Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1035150
Ik ben nu sinds afgelopen november af en aan bezig om ook de katten over te zetten op barf, maar zoals het katten betaamd, doen ze hier min of meer moeilijk over ::)

Er is er altijd wel eentje die iets niet lust en vooral mijn 2 oudste (noorse bos)katten zijn erg moeilijk qua eten. Zij zijn natuurlijk ook het langste gewend geweest aan brokjes, de een is nu net 10 en de ander net 9.

Eendagskuikens eten alleen Tuppie, Skodde, Sun en Moon. Ingvar en Nadia willen het niet eens aanraken.
Kippenlever eten ze allemaal maar een beetje
Konijnenlever wordt wel beter gegeten, maar ook geen hele maaltijd
Geitenvlees vinden ze de ene keer heerlijk en de andere keer kan ik alles weer weghalen
Wildmix van Herby willen ze geen van allen
Botmix van Herby gaat over het algemeen wel redelijk goed
Vismix van Herby wordt wel gegeten, maar moet zeker niet teveel zijn, dus maximaal een halve maaltijd
Vleesmix van Herby wordt door allemaal niet gegeten, zal teveel naar pens ruiken
Rundvleessnippers wordt redelijk gegeten
Kippenmaagjes wordt wel van gegeten, maar na 1 of 2 maagjes hoeven ze niet meer
Hetzelfde geldt voor kippenhartjes.
Hertenvlees wordt soms wel en meestal niet gegeten
Paardenvlees wordt vaak wel wat gegeten, maar geen hele maaltijd
Hele vis (sardien etc) wordt door de meesten niet gegeten, een paar willen wel eens een klein hapje nemen
(vis uit blik -in olie- eten ze op zich wel, maar zelfs dat moet niet teveel zijn)
Kipkarkas wordt door allemaal wel wat gegeten, mits in kleine stukjes geknipt, maar ook zeker geen hele maaltijd
Kippennekken in stukjes wordt door allemaal ook wel wat gegeten, maar ik denk dat ze nog niet 1 kippennek per kat eten.

Iemand nog tips en trucs hoe ik ze ooit een keer helemaal over kan zetten op barf?
Nu krijgen ze dus elke dag blikvoer bij hun barf.
Wel krijgen ze éérst hun barfvoer en niet direct ook blik. Dat krijgen ze pas als ik zie dat ze liever van hun bakje weglopen als nog iets eten :-X

Móeten ze overigens ook groente bij hun eten als ze ooit helemaal op barf gaan? Ik meen ook wel eens berichten gelezen te hebben waarin dat niet gegeven wordt.
En hoe zit het met toevoegingen die ze tegen die tijd móeten hebben? (visolie? calcium? wat nog meer?)

Wat dit betreft zijn honden toch wel een stuk makkelijker..... ;D
#1035170
Klinkt een beetje zoals mijn katzels. De een lust dit niet en de ander dat niet. Ik heb ze nu allemaal op de cb staan en haaksbarf eten ze ook allemaal.
Ik heb nu besloten zelf te gaan malen als tussenstation om het zo maar te zeggen. Ik gebruik als basis de botmixen en de vismix van herby en maak daar dan met orgaan en spiervlees een compleet pakket van. Dat deze katten echt gaan barfen, heb ik allang opgegeven. Daar zijn ze te oud voor en teveel gewend aan brok. Maar met kvv en zelf malen is het in ieder geval al stukken beter wat ze binnenkrijgen.
Ik heb nu met hulp een aantal dingen bij herby besteld en ga dat dan verwerken tot mijn eigen kvv. Groenten hebben ze niet nodig. Ik ga zelf de vismix van herby ook verwerken dus die olien krijgen ze wel binnen. Ik weet eigenlijk niet of je dat toe moet voegen als ze helemaal geen vis eten.
#1035233
Ik zag bij de diverse menu's hier op het forum die mensen hun katten geven, bijna overal ook groente staan, daarom vroeg ik me af of dit nu wel of niet nodig was. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik ze daar een plezier mee doe, tenzij ze het niet zouden proeven ;)

Ik heb van kvv wel in het begin rodi geprobeerd, maar dat moesten ze geen van allen :-X
Wil ook eigenlijk gewoon liever dat ze wat te kauwen hebben ipv het fijngemalen spul. Maar ja, dan moeten ze het wel lusten ::)
#1035253
Je zou ze eerst een kvv kunnen geven ,om te wennen
Desnoods eerst met blikbvoer,er door,als ze ook geen kvv willen
Steeds iets minder blikvoer er door heen,tot  ze alleen kvv eten
Zo nu en dan eens vis of kippenekjes, oid  erbij geven,
Dat  op een  gegeven moment opvoeren ,tot je geen kvv meer geeft of gedeeltelijk geeft,dus om en om barf en kvv,misschien krijg je ze dan ooit helemaal nog eens om naar barf
#1035258
boskat schreef: Je zou ze eerst een kvv kunnen geven ,om te wennen
Desnoods eerst met blikbvoer,er door,als ze ook geen kvv willen
Steeds iets minder blikvoer er door heen,tot ze alleen kvv eten
Zo nu en dan eens vis of kippenekjes, oid erbij geven,
Dat op een gegeven moment opvoeren ,tot je geen kvv meer geeft of gedeeltelijk geeft,dus om en om barf en kvv,misschien krijg je ze dan ooit helemaal nog eens om naar barf
Behalve het feit dat ik geen kvv maar blik geef, doe ik het dus eigenlijk al op deze manier, maar ik heb nu, na bijna 1 jaar ermee bezig te zijn, het gevoel dat ik niet verder kom :-X
Mijn katten kennende, kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze kvv wel zouden eten eigenlijk. Rodi wilden ze in ieder geval geen van allen, daar kreeg ik hele beledigde blikken bij ::)

Sja, anders moet ik me er maar bij neerleggen dat ik altijd een grote voorraad blikvoer moet hebben ;D
#1035261
In de complete versies van Rodi zit pens. De meeste katten vinden dat niet te pruimen. Waarom niet eens een kvv als bibi, carnibest of haaksbarf of zo proberen?
Misschien kun je ze hiermee overhalen toch te gaan eten wat jij wilt en dan later wat meer richting barf.
Katten zijn en blijven eigenwijs en dwingen kun je ze niet maar met veel geduld kom je er vaak wel. Al moet ik wel zeggen dat jij al supergeduldig bent. Bij mij hebben de 2 hardnekkigste brokkenverslaafden er 8 maanden over gedaan om carnibest te eten.
#1035267
Anthraciet schreef: Ik zag bij de diverse menu's hier op het forum die mensen hun katten geven, bijna overal ook groente staan, daarom vroeg ik me af of dit nu wel of niet nodig was. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik ze daar een plezier mee doe, tenzij ze het niet zouden proeven ;)
Volgens mij eten alleen de katten van Flin groente... Ik heb het hier ook wel geprobeerd, maar het bleef steevast liggen. Als ze het lusten, prima, maar zo niet, dan lijkt me dat geen enkel probleem.
#1035269
ze eten toch al hartstikke vanalles zo? je doet 't goed hoor! ;)

maar toegegeven, met zoveel katzels....'k moet er perzoonlijk niet aan denken... :-X
   vond 3 stuks al 'n opgave... ;D ;D

kvv (cb of anders) hebben ze hier eigenlijk nooit gehad, wel wat enkelvoudige versies van smuldier, maar verder;
al dan niet kleiner gemaakte stukken kip, en duif en kwartel vooral...

vind je 't leuk cq handig als 'k ons kattemenu nog 's neerzet?
#1035273
Ja, dat lijkt me zeker handig, misschien doe ik er in ieder geval weer wat tips aan op! :D

Op zich vind ik het ook helemaal niet verkeerd hoe ze eten hoor, alleen het feit dat ze allemaal weer van wat anders houden en de ene keer samen een kilo weg(vr)eten en de andere keer met moeite een of 2 hapjes naar binnen werken.... daar word je wel eens moe van ;D
En dat ik (zeker nu Skodde moet aansterken) minimaal 20 blikjes kattenvoer per week in huis moet halen terwijl ik 4 vriezers vol met barf heb liggen, geeft ook een dubbel gevoel. Maar misschien ben ik gewoon aan het mutsen en moet ik niet zeuren ;D
#1035277
hermine schreef: Volgens mij eten alleen de katten van Flin groente... Ik heb het hier ook wel geprobeerd, maar het bleef steevast liggen. Als ze het lusten, prima, maar zo niet, dan lijkt me dat geen enkel probleem.
...'k zat al naarstig te zoeken welke katten er nog meer broccolie aten.... ;) ;D ;D
alhoewel die Sphynxen????

en idd ze eten 't hier.. als een soort versiering, dus niet als maaltijd...'t zijn overgebleven gekookte restjes van broccolie, wortel, en doperwtjes , bietjes, stukje spercieboon soms, stukje aardappel, maar stel je nix van de hoeveelheden voor...
#1035288
voor 3 snorren: zo'n 400 gr op 'n dag, +/-  130 gr per kat

's avonds:

1 duif ( geen karkas, dus met vlees, zonder ingewanden, +/-  200 gr)
of
1 kwartel (200-300, gram geen karkas, zonder ingewanden)
of
kwart plofkip (250 gr)
of
deel konijn/parelhoen (alleen uit de aanbieding)
  met als garnering: groente-etensrestjes , zoals broccolie, worteltjes, bietjes, doperwtjes...en soms een stukje aardappel

's morgens:

hart (kip, of lam, of rund) 3 x 40 gr (40 gram per kat dus)
of
lever(kip, rund) 3 x 50 gr
of
nier of maag (kip) 3 x 40 gr
of
kip smuldier met vis vermengt: 2 x in de week; 100 gr smuldier + 75 gr vette vis (al dan niet uit blik of verse sardien)
  ingewanden krijgen ze dus wekelijks een kleine portie

dan hebben we dus 5 ochtenden gehad,
de overige ochtenden afgewisseld:

pens enkelvoudig smuldier( omdat ze't zo lekker vinden) 200 gr
of
2 kleurhamsters
of
6 1-dagskuikens
of
lap rundvlees 200 gr
of
rund enkelvoudig smuldier met ei 200 gr
of
lap paardevlees 200 gr
of
kippenvleugels
of
anders uit 'n aanbieding....
#1035314
oh, en 'n heeeeel groot verschil tussen hond en kat by-the-weg:

honden vinden gefermenteerd vlees (liefst met nog meer geurstoffen) enorm smakkelijk,  :-X
  en kom daar met 'n op of over de datum-vlees niet bij je kat aan...

die vergissing heb 'k ook een aantal keer gemaakt; en 'k heb wel 'n vuilnisbak met 'n naam, maar zonder kwispelstaart...
#1035319
Ja, dat heb ik ook al vaker gemerkt! ;D
Als de katten vlees overlaten, kan ik het de volgende dag gerust bij het eten van de honden mikken, maar andersom hoef ik dat niet te proberen. (Alsof er bij de honden ooit wat over zou blijven :-X)
#1035357
Heb je al een keer iets van konijn of kwartel geprobeerd?
Die zag ik namelijk nog niet staan en Banzai is er dol op.
Verder is rundergehakt hier ook overal goed voor, gaat over dingen die hij minder lekker vind.
Bv geprakt met een sardientje en weg sardientje.
Qua hoeveelheden is het hier ook nog steeds wisselend, de ene dag loopt ie continue te zeuren omdat meneer nog honger heeft en de andere dag vreet ie bijna niets  :-X
#1035361
Kwartel heb ik wel geprobeerd, maar is wel al weer een tijd geleden omdat ze er toen hun neus voor optrokken.
Maar dat kan ik wel weer een keer proberen, eens zien of ik dat nog heb liggen!

Konijn spiervlees eten ze soms wel en soms niet, karkas heb ik nog niet geprobeerd omdat ik verwacht dat dat toch wat harder is als kipkarkas, wat ze al niet helemaal eten....

Rundergehakt heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, dat eet ik meestal zelf op ;D


Hier zitten ze gemiddeld per dag (dus incl. het blikvoer) op zo'n 150-250 gram per dag per kat. En de ene dag lopen ze inderdaad te mauwen omdat ze meer willen en de andere dag ligt het er na een uur nog ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door