Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Inge2104
#1036699
Hallo,

Luna eet nu iets langer dan een maand met veel smaak Kvv. Ik wissel de 2 compleetvarianten van smuldier af en ook de verschillende rodi varianten, compleet. Af en toe krijgt ze enkelvoudig Kip of enkel runderhart.
Ik zou d'r alleen graag af en toe goed laten kluiven, zat zelf aan een lap pens te denken maar moet ik d'r dan eerst laten wennen? Vasthouden? En mag ze dan in 1x zo'n hele lap of doet ze daar meerdere dagen mee?
Voorheen kreeg ze nog wel eens een runder knie, maar da's een dragend bot bedacht ik me later, dat mag toch niet?

Ook nog een vraagje over Kivo, wat voor smaken compleet hebben die? Ik heb eens ergens gelezen dat er verschillende smaken zijn maar op de site staat maar 1 smaak! Als ze meerdere compleet varianten hebben, van verschillende diersoorten dan zou ik dat graag een keer proberen! Is er iemand die dit weet?

Alvast bedankt!

Gr Inge!
Door Happy Tail
#1036729
je zou van alles kunnen geven om te kluiven, maar ook gewoon dit soort dingen afwisselen met de KVV.
dus dan denk ik met name aan diersoorten die niet in je KVV zitten, geen idee hoe groot je hond is, maar kipkarkasjes, eendenkarkas, konijnkarkas en ribben zijn dan leuke aanvullingen. grote botten zou ik niet zo gauw geven met het oog op kapotte tanden.
een lap pens kan ook werken als tandenborstel evenals een groter stuk spiervlees. Maar dat wil niet voor alle honden werken....
de mijne maakt een penslap op maat zodat dier er dan in een keer inpast. het liefst slurpt ze em in een keer naar binnen. en spiervlees lappen idem, past het dan gaat het erin.
wat leuk aan knaagwerk kan zijn: koppen van lam of runderknars als je een grotere hond hebt en anders konijnen koppen of hazenkop.
Door Inge2104
#1036734
[quote="Happy Tail"]
je zou van alles kunnen geven om te kluiven, maar ook gewoon dit soort dingen afwisselen met de KVV.
dus dan denk ik met name aan diersoorten die niet in je KVV zitten, geen idee hoe groot je hond is, maar kipkarkasjes, eendenkarkas, konijnkarkas en ribben zijn dan leuke aanvullingen. grote botten zou ik niet zo gauw geven met het oog op kapotte tanden.
een lap pens kan ook werken als tandenborstel evenals een groter stuk spiervlees. Maar dat wil niet voor alle honden werken....
de mijne maakt een penslap op maat zodat dier er dan in een keer inpast. het liefst slurpt ze em in een keer naar binnen. en spiervlees lappen idem, past het dan gaat het erin.
wat leuk aan knaagwerk kan zijn: koppen van lam of runderknars als je een grotere hond hebt en anders konijnen koppen of hazenkop.
[/quote]

oké dank je wel!
Ik bedoel inderdaad kluiven om ook de kvv af te wisselen, had 't niet zo duidelijk omschreven!
Luna weegt 22 kilo en is een schrokkert! Ben bang dat een pens lap in vrij grote hompen naar binnen zal gaan...
Maar ik snap 't even niet zo goed, overal staat dat je moet beginnen met beginnersbotten, zijn Kip, eend, konijnkarkas dat? En ribben? Van geit of zo?
Sorry maar ben echt een beginner van de bovenste plank en ik ben als de dood dat er hier een bot klem komt te zitten of zo!
En die kppen? Eten ze dat dan helemaal op? Hoe zit 't dan met bot percentage? krijgt ze dan niet veel te veel bot binnen zodat de boel gaat verstoppen?
Tjee wat veel vragen zeg, snap er nog weinig van geloof ik!

groetjes Inge!
Door Happy Tail
#1037058
eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, je voert kvv dus je hoeft je niet zo heel druk te maken over de  %.
een hond van 22 kilo zou je eens een halve kip kunnen geven. is beste een flinke hap, maar dan weet je wel dat er gekauwd moet worden want dat psat echt niet in een keer. en dan kijk of je dan geen plofkip geeft, maar een stevige kip, soepkip of bio kip. Dan heb je ook geen probleem met verstopping, omdat er genoeg vlees aan zit. Ribben zou je van lam kunnen geven en dan altijd een paar aan elkaar vast. Ik vraag aan mijn leveranciers altijd of deze de ribben een keer in de lengte door willen zagen, dan kun je een streng van meerdere ribben geven.
Geit moet je altijd wel ven bij vragen om ribben van jonge dieren als je er mee begint, en deze kunnen wat droog uitvallen, dus misschien moet je er dan nog wat aan spiervlees oid bij geven
een lamskop schrokt wat moeilijk en ik zou in jouw geval even vragen of de leverancier deze in vieren kan zagen. en als je bang bent voor verstopping: als voorgerecht een lapje pens of wat vette vis of lever erbij. dat werkt allemaal goed laxerend. Maar dan heb ik het meer over als je zo goed als kale botten geeft.
Zit er voldoende vlees aan dan hoef je je geen zorgen te maken, of je hond moet snel verstopping krijgen dan kan het natuurlijk. Dus dan is het zaak om de verhoudingen aan te passen, voor die maaltijd.
Door Inge2104
#1038344
Heel erg bedankt nog voor je antwoord!
De eerste pens lap is inmiddels naar binnengewerkt in een moordend tempo!
Ze begon heel goed, kauwde en knipte fanatiek, de laatste homp heeft ze helaas in een keer doorgeslikt!
Maar goed, ze lijkt er geen last van te hebben en haar ontlasting is goed dus daar ben ik al heel blij mee!
Binnenkort krijg ik wat "oefen botten" en dan gaan we verder uitbreinden op kauw gebied!  :)
Ik heb nog kippennekken in de vriezer, die wil ik van de week weer een keertje geven, kijken hoe ze dat doet!
Als ik weer vragen heb dan horen jullie het wel!

Groet Inge!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door