Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bokes
#1038049
Hoi allemaal,
Wij zijn vrij nieuw op dit forum en pas sinds een paar weken bezig met BARF.
Ik wil eerst even iedereen bedanken voor hun bijdrage op dit forum. Sinds Bokes (14maanden Franse Bull) BARF eet is haar gezondheid spectaculair verbeterd! Huidproblemen gedaan! Eetlustprobleem gedaan! diareeprobleem gedaan! Ze is bijzonder vrolijk en voelt zich super. Dus dankjewel !
Wel zijn er erg veel topics op dit forum en soms is de uitleg voor een beginner wat verwarrend. Dus nu is er bij ons wat onzekerheid over hoeveel (in gewicht) goed is als dagelijkse portie(s). Bokes weegt ongeveer 11,5 kg en ze krijgt in totaal per dag ongeveer 250 tot 300 gram voedsel. Dit vertergenwoordigt iets meer dan 2% van haar lichaamsgewicht. Uit sommige berichten maak ik echter op dat dit veel te weinig is...
Dus hoe zit dat nou? Is er een vuistregel voor de berekening van de hoeveelheid voeding?
Voor alle goede raad zijn wij alvast weer zeer dankbaar.

Lieve groeten.
Gebruikersavatar
Door kira
#1038063
Een hond in de groei eet meer als één uit de groei (in percentage van het lichaamsgewicht). En een kleine hond heeft, meestal, een hoger percentage van het lichaamsgewicht nodig als een grote hond. In het stukje kvv staat net een topic over hoeveel en daar hebben diverse mensen aangegeven wat het gewicht van hun hond is, en wat ze voeren. Je ziet daar dat de meeste grotere honden 2% of minder hebben, maar je ziet ook hier een daar een uitzondering.
Ik heb de stukken hier op het forum zo geïntepreteerd dat je bij een hond die uitgegroeid is start met 2% van het lichaamsgewicht en dan ga je kijken, wordt die dikker, dunner of blijft die gelijk. Met grote beer zag ik vrij snel dat ze dikker werd met 2%, ik ben toen iedere week met 0,1% naar beneden gegaan. Bij 1,4% kwam ze op gewicht en werd toen te dun. Nu zit ik op een gewicht waarbij ze stabiel blijft.

Wat trouwens ook nog geldt is dat sommige rassen in de rui veel extra moeten eten om op gewicht te blijven. En een hond die veel beweegt, kan ook meer nodig hebben. En gemiddeld genomen schijnt het zo te zijn dat een newfoundlander met weinig toe kan, terwijl een deense dog veel meer nodig heeft. En dat zal bij meer rassen wel zo zijn. Je kunt dus niet zeggen een hond moet zo veel eten. Het verschilt van hond tot hond. Je moet dus voeren met je ogen, en je handen. Ik denk dat een Franse Bull van 14 maanden wel uitgegroeid is, en als ze met haar huidige portie mooi op haar gewicht blijft, is het niet te veel en niet te weinig.
Door bokes
#1038270
Hartelijk dank, met deze uitleg geraak ik al een stuk verder.
Ik doe voorlopig dus gewoon door (2 tot 2,5% van het lichaamsgewicht) en kijk hoe ze evolueert. Vermagert ze, dan geef ik meer, verdikt ze dan geef ik minder.
Simpel eigenlijk. Toch goed om te weten dat ik op het ogenblik waarschijnlijk zo ongeveer goed zit.
:)
groetjes,
Bokes en Marcus
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1038578
Ik heb hier twee honden ,een weegt 12,3 kilo en krijgt 270 gram en de ander weegt 14 kilo en krijgt 230 gram,dus je moet zeker naar je hond kijken,de een verbruikt meer dan een ander.

Voor mij is het makkelijk ik kan 500 gram op een dag geven,meestal is het de ene dag iets meer dan de andere dag.
Door bokes
#1040582
Hartelijk dank voor de vele reacties allemaal!

Ik denk dat ik met de hoeveelheid ongeveer goed zit, want Bokes is de laatste weken niet afgevallen of bijgekomen. Ze weegt ongeveer 11,5 kg en dat is aardig normaal voor een Franse Bulldog.

Wat de ingredienten betreft... Te krijgen is alles hier in Mallorca, alleen peperduur! Ik ga bovendien bij de slager hier in het dorp en dat is bovendien ook nog een biologische slager, wat de prijs ook niet zachter maakt
In doorsnee betaal ik voor de voeding van Bokes (met ongeveer de juiste mix aan ingredienten) toch al gauw tussen de zes en zeven euro de kg. Pens koop ik niet meer omdat dit even duur is als spiervlees (een soort ossobuco zonder bot). Met kip kom ik het goedkoopst weg.
Het aanbod aan lamsvlees is hier wel erg ruim en Bokes is er verzot op, dus dat zit goed.

Bovendien, voordien kreeg ze brokken en blik van Hills, en een blik Hills hondevoer kost hier ook net iets meer dan twee euro, dus al bij al is het geen groot verschil in prijs, maar WEL IN RESULTAAT !

Bokes is jullie eeuwig dankbaar !  :-*
En ik voel me goed als het met haar goed gaat.

Lieve groeten uit zonovergoten Mallorca.
Door dorinekok
#1040655
oh wat fijn te horen dat het goed gaat. En  tja ik dacht al dat het op mallorca net zoiets zou zijn als hier in Frankrijk. Maar goed dat je maar 1 klein hondje hebt! anders was het barfen onbetaalbaar geworden.
Misschien kan je mettertijd een relatie opbouwen met je slager of een andere slager en op die manier wat goedkoper materiaal krijgen. Vuile pens zullen ze bij jou niet verkopen dat doen ze hier ook niet. DAt is verboden. Maar misschien kun je ooit wel voor een aardig prijsje aan stukken koeien of schapenmaag komen...
leuk! succes!
Door bokes
#1041299
He Dorin, dank je voor de tip, maar pens van koe kost hier bij de slager bijna acht euro de kilo, dus dan koop ik toch liever iets voedzamers..

En wat het weer in Nederland betreft...
Er is hier nog plaats. ;)

Groetjes vanuit z..... Mallorca.

Marcus & Bokes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door