Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1035145
Ik weet dat ik niet de eerste ben met dit probleem en heb ook al een en ander in het archief gelezen, maar ben heel benieuwd wat jullie in dit specifieke geval zouden aanraden.

Mijn jeweetwelkatertje Vince van bijna 2 ½ eet al bijna zijn hele leven Carnibest. Laatst had hij een blaasontsteking en dit is helaas struviet geworden. Volgens de dierenarts een klassiek gevalletje van pech. De Ph-waarde was op zijn hoogst 7.

Hij moest een maand op struvietoplossend dieet van Royal Canin. Omdat hij dit niet lustte zijn we overgestapt op Clinic struvietoplossende brokken. Maar het bleef eigenlijk huilen met de pet op. Mijn lieve katertje, dat verzot is op eten en daar nooit moeilijk over doet, eet met lange tanden en veel tegenzin. Hij is levendig, vitaal, ontzettend speels, knuffelig, maar wel bijna een halve kilo afgevallen op het ‘rotzooidieet’, zoals ik het zelf ben gaan noemen.

Gisteren moesten we terug met een buisje urine. De Ph blijkt gestegen (!) naar 7,5. Ook zit er nog struviet in de urine. De urine is verder schoon van bloed en ontstekingen.

Wij hebben de Ph-meter van het aquarium afgestoft, opnieuw geijkt, een plasje afgenomen en kwamen zelf ook tot de conclusie dat het 7,5 was. We wisten dus zeker dat we dezelfde 'uitgangspositie' hadden als de dierenarts.

We hebben nu andere brokken gekregen van Specific. Waar hij de brokken van Clinic met tegenzin nog wel at, ging hij nu helemaal in hongerstaking. Zelfs onze oudste kat, die normaalgesproken Carnibest krijgt maar nu even mee eet met de brokjes omdat de heren onafscheidelijk zijn, lust ze niet, terwijl hij dol was op Royal Canin en Clinic.

Omdat ik de katten niet wilde laten verhongeren, heb ik een rol vlees uit de vriezer gehaald. Ze hebben met smaak zitten eten. Twee uur later kon ik Vince zover krijgen een plasje te doen en heb ik weer gemeten... een Ph van 6.76! Dit vind ik toch echt wel heel spectaculair. Apparatuur nog een paar keer nagekeken, maar toch echt, dit is de waarde.

Nou heb ik geen idee hoe dat toch zo snel gezakt kan zijn, maar wat ik wel weet is dat de brokken dus echt verleden tijd zijn. Ik wil niet per se eigenwijs zijn, maar die waardes liegen toch niet?! Wel ben ik benieuwd of jullie nog e.e.a. zouden toevoegen aan de voeding: ik las cranberry, vitamine C en appelazijn in bepaalde gevallen, zou dat hier ook nuttig zijn? Aan de dierenarts durf ik het haast niet te vragen namelijk, die zal wel beginnen over het laatste merk brok dat hij nog heeft staan.
#1035149
Achjee joh, wat een pech met die struviet! Ja, we lezen het hier vaker dat katten ook op vers soms de pH niet laag genoeg houden. Kan heel goed met stress te maken hebben, maar ook met individuele aanleg helaas.

Je hebt zelf de oplossing al experimenteel gevonden zo te lezen  :D in dit soort gevallen helpen al die speciale brokken ook duidelijk geen zier. Vers voeren, veel vocht toevoegen en idd vitC en appelazijn. Cranberry zou ik nog even mee wachten als hij geen blaasontsteking meer heeft; als de ontsteking er nog zit kan dit wel helpen.
#1035158
Kruimel schreef: Achjee joh, wat een pech met die struviet! Ja, we lezen het hier vaker dat katten ook op vers soms de pH niet laag genoeg houden. Kan heel goed met stress te maken hebben, maar ook met individuele aanleg helaas.
Dat zei de dierenarts ook, van die stress, maar ik denk niet dat dat het is, want we hebben geen verandering bemerkt bij de katten. Hij was gewoon gelukkig en blij, kreeg een blaasontsteking en was van het ene op het andere moment doodziek. Omdat hij normaalgesproken heel veel plast, leek de blaas heel vol en zou de schade groot kunnen zijn volgens de dierenarts, maar het viel reuze mee. Omdat hij zo slecht reageerde op de brokken en zo goed en snel op het vers vlees, denk ik echt dat het aanleg is, maar ik ben geen dokter natuurlijk.
Je hebt zelf de oplossing al experimenteel gevonden zo te lezen  :D in dit soort gevallen helpen al die speciale brokken ook duidelijk geen zier. Vers voeren, veel vocht toevoegen en idd vitC en appelazijn. Cranberry zou ik nog even mee wachten als hij geen blaasontsteking meer heeft; als de ontsteking er nog zit kan dit wel helpen.
Oke, geen cranberry dus. Die andere producten kan ik gewoon bij de homeopathische winkel halen? Ik heb er duidelijk niet veel verstand van ;)
#1035171
Ik denk dat je inderdaad een gevalletje van pech hebt. De brok doet duidelijk meer kwaad dan goed, dus ik denk dat je met cb stukken beter zit. Alleen zul je inderdaad misschien moeten verzuren. Ik heb er zelf ook een die op cb geen struviet ontwikkelt en ik geef om de dag een tabletje vitamine C en roer een plens water door de cb voor extra vocht. Bij die van mij werkt het goed.
Appelazijn kun je bij een reformwinkel halen en vitamine C gewoon bij het kruidvat, da, etos of welke drogist dan ook.
#1035215
Neem wel de simpele vitC, gewoon ascorbinezuur, geen moeilijke time-released of andere dure en zinloze dingen. Het gaat hier niet om dattie de pitamientjes nodig heeft maar om het verzuren, en dat doet ascorbinezuur prima.
AH verkoopt ook appelazijn en natuurvoedingswinkels hebben het zeker. Reformwinkels zijn weer anders dan natuurvoedingswinkels en niet zo diik gezaaid dus dan zou je je een ongeluk kunnen zoeken  ;)
#1035296
YaYa schreef: Appelazijn kun je bij een reformwinkel halen en vitamine C gewoon bij het kruidvat, da, etos of welke drogist dan ook.
Kruimel schreef: Neem wel de simpele vitC, gewoon ascorbinezuur, geen moeilijke time-released of andere dure en zinloze dingen. Het gaat hier niet om dattie de pitamientjes nodig heeft maar om het verzuren, en dat doet ascorbinezuur prima.
AH verkoopt ook appelazijn en natuurvoedingswinkels hebben het zeker. Reformwinkels zijn weer anders dan natuurvoedingswinkels en niet zo diik gezaaid dus dan zou je je een ongeluk kunnen zoeken  ;)
Bedankt! Ik heb een reformwinkel in de buurt, dus ik ga daar eens vragen!
flin schreef: is't miss nog een optie om een carnibest-versie zonder rijst te geven aan Vince? of een andere kvv...zonder rijst of graan

  rijst kan er ook voor zorgen dat de ph wat omhoog gaat, en als alle beetjes helpen?

succes en sterkte!
Dat is dan denk ik de Diabetes Variant? Is zeker een optie als de Ph nu niet verder daalt. Van andere merken heb ik geen kennis, dus daar zal ik me eens in moeten gaan verdiepen.

Vandaag heb ik de waarde nog niet kunnen meten, want hij vertikte het op die bak te plassen. Aangezien te lang ophouden ook voor problemen zorgt, heb ik hem gewoon lekker op zijn eigen bak laten gaan. Misschien dat ik hem straks zo gek krijg, ben wel heel benieuwd namelijk.
#1035539
Ik heb hier ook vers-etende kat met gruis, zul je wel gelezen hebben  ;). Oscar heeft op Carnibest ook gruis gekregen en ik hoor het nu steeds vaker, vandaar dat ik m'n andere 2 katten nu op Bibi over heb gezet. Op het moment eet Oscar nog Bandit dieetvoer met een plens water, appelazijn en 2x 1/4 tablet vitc/cranberry van Roter.  Dat laatste ben ik erbij gaan geven nadat er nog steeds gruis werd gevonden na 5 weken Bandit. Volgens mij gaat het nu eindelijk de goeie kant op want hij plast nu gemiddeld 3-4x per dag, maar 1x vaker dan m'n andere 2 katten.

Ik hoop dat het bij jouw kat allemaal wat sneller over is!
#1035550
HildeR schreef: Ik heb hier ook vers-etende kat met gruis, zul je wel gelezen hebben  ;).
Volgens mij heb ik meer in het archief zitten lezen, maar ik zal jouw topic zo eens lezen.
Oscar heeft op Carnibest ook gruis gekregen en ik hoor het nu steeds vaker, vandaar dat ik m'n andere 2 katten nu op Bibi over heb gezet.
De dierenarts was van mening dat het echt niet aan het voer lag, maar aan de verdikking in de plasbuis. Daardoor kon hij zijn plas niet (voldoende) kwijt en daardoor steeg de Ph. Daarom denk ik dat ik bij Carnibest blijf, want hij is er altijd kerngezond op geweest. Volgens de dierenarts had hij met een waarde van 7 niet eens struviet hoeven ontwikkelen, vandaar dat hij sprak van een klassiek geval van pech. Het was alleen belangrijk dat we een maand op dieet gingen. Nou, dat was dus sowieso een ramp met nog slechter resultaat.
Op het moment eet Oscar nog Bandit dieetvoer met een plens water, appelazijn en 2x 1/4 tablet vitc/cranberry van Roter.  Dat laatste ben ik erbij gaan geven nadat er nog steeds gruis werd gevonden na 5 weken Bandit. Volgens mij gaat het nu eindelijk de goeie kant op want hij plast nu gemiddeld 3-4x per dag, maar 1x vaker dan m'n andere 2 katten.

Ik hoop dat het bij jouw kat allemaal wat sneller over is!
Ik was gister gewoon echt in shock bij de dierenarts, omdat het naar mijn idee fantastisch ging met hem! Het plassen ging gelijk goed, het drinken ook (vandaar dat ik ook niet ga mixen met water, hij drinkt fantastisch uit de Cat it), alleen het eten dus niet. Toen ik hoorde dat de Ph gestegen was drong het niet eens tot me door, maar thuis kwam pas de 'klap' eigenlijk. Wat duurt het allemaal lang bij Oscar zeg :( Ik ga zo eens in jouw topic lezen wat je dierenarts van jouw aanpak vindt. Ik denk dat die van ons niet heel blij zal zijn. Ook niet omdat ik nu 2 zakken brokken terug kom brengen ;) .
#1035593
De zak brokken heb ik hier nog in de kast staan, ik durf ze niet terug te brengen!!!

Oscar's pH is ook steeds rond de 7 met af en toe een 8je ertussen, dus ook niet echt heel erg hoog. Toch heeft hij verstopt gezeten en zat er de 1e keer echt veel struviet in z'n urine (heb het zelf onder de microscoop gezien). M'n dierenartsen beginnen nu geen discussies meer hoor, ze hebben van het begin af eigenlijk hun mening gegeven erover maar ze respecteren mijn beslissing wel. Ze vonden het alleen niet leuk dat ik het niet tegen ze had gezegd  :-[

Ik was van de week best teleurgesteld dat er nog steeds gruis in z'n urine zit, want het ging veel beter met em, maar de dierenarts zei ook wel dat ze er geen last van hoeven hebben als ze het gewoon uitplassen. Het wordt pas een probleem als het verstopt raakt en dat kan zomaar gebeuren als ze bv net iets minder drinken dan normaal ofzo. Ik denk zelf dat de diarree problemen die Oscar had een oorzaak zijn geweest van het gruis, maarja dat zal ik ook nooit zeker weten. De dierenarts sloot het niet uit en had het ook over 'je hebt gewoon pech'.
#1035783
Het verhaal dat het niet aan het eten ligt hoor je van meer dierenartsen. De mjne riep dat ook toen na 5 jaar Royal Canin 4 van mijn 5 katten struviet en nierproblemen en narigheid haddn  ::) maar ze moesten wel aan het dieetvoer  ???
Met gewoon vers was het bij die van mij na een paar weken weer op orde, afgezien van de blijvende schade aangericht door de RC-brokjes die toch zo super waren  >:( >:( maar ze blijven wel gevoeliger, Kruimel heeft ook weer struviet een blaasontsteking gehad hoewel ze nooit een brok of zelfs maar kvv met graan krijgt. Je weet het soms gewoon niet.
#1035813
HildeR schreef: Oscar's pH is ook steeds rond de 7 met af en toe een 8je ertussen, dus ook niet echt heel erg hoog. Toch heeft hij verstopt gezeten en zat er de 1e keer echt veel struviet in z'n urine (heb het zelf onder de microscoop gezien). M'n dierenartsen beginnen nu geen discussies meer hoor, ze hebben van het begin af eigenlijk hun mening gegeven erover maar ze respecteren mijn beslissing wel. Ze vonden het alleen niet leuk dat ik het niet tegen ze had gezegd  :-[ 
Ja, dat had Vince ook, puur door de verstopping. Wel fijn dat jouw beslissing gerespecteerd wordt, ik ben benieuwd hoe dat hier zal gaan. Niet dat het iets verandert hoor, ze hebben hem letterlijk fantastisch opgelapt, maar de nazorg is gewoon minder.
Ik was van de week best teleurgesteld dat er nog steeds gruis in z'n urine zit, want het ging veel beter met em, maar de dierenarts zei ook wel dat ze er geen last van hoeven hebben als ze het gewoon uitplassen. Het wordt pas een probleem als het verstopt raakt en dat kan zomaar gebeuren als ze bv net iets minder drinken dan normaal ofzo. Ik denk zelf dat de diarree problemen die Oscar had een oorzaak zijn geweest van het gruis, maarja dat zal ik ook nooit zeker weten. De dierenarts sloot het niet uit en had het ook over 'je hebt gewoon pech'.
Vince heeft er ook geen last van, maar hij drinkt en plast dan ook wel extreem goed. Altijd al gedaan. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat diarreeproblemen de oorzaak zijn, dat kan tenslotte pijn of verstopping veroorzaken en dan durven ze ook minder naar de bak.

Kruimel schreef: Het verhaal dat het niet aan het eten ligt hoor je van meer dierenartsen. De mjne riep dat ook toen na 5 jaar Royal Canin 4 van mijn 5 katten struviet en nierproblemen en narigheid haddn  ::) maar ze moesten wel aan het dieetvoer  ???
De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat het hetzelfde scenario was hier, behalve dat hij niet eeuwig aan het voer hoefde (was iedereen in mijn omgeving verbaasd over eigenlijk), maar slechts vier weken. Daar zouden nu nog zes weken bovenop komen.
Met gewoon vers was het bij die van mij na een paar weken weer op orde, afgezien van de blijvende schade aangericht door de RC-brokjes die toch zo super waren  >:( >:(
He bah, dan denk je het goed te doen he :( Ik ben een paar jaar geleden van dierenarts veranderd toen de toenmalige dierenarts zei: 'Vers vlees voeren aan je huisdieren? Dan ben je ze gewoon aan het vergiftigen, dat is mishandeling. Brok is het allerbeste.'

Maar ja, da's gewoon indoctrinatie. Of zoals een vriendin van mij, die niet zo lang geleden is bevallen, zei: 'net als in het ziekenhuis met friso en nutrilon, dus?' Ehm, ja. Eigenlijk zou dat gewoon niet moeten mogen, vind ik.
maar ze blijven wel gevoeliger, Kruimel heeft ook weer struviet een blaasontsteking gehad hoewel ze nooit een brok of zelfs maar kvv met graan krijgt. Je weet het soms gewoon niet.
Ik was ook al gewaarschuwd dat hij er nu gevoeliger voor is. Heeft Kruimel er veel last van?
#1035854
Nee, Kruimel heet er eigenlijk weinig last van. Ik heb haar een tijdje vitC bijgegeven, net zoveel dat ze niet gigantisch aan de slinger gaat  :-X en het lijkt aardig onder controle te zijn. Kruimel is 17, met 3 poten, een zwak hart, bijna blind en behoorlijk dement inmiddels dus ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel meer aan knutsel. Ze moet geen pijn of ongemak hebben, uiteraard, maar die vtiC eet ze erg slecht en ze is al tamelijk klein en dun dus ik geef wat ze wil eten en daarmee moet het goed zijn. Idem voor medicatie, als ze het eet prima, als niet ga ik er niet al te veel meer aan sleutelen of alles uit de kast trekken.
#1036027
Kruimel schreef: Nee, Kruimel heet er eigenlijk weinig last van. Ik heb haar een tijdje vitC bijgegeven, net zoveel dat ze niet gigantisch aan de slinger gaat  :-X en het lijkt aardig onder controle te zijn. Kruimel is 17, met 3 poten, een zwak hart, bijna blind en behoorlijk dement inmiddels dus ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel meer aan knutsel. Ze moet geen pijn of ongemak hebben, uiteraard, maar die vtiC eet ze erg slecht en ze is al tamelijk klein en dun dus ik geef wat ze wil eten en daarmee moet het goed zijn. Idem voor medicatie, als ze het eet prima, als niet ga ik er niet al te veel meer aan sleutelen of alles uit de kast trekken.
Nee, dat kan ik me nog voorstellen op die leeftijd en met die klachten.

Ik ben bij de reformwinkel geweest. Ze wist waar ik het over had, dat was wel prettig. Het was even zoeken naar het goede merk Vit C. Heb een halve pil gevoerd (nou ja, voeren.... beetje dwang, maar da's niet erg ;) ). Ik ga straks een theelepeltje appelazijn door het eten roeren, ik denk dat meer gaat opvallen. Ben zeer benieuwd naar de nieuwe waarden, ik heb hem nog niet op de bak gekregen en ik heb liever dat hij gewoon goed uitplast op zijn eigen bak dan eeuwenlang zit op te houden op de andere.
#1036267
Dat is wel veel een theelepel azijn of doe je dat alleen in het begin?

Mijn dochter gebruikt het voor haar 2 blaasgruiskatten maar dan maar 2 x 2 druppels per dag.

Het werkt perfect.


Een kat is geopereerd aan de blaaspunt,daar bleef de urine zitten en dat veroorzaakte weer het gruis.
Eerst was er ook sprake van een plasbuis vernauwing.

Succes ermee.

Zij heeft de biologische appelazijn bij AH gekocht.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door