Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PamPapilio
#1037000
Hallo,

Het is misschien een stomme vraag maar ik zoek iemand die al lang barft, er verstand van heeft en het mij zou willen leren.. ik lees al een tijdje rond op het forum maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer!

Wij hebben nu een leonberger pupje van 4.5 maanden. al vanaf dat we m hebben (8 weken) krijgt ie KVV, eerst carnibest maar om de prijs daarna Hunters Home hondenvoer. Nu is dat net op vandaag en omdat ik er toch niet helemaal heilig van overtuigd ben en omdat wij er 2 uur voor moeten rijden om het even op te gaan halen zit ik toch weer in mn hoofd met BARF.
Ik vind het heel moeilijk te bepalen wat de juiste KVV is, voor een prijs die voor ons te betalen is en die een beetje in de buurt te halen is..

De reden dat ik niet barf is dat ik niet durf.. ik ben veels te bang dat ie niet binnenkrijgt wat ie nodig heeft en ik wil oh zo graag dat ie een hele grove mooi gespierde leonberger wordt! ik wil zoooo graag die heupen een beetje ontzien door te zorgen voor goede spierontwikkeling! Dus eigenlijk wil ik nu gaan kijken of het qua prijs haalbaar is, en of het in de buurt een beetje te krijgen is, en of ik het zou kunnen.. wil echt wat voor hem het beste is!

Dus wie zou mij willen helpen hierbij? helpen een menu samenstellen en helpen door me precies te vertellen wat ik wanneer moet geven. en waar ik het misschien zou kunnen halen (al kan ik dat zelf natuurlijk uitzoeken)

Edit: Moet er nog wel even bij bekennen dat ie nu een kilo KVV per dag krijgt en we bijvoeren met brok  :-[ wel Farmfood omdat dat me toch weer 200% meer aansprak als al die andere brokken.. maar dat wil ik gewoon op een minimum houden..
Laatst gewijzigd door PamPapilio op vr 29 aug 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1037021
Ik wil je best helpen maar eigenlijk is het tegen mijn principes om mensen van een menu te voorzien.... :-\. Het punt is namelijk met het zelf samenstellen van voeding dat jij verantwoordelijk bent voor wat je je hond geeft en niet ik. Met KVV leg je de verantwoordelijkheid bij een fabrikant en nu wil jij wel barfen, maar ben je eigenlijk bang dat je iets fout doet en nu wil jij de verantwoordelijkheid "afschuiven" (dit klinkt rottiger dan dat ik het bedoel) op ons. Terwijl ik vind dat jij alleen moet gaan zelf samenstellen als je begrijpt wat je moet geven, hoeveel je moet geven en waarom je dingen in bepaalde hoeveelheden moet geven.... Als jij namelijk begrijpt wat je voert en waarom: dan heb je ook geen twijfels meer en ben je ook niet bang dat je het niet goed doet. Want als je goed zelf samenstelt: kan er dus niks mis gaan. Maar dan moet jij zelf de principes begrijpen, moet jij zelf een menu kunnen maken, gebaseerd op wat jij kunt inkopen aan spullen en gebaseerd op de behoeftes van jouw pup.

Snap je wat ik bedoel?

Ik kan je wel een paar basis regels geven:

Je voert 40% a 50% rauwe vleesbotten. Deze bestaan voor ongeveer (komt niet zo heel krap hoor, maar je moet niet standaar vleesbotten geven waar 10% bot in zit en 90% vlees of andersom) voor 50% uit vlees en 50% uit bot. Eendennekken, kippennekken, kippenvleugels, parelhoenkarkassen, geitenribben en lamsribben (met vlees) bevatten allemaal ongeveer 50% bot en 50% vlees.

Je voert 5% a 15% groentemix (of gekookte groente - ik geef de voorkeur aan rauwe gepureerde groente). Ik vind zelf 5% erg weinig en ik vind 10% mooi.

Je voert, inclusief pens, zo'n 15% a 20% orgaanvlees.

De rest voer je spiervlees.

Zie je dat je ook best wat marges hebt?

Hier staat uitgelegd hoe je de percentages berekend: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670. Je kunt ook de rekenhulp gebruiken. Die staat hier: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48. Er staat ingevuld dat je 60% vleesbot moet geven. Dit vind ik persoonlijk teveel. Ik zou maximaal 50% geven.

Je kunt ook zeggen: in totaal voer je 100%. Daarvan geef je de helft aan vleesbotten. En de andere helft verdeel je in 3 gelijke delen over groentemix, orgaanvlees en spiervlees. Dan zit je dus ook altijd goed. Extraatjes mag je ook geven. Onder extraatjes versta ik bijv. 3 rauwe eitjes per week (met schil). En bijv. 1 keer per week rauwe ongezouten noten en pitten en zaden, af en toe een schepje zuivel, gezonde tafelrestjes. Ik tel ze zelf niet mee, de extraatjes.

Hier staat uitgelegd hoeveel je moet voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html

Een ander zeer belangrijk punt is de afwisseling van diersoorten. Je voert het beste 4 of meer diersoorten. En dan niet 4 dagen per week kip en kip en kip en dan 1 dag rund, 1 dag lam en 1 dag eend. Je voert van 1 diersoort nooit meer dan de helft. Dus, wissel af in soorten groentes, wissel af in soorten vleesbot (liefst 2 of meer verschillende soorten), wissel af in orgaanvlees en wissel af in spiervlees. En geef af en toe verse, rauwe vette vis zoals sardientjes of makreel en zalmkop.

Is het misschien ook handig om wat menuutjes door te nemen? Volgens mij is dat wel goed ter lering. Ik wil je wel een voorbeeld menu geven trouwens.

Gebaseerd op een pup met een gewicht van 18 kilo en die 5% van het lichaamsgewicht eet (dat komt dus waarschijnlijk niet overeen met het gewicht van jouw pup, het is dus een voorbeeld) met als basis 50% vleesbot, 10% groentemix, 15% orgaanvlees en 25% spiervlees:

Dat komt neer op 6300 gram voedsel per week.
Dat komt per week neer op 3150 gram vleesbot, 630 gram groentemix, 950 gram orgaanvlees en 1580 gram spiervlees.
Geef je dan elke dag vleesbot, krijg je 6300 gedeeld door 7 (dagen) = 450 gram vleesbot per dag.
Geef je dan 5 dagen per week groentemix, krijg je 125 gedeeld door 5 = 125 gram groentemix.
Geef je dan 4 dagen per week een maaltijd met spiervlees, krijg je 395 gram gedeeld door 4 = 395 gram spiervlees.
Geef je dan 3 dagen per week een maaltijd met orgaanvlees, krijg je 950 gram gedeeld door 3 = 315 gram orgaanvlees.

Groentemix meng je het best met spiervlees of orgaanvlees.

OK, heb je dus 7 maaltijden met vleesbot. Kun je bijvoorbeeld 2 keer kipkarkas, 2 keer eendennek, 2 keer parelhoenkarkas en 1 keer konijnkarkas of haaskarkas geven. Of 2 keer kip, 3 keer eend en 2 keer parelhoen. En later ook geitenribben en lamsribben. Je groentemix kun je het beste maken van stuk of 10 groentes en deze in porties invriezen. Je hebt dus 4 spiervleesmaaltijden. Zou je bijv. 2 keer kopvlees en 2 keer geitenvlees kunnen geven. Of 2 keer kopvlees (rund) en 2 keer lam. Net waar jij goed aan kunt komen. Heb je 3 orgaanvleesmaaltijden, kun je bijv. 1 keer pens en 1 lever + hart en 1 keer lever + nier geven. Of 2 keer pens en 1 keer hart + nier + lever.

Maar stel je pup heeft te droge ontlasting: dan ga je dus minder vleesbot voeren en meer orgaanvlees. Bijvoorbeeld 40% vleesbot en 20% orgaanvlees. Dat is iets dat jij zelf moet bepalen door te kijken naar jouw pup.

Pfft, het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat mee kunt!
Door dorinekok
#1037030
misschien moet je toch nog maar een paar porties kvv inslaan en dan terwijl je dat nog geeft, je verdiepen in het barfen. Dan kun je af en toe wat uitproberen en hoef je je niet meteen je hoofd te breken over verhoudingen en zo. Dan wordt het langzaam maar zeker vanzelf helder voor je en ben je binnen een maand klaar om helemaal te barfen.
succes!
Door tieneke
#1037108
Ik zou je hond nu al lekker laten barfen,geef eens een maaltijd kippennekken die je eventueel eerst goed plat mept of een lekker lappie verse vuile pens,denk dat hij er wel raad mee weet  :P
Ondertussen lees je je lekker verder in en voor je het weet hoor je ook bij de Barfclub  8) ;D ;D
Door dorinekok
#1037131
tieneke schreef: Ik zou je hond nu al lekker laten barfen,geef eens een maaltijd kippennekken die je eventueel eerst goed plat mept of een lekker lappie verse vuile pens,denk dat hij er wel raad mee weet  :P
Ondertussen lees je je lekker verder in en voor je het weet hoor je ook bij de Barfclub  8) ;D ;D
Ik kreeg de indruk dat het haar een beetje duizelt en dat ze het daarom misschien liever wat rustiger aan wilde doen.
Maar Tieneke heeft gelijk: je kunt ook gewoon beginnen en zien waar het schip strandt. Zo erg fout kan het niet gaan hoor!
Door Fynn
#1037178
Wij zijn ook begonnen met kvv en na verloop van tijd en veel lezen hiereen paar dagen per week zelf samenstellen.
En terwijl ik altijd dacht nooit zelf te gaan samenstellen ben ik dat na verloop van tijd toch gaan doen.
Onze jongste ridgeback van 15 maanden is opgegroeid op barf.
Dus wees niet te bang en probeer het en anders gewoon hulp vragen.
Door zelf het menu te maken leer je er wel het meeste van.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door PamPapilio
#1037340
Bedankt allemaal voor alle reacties! en zo kan ik inderdaad gaan beginnen..

Ik ga iig over op een andere KVV en als t aan mij ligt gaan de brokken meteen de deur uit.. nu ook vriendlief nog overtuigen  ;D ik ben zelf een stuk meer met t vlees voeren omdat ik me er zo in verdiep.. vandaar..

Ik ga eerst maar s in de buurt neuzen wat er te krijgen is en dan knutsel ik wel wat met een menuutje (op papier) alvast wat extra barfdingen geven kan ik natuurlijk proberen.. en max.. die eet ALLES!  :D hij krijgt al fruit als extraatje en walnoten ofzo.. maar dan echt als snoepje.. en ook daar doet ie een moord voor! dus dat is een voordeel, hij is een makkelijke eter!

Heb ik wel een vraagje die waarschijnlijk heel stom is.. qua kluiven doen we nu heel braaf platte dingen geven voor zn puppytanden... kan dat bot dan geen kwaad?  :-[

Ik ga voor ik verder vraag eerst maar een hoop lezen ja, maar zo kan ik me er goed in verdiepen en heb ik een basis!

Zodra ik twijfels of vragen heb zet ik het zeker weer hier neer! bedankt!
Door PamPapilio
#1037365
Ik ben nu dus aan de knutsel met een proefmenuutje op papier om te kijken of t te doen is, en om t uit te werken voor mezelf..

Kom ik wel op t volgende.. die 4 of meer dieren is dat alleen voor de vleesbotten of het hele menu in totaal?
En ik werk nu voor 1 week en ik hoor dat afwisselen heel belangrijk is, maar kan ik bijv. wel voor 3 a 4 weken uitwerken en dat dan herhalen? of is t dan nog te standaard zeg maar..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1037398
eens in de zoveel tijd wordt er vanuit de kop van noord holland bij herby besteld. ik geloof dat jolly vaak de hoofdbesteller is. herby heeft best een ruim assortiment voor leuke prijsjes.

het minimum van 4 diersoorten is geloof ik voor het hele menu. zo krijgen ze hier alleen van lam/schaap hart. is toch wel een diersoort erbij in het menu.
ik heb 1 basismenu, en welke diersoorten daar die week precies inzitten is afhankelijk van wat ik in huis heb en waar ik aan kan komen die periode.

ik wil je ook uitnodigen om in de kattenafdeling te komen kijken. katten kunnen namelijk ook erg goed barfen.
Door tieneke
#1037399
PamPapilio schreef: Bedankt allemaal voor alle reacties! en zo kan ik inderdaad gaan beginnen..

Ik ga iig over op een andere KVV en als t aan mij ligt gaan de brokken meteen de deur uit.. nu ook vriendlief nog overtuigen  ;D ik ben zelf een stuk meer met t vlees voeren omdat ik me er zo in verdiep.. vandaar..

Ik ga eerst maar s in de buurt neuzen wat er te krijgen is en dan knutsel ik wel wat met een menuutje (op papier) alvast wat extra barfdingen geven kan ik natuurlijk proberen.. en max.. die eet ALLES!  :D hij krijgt al fruit als extraatje en walnoten ofzo.. maar dan echt als snoepje.. en ook daar doet ie een moord voor! dus dat is een voordeel, hij is een makkelijke eter!

Heb ik wel een vraagje die waarschijnlijk heel stom is.. qua kluiven doen we nu heel braaf platte dingen geven voor zn puppytanden... kan dat bot dan geen kwaad?  :-[

Ik ga voor ik verder vraag eerst maar een hoop lezen ja, maar zo kan ik me er goed in verdiepen en heb ik een basis!

Zodra ik twijfels of vragen heb zet ik het zeker weer hier neer! bedankt!
Nee kan geen kwaad,zolang je maar de zachtere eetbare botten geeft,dus van jong lam,geit,kalf.
De andere vlees/botten zoals konijn,parelhoen,kip etc daar zal hij zeker geen enkele moeite mee hebben op deze leeftijd.
Eerst maar eens beginnen met de zachtere botten zoals de kip etc en pas als dit goed gaat met de zwaardere botsoorten beginnen,geef in ieder geval nooit kale botten maar zorg ervoor dat er voldoende vlees aanzit...zo'n beetje 50%vlees/50% bot
Bij twijfel gewoon vragen  ;)
Door tieneke
#1037404
PamPapilio schreef: Ik ben nu dus aan de knutsel met een proefmenuutje op papier om te kijken of t te doen is, en om t uit te werken voor mezelf..

Kom ik wel op t volgende.. die 4 of meer dieren is dat alleen voor de vleesbotten of het hele menu in totaal?
En ik werk nu voor 1 week en ik hoor dat afwisselen heel belangrijk is, maar kan ik bijv. wel voor 3 a 4 weken uitwerken en dat dan herhalen? of is t dan nog te standaard zeg maar..
4 soorten is voor het totale menu dus je hebt bijv rundvlees=spiervlees,en pens of runderstrotten =1 soort
Hele kip of vleugels/poten/karkas en kippenmaagjes,hart,lever = 1 soort
Konijn,lever = 1 soort
Vis,makreel,zalm,sardien,forel of andere vette vis.
En er zijn nog veel meer variaties maar het is maar net wat je kunt kopen.
Als je van deze soorten een menu maakt of laat maken kan je dit jaar in jaar uit geven,komt nog wel rauwe eitjes bij,groenten en misschien een visoliecapsule...als je meer dan 4 soorten vlees kan kopen(weet ik wel bijna zeker)is het helemaal mooi  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1037747
pampilio, als je klaar bent met je menuutje, kan je het hier op bp eens zetten, dan kunnen de experts er naar kijken, en je mogelijk tips of instructies geven. das heel handig, zeker voor een beginneling.
Door PamPapilio
#1039883
Nou ik heb dus vandaag even geprobeerd met onze Max!

Gister halve kippen met patat bij mn ouders gegeten, de zakjes organen en kippennek waren voor ons mooi probeer materiaal!

De organen heb ik vanmorgen een bak mee gevuld (wel even ongeveer om gewoon te kijken wat ie ermee deed) Dit snapte ie echt niet! hij likte wat.. at wat.. keek mij aan van "Wat is dit nou?!!! slijmerige bende" :D

Dat de katten goed kunnen barfen bleek wel.. Kovu onze ragdoll vond dat t zijn bak was en at m rustig leeg, grommend als max naar zn eigen bak wilde! later liep ie brommend en wel met een stuk orgaan weg! hahahah

Net even kippennek gegeven.. ook hier snapte ie weer niks van.. heb t goed stukgeslagen maar echt eten deed ie niet.. Ik had ook een bak pens van smuldier gehaald om te proberen.. Dit was zo op! twee tellen! heb dus wel de hele 400 gram gegeven maar dat kan voor een keer geen kwaad denk ik..

Later ging ie toch weer naar zn nek.. helaas.. ook die had kovu ingepikt! :D luid brommend zat ie m weer op te eten.. ik denk dat max er toch ook van gegeten heeft.. maar hoeveel weet ik niet.. hij was iig weg toen ik later keek. ik heb er nu weer eentje gegeven en daar blijft ie toch wel mee bezig..

Hij leert t wel denk ik! ;) ik ga even verder met mn menuutje en dan laat ik jullie kijken. punt is wel dat onze slager nergens aan kan komen dus moet echt zelf op zoek naar een slachthuis.. wel zit er een grote poulier in de buurt waar ik wel wat qua kip kan regelen denk ik.. of die ook andere gevogelte heeft moet ik nog even kijken..
Door PamPapilio
#1039893
Ok dit is zeg maar het basismenuutje wat ik in mn hoofd had..

Weekmenu Pup ongeveer 25 kilo.

WEEK 1 s morgens                 s avonds
Dag 1 625 gr vleesbot Kippennek 550 gr spiervlees rund + 180 gr groentemix
Dag 2 625 gr vleesbot lamsribben 440 gr pens+ 180 gr groentemix
Dag 3 625 gr vleesbot kippennek 550 gr spiervlees vis
Dag 4 625 gr vleesbot eend ? 440 gr runderhart+ 180 gr groentemix
Dag 5 625 gr vleesbot parelhoen ? 550 gr spiervlees vis? + 180 gr groentemix
Dag 6 625 gr vleesbot kippenpoten 440 gr pens+ 180 gr groentemix
Dag 7 625 gr vleesbot eend ? 550 gr spiervlees rund


alles met vraagtekens moet ik nog kijken hoe ik eraan ga komen hier.. en of dat wel lukt..
en ff eerlijk.. lamsribben vind ik eng.. ooit gelezen dat t daarbij fout ging bij een hond.. :$
En vis wordt dat gezien als spiervlees? en zalmkop, gaat t dan om gewoon de hele kop? en is dat dan vleesbot of spiervlees?
Door PamPapilio
#1039898
Zit nu pas goed bij herby te lezen.. dat is wel te doen zeg! eens kijken wanneer er weer besteld wordt want dan doe ik gelijk mee!  :)

zit ik wel.. ik kan een hoop hebben.. ik bedoel, sta net nog op een kippennek te rammen met de deegroller.. maar zo lees ik ook over konijn.. en watje dat ik ben.. dat wil ik m best geven maar dan moet t niet meer op een konijn lijken..  :-[
Konijn karkas.. hoe ziet dat eruit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door