Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#1037656
Ik wil al een tijdje meer gaan barfen met die 3 katten van me, maar ik vroeg me af of ik voor m'n blaasgruisgevoelige kater nog ergens rekening mee moet houden als ik ga samenstellen? Hij zit nu nog op Bandit dieetvoer (al 6 weken ongeveer) en had vorige week nog wel een beetje gruis, maar ik hoop echt dat het bij de volgende controle weg is...Vind het wel een beetje eng om te gaan barfen met hem, maar ik weet wel dat hij de makkelijkste van de 3 gaat worden. Of is het juist beter voor hem om te gaan barfen ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1037706
ik denk zelf dat barf beter en overzichtelijker is. je weet precies wat en in welke verhoudingen in je kat gaat. je bent dan niet meer afhankelijk van het fabrieksprutje. voor de truttigen onder je poezies kun je eventueel een vleesmolen aanschaffen en de barfmenu's zelf malen. de structuur en het idee van kvv, maar wel de voordelen van barf erbij (behalve het tandreinigende effect).
Door Hilde__
#1037739
Het enige wat minder in een blaasdieet zit is fosfor en eiwit, maar ik heb geen idee waar dat dus inzit... ::) 

Ik ben bang dat ik bepaalde dingen in de verkeerde verhouding ga geven met als gevolg dat ie dan weer vol met struviet zit  :-\
Door flin
#1037749
uh, nou zit je brokk#n met vers te vergelijken? neem 'k aan? toch?  :headbonk:

  't vers 'blaasdieet' wijkt niet veel af van een 'gewoon' vers dieet...

probeer nog even de zoekfunctie,...dan weer veder vragen  ;)
Door Hilde__
#1037793
Nee ik vergelijk het blaasdieet van Bandit met het etiket van Bibi/Carnibest. Hij heeft hier nauwelijks brokken gehad, alleen als snoepje. Heeft altijd CB gegeten...en toch struviet gekregen en het had volgens de leverancier van Bandit allang weg moeten zijn, maar dat is het dus niet.
Door Hilde__
#1038013
O geeft niet hoor  ;)

Die links had ik inderdaad al gelezen. Probleem met Oscar is dus dat hij gruis heeft gekregen terwijl hij al kvv (Carnibest) at...nu gaat het op Bandit wel iets beter, maar hij had de laatste keer dus nog steeds gruis in zn urine en dat had allang weg moeten zijn.

Vanmorgen heeft ie met veel smaak en gegrom een stuk panharing opgegeten (de andere 2 roken eraan en liepen beledigd weg  ;D). Omdat hij echt in een tijger veranderd (zo grappig) met vers en er echt van geniet, wil ik het hem vaker geven, maar ik wil natuurlijk niet dat ie weer meer gruis krijgt.
Door flin
#1038101
weet je zeker dat er geen bacteriën meer in de blaas zitten? miss toch op kweek laten zetten ofzo?

van vers eten gaattie zowiezo geen gruis 'krijgen' maar er zijn helaas veel meer factoren die mee kunnen spelen:

denk aan :

bacteriën in de blaas
stress
lichamelijke tekortkoming (nauwe plasbuis oid)

en dan koolhydraten die de ph in de blaas kunnen verhogen, zodat er weer struviet gevormd kan worden

  maar je sprak ook over diaree/dunne poep.... is dit helemaal over?
Door Hilde__
#1038126
De diarree was meteen over toen hij Bandit kreeg...En aangezien hij meteen weer diarree kreeg toen hij wat CB van de andere 2 had gejat, kan hij blijkbaar niet tegen iets dat in Carnibest zit (rijst of een ander ingrediënt). Hij ziet er ook véél beter uit sinds ie Bandit eet.

Verder merk ik helemaal niks meer aan hem hoor. Hij plast redelijk goed (perst niet, maar heeft ie ook nooit gedaan, behalve vlak nadat de catheter eruit was) - sommige dagen 3x per dag, andere 5x maarja bij m'n andere 2 verschilt het ook wel van de ene op de andere dag. Ik was ook best verbaasd dat er de laatste keer nog gruis inzat, want het was heel helder.

Over een paar weken laat ik nog een keer z'n urine controleren bij de dierenarts en als er dan nog gruis inzit moeten ze maar verder onderzoek doen op bacterieën etc. Een te nauwe plasbuis kan ook nog ja...

Stress denk ik niet, want als er eentje relaxed is dan is hij het wel  ;)

Koolhydraten zitten toch in graan en rijst? Dat zit niet in Bandit volgens het etiket...

ps Thomas at net ook gewoon de haring op mét smaak  :kitty:
Laatst gewijzigd door Hilde__ op zo 31 aug 2008, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1038406
HildeR schreef: Over een paar weken laat ik nog een keer z'n urine controleren bij de dierenarts en als er dan nog gruis inzit moeten ze maar verder onderzoek doen op bacterieën etc.
'k zou hier niet te lang mee wachten hoor,...als die plas-ph zo hoog blijft, is miss toch de AB niet goed aangeslagen
lekker op kweek laten zetten; dan weet je zeker dat je de goede kuur krijgt tegen die bacteriën, of dat daar 't probleem niet zit...
Koolhydraten zitten toch in graan en rijst? Dat zit niet in Bandit volgens het etiket...
klopt
ps Thomas at net ook gewoon de haring op mét smaak :kitty:
kijk!! super hé!! :thumbup:
Door Hilde__
#1038734
Ik zal vandaag weer es de pH meten en de dierenarts vragen wat ie nou precies allemaal heeft gecontroleerd de vorige keer. Ben behoorlijk pissig op Oscar omdat ie net de koelkast heeft open gebroken en Bibi heeft zitten vreten  >:(
Door Hilde__
#1038971
Ik heb net de ph weer gemeten en op 1 strip was het ergens tussen 7 en 8 (die kleurverschillen zijn maar zo minimaal...) en bij een ander merk strip (van het zwembad) meer dan 8.2 (die ging maar zover). Volgens mij doe ik iets fout of zijn de strips niet helemaal goed   :-\ Weet iemand een meer accurate manier van meten?

Vind het namelijk wel erg hoog, terwijl ik 2x per dag 8 druppels appelazijn over z'n voer doe en 2x per dag 1/4 vitc/cranberry van Roter geef. Ik wil niet weten hoe hoog z'n pH was toen ie vol met gruis zat.

Ik heb ook nog de dierenarts gebeld maar die zou terug bellen, maar ik weet nu al dat ze dieetbrokken gaat adviseren en aangezien het verse voer ook niet schijnt te helpen ben ik nu zo omgepraat vrees ik
Door miss_d
#1038975
Ken je toevallig iemand met een meetapparaat voor het aquarium? Die gebruiken wij ook en is tot op honderdsten nauwkeurig. Ik heb al stiekem even in je profiel gekeken waar je woont, maar  1 1/2 uur enkele reis met de auto is wel heel ver ;)
Door miss_d
#1038991
HildeR schreef: Nee helaas....en elke keer bij de dierenarts gaan meten kost me 15 euro per keer.
Hmmm, zijn er andere dierenartsen in de buurt? Bij die van ons kost dat 5 euro namelijk, dus 15 lijkt me belachelijk duur?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door