Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joke I
#1035633
Hoi allemaal,

Ik lees en leer hier veel, maar nu zit ik voor mezelf met een dilemma.
Ik ben een vreselijke voorstander van KVV en nog meer van barfen. Mijn honden doen het geweldig. Maar een pup.....die dus moet opgroeien en de meest gunstige start moet gaan krijgen die je hem maar wensen kan. Wat is dan beter om te doen....KVV of Barf. Ik ben namelijk als de dood voor tekorten of overschotten. Bij volwassen honden, lijkt het me dat het toch iets minder nauw luistert dan bij een puppy.
Je hoort zoveel over het feit dat ze te veel eiwitten krijgen en daardoor te groot zouden worden. Is dit zo, en zo ja hoe kan je dat dat in goede banen leiden met Barf?
Ik sta echt voor een dilemma. Daarbij komt nog dat Enerque etc, best knap aan de prijs zijn en toch barf stukken goedkoper uitvalt. Maar op basis van geld wil ik geen beslissing nemen.
Wie kan me wijzer maken?
Door Lizzy
#1035985
Ik ;D

BARF. Volmondig, zonder 1 spoor van twijfel.

Weet je, het is gewoon een eitje om je pup op te laten groeien met BARF. Gewoon voldoende vleesbot, groente, orgaanvlees en spiervlees geven in de juiste verhoudingen, wat extra's geven zoals wat zuivel, rauwe eitjes met schil, rauwe gemalen noten, pitten en zaden, rauwe vette visjes, voldoende afwisselende diersoorten (liefst tenminste stuk of 4 a 5) voeren en dan gaat de rest vanzelf.

En zie hier het resultaat van een 100% vers/rauw afgespeende (kvv en barf tot 7,5 weken, daarna uitsluitend BARF) "pupsel":

Afbeelding

(je ziet hier en daar wat weggepoetste plekken. Dat was de beker (die ze op de kampioenclubmatch won) en de handler/fokker die weggepoetst zijn voor deze foto).

En afkloppen op ongelakt hout, maar deze "pup" is nu ruim 3 jaar en is een paar keer bij de DA geweest. Voor 1 titer-bepaling en voor vaccinatie. Verder is dit een brok gezondheid, kracht, souplesse en schoonheid, al zeg ik het zelf.

En was mijn "pup" nou de enige..... Maar nee hoor, hier zitten talloze prachtige barfpuppies die nooit 1 bakje KVV hebben gezien!
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1036070
Hallo Lizzy,

Ten eerste, mijn gelukwensen. Ik ben niet voldoende op de hoogte van het ras, maar het resultaat ziet er fantastisch uit.
Ik snap wat je zeggen wilt met het feit dat je hond maar een paar keer bij de DA komt, dan alleen voor de enting. Ik heb hier inmiddels 3 volwassen honden lopen, die ook wat dat aangaat niet slecht terecht gekomen zijn. Maar ik moet misschien zeggen waar mijn twijfel van daan komt.
Het is zo dat al mijn honden opgegroeid zijn met vlees. Al bij de fokker vandaan. Toendertijd was ik er, doordat de fokker dat aan mij vertelde, van overtuigd dat pens en kip en brood het ideale voer voor mijn honden was. Ze zijn er ook allemaal groot op geworden en hebben nooit iets eigenlijk. Alleen de jongste dan. Die kreeg ED.
Hij is op een leeftijd van 8 maanden met goed gevolg geopereerd. Nu is ruim 5 en is uitgegroeid tot een mooie hond. Maar................je begrijpt dat ik dit nooit weer mee wil maken. Mijn DA is geen voorstander van Barf en heeft me dus gewaarschuwd dat de manier van voeren kan bijdragen tot het ontwikkelen van ED/HD.
Hij heeft me nu toch aan het twijfelen gebracht................onzekerheid van mijn kant...............ja!!!!!!!!
Ik ben als de dood dat ik iets verkeerd zal doen bij het grootbrengen van de pup.
Je hebt het ook over de juiste percentages.....zijn die hetzelfde bij een pup als bij een volwassen hond?
Hoe zit het met dat verhaal van die eiwitten en te groot groeien?
Weet jij dat misschien?
Door Lucienne
#1036101
BARF !!

Mijn oudste hond Boris heeft altijd brok gekregen. Tot ik begin dit jaar in contact kwam met de fokker van Storm, zij vertelde me over BARF en BP. Ben ook met hem overgestapt, hij is nu bijna 13 jaar.
Storm is afgespeend op vers en echt het is vooral goed kijken en de verhoudingen kun je hierop BP terug zien. Pups kunnen echt al heel snel alles eten in hun eigen tempo. Storm is nu bijna 5 maanden en een prachtig labje als hij iets tekort zou komen zou hij er zo niet uitzien.

Veel succes met puzzelen.
Gebruikersavatar
Door kira
#1036111
Barf, ons pupsel startte op kvv, tot een week of 20 en vanaf dat moment barf. Op kvv deed ze het goed, op barf top. Haar vacht is zijdezacht, ze heeft geen moment trek (op kvv wel, zeurde ze om eten), en groeid mooi op. Maar ik begrijp je twijfel, bij ieder mankje en hinkje denk ik, oh je is mijn menu wel goed. Maar dat is onzin, haar mam werd groot op brok en die had ook in de groei een mankje en hinkje, hebben alle pups. Ik denk niet dat je ED kunt voorkomen o.i.d. met barf, maar ook niet met brok. En barf is in het begin wel moeilijker, maar er zitten hier op het forum behoorlijk wat mensen met een barfende pup, dus het kan. Onze volgende gaat vanaf de dag van binnenkomst op barf, niet op kvv.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1036142
BARF

Wat Lizzy al zei, het is een eitje. Je kunt het zelf echt tig keer beter dan een fabrikant die maar een doorsnee prak in elkaar draait.

Mijn 1ste 100% Barfkipje Janeway

Afbeelding

Inmiddels ruim 2 jaar, groot en gezond (net als haar opa ;D)  en in het bezit van hele nette HD-A heupjes met nbw 38 en een prima aansluiting.

Dan mijn 2de Barfkipje Angels

Afbeelding

Nu ruim 1,5 jaar, klein en gezond (net als haar oma ;D ) en in het bezit van deze heupjes

Afbeelding

die uiteraard de beste beoordeling kregen die je je maar kan indenken.

Als jouw hond net als mijn Jane te groot wil worden dan doen ze dat zowel op BARF, KVV, maar ook op de brok. Wil jouw hond net als mijn Angels aan de kleine kant blijven dan doen ze dat ook, ongeacht het voer. 
Het voer bepaald niet hoe groot of klein ze worden, maar wel de manier waarop ze dat worden en dat is bij mijn honden dan mooi gelijkmatig zonder extreme groeispurten, groeipijnen en andere ongemakken.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1036205
Bedankt voor jullie reactie´s. Het is dus zo dat ik ook echt overtuigd ben van het feit dat Barf geweldig is voor de hond. Liever nog gezegd, ik zweer er bij en mensen denken altijd dat ik overdrijf.
Ik ben gelukkig doordat mijn hond ED had een stuk wijzer qua voeding geworden.......kip, pens en brood en dat dag in dag uit is geen barfen. Gelukkig kan ik aan vrij veel spullen komen..............en anders woont herby niet ver uit de buurt. Maar een pup groot brengen.....is nu wel veel ingewikkelder geworden dan 5 jaar geleden omdat mensen, waaronder de DA je onzeker maken. Ik vind het een hele verantwoording een pup en helemaal, nu ik ervaren heb, hoe een dier kan lijden door zo´n aandoening. Ik moet wel zeggen dat hij in mei 5 jaar is geworden en nog geen pijnstillers slikt, dus op zich is dat al een mooi feit.
Maar goed gelukkig komt mijn puppy uit een andere lijn en is de moederhond getest op ED en is vrij.
Dus wat dat betreft  :) :)
Maar nog even mijn vraag herhalen.......de percentages zijn gewoon hetzelfde als bij een volwassen hond?
O ja en hoe moet ik dat nu doen met de hoeveelheid voer?
Moet ik gewoon in het begin uitgaan van zijn startersgewicht. En dan wekelijks aanpassen of zo. Hoe doen jullie dat?
Och ik voel me in ene zo ontzettend dom, maar beter dom dan fouten maken  :-[ :-[
Laatst gewijzigd door Joke I op wo 27 aug 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1036226
Joke I schreef: Bedankt voor jullie reactie´s. Het is dus zo dat ik ook echt overtuigd ben van het feit dat Barf geweldig is voor de hond. Liever nog gezegd, ik zweer er bij en mensen denken altijd dat ik overdrijf.
Ik ben gelukkig doordat mijn hond ED had een stuk wijzer qua voeding geworden.......kip, pens en brood en dat dag in dag uit is geen barfen. Gelukkig kan ik aan vrij veel spullen komen..............en anders woont herby niet ver uit de buurt. Maar een pup groot brengen.....is nu wel veel ingewikkelder geworden dan 5 jaar geleden omdat mensen, waaronder de DA je onzeker maken. Ik vind het een hele verantwoording een pup en helemaal, nu ik ervaren heb, hoe een dier kan lijden door zo´n aandoening. Ik moet wel zeggen dat hij in mei 5 jaar is geworden en nog geen pijnstillers slikt, dus op zich is dat al een mooi feit.
Maar goed gelukkig komt mijn puppy uit een andere lijn en is de moederhond getest op ED en is vrij.
Dus wat dat betreft  :) :)
Maar nog even mijn vraag herhalen.......de percentages zijn gewoon hetzelfde als bij een volwassen hond?
O ja en hoe moet ik dat nu doen met de hoeveelheid voer?
Moet ik gewoon in het begin uitgaan van zijn startersgewicht. En dan wekelijks aanpassen of zo. Hoe doen jullie dat?
Och ik voel me in ene zo ontzettend dom, maar beter dom dan fouten maken  :-[ :-[
Als jij je puppie op barf wil grootbrengen, dan vinden wij je hier niet dom hoor.

De verhoudingen zijn idem als bij een volwassen hond. Pupje eet uiteraard alleen maar meer en de vleesbotten zijn qua hardheid wat aangepast. Ik ga uit van het huidige gewicht en neem daar zo'n 7 á 8% van, maar dit is een richtlijn, dit valt en staat een beetje met de aktiviteit van de pup. Met 8 weken krijgen ze hier dan 3 x daags en dit kijk ik dan even aan. Heeft pup gezonde honger en wordt die niet dik of mager, dan zit je met je procenten goed anders moet je dus gaan bijstellen of kritischer naar de voedingswaarde van je producten kijken.
Je kunt dan per week of 14 dagen de hond wegen en aan de hand daarvan het gewicht aan voer aanpassen. Meestal weeg je de eerste weken 1 x per week en dan verlabbert al snel naar 1 x per 14 dagen als je ziet dat het allemaal lekker gaat. Kijken en voelen is toch de beste manier om in te schatten of je goed gaat.

Laat je da maar l*llen, die heeft een praktijk vol met honden die het allemaal zo geweldig doen op die brokken en die ED had je andere hond ook wel gekregen als hij op de brok had gestaan. Laat je niet gek maken door wat anderen zeggen om je onzeker te maken. Dit gaat gewoon helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1036230
Afbeelding
Dit puppy wordt van mij......is het geen wondertje?????
Hij was de een na laatste.....de kleinste reu, maar...........wacht maar af met Barf :) :)
Dank je wel voor je steun. Doet goed te horen dat je het toch niet zo helemaal verkeerd hebt.
Ik heb zoveel gelezen, en ik ben niet blind! Dus eigenlijk weet ik dat barfen het beste is wat ik mijn manneke kan gaan geven. Ik zal zeker nog wel eens terugvallen op jullie kennis, maar ga er over 3,5 week knap mee aan de slag. De puppy´s worden gelukkig groot gebracht op Enerque, dus ik vind dat al een knappe stap in de goede richting. Ik weet dat ik van de fokker zowel wat Enerque als puppybrok mee krijg om de schok voor mijn puppy niet te groot te maken. Maar ik denk zo dat het mannetje zelf wel zal gaan bepalen wat hij eet ;) ;) ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1036232
Joke I schreef: Afbeelding
Dit puppy wordt van mij......is het geen wondertje?????
Hij was de een na laatste.....de kleinste reu, maar...........wacht maar af met Barf :) :)
Dank je wel voor je steun. Doet goed te horen dat je het toch niet zo helemaal verkeerd hebt.
Ik heb zoveel gelezen, en ik ben niet blind! Dus eigenlijk weet ik dat barfen het beste is wat ik mijn manneke kan gaan geven. Ik zal zeker nog wel eens terugvallen op jullie kennis, maar ga er over 3,5 week knap mee aan de slag. De puppy´s worden gelukkig groot gebracht op Enerque, dus ik vind dat al een knappe stap in de goede richting. Ik weet dat ik van de fokker zowel wat Enerque als puppybrok mee krijg om de schok voor mijn puppy niet te groot te maken. Maar ik denk zo dat het mannetje zelf wel zal gaan bepalen wat hij eet ;) ;) ;)
Het is een poepie :-*

Ik zou de Energique aanpakken en vriendelijk bedanken voor de puppybrokjes. Ik zou zorgen voor wat voorraad voer wat al gesneden en gedaan is zodat je dat niet allemaal die eerste dagen hoeft te doen. Dan heb je meestal wel wat beters te doen. Er is niks mis met de eerste dagen de energique te combineren met je eigen barfhapppen. Sterkte met aftellen en wachten.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1036370
Hoi Angelique,

Ja zo ongeveer ben ik het ook van plan. Ik kan globaal wel een menuutje maken voor de eerste weken (2) dat vries ik permaaltijd in en klaar is kees. Met de volwassen honden ben ik wat gemakkelijker, daar kijk ik per dag niet zo nauw. De ene dag wat meer van dit en de andere dag wat meer van dat. De totale maaltijd wil ook nog wel eens verschillen per dag qua gewicht. Maar ik heb het gevoel dat het voor een pup wat nauwkeuriger moet.
Bovendien heb ik met drie volwassen honden nu alleen maar grootverpakkingen liggen. Dus kleinere verpakkingen erbij is wel handig. Het aftellen en wachten is gelukkig niet zo heel moeilijk. ben gemiddeld twee maal per week bij de fokker te vinden. Die is er gelukkig heel blij mee dat ik haar zo "lastig val".
Als de kleine man gaat barfen..................,maak jullie borst dan maar nat, want ik ga heel veel foto´s maken.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1055228
Hoi, hoi,

Nou de kleine is thuis zogezegd. Nu ruim een week. Hij gaat heel erg goed met alles, jammer genoeg nog niet zo geaccepteerd door mijn andere honden, maar dat komt wel. Maar ik heb een vraag. Hoe doen jullie het, om een pup goed te leren kauwen. Meneertje is helemaal besjogge van vlees, dus hij schrokt het naar binnen als een dolle. Ik durf hem dus nog niets zomaar te geven.....want afgelopen week had ik hem een vrij groot stuk kip gegeven, maar dat probeerde hij ook in te slikken. Hij gunt zich als het ware geen tijd om te kauwen. Nu houd ik dingen dus vast en probeer hem op die manier bij te brengen dat hij moet kauwen. Nu zit ik na een week met een paar geperforreerde vingers en dat is bepaald geen lekker gevoel. Maar meneer wil nog steeds schrokken en het spul alleen maar kauwen als ik het vast heb. Hoe doen jullie dat met pups?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1055244
hier ook de eerste tijd het vastgehouden, met een washandje!!!
Want 1x bij de ha was voor mij genoeg ;D.
En ik gaf de kleine een stuk verder dan de andere jongens te eten, zodat hij het op zijn gemakkie kon kauwen.
De aanblik dat zijn broers zo snel waren was volgens mij reden genoeg het ook naar binnen te klokken.
Komt vast wel hoor, de acceptatie door de 'oudere' honden en de kleine.
Hier duurde het zo'n 2 weken voordat zimba die kleine had geaccepteerd!
succes
Door Edelgrijsje
#1055283
Afbeelding

Hier Etoile, hij eet nu Kvv ( is 12 weken ) maar leert nu ook al kluiven op bv een kippenpootje of een stukje haaskarkas of een kippennek. Over een paar weekjes gaat hij helemaal over met de rest!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door