Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1037358
Het lijkt mij niet zo'n probleem hoor! Als ik in hartje zomer (hebben we dat ooit gehad? ;D) boodschappen ga doen, zijn de patatten ook wel deels ontdooid. Die gooi ik ook gewoon weer in de vriezer en ik leef nog steeds.
Dus het lijkt me dat dat voor barfvlees ook geen probleem is, dus waarom zou dat niet in je vriezer mogen?

Ik moet zeggen dat ik 4 aparte vriezers voor het barfspul heb, dus ik heb het probleem sowieso niet, maar ik zou er zelf niet moeilijk over doen ;)
#1037368
Buran en Co schreef: Hee hoi,

Heb ik goed begrepen dat je in de vriezer waar je je Barfproducten hebt, geen producten voor menselijke consumptie mag bewaren omdat de Barfproducten ontdooid en opnieuw ingevroren kunnen zijn geweest?
Ik zie op zich het probleem niet ??? in ieder geval niet met betrekking tot het opnieuw invriezen van barfproducten. Kan me er wel iets bij voorstellen dat het niet fris is om verse pens op je eigen pakje vlees te leggen, maar daar houd het dan ook mee op.
Neemt overigens niet weg dat ik aparte vriezers voor onszelf en voor de honden heb, maar in geval van ruimtegebrek gaat er gerust van hun in onze vriezer of andersom.

Maar van wie MAG dit dan niet?
#1037400
roefus schreef:
Na ja, vind het minder om de pens tegen mijn brood aan te leggen... maar voor de rest maakt het me niet zoveel uit. :)
:D Ik had aan de visboer viskoppen gevraagd en best een hoop gekregen, makreel, schol, schelvis etc. Wat een stank, zelfs bevroren. Heb het brood nog niet geprobeerd te ontdooien maar volgens mij zit die geur inderdaad helemaal in mijn brood.......  :o En ze vonden het niet te vreten ook.....  ;D
#1037402
Angelique schreef: Ik zie op zich het probleem niet ??? in ieder geval niet met betrekking tot het opnieuw invriezen van barfproducten. Kan me er wel iets bij voorstellen dat het niet fris is om verse pens op je eigen pakje vlees te leggen, maar daar houd het dan ook mee op.
Neemt overigens niet weg dat ik aparte vriezers voor onszelf en voor de honden heb, maar in geval van ruimtegebrek gaat er gerust van hun in onze vriezer of andersom.

Maar van wie MAG dit dan niet?
Ik zit erover te denken om naast mijn vriezer een koel-vries combi te kopen, dan kan ik de koelkast gebruiken voor ontdooien van de Barf producten en de vrieslades voor onze eigen spullen. Maar mijn lieve buuf heeft aangeboden dat ik de riante extra ruimte in haar vriezertje ook mag gebruiken en ik wil natuurlijk niet dat dat ten koste van haar eigen spullen gaat.

Nou... mag het niet.... Iemand had de tip gegeven je eigen spullen dus niet in dezelfde vriezer te bewaren dus ik dacht ik vraag even naar meer reacties...
#1037410
Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen.
Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn.

Als je het vlees opnieuw, een 2e keer invriest zullen deze bacteriën bij invriezen niet afsterven.( die verkeren in een rusttoestand)
Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen  

door verhitting gaan de bacteriën echt dood (denk aan je eigen stukje gebakken vlees)
èn bacteriën kunnen niet overleven in een zuur milieu (denk aan de maag van je kat, hond)

 schoonhouden van materialen die je bij vleesverwerking gebruikt zijn uiteraard wèl belangrijk (kruisbesmetting )
wij kunnen nml wel ziek worden van salmonella oid zeker ouderen en kleine kinderen met een lage weerstand

 dus goed koud houden dat vlees, dan blijven de bacteriën lekker traag!
Laatst gewijzigd door flin op za 30 aug 2008, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#1037413
Buran en Co schreef: Nou... mag het niet.... Iemand had de tip gegeven je eigen spullen dus niet in dezelfde vriezer te bewaren dus ik dacht ik vraag even naar meer reacties...
stel je kan je hondenvlees in goed afgesloten bakken doen; kan er geen vleessap op je eigen hamlapje komen, is er nix aan de hand...
werk je met plastic zakkies die snel kapot gaan,  is er idd een groter risico,...
#1037424
Buran en Co schreef: Ik zit erover te denken om naast mijn vriezer een koel-vries combi te kopen, dan kan ik de koelkast gebruiken voor ontdooien van de Barf producten en de vrieslades voor onze eigen spullen. Maar mijn lieve buuf heeft aangeboden dat ik de riante extra ruimte in haar vriezertje ook mag gebruiken en ik wil natuurlijk niet dat dat ten koste van haar eigen spullen gaat.

Nou... mag het niet.... Iemand had de tip gegeven je eigen spullen dus niet in dezelfde vriezer te bewaren dus ik dacht ik vraag even naar meer reacties...
Als dat de opties zijn dan ging ik voor de eigen koel-vriescombi. Ten eerste omdat een ontdooikoelkastje wel handig en fris is en ten tweede krijg je barfdingen niet altijd bevroren aangeleverd en ga je pens e.d. dan toch ruiken. Dan zou ik in geval van nood me eigen spullen nog wel bij de buren willen dumpen, maar toch niet de barfdingen.
#1037436
Ik heb boven het meeste liggen voor de honden ,maar beneden in onze eigen vriezer ligt ook spul van de honden.

Vooral als ik net een bestelling binnen heb dan komt er beneden in onze vriezer ook barfspul te liggen,die doe ik in een plastic boodschappentas zodat ik direct kan zien dat is voor de honden.

Nooit een probleem geweest.

Ontdooien doe ik in de koelkast in een plastic bak die je weer goed kan afsluiten,ik haal het een dag van te voren er al uit .
#1037520
flin schreef: Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen.
Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn.

Als je het vlees opnieuw, een 2e keer invriest zullen deze bacteriën bij invriezen niet afsterven.( die verkeren in een rusttoestand)
Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen 

door verhitting gaan de bacteriën echt dood (denk aan je eigen stukje gebakken vlees)
èn bacteriën kunnen niet overleven in een zuur milieu (denk aan de maag van je kat, hond)

  schoonhouden van materialen die je bij vleesverwerking gebruikt zijn uiteraard wèl belangrijk (kruisbesmetting )
wij kunnen nml wel ziek worden van salmonella oid zeker ouderen en kleine kinderen met een lage weerstand

  dus goed koud houden dat vlees, dan blijven de bacteriën lekker traag!

Ik hou mijn eigen vlees, en barfspul echt goed uit elkaar. Maar ik geef wel het nat wat uit het vlees komt, aan mij  honden. Kan ik dat dan beter niet meer doen, of kunnen honden hier goed tegen?
:confused1: :confused1:





 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door