Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door svdz
#1031017
Hoi,

Na veel meelezen, heb ik mij gister aangemeld bij Barfplaats. Hoe meer ik over Barf, rauwe verse voeding en kvv las, hoe enthousiaster ik werd. Ik ben dan ook (midden juli) met Donna, Shih-Tzu teefje van 5 jaar overgestapt op kvv. Donna woont vanaf begin dit jaar bij mij en heeft daarvoor bij mijn moeder gewoond, ik ken haar dus haar hele leven. Ze kreeg AH-brokken en Pedigree zakje (blikvoer), Donna at de brokken alleen bijna nooit. Ik ben me in de Pedigree zakjes gaan verdiepen, hoeveel voedingstoffen per gram tov goede brok, hoeveel vlees, bijproducten enz. Maar dat bleek heel onduidelijk.

Ik wilde dus ander kwalitatief beter voer, en vooral iets wat ook met smaak gegeten word, Donna is namelijk best kieskeurig. En ik besloot om half aug. met kvv te beginnen, Haaksbarf had mijn voorkeur (geen granen/tarwe want dat is overbodige vulling, goede percentages, veel keus in smaak). Ik kon niet wachten en ben uiteindelijk toch voor mijn vakantie begonnen met overzetten. Denk er ook aan om over een tijdje (gedeeltelijk) te gaan barfen.

De dierenwinkel verkoper raadde mij aan met Duck Pens Compleet te beginnen. Heb dit 4 dagen gegeven daarna ging Donna naar de oppas en heb ik Farmfood brokken meegegeven, dit at ze niet en na 3 dagen geen eten heb ik besloten dat ze haar wel weer Pedigree konden geven. Daarna achtereenvolgens 1 week Duck Pens Compleet, 1 week Rodi Rundvlees Compleet burgers (op vakantie was dit enige te krijgen), weer een week zakjes Pedigree (bij de oppas). En voor afgelopen week had ik Duck Uitmuntend en Duck Rund afgewisseld voor d'r.

Ze had tijdens de Duck Pens C. en bij de oppas (Farmfood) wel zeer regelmatig dunne poep en meer dan we gewend zijn terwijl ik minder had verwacht eigenlijk. Maar nu heeft ze afgelopen week alleen maar dunne poep gehad, of eerst een kleine drol met daarna dun en veel aandrang. Hier baalde ik dus een beetje van.

Zou het kunnen dat Donna Duck niet goed verdraagt? Of is dit toeval, of ontgifting? Doorzetten? Ander merk proberen? Kvv-probeersel stoppen? Komt het door al het geswitch? Zou probiotica iets zijn? Veel vragen dus.

Heb vandaag en gister toch een Pedigree zakje gegeven omdat ik het even niet meer wist en ik het sneu vond als ze al de hele week buikpijn heeft. En meteen was de ontlasting weer normaal.

Hoewel Donna het op zich altijd goed heeft gedaan op Pedigree, denk ik na het lezen van de info dat het zou kunnen dat Donna een aantal voedingsgerelateerde problemen heeft nl: chronische oorontsteking (gaat nu wel beter), snel stinken (ik was haar +/- elke 10 dagen omdat ze dan écht stinkt), vaak vieze slaapoogjes, darmen snel van slag (1x iets anders eten tussendoortje oid = diarree). Denken jullie dat dit met voeding te maken heeft en dat ik kans heb dat dit verbetert?

Sorry voor het lange verhaal. Hoop dat iemand mij van tips kan voorzien, wat nu een goede zet is. Ik zou het heel jammer vinden om nu weer terug te gaan naar Pedigree (en brokken).

Groetjes,
Door Nynke
#1031035
Hoi. ik zou je aanraden om een flink aantal weken achter elkaar, zonder uitzondering, hetzelfde,rauwe voer te geven, dus niet afwisselen tussen zakjes gekookte muk en diepvries. Laat pedigree en brok maar achterwege. Duck bevat volgens mij tarwe of andere granen, misschien kun je beter kivo of Carnibest geven. Heeft de oppas geen koelkast en vriezertje ?

Het kan zijn dat je een aantal weken rauw moet voeren om de ontlasting te zien verbeteren, maar het is zeker de moeite waard.

Succes !!!
Door claudiaB
#1031047
Ik sluit me helemaal aan bij Nynke.
Probeer een kvv te vinden waar jou hondje het goed op doet en geef even niets anders. Je kan in het begin ook het kvv overgieten met kokend water (een dag of 5) omdat ik denk dat de darmflora niet goed ontwikkeld is.
Probiotica geven is altijd goed.
En als je hondje gaat ontgiften worden de klachten eerst erger! Daarna verdwijnen ze, dus wel volhouden hoor!

succes Claudia
Door svdz
#1031274
Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zal dan inderdaad nu een aantal weken achterelkaar hetzelfde merk en smaak kvv voeren. En dan zal ik geen pens kiezen. En introduceren dmv de eerste dagen met gekookt water overgieten. Verder ga ik probiotica geven.

Bij mijn verkooppunt heb ik de keus uit: Energique, Duck, Haaksbarf en Rodi. Wat denken jullie dat ik het beste kan kiezen? Zelf denk ik dat ik het beste Energique 4 kan kiezen, dat is voor huid en darmproblemen.

Verder nog een vraagje: Ik heb Chlorella tabletten in huis (voor me zelf). Ik lees hier veel over Chlorella ook om te helpen bij ontgifting en stinkende vacht, is dit dan dezelfde Chlorella als voor mensen? (ik heb Chlorella uit Amerika, het is 500 mg en de dosering is 6x pd). Is dat een goede idee om Donna (7,2kg) dat ook te geven, en welke dosering?

Hoop snel wat te horen, dan kan ik op stap om alles te halen.

Groetjes
Shanna
Door Nynke
#1031510
Hoi Shanna,

Enerqique nr. 4 is zeker een goede keuze. Over Haaksbarf zijn ook veel mensen te spreken, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Duck vind ik er zo grauw uitzien ook, maar dat is persoonlijk. Rodi is ook een mogelijkheid, als je dan maar wel voor de complete versie gaat.

Als je even zoekt op Chlorella, vind je een hoop info, ik kan je daar niet over adviseren, ik heb het nog nooit gegeven.
Zowieso is het goed, dat geloof ik absoluut.

Succes !!!!
Door svdz
#1035232
Hoi Hoi,

Even een update-je:
Donna krijgt nu krap een week Duck Lam en Rijst (Energique nr. 4 was er voorlopig niet), met probiotica (Orthiflor Junior) en Chlorella. En het gaat best goed, geen diarree meer, en voor mn gevoel stinkt haar vacht minder. Donna vindt de Chlorella heel lekker!

Morgen om 10 uur gaat ze naar de Dierenkliniek voor een laparoscopische sterilisatie (kijkoperatie). Hoop dat het allemaal goed gaat en dat ze snel weer hersteld is.

Heb nog wel een vraagje: haar poep was vandaag een beetje groenig, geef ik dan teveel Chlorella? En heeft Chlorella invloed op de narcose of operatie, en kan haar vandaag beter wel of niet geven? En morgen?

Verder nog iets. Ik train ook met Donna en heb hier al wat info gezocht voor beloningen. Las dat je Carnibest kan drogen dus dat kan dan misschien met Duck ook. Alleen een probleempje, ik heb een combimagnetron-oven-grill, en die doet het niet met het deurtje open. Op 40 graden (laagste stand) met deurtje dicht, heeft dat kans van slagen of niet?

Groetjes
Shanna en Donna
Door Nynke
#1035263
Hoi Shanna, ik heb nog nooit kvv gedroogd, zou niet weten of dat lukt. Met kipfilet werkt het wel goed of ander puur rauw (vet-arm) vlees werkt drogen heel goed.

Misschien kun je je vraag over Chlorella beter in een nieuw toppic stellen, of even op de zoekfunctie kijken, ik weet het antwoord niet.

Succes morgen met de operatie !!!
Door svdz
#1035327
Hoi,

Kipfilet kan ik wel proberen ja, zal morgen ofzo eens stukje kipfilet en ook een stukje Duck drogen. Spannend!

Kan het wel met ovendeurtje dicht, denk je?

Ivm Donna haar gevoeligheid paar weken geleden met begin kvv dacht ik mij beter bij één zelfde soort voeding te houden, daarom wilde ik Duck Lam en Rijst drogen.

Groetjes
Shanna
Door Helma
#1035825
Mijn oven doet het niet wanneer de deur open is, dus bij mij blijft de deur dicht en daat gaat prima.
Het is inderdaad heel erg leuk om zo met beloningen/voeding van je hond bezig te zijn.
Succes, groetjes van Helma.
Door dinnee
#1038724
Hoi Helma!

Leuk dat je er plezier aan hebt. Heb ik ook altijd als ik iets voor mijn pupje maak! :)

Als je nou erg vet/nat vlees droogt, wil het nog wel eens helpen om het iedere paar uur even af te gieten of af te deppen.

Ik heb een keer kipgehakt gedroogd in een diep bord. Dit was gewoon gehakt voor menselijke consumptie. Ik heb het geloof ik een keer of 3 elk uur afgegoten (het zat in een diep bord) en afgedept. Wat kwam daar veel vet en water uit! Leek wel soep! Maar uiteindelijk is het mooi droog geworden.

Als je nou vlees hebt waar je het vet op/in kan zien zitten, kan je dit beter even weg snijden voor dat je het gaat drogen, dan droogt het ook wat beter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door