Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#1037662
ja ik weet, wij hebben het er al eens over gehad, maar nu zit ik achter de pc en de tv staat aan, hebben ze het over de eetgewoontes van de Tapir... hij vreet zich helemaal klem aan planten, maar de planten hebben gifstoffen in dus snachts eet de tapir grond, in de grond zit kaolin (klei) die maagdarmproblemen voorkomt... nu weet ik dat onze bosgrond niet zoveel klei zal hebben maar mischien is dat de reden dat mijn honden zo grond eten, want ze eten bosgrond maar ook kleigrond. vraag is alleen, stel dat dat de reden is, eten ze nu grond omdat ze buikpijn hebben, ongemak voelen of juist om het te voorkomen, een soort ingebakken gewoonte :P zal het zeker nooit echt weten, maar blijf het interessant vinden ;)
Door dorinekok
#1037688
ik woon dan toevallig wel in de klei en ik merk dat de honden het heerlijk vinden om water te drinken dat in de plassen staat, liever dan wat in de waterbak zit.... Misschien heeft het een iets met het ander te maken?
Door flin
#1037746
  dit vond 'k nog:

De juiste manier om mineralen in te nemen is via mineraalrijk water, via voedingsrijk
voedsel en dranken, door mineraalrijke botten bouillonsoepen waarin alle van de
macromineralen – natrium, chloor, calcium, magnesium, fosfor, kalium en zwavel –
beschikbaar zijn in een klaar-voor-gebruik-zijnde geïoniseerde vorm als een echt juiste
elektrolytische oplossing; door het gebruik van ongeraffineerd zeezout; en door het toevoegen
van kleine hoeveelheden klei of leem als supplement aan water of voedsel toegevoegd, een
praktijk die in vele traditionele gemeenschappen in de hele wereld wordt gevonden.

Analyses van klei uit Afrika, Sardinië en Californië onthullen dat klei kan voorzien aan een variëteit
aan macro- en sporenelementen inclusief calcium, magnesium, fosfor, ijzer en zink (138).
Klei bevat ook aluminium, maar het silicium dat in alle kleisoorten in grote hoeveelheden
aanwezig is, voorkomt de absorptie van dit toxische mineraal en helpt in feite aluminium wat
in de weefsels gebonden zit te elimineren (139).
Als het met water gemengd wordt, vormt klei een tijdelijk colloïdaal systeem waarin
fijne deeltjes door het water verspreid worden. Eventueel slaan de deeltjes op de bodem van
de behouder neer, maar een grote variëteit aan ionen zal in het water verblijven. Deze
minerale ionen zijn beschikbaar voor absorptie, terwijl andere mineralen die een integraal deel
van de kleideeltjes vormen in sommige gevallen beschikbaar zijn voor absorptie via ionische
uitwisseling op het moment van contact met de villi in de darm. Klei deeltjes, die gedefinieerd
worden als hebbende een afmeting van minder dan 1-2 micron, hebben een grote oppervlakte
in verhouding tot de afmeting er van. Ze dragen een negatieve elektrische lading en kunnen
positieve pathogene atomen aantrekken tezamen met toxines en ze door het lichaam heen
transporteren (140).

Dus, klei-mineralen voorzien niet alleen in mineralen maar kunnen ook
worden gebruikt als ontgiftigings-agenten. Als zodanig, vergemakkelijken ze de assimilatie en
kunnen spijsverteringsklachten voorkomen zoals voedselvergiftiging en diarree. Ze zullen
zich ook binden met anti-voedingsstoffen die in plantaardig voedsel worden gevonden, zoals
bittere tannines, en de absorptie er van verhinderen.

            bron: S Fallon
Door tieneke
#1037840
Denk dat ze er gewoon behoefte aan hebben,onze paarden eten trouwens ook klei en trekken bij tijden de boomschors van de fruitbomen af en eten deze met smaak op
Hier lusten de honden ook liever modderig water dan schoon.
Door roefus
#1037897
Denk wel dat grond en grond nogal eens goed kan verschillen.
Waarmee ik wil zeggen dat ik me voor kan stellen dat het goed is om wat aarde te happen...maar er is ook heel wat aarde in dit landje waar ik mijn honden liever niet van zou laten happen.
En dan denk ik m.n. aan het boeren-gebied.
Geen idee wat DAAR allemaal in de grond zit  :-\
Zou me kunnen voorstellen dat het dan zeker niet ontgiftend werkt, maar net andersom.

Groene klei vind ik trouwens vreemd ruiken.
Niet naar bosaarde, loss of kleigrond, zeg maar.
Door conleeuw
#1037911
roefus schreef: Denk wel dat grond en grond nogal eens goed kan verschillen.
Waarmee ik wil zeggen dat ik me voor kan stellen dat het goed is om wat aarde te happen...maar er is ook heel wat aarde in dit landje waar ik mijn honden liever niet van zou laten happen.
En dan denk ik m.n. aan het boeren-gebied.
Geen idee wat DAAR allemaal in de grond zit  :-\
Zou me kunnen voorstellen dat het dan zeker niet ontgiftend werkt, maar net andersom.

Groene klei vind ik trouwens vreemd ruiken.
Niet naar bosaarde, loss of kleigrond, zeg maar.
nou van mij mogen ze ook niet op de boerenland zomaar smikkelen, maar Jazz is zeker niet vies van kleigrond onder de gras in de locale park, daar kan zij echt voor gaan liggen :-\
Door roefus
#1037917
conleeuw schreef: nou van mij mogen ze ook niet op de boerenland zomaar smikkelen, maar Jazz is zeker niet vies van kleigrond onder de gras in de locale park, daar kan zij echt voor gaan liggen :-\
na...goeie grond misschien daar  ;)
ze doen het hier niet zo, ja...wel drinken uit plassen...maar idd bij boerengebied bijvoorbeeld heb ik het liever niet.
Door dinnee
#1037991
De paarden bij ons op de manege wachtte ook altijd met drinken tot ze in de wei waren. Wat bleek nou, het water in de wei werd uit de grond opgepompt (leem en kleigrond) en het water uit de stal was gewoon leidingwater. Water uit de wei rook ook altijd een beetje zoetig en soms wat zwavelig. ;)

Ik vind het persoonlijk niet heel erg als mijn hond wat zand of gras hapt, maar ik let wel altijd goed op of hij geen giftige planten en of eten van de grond snoept.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door