Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Desta
#1032339
mijn pup Haiko is morgen alweer 2 weken oud... jaja... hij heeft de geweldige geboortedaum 08-08-08 (leuk he hihi). Over een week of 6 (ik hoop eigenlijk 7 want dan komt ie met de herftvakantie) komt hij onze roedel versterken. Het is een Laekense herder (vast de enige van het forum) en ook hem wil ik op vers zetten. Nu heb ik al heel wat berichten zitten lezen van anderen over het voeren van pups en ik denk dat ik maar ga proberen om hem "cold turkey" over te zetten van brok op vers. De fokker is erg geinteresseerd in mijn ervaringen met vers, wie weet kan ik haar ooit overhalen (ze heeft wel 14 honden dus da's een HOOP werk).

Maar nu mijn vraag. Wat mag mijn pup absoluut (nog) niet hebben? Ik weet dat hij geen harde botten en zo mag maar die krijgen Phenna en Desta ook nog niet, "we" zijn allemaal nog beginnende BARFers he.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1032346
Desta schreef: mijn pup Haiko is morgen alweer 2 weken oud... jaja... hij heeft de geweldige geboortedaum 08-08-08 (leuk he hihi). Over een week of 6 (ik hoop eigenlijk 7 want dan komt ie met de herftvakantie) komt hij onze roedel versterken. Het is een Laekense herder (vast de enige van het forum) en ook hem wil ik op vers zetten. Nu heb ik al heel wat berichten zitten lezen van anderen over het voeren van pups en ik denk dat ik maar ga proberen om hem "cold turkey" over te zetten van brok op vers. De fokker is erg geinteresseerd in mijn ervaringen met vers, wie weet kan ik haar ooit overhalen (ze heeft wel 14 honden dus da's een HOOP werk).

Maar nu mijn vraag. Wat mag mijn pup absoluut (nog) niet hebben? Ik weet dat hij geen harde botten en zo mag maar die krijgen Phenna en Desta ook nog niet, "we" zijn allemaal nog beginnende BARFers he.
Ik denk dat pup goed met de beginnende Barfers kan mee-eten. Geen knikkerharde botten (wat mij betreft nooit, ook niet als ze ervaren zijn) en verder kan ik weinig bedenken wat een pup niet zou mogen hebben.
Door crutz
#1032385
idd, pupsel kan prima met alles mee eten...

en leuk je pupje is precies een dag ouder dan het spul hier, denk dus in elkgeval dat Minna (ook hier op het forum) je er prima mee kan helpen, die heeft nl vanaf 1/2 okt ook zo'n terroristje rond lopen....deze is dan wel op vers afgespeend, maar feitenlijk maakt hiet niet uit, ze kunnen gelijk cold-turkey over...

wat ik vooral belangrijk vind bij puppen is ze veel aan verschillende zaken te laten wennen...wild, vis en zo dat eten ze vaak op latere leeftijd niet meer als ze het jong niet gewend zijn....
Door dinnee
#1032429
Ik heb mijn pupje sinds zaterdag hier rond lopen. Hij was toen precies 7 weken en ik heb hem ook cold turkey overgezet. Niks geen problemen! Hij lust alles, kauwt netjes en schrokt niet. Als ik iets gemalens geef likt hij het rustig op en als ik botjes geef, neemt hij ze braaf in zijn bootjes en kauwt rustig. Echt ideaal. Hij heeft nu groenten mix, kippenvleugeltjes, runderkopvlees, paard, konijnenkarkas, geit, lam, rauwe eieren met schil, honing en notenpasta gehad. En alles met smaak opgegeten! Ook gedroogde lamslong en kipgehakt gaat er goed in.

Ik zou zeggen, laat hem lekker mee doen!  :)
Door Lizzy
#1033923
Desta schreef: mijn pup Haiko is morgen alweer 2 weken oud... jaja... hij heeft de geweldige geboortedaum 08-08-08 (leuk he hihi). Over een week of 6 (ik hoop eigenlijk 7 want dan komt ie met de herftvakantie) komt hij onze roedel versterken. Het is een Laekense herder (vast de enige van het forum) en ook hem wil ik op vers zetten. Nu heb ik al heel wat berichten zitten lezen van anderen over het voeren van pups en ik denk dat ik maar ga proberen om hem "cold turkey" over te zetten van brok op vers. De fokker is erg geinteresseerd in mijn ervaringen met vers, wie weet kan ik haar ooit overhalen (ze heeft wel 14 honden dus da's een HOOP werk).

Maar nu mijn vraag. Wat mag mijn pup absoluut (nog) niet hebben? Ik weet dat hij geen harde botten en zo mag maar die krijgen Phenna en Desta ook nog niet, "we" zijn allemaal nog beginnende BARFers he.
Ja, volgens mij ben je hier de enigste met een Laekense herder! Hee gaaf, wij willen heeeel graag foto's zien en alles meebeleven hoor! Ik vind ze leuk, de Laekense herder!

Je pup mag alles. Er is niets dat Linga niet heeft gegeten toen ze pup was. Linga is drie jaar geleden geboren, vers (kvv + barf) afgespeend en bij mij gelijk op barf gegaan. Ik heb haar in het begin alleen vleesbotten van kleine dieren gegeven zoals: kip, parelhoen, eend, kwartel, konijn, haas. Vleesbot van lam en geit kreeg ze in eerste instantie ook niet weg. Die kreeg ze dus wel (ribben en nekken) maar daar plukte ze alleen het vlees af en liet de rest liggen. Dat telt dan dus mee als spiervlees, niet als vleesbot.

Oh ja, ik gaf ook al direct zalmkoppen. In eerste instantie halve (zelf doorgeknipt met een pittige huishoudschaar), maar al vrij snel gaf ik haar hele koppen. En vanaf het moment dat ze het botwerk weg kreeg, kreeg ze natuurlijk ook lamsvleesbotten, geitenvleesbotten, hertenvleesbotten en kalfsvleesbotten erbij.

En, geef absoluuuuut geen enkele geiten of lams of kalfsribben! Die tuttebel van mij heeft 1 rib van 21 cm in 1 keer ingeslikt toen ze 14 weken was. Heel fijn, not. En dag later spuugde ze 'm weer netjes uit hoor en er was niks aan het handje, maar we hebben toch een redelijk rusteloze nacht gehad, zeg maar... Dus als je ribben geeft, geef dan een rij ribben aan elkaar.

Ik zou zelf trouwens ook direct groentemix geven. De groentemix goed mengen met vlees of orgaanvlees en door elkaar gehusselt een paar uurtjes laten staan, zodat de groente naar vlees smaakt. Maar mijn pupseltje vrat dat dus direct met veel plezier op en is nog steeds dol op haar mixjes. Overigens ging bij haar die vlieger helaas niet op met duif, fazant, wilde eend. Ze vond dat direct als 8 weken oud pupje al niet te vreten en ze eet het nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 24 aug 2008, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1034143
Mijn pup heeft ook vanaf het begin alles meegegeten wat de "oudjes" ook kregen, alleen moest ik wel alle botjes pletten want hij kreeg het echt niet weggekauwt, ja, met een uur voor een karkasje! En als je dan 3x per dag voert dan is dat echt geen optie voor zo'n klein ding  :-X  Hij lust alles wat ik normaliter heb, ook de haas en fazant, en visjes vind hij ook lekker. Groentemix was ook geen enkel probleem. Hij is ook de enigste die verse knoflook lust. Inmiddels heeft hij zijn ware tanden en kiezen en kauwt hij heerlijk rustig zijn botjes weg.  ;)
Door Desta
#1034347
Bedankt voor jullie reacties. Die foto's van de kleine, dat komt goed! Zo goed zelfs dat jullie er gek van zullen worden hahahaha....

Tot nu toe lusten de honden alles wat ik ze voorzet. Vis, gans, koe, lam, kip. De gans kom ik gratis aan, dus tja, dat zal met enige regelmaat op het menu staan ;)

Ik heb er zin in. Ik vind het onwijs leuk om te zien hoe graag de honden hun eten krijgen. Als de boer staat te ontdooien liggen ze graag in de gang, dat is namelijk tussen de keuken en de woonkamer. Want stel je toch voor dat het uit de keuken wegloopt, of dat ik het vergeet. Ze houden alles dus goed in de gaten.

Haiko de pup is nu pas 2 weekjes oud dus het duurt echt nog ff voordat hij komt! Verder is alles al in huis....
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1036080
Ik ga hier ook zeker meer komen ......want mijn pupje, wat ik overigens zelf ter wereld heb geholpen(liever gezegd, op heb gevangen) komt over 4 weekjes, zondag nog 3
Pffffffff wat duurt wachten lang. Maar ik ben ook hele benieuwd hoe ik de kleine een goede start kan geven.
Door Desta
#1036342
Ik moet nog 5 (of 6) weken wachten. Duurt lang he... maar ja, voor mij ook wel lekker want er loopt hier nog een van 5 maanden.... en die is begonnen met de peuter puberteit. Wellicht wat vroeg, maar hemel... ze heeft het uitgevonden hoor. .... maar ze blijft leuk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door