Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ties
#1035588
Hallo,
Ik heb getracht een menu samen te stellen voor onze Grote zwitserse sennenhond Ties. Hij is nu 19 maanden en weegt zo'n 55 kilo.
Het volgende menu heb ik samengesteld, wie wil er eens naar kijken?

ma: 650gr Kippenbotten
500gr pens

di: 650gr eendenbotten
500gr spiervlees
370gr groenten

wo: 1500gr carnibest

do: 650gr geit/schapenbotten
500gr spiervlees
370gr groenten+ 2eieren

vr: 650gr zalmkop+ hüttenkase
500gr visspiervlees

za: 650gr kippenbotten
500gr spiervlees
370gr groenten+2 eieren

zo: 500gr orgaanvlees+ yoghurt
1000gr ribben

Ik kom dan uit aan zo'n 9.88kilo
Dus zeg 10 kilo : 7 dagen: 1400 gram per dag. Dan zit ik aan zo'n 2,5%2,6% per dag.

Ik heb geprobeerd aan te houden:
50% bot
20% spiervlees
15% orgaan - 7% pens+ 7% overig
15% groenten.

Wat moet ik nog aanpassen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Ties& Femke
Gebruikersavatar
Door pike
#1035624
De carnibest buiten beschouwing gelaten kom ik op

bot 4250
orgaan 1000
spier 2000
groente 1110

is totaal 8360;

bot 51%
spier 24%
orgaan 12%
groente13 %

De percentages zitten dus wel goed.

Ik zie aan botsoorten: Kip-eend-schaap/geit-zalmkop-ribben
Wat zijn geit/schapenbotten? Ribben? Schaap is volwassen dier en het bos dus te hard. Geit kan ook erg hard zijn als het om een ouder/volwassen dier gaat.
Van de ribben geef je niet aan welke diersoort.
Je vertelt ook niet van welk dier je spiervlees geeft (muv de vis). Het is dus niet te zeggen of je voldoende variatie in soorten hebt. Maar het lijkt wel afwisselend genoeg.
Mag ik aannemen dat je orgaanvlees hart, lever en nier bevat?
Door Ties
#1036195
[quote="pike"]
De carnibest buiten beschouwing gelaten kom ik op

bot 4250
orgaan 1000
spier 2000
groente 1110

is totaal 8360;

bot 51%
spier 24%
orgaan 12%
groente13 %

De percentages zitten dus wel goed.

Ik zie aan botsoorten: Kip-eend-schaap/geit-zalmkop-ribben
Wat zijn geit/schapenbotten? Ribben? Schaap is volwassen dier en het bos dus te hard. Geit kan ook erg hard zijn als het om een ouder/volwassen dier gaat.
Van de ribben geef je niet aan welke diersoort.
Je vertelt ook niet van welk dier je spiervlees geeft (muv de vis). Het is dus niet te zeggen of je voldoende variatie in soorten hebt. Maar het lijkt wel afwisselend genoeg.
Mag ik aannemen dat je orgaanvlees hart, lever en nier bevat?


[/quote]

-Met geit en schaap bedoelde ik lamsribben. En evt voor te kluiven geitenbout. Verder heb ik nog aan bot: halve soepkippen, kippenekjes, kippekarbonaatjes, runderribben, eendenekken, eenderuggen, botmix(70%bot, 30%vlees).
-Het spiervlees is wat ik nu in de diepvries heb alleen rund (kopvlees gemalen en lappen, en spiervlees gemalen). En zalmwangen, zalmkoppen en sardientjes.
-Orgaanvlees, is schapenpens, runderpens, schapenlong, lamshart, runderhart, kippenmaagjes, hartjes en lever. Ook heb ik nog vleesmix(60%spier, 20%kip,20%pens) en schapenvet.

Dit is waar ik mijn diepvries mee vol heb liggen. Wel is het zo dat veel van dit spul gemalen is (spiervlees, kopvlees, runderpens), want Ties snapt niet dat hij eraan moet trekken en goed moet kauwen.

En als ik 3 keer per dag eten geef kan ik het gewoon een beetje verdelen toch?
En moet ik nog extra noten toevoegen?

Bedankt voor het meedenken!!

Groetjes Ties& Femke
Laatst gewijzigd door Ties op wo 27 aug 2008, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1036236
ik geloof dat Ties een beginnend barfer is? in dat geval zou ik beginnersbotjes geven, ipv ribben en vissenkoppen en poten.
er staat hier ergens op bp een bottendocument, en daar kan je vast vinden wat precies onder beginnersbotjes wordt verstaan.
of je kijkt in de kattenafdeling wat katten aan vleesbotjes krijgen, want die kunnen immers ook geen stevige botten aan.

wat ik Sien aan vleesbot voer:
- parelhoenkarkas
- kip: vleugel, nek, rug/karkas (poot vind ik vaak te hard, hele kippen en soepkippen gaan voor Otje in de molen)
- kwartels
- eend: vleugels en ruggen
- postduif (misschien een beetje aan de harde kant, maar ik denk dat Ties geen klein hondje is)
- zalmkarkas
- nijnkarkas (koppen gemalen)
- hele sardien
- hele makreeltjes

Otje eet graag weekendratten (tot 300 gram) en gerbils en muizen.
Door 202Spots
#1036238
zo: 500gr orgaanvlees+ yoghurt
1000gr ribben
Pens kan wel als groot gedeelte van 'n maaltijd, maar ik zou geen pond orgaanvlees bij 1 maaltijd doen,
wanneer het hart,lever,niertjes e.d is, dan zou ik zelf liever elke dag 'n ons of zo erbij doen.
Met geit en schaap bedoelde ik lamsribben. En evt voor te kluiven geitenbout.
Ribbetjes zijn later wel okay, maar'n bout heeft veel te harde pootbot erin zitten, zou ik dus niet geven om op te kluiven.Schouderblad van b.v kalf is zachter.

Zalmkop heel geven is idd geen beginners "bot", laat eerst maar wennen aan zachtere botten.
En waarom geef je 3 x per dag eten?
Ties is volwassen hond en kan makkelijk met 2 x per dag of zelf 1 keer per dag eten.
Wanneer ie niet weet wat ie er mee moet, knip de kip of ander eten dan eerst in kleinere stukken ,wanneer ie dat wel eet, dan laat je de stukken steeds groter zodat ie 't  wel kleiner MOET maken, en wanneer ie eenmaal weet hoe 't moet,dan zal 't best wel gaan lukken met het grote spul te scheuren!

Noten toevoegen "moet" niet,maar mag gewoon als extraatje gegeven,
ik doe wel is de gemalen nootjes/pitjes mix door de cottage cheese als tussedoortje.
Door Ties
#1036355
[quote="koekje"]
ik geloof dat Ties een beginnend barfer is?
[/quote]

Ties krijgt de dingen die ik hierboven beschreven heb al vanaf dat hij pup is. Dus niet meer echt een beginneling.
Alleen krijgt hij dit nu als toevoeging op zijn kvv. Maar dit wil ik minderen en een menu samenstellen van de produkten die ik hier kan krijgen.
Hij heeft geen moeiten met alles wat hij krijgt, en is een rustige eter. (alleen weet hij geen weg met bijv een hele pens, want hij weet niet wat scheuren is....)

Groetjes Ties&Femke
Door Ties
#1036360
[quote="202Spots"].
En waarom geef je 3 x per dag eten?
Ties is volwassen hond en kan makkelijk met 2 x per dag of zelf 1 keer per dag eten.
[/quote]

Ik wil best overstappen op 2 keer per dag, maar 1 keer spreekt me niet aan. Het is nl een ras dat heel gevoelig is voor maagkantelingen en hij heeft er toen hij pup was al 1 keer bijna 1 gehad. Maar toen waren we er op tijd bij.
Maar de geleerderden zijn het daar geloof ik niet over eens wat nu het beste is, 1 keer eten of meerdere keren. Ik doe dus maar wat mijn gevoel ingeeft  ???

Oh en over het scheuren, grote stukken bot gaan prima, maar pens niet, we oefenen het regelmatig al vanaf dat hij pup is, maar hij werkt dit in 1 keer naar binnen :D

Groetjes Ties&Femke
Door Mevroi Kruim
#1036476
Ik zie nog runderribben in je lijstje staan, die zou ik dus echt niet voeren, doodeng! Keihard, kosten je hond zo een kies of tand, en link ivm grote stukken die af kunnen breken. Kalfsribben kan maar alleen van heel jong kalf.

Ik heb hier ook zo'n pensmonster  :D pondje pens wordt hier en daar geperforeerd en gaat dan in 1x naar binnen  :P maar dat gaat al 5 jaar goed dus ik ga er maar van uit dat z'n maag het aan kan.
Handige truc is trouwens penslap aan boom binden of spijkeren, dan kan 'ie niet in 1x naar binnen. Heb ik met Kátur z'n pens ook wel gedaan, alleen gaf hij het toen na verloop van tijd helemaal op, het watje  >:( vond Tara helemaal niet erg  ;D
Door 202Spots
#1036825
[quote="Ties"]
Ik wil best overstappen op 2 keer per dag, maar 1 keer spreekt me niet aan. Het is nl een ras dat heel gevoelig is voor maagkantelingen en hij heeft er toen hij pup was al 1 keer bijna 1 gehad. Maar toen waren we er op tijd bij.
Maar de geleerderden zijn het daar geloof ik niet over eens wat nu het beste is, 1 keer eten of meerdere keren. Ik doe dus maar wat mijn gevoel ingeeft  ???
Oh en over het scheuren, grote stukken bot gaan prima, maar pens niet, we oefenen het regelmatig al vanaf dat hij pup is, maar hij werkt dit in 1 keer naar binnen :D
Groetjes Ties&Femke
[/quote]

Ik geef ook 2 x per dag eten hoor, ik zie er ook niks verkeerds mee! ;)
Wanneer ie geen beginneling is dan zal ie de zalmkoop ook wel naar binnen werken,
en dat zou ik ook liever geven dan die runder ribben, want die zijn echt veel te hard.
Je kan misschien ook lams kop proberen?
Door tieneke
#1037313
Runderribben  :o misschien toch jezelf beter inlezen hier op Bp?
Er is echt zat over geschreven...oa dat het gewoon spelen is met het leven van je hond.
Er is nog niet zo lang geleden een hond hier op Bp overleden ten gevolge van het eten van deze levensgevaarlijke krengen...een verstopping plus operatie en het was gebeurd met de hond  :-X
Door tieneke
#1037314
[quote="Ties"]
Ik wil best overstappen op 2 keer per dag, maar 1 keer spreekt me niet aan. Het is nl een ras dat heel gevoelig is voor maagkantelingen en hij heeft er toen hij pup was al 1 keer bijna 1 gehad. Maar toen waren we er op tijd bij.
Maar de geleerderden zijn het daar geloof ik niet over eens wat nu het beste is, 1 keer eten of meerdere keren. Ik doe dus maar wat mijn gevoel ingeeft  ???

Oh en over het scheuren, grote stukken bot gaan prima, maar pens niet, we oefenen het regelmatig al vanaf dat hij pup is, maar hij werkt dit in 1 keer naar binnen :D

Groetjes Ties&Femke
[/quote]
Hier krijgen ze 2 keer per dag een verse hap en dat bevalt ons prima.
De penslappen gaan hier trouwens ook niet lang mee  ::) vaak herbruiken en genieten ze er 2 a 3 keer van  :-X  ;D ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door