Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M.S. Louisa
#1035546
Ik wil volgende week beginnen met het voeren van knaagdieren aan m'n hond. Vanwege hun formaat kan ik op deze manier een volledig 'prooidier' voeren. Ik vraag me alleen af wat ik met de vacht aan moet.
Een muizen of rattenvachtje lijkt mij geen probleem, maar zijn er mensen die ervaring hebben met konijen/cavia vachten?

Ben benieuwt.
Gebruikersavatar
Door pike
#1035608
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je echt het hele complete konijn hebt dan kun je de vacht eraan laten.
Ze hebben hier wel eens koppen met vacht en oren gehad, ging er in als smulkoek. :D
Muizen of ratten zijn me te duur  :-X
Door brie
#1035623
Ja hoor, hier gaan de vachtjes van de koppen er ook in als koek! De dag erna goede ontlasting. Volgens mij zijn het echte vezelbommetjes, maar schiet maar maar lek als in nu onzin loop te verkondigen. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1035626
Nou ja, de haren verteren in elk geval niet en verpakken mooi de ontlasting. Of je ze ook voedingsvezel noemt, ik zou het niet weten  :-\
(Ik heb trouwens onlangs gelezen dat hyena's het haar van hun prooi als haarballen weer uitkotsen.)
Door M.S. Louisa
#1035665
pffff, dat gaat me een hoop werk schelen.
Ik was al bang dat ik ze allemaal moest gaan villen. 

Kosten? nou, vers vlees mag bij mij maximaal €3,--/kg kosten (kost carnibest ook per "worst").
Ratten kosten dit precies en konijnen en cavia's zijn goedkoper.
Ik ga overschakelen van carnibest naar barf (of een combi maken), maar met al dat slacht afval is het een hoop gereken en gedenk over wat je voert. Die kleine beestjes hebben al de juiste bot/spier/orgaan/groente verhouding. Als dit een beetje loopt (konijn, rat, cavia, kuiken, kip) ga ik ook slachtafval later bij combineren, maar heb ik in elk geval een 'simpel' en betaalbaar basis voer.

Ik heb nu een voerberekening/samenstelling gemaakt dat het me €1,-- voer per dag kost voor mijn Akita van 35 kg.
Daar zit geperste brok (zinkt in de maag), carnibest, konijn, rat, cavia, kuiken en kip in.
Door brie
#1035669
M.S. Louisa schreef: pffff, dat gaat me een hoop werk schelen.
Ik was al bang dat ik ze allemaal moest gaan villen. 

Kosten? nou, vers vlees mag bij mij maximaal €3,--/kg kosten (kost carnibest ook per "worst").
Ratten kosten dit precies en konijnen en cavia's zijn goedkoper.
Ik ga overschakelen van carnibest naar barf (of een combi maken), maar met al dat slacht afval is het een hoop gereken en gedenk over wat je voert. Die kleine beestjes hebben al de juiste bot/spier/orgaan/groente verhouding. Als dit een beetje loopt (konijn, rat, cavia, kuiken, kip) ga ik ook slachtafval later bij combineren, maar heb ik in elk geval een 'simpel' en betaalbaar basis voer.

Ik heb nu een voerberekening/samenstelling gemaakt dat het me €1,-- voer per dag kost voor mijn Akita van 35 kg.
Daar zit geperste brok (zinkt in de maag), carnibest, konijn, rat, cavia, kuiken en kip in.
Nou met 3 euro per kilo voor complete prooidieren heb je wel een heel goedkoop adres. Ik heb nog nooit ergens een adres gevonden waar ze dze zo goedkopp aanbieden..

En waarom voer je er nog geperste brokken bij? Laat die maar lekker achterwege  ;) Is veel beter voor je akita..
Door M.S. Louisa
#1035686
Ik voer nog brokken omdat ik nog aan het overschakelen ben (en ik de rest van het gezin nog een beetje mee moet krijgen  ;)).

Ook eet Kai altijd wat moeilijk. Nu geef ik hem 's morgens vers vlees (0,25kg carnibest + 0,50kg wat anders). Na een uur haal ik weg wat ie niet opgegeten heeft, dat krijgt ie dan de volgende ochtend weer door z'n ontbijt verwerkt.

's Avonds krijgt ie een bak brokken voor geschoteld die ik na 10 minuten weer weg haal. Daar eet ie niet veel van, maar altijd wat.
Ik zit er mee dat ie een moeilijke eter is en dat ik veel moet afwisselen om hem aan het eten te houden en er genoeg in te krijgen. Tot nu toe eet ie altijd minder dan ie 'volgens z'n gewicht' binnen zou moeten krijgen.

Maar je hebt gelijk, misschien dat ik over een paar maanden wel helemaal over ben.

Als er mensen geïnteresseert zijn in betaalbare knaagdieren en kuikens, laat me maar ff weten.
Misschien dat ik ook wat voor jullie kan regelen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1035725
Ik zou na een kwartier het eten weghalen. En wat hij heeft laten staan 's avonds aanbieden. Eet hij het niet, dan na een kwartier weer wegnemen en hetzelfde de volgende ochtend weer aanbieden. Net zolang doorgaan tot hij het eet. En niet steeds iets nieuws erbij doen. Hij gaat wel eten als hij honger heeft. Desnoods ga je over naar 1x per dag voeren. Werkt ook vaak goed.  ;)
Door ~Joke~
#1035741
Een fout topic op een Barfforum maar toch
Ik hoorde laatst ook het verhaal van geperste brok zinkt in de maag en geëxpandeerde/geëxtrudeerde brok zweeft in de maag. Als bewijs wordt een proef met glazen water gedaan
Maar volgens mij komt iedere hap die de hond neemt midden in de maag terecht en wordt omhuld met maagsap, bij de volgende hap wordt de vorige hap naar de zijkant verdrongen. De proef geeft de illusie dat de maag geheel gevuld is met maagzuur en dat volgens mij niet het geval.

Ik zou overigens snel de brokken laten staan en over op rauw gaan. Slechte eters willen nog wel eens beter gaan eten op 1 maaltijd per dag.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1035824
3 euro per kilo is vreselijk goedkoop voor knaagdieren, daar ben ik wel geinteresseerd in.
voor muis betaal ik een kleine 25 euro de kilo, weekendrat 5 en gerbil iets van 13 (geloof ik). kuikens betaal ik iets van 10 euro voor 10 kilo voor, maar dat zijn geen knaagdieren. hele nijnen krijgen ze hier niet, alleen panklaar en zonder kop.

ik ben ook geen voorstander van brok met vers (al dan wel of niet gemalen) voeren. brok maakt het maagsap nogal basisch, terwijl voor vers te verteren een zuurder maagmilieu nodig is. deze combi kan spijsverteringsklachten geven.
er zijn ergens hier op bp mooie grafiekjes over te vinden.
Door Huskymeisje
#1035848
Ik voer helemaal geen knaagdieren. Nou o.k. wel konijn maar dan zonder vachtje want anders hoeven ze het echt niet. Het lijkt me trouwens ook niets om bijv. cavia te voeren. Het enige met vacht wat de dames sinds kort wel eten zijn eendagskuikens.
Gebruikersavatar
Door pike
#1035970
~Joke~ schreef: Een fout topic op een Barfforum maar toch
Ik hoorde laatst ook het verhaal van geperste brok zinkt in de maag en geëxpandeerde/geëxtrudeerde brok zweeft in de maag. Als bewijs wordt een proef met glazen water gedaan
Maar volgens mij komt iedere hap die de hond neemt midden in de maag terecht en wordt omhuld met maagsap, bij de volgende hap wordt de vorige hap naar de zijkant verdrongen. De proef geeft de illusie dat de maag geheel gevuld is met maagzuur en dat volgens mij niet het geval.

Ik zou overigens snel de brokken laten staan en over op rauw gaan. Slechte eters willen nog wel eens beter gaan eten op 1 maaltijd per dag.
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je op reageert? Maar ik ben het wel met je eens  dat elke nieuwe hap in het midden van de maag komt, en de vorige hap naar de zijkant wordt gewerkt. Dat schijnt dus bewezen te zijn. En dat de maag geheel gevuld is met maagzuur, tja dat is toch gewoon niet mogelijk, want dan zou hij bij de eerste de beste hap overlopen! En idd brokken weg en 1x per dag rauw geven.
Door Happy Tail
#1035971
M.S. Louisa schreef:
Kosten? nou, vers vlees mag bij mij maximaal €3,--/kg kosten (kost carnibest ook per "worst").
Ratten kosten dit precies en konijnen en cavia's zijn goedkoper.
.
ik ben ook wel erg benieuwd naar dat adres waar rat en nijn 3 euro per kilo kost..
Door ~Joke~
#1035991
pike schreef: Het is mij niet helemaal duidelijk waar je op reageert? Maar ik ben het wel met je eens  dat elke nieuwe hap in het midden van de maag komt, en de vorige hap naar de zijkant wordt gewerkt. Dat schijnt dus bewezen te zijn. En dat de maag geheel gevuld is met maagzuur, tja dat is toch gewoon niet mogelijk, want dan zou hij bij de eerste de beste hap overlopen! En idd brokken weg en 1x per dag rauw geven.
Moest ook weer even goed zoeken, je leest er gemakkelijk overheen. Ik reageerde op dit stukje:
Ik heb nu een voerberekening/samenstelling gemaakt dat het me €1,-- voer per dag kost voor mijn Akita van 35 kg.
Daar zit geperste brok (zinkt in de maag), carnibest, konijn, rat, cavia, kuiken en kip in. [/unquote]
Door ulla
#1036066
Hier krijgen ze regelmatig een compleet konijn met vacht.
Ik vind overigens niets van de vacht terug in de ontlasting. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door