden ( Duck + Carnibest  ) dan zit ik al aan een kleine 3000gram voor 9 maaltijden .
Er blijven dus nog 5 maaltijden over voor 1200gram ( of 240gram / maaltijd ) ; is dit genoeg ? ( vb pens + groenten samen 240gram ? )
Dit blijft toch weinig ? Of zie ik het verkeerd?   
Geen flauw idee hoe jij rekent, maar weet je, het leven kan zo simpel zijn als je het zelf maakt.

Voer je nu 600/700 gram kvv, geef je straks om mee te beginnen gewoon 600/700 gram BARF per dag.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040276
Of je nou Duck, Carnibest of BARF voert, je voert (zoals Angelique ook al zei) ongeveer dezelfde hoeveelheid in 1 week. En hoe je dat verdeeld maakt niet zoveel uit. Je hond krijgt er niets van als de ene maaltijd groter of kleiner is als de andere, het gaat om de hoeveelheid in totaal.
Toen Gitte er nog was aten mijn honden 2x per dag, 's morgens kregen ze een klein beetje groentemix (100 gr.) met een eitje, of wat spiervlees en 's avonds een grote maaltijd met vleesbot (800 gr.) soms aangevuld met orgaanvlees.
Is het zo een beetje duidelijk?
Door kurt007013
#1040519
;)
oke , bedankt allemaal voor de nuttige info.
Mijn honden staan nu nameljk perfect qua bouw en zou dit dus ook zo graag willen houden ( cfr deelname tentoonstellingen )
Ik wist niet dat je de hoeveelheden / maaltijd wat kon wisselen .
Ik heb een menu samengesteld / week en zal me dus aan de hoeveelheid / week houden
THXs
grtz Kurt :thumbup:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door