Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esje
#1036375
Mijn 2 puppys van 10 weken hebben coccidiose. Ze zijn niet ziek, eten goed, vallen niet af maar poepen al een week dun en bloederig vandaar een onderzoek van de ontlasting. Maar nu hebben we een probleem erbij. Het best medicijn daartegen is volgens de dierenarts SALAZOSULFA , maar dat medicijn mogen Dobermanns niet hebben. Waarom dit ras daar niet tegen kan is onduidelijk maar helaas is dit zo. Wat nu hé ??
Door conleeuw
#1036524
Esje schreef: Mijn 2 puppys van 10 weken hebben coccidiose. Ze zijn niet ziek, eten goed, vallen niet af maar poepen al een week dun en bloederig vandaar een onderzoek van de ontlasting. Maar nu hebben we een probleem erbij. Het best medicijn daartegen is volgens de dierenarts SALAZOSULFA , maar dat medicijn mogen Dobermanns niet hebben. Waarom dit ras daar niet tegen kan is onduidelijk maar helaas is dit zo. Wat nu hé ??
jeetje wat naar nou, ik ken het van schapen maar niet van honden, ik zou zeggen is er geen alternatief die ze kunnen geven....dan maar tweedebeste :-\
Door K&D
#1036719
Ik zou eens bij een andere DA vragen wat de mogelijkheden zijn als je eigen niet verder komt dan salazosulfa.
Beterschap met de kleintjes.
Door Esje
#1036838
Microtrim is de merknaam voor trimethoprim/sulfa en daar zit dus dezelfde werkzame stof in (sulfa) die Dobermanns niet mogen hebben ( staat ook in de bijsluiter).
Door conleeuw
#1036858
iets zoals diclazuril. wordt gebruikt in heel jonge pups volgens mij, bij oudere honden gebruiken ze sulfa drugs. 
Een dierenarts zal toch zeker een alternatief weten??

Diclazuril is an anticoccidial drug used in major poultry
    species, such as broiler chickens, replacement pullets and turkeys, as
    well as in rabbits, lambs and minor edible bird species. It has not
    previously been reviewed by the Committee.

        The chemical name of the compound is: 2,6-dichloro-a-
    (4-chlorophenyl)-4-(4,5-dihydro-3,5-dioxo-1,2,4-triazin-2(3H)-yl)
    benzeneacetonitrile.

van de site van inchem.org gestolen.... dit zou jou hond toch moeten kunnen verdragen?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1037042
Ik ken coccidiose alleen van de kippen, maar begrijp nu dat honden het ook kunnen krijgen. Lastig hoor, als je dobermanns dat ene medicijn niet mogen hebben.  :(

Ik denk dat een dierenarts toch wel een goed alternatief kan verzinnen?  ???

(Overigens wordt het spul dat ik voor de kippen heb ook voor cavia's en konijnen gebruikt. Bogena finicoc; met als werkzame stof: Sulfachloorpyrazine-Na-Monohydraat: 30 mg. Ter bestrijding van coccidiose, Atoxoplasmose en diarree bij vogels en knaagdieren.)

Sterkte ermee; ik hoop dat jullie snel iets vinden dat werkt!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1037050
Tjee, moeilijk. Wij geven in het asiel altijd aescotrim o.i.d., maar daar zitten inderdaad sulfamiden in waar dobers niet goed tegen schijnen te kunnen. Ik zou ook denken aan diclazuril. Normaal geef je dat aan pups jonger dan 8 weken, maar het lijkt me dat je beter iets dan niets kunt geven. Coccidiose kan heel vervelend zijn.

Bedenk me dat ik misschien wel geluk heb gehad met mijn opvangpups van onbekende afstamming destijds. Die heb ik toen bactrim gegeven, ook sulfamiden dus, en achteraf gezien lijkt er toch wel een flinke scheut doberbloed in die pups te zitten.  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door