Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sabine Ooijen
#1037016
Hoi!Ik wil toch even het een en ander vragen hoor,het is n.l. zo.....wij hebben 2 honden en 2 katten (en nog een aantal andere dieren,maar daar gaat het nu niet om) en onze honden eten al jaren KVV.De katten (poes van bijna 3 jr en de kater 2 jr +4 maanden) dus niet want dat lukt maar niet om ze om te zetten.Heb het al meerdere keren geprobeerd en met verschillende merken en "trucjes".Warm water erover,bouillon,even in de magnetron,mengen,werkt allemaal niet.Maar ik wil het TOCH!Of in elk geval een beetje meer in de richting ervan.
Wat ze nu dus eten:1 blikje ALMONATURE /SCHEZIR per dag(maar wel alleen de vis-smaken) en dan brokken van RoyalCanin(hair&skin en de siamees).Ik wil dus eigenlijk gewoon van die r*tbrokken af.Maar ik zit dus met wat vragen......komt íe:
1. Kan ik die brokken weglaten en dan alleen die blikjes geven,uiteraard dan meer als 1,of is het dan niet compleet genoeg?
2. Jullie hebben het ook weleens over verse vis,welke geef je dan en hoe en hoeveel/hoe vaak?
3. Ik zag ook ergens staan "vis in blik".Zijn dat dan die ALMO-blikjes of weer andere?
4. Ik zag ook staan rundergehakt,tartaar,runderpoulet,kipfilet.Is dat dan gewoon mensenvlees,zeg maar,wat je bij de slager of AH haalt?En dat wordt dan rauw gegeven,neem ik aan?Kan ik dat ook erbij proberen,of kunnen ze dat niet aan?En hoeveel moet ik dan geven?
5. Kan ik zomaar ineens stoppen met de brokken of moet ik dat afbouwen?

Nou,sorry voor mijn vele vragen.Maar zoals ik al zei,ik wil zo graag dat ze geen brokken meer eten en meer de kant van vers.
Alvast bedankt.
Groetjes Sabine
Door Hekate
#1037044
Wat ik heb gedaan is in 1 keer stoppen met het geven van brokken.

In plaats daarvan ben ik toen kattenvoer uit zakjes gaan geven. Vergelijkbaar met blik geloof ik. Natvoer, blokjes vlees in een sausje. Volgens mij zijn de blikjes kattenvoer net zo compleet als de brok en ook net zo goed/slecht. Nou ja, ietsjes beter misschien dan brokken, tenslotte krijgt een kat die blik eet wel meer vocht binnen en dat is goed natuurlijk.

Daarna ben ik door het natvoer de rauwe carnibest gaan mengen. Begonnen met 1 theelepeltje CB per portie natvoer. En toen steeds meer. Na een weekje at mijn kat al half half. :) Nu, een paar maanden later, eet hij nog maar een half theelepeltje natvoer per portie CB!

Naast 2 aangemende porties CB per dag krijgt mijn kat 1 keer per dag een snack. 1 a 2 keer per week is dat een blokje koolvis van 25 gram. (Ik heb bij de appie 400g koolvisfilet gekocht, dat zijn 4 blokjes van 100g. Die heb ik dan weer in vieren gedeeld .)
2 a 3 keer per week krijgt mijn kat een paar blokjes runderhart. Die koop ik bij de keurslager. Daar zijn ze al ingevroren. De Albert Hein verkoopt runderhart ook, maar daar ligt het in het koelvak.
en tot slot 2 a 3 keer per week krijgt mijn kat een eendagskuiken. Die koop ik bij de dierenwinkel. Kost heel weinig (1,55 per kilo) en mijn kat vind het geweldig!

In principe kan je katten bijna alles rauw geven wat voor mensen bedoelt is. Uitzondering is varkensvlees, dat is niet goed voor katten. Kipfilet, kalkoenfilet, rundergehakt, tartaar, biefstuk etc kan allemaal geen kwaad. Dit is alleen geen volledig voedsel voor een kat. Katten hebben ook botten en organen nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die ze nodig hebben. Dit word dus ook door kvv gemengd!

Met vis in blik word bij mijn weten vis voor menselijke consumptie bedoelt die is ingeblikt. Daar heb je 2 verschillende soorten van. Vis die in olie gedaan word en vis zonder olie. Als de vis in olie zit moet je eerst de olie er af spoelen. De andere vis kan je zo geven. De meeste mensen lijken vis maar af en toe te geven. En sommige katten gaan aan de diaree als ze een hele dag alleen maar vis eten. Dat schijnt toch iets te zijn waar de maag aan moet wennen ofzo. Maar een paar keer per week een maaltje of een snack vis is geen probleem.
Door Sabine Ooijen
#1038372
Dus met alleen die blikjes is het ook compleet?Dan is dat in ieder geval al beter als ook brokken erbij,vind ik.Zeker omdat die ALMO-blikjes helemaal natuurlijk zijn,zonder toevoegingen enzo,deze zijn niet zoals de whiskas/gourmet enz.-blikken.
Dat mengen wordt toch een probleem,heb ik al eerder gedaan,maar dan laten ze het gewoon staan.Hoe lang mag je dat dan volhouden als ze niks eten?Omdat dan de brokken evt. weg zijn.
Dat rauwe mag ik dat dan ook doen,omdat ze het niet gewend zijn,of pas als ze een tijdje geen brokken meer hebben?
Door flin
#1038385
'k weet niet welke kvv je aan je honden geeft,
maar is't miss nog een optie om een ander kvv-merkje te proberen voor je katzels?
de blikjes zoals je ze noemt, is natuurlijk geen vers vlees, en de kvv wèl
  er zijn katten die zweren bij Bibi, en anderen juist weer Bandit, en ga zo maar door...

  't blijven kattekoppen, niet? ;)

'k zou ze niet langer dan 24 uur laten vasten, ten eerste win je daar nix mee, en ten tweede wordt niemand daar gelukkig van,
met kleine stapjes, en geduld is de truc!

als ze rauw een kipfilétje of 'n stukkie rundvlees oid willen , is dat prima hoor!
  't is net met 't verteren van rauwe botjes, waar ze soms aan moeten wennen...

succes!!
Door Hekate
#1039484
Blikjes en zakjes kattenvoer is ook compleet. Net zo kompleet als brokken! (voor wat dat waard is)
Dus als je de brokken de deur uit doet en ze alleen nog kattenvoer uit zakjes en blik geeft is dat net zo goed voor je katten.

Wat betreft mengen. Ik meng rauwe kvv door de zakjes vlees in saus die ik gekocht heb. En echt in hele heeeeele kleine stapjes beginnen! Denk echt aan een theelepeltje kvv door een keel portie natvoer! En als dat goed gaat een paar dagen, dan doe je weer wat meer.

Ik ben 3 maanden bezig geweest denk ik om op de verhouding 1 theelepel natvoer en de rest kvv te komen. ;)


Wat vasten betreft, inderdaad niet meer dan 24 uur. Wat je wel kan doen is alle porties eten wat kleiner maken dan ze gwend zijn. Dat heb ik bij het eten van Fred in het begin ook gedaan. Normaal kon hij altijd zo veel eten als hij wilde, in de brokkentijd. En dat kwam per dag wel overeen met wat hij mocht krijgen volgens de verpakking. De kvv/natvoer porties heb ik in totaal 2/3 van de aanbevolen hoeveelheid per dag gemaakt. Zo had hij tegen de tijd dat hij weer eten kreeg ook echt trek in verhouding tot daarvoor. Hij at het gemengde prutje dat naar lekker natvoer rook al voordat hij doorhad dat er carnibest doorheen zat.  ;D En wat hij niet opat liet ik lekker staan tot zijn volgende maaltijd.  Vaak was het voor die tijd toch wel opgegeten. Zelfs als hij doorkreeg dat het niet helemaal dat eten was wat hij verwachtte.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1039529
Shesir adverteert met complete voeding, dus daar mag je vanuit gaan dat het compleet is. De blikjes van Almo Nature daarintegen, zijn meer als aanvulling bedoeld op de br*k (i.v.m. de vochthuishouding). Het heeft hele goede ingredienten, maar is volgens mij niet compleet. Bestaat alleen uit vlees en 1% rijst. Er ontbreken dus duidelijk belangrijke dingen zoals bijvoorbeeld botten (calcium) en orgaan. Je kan het wel perfect gebruiken om je kat over te krijgen op kvv (is bij mij ook succesvol gelukt), maar ik zou dit zeker niet langere tijd als enige voeding geven, want dan onstaan er tekorten. Ik geef mijn katten nog steeds wel eens een blikje Almo, maar dan alleen de vis versies (zalm en makreel) voor de omega's. Rauwe vis lusten ze hier niet. Dit zal waarschijnlijk wel duurder zijn dan de versies voor menselijke consumptie, maar ach...
Door Hekate
#1039595
Ik geef zakjes van Pro-Fit ofzo. Te koop bij de alberthein. Het is zo een semi premium merk. Op hun zakjes staat dat het in plaats van de brokken te geven is. Voor ieder zakje dat je geeft geef je minder brokken. En ze geven ook aan wat het aantal zakjes word als je ze helemaal geen brokken geeft.

Je kan altijd eens rustig kijken in de supermarkt of dierenwinkel wat er in de blikjes zit. Of je laten adviseren door het personeel van de dieren speciaalzaak. Het gaat om de overgangsperiode. En dan kan het voor een volwassen kat echt geen kwaad om een tijdje ongezond te eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1039695
ik zou voor de wenperiode koolhydraatvrij blik geven. kunnen ze gelijk van de koolhydraten afkicken, zodat er geen hoge verschillen in de bloedsuikerspiegel meer ontstaan.
ik heb dit bij sien ook gedaan, terwijl de wenperiode eigenlijk meer voor mij was. en daarna cold turkey op barf.

ot is ook via een kouwe turk op vers gegaan, want die blieft geen blikvoer. voor haar heb ik dus mini porties cb gemengd met iets wat ze wel lekker vond; tartaar en kattenmelk.
Door Sabine Ooijen
#1044001
Ander blikvoer of van die zakjes e.d. is geen optie,want dat eten ze allemaal niet.Het enige zijn de blikjes van AlMO en SCHEZIR.
De honden eten vooral BIBI en dan tussendoor ook Carnibest.Die heb ik dus ook beide geprobeerd voor de katten.Ook Prins heb ik geprobeerd.Alleen Bandit dus niet.Dat wil ik wel gaan doen,maar ik zie op hun site niks staan over verkooppunten.Weet een van jullie misschien waar ik dat kan krijgen in de omgeving Dordrecht?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1044005
als je hondenkvv aan je katten geeft, is het niet heel gek dat ze het niet moeten. daar zit namelijk pens in, en pens is vies en ruikt naar poep.
alleen gekke snorren vinden dat lekker.
Door Hilde__
#1044022
Mijn katten vonden de honden CB ook niet lekker hoor, maar de kattenversie wel. Ik heb 1x per ongeluk hondenvoer meegekregen en toen keken ze me toch beledigd aan  ;D
Door YaYa
#1044106
Die van mij vinden pens dus ook echt niet te pruimen. Zodra ik per ongeluk iets neerzet met pens, gaan ze allemaal acuut in hongerstaking :-X
Door verwonderd
#1044121
heb toevallig eens cb hond meegekregen, was een vergipsing  >:(
Heb het niet voorgezet. Kwam niet eens in mij op  ::)
Door flin
#1044314
koekje schreef: als je hondenkvv aan je katten geeft, is het niet heel gek dat ze het niet moeten. daar zit namelijk pens in, en pens is vies en ruikt naar poep.
alleen gekke snorren vinden dat lekker.
zoals hier dus,,,; twee katzels vreten zo een schaaltje pens-enkelvoudig-smuldier weg... ::)
Door Sabine Ooijen
#1044414
Ik heb geen honden-kvv gegeven hoor!Gewoon de kattenvariant,maar ik bedoelde van de merken die ik aan de honden geef,in mijn geval dus BIBI en CB.Ook van Prins heb ik uiteraard de kattenvariant geprobeerd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door