Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Taartje
#1028278
Hallo allemaal,

ja het gaat er van komen, ook mijn hondjes gaan over van kvv naar het echte werk, om het zo maar te noemen!
Zo, dat is er uit. :exclamation:

Fygo is een Tibetaanse Terrier reutje van 10 maanden, hij weegt 9,6kg. Ik voer hem momenteel 300g per dag, verdeeld over 2 maaltijden.
Luca is een gesteriliseerd teefje, Parson Russell terrier van ruim 2½ jaar, ze weegt 7,6kg. Luca krijgt 200g per dag, ook in 2x.

Ik vind het allemaal maar knap ingewikkeld, dus ik heb om advies gevraagd bij de leverancier. Dit is het menu-voorstel dat zij me mailden:

"Ik zal een begin menu maken, hierin verwerk ik nog wel haaksbarf en pens, want we moeten eerst gaan kijken wat ze wel en niet lusten of eten en ze moeten natuurlijk wel voldoende binnen krijgen.

Maandag : gemalen pens
Dinsdag: haaksbarf lam/kip
Woensdag: vleesmix
Donderdag: kippennekken
Vrijdag: haaksbarf geit
Zaterdag: gemalen pens met bot en zalm
Zondag: vis

Maandag: eendennekken
Dinsdag: haaksbarf rund
Woensdag: gemalen pens
Donderdag: runder kopvlees A
Vrijdag: haaksbarf konijn
Zaterdag: kippennekken
Zondag: vis

Maandag: Haaksbarf lam/kip
Dinsdag: vleesmix
Woensdag : kipkarkassen
Donderdag: haaksbarf geit
Vrijdag: gemalen pens
Zaterdag: eendennekken
Zondag: vis

En zo gaan we steeds een stapje verder, je kan week 4 natuurlijk gewoon hetzelfde doen als week 1 maar dan bijvoorbeeld de kippennekken vervangen door een geitenrib."


Naar mijn eigen (zeer bescheiden) mening gaat de overgang wel erg traag met slechts 2x per week ongemalen vlees, hoort dat zo? Op deze manier duurt het nog een hele poos voordat ze van het gemalen vlees af zijn, kan dat niet wat sneller?

Ik heb nog een aardige voorraad Vis compleet van Kivo in de vriezer liggen, dus die krijgen ze voorlopig op zondag. Omdat het een kilo-verpakking is, en ze eten samen een pond per dag, doe ik 2 dagen met de vis. Mogen ze 2x per week vis, of kan ik de andere helft opnieuw invriezen als het ontdooid is geweest?

En zo heb ik nog ca. 1 miljoen vragen, het is allemaal nieuw voor me. M'n hoofd duizelt ervan!
Ben zo blij met een forum als dit, dat wil je niet weten!

Alvast bedankt allemaal, hartelijke groet,
Tamara
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1028352
Kan best sneller vind ik ,ik ben na een week KVV direct over gegaan op BARF.

Na die ene week niks geen gemalen voer meer.

De pens zou ik in ieder geval al in lappen geven,ik vind het er net uit zien dat gemalen spul.
En het is juist zo leuk als ze lopen te schudden en trekken aan de lappen met pens. :)
Door pallas
#1028401
De overgang van kvv naar barf kan idd wel sneller als je dat wilt.
Alleen in het begin even geen zwaar verteerbare vleesbotten geven.
Dus eerst kippnekken , kipkarkas, ander gevolgelte en dan langzaam aan over op konijn, haas en pas als dat goed gaat de lamsribben en geitebotten.

Maar dat kan je allemaal nog even rustig nalezen in de bieb ;)
Door Lizzy
#1028506
Naar mijn eigen (zeer bescheiden) mening gaat de overgang wel erg traag met slechts 2x per week ongemalen vlees, hoort dat zo? Op deze manier duurt het nog een hele poos voordat ze van het gemalen vlees af zijn, kan dat niet wat sneller?
Veel te traag. Je kunt gewoon lekker alles al gaan voeren hoor, ongemalen pens, ongemalen vlees en ongemalen vleesbot. Gewoon 1 weekje kippen en eendennekken qua vleesbot (beetje voorzichtig) en de week erop al beginnen met karkassen van kleinere dieren zoals parelhoen en konijn. Als je dat te snel vindt gaan, geef je twee weken kippen en eendennekken. En daarna karkas van parelhoen, kwartel, konijn, etc. En als dat nou helemaal goed verteerd wordt, dan kun je ook grotere vleesbotten van grotere dieren gaan geven zoals geitenrib. Geef alleen geen enkele ribben. Maar al die gemalen en kant en klare handel is nergens voor nodig.
Ik heb nog een aardige voorraad Vis compleet van Kivo in de vriezer liggen, dus die krijgen ze voorlopig op zondag. Omdat het een kilo-verpakking is, en ze eten samen een pond per dag, doe ik 2 dagen met de vis. Mogen ze 2x per week vis, of kan ik de andere helft opnieuw invriezen als het ontdooid is geweest?
Je kunt beide doen, geen probleem.
En zo heb ik nog ca. 1 miljoen vragen, het is allemaal nieuw voor me. M'n hoofd duizelt ervan!
Ben zo blij met een forum als dit, dat wil je niet weten!

Alvast bedankt allemaal, hartelijke groet,
Tamara
Kom maar op hoor, met die vragen! Daar is het forum voor :)!
Groetjes, Lizzy
Door Borke
#1028585
Voor mijn gevoel is het typerende van Barfen dat de honden het vlees zelf kauwen, dat is goed voor hun gebit en het is ook geestelijk inspannend en beiden vind ik (o.a.) een groot voordeel van Barfen.
Een ander voordeel is dat je precies weet wat je geeft en dat is niet het geval als je gemalen vlees geeft.
Door Taartje
#1028854
Allemaal hartelijk dank voor de tips en adviezen, hier kan ik weer mee vooruit!

Ik ga me nu buigen over een menuutje, als ik er uit ben, zal ik het meteen plaatsen....

Tamara
Door Taartje
#1031893
Jongens, jongens, wat heb ik me op de hals gehaald! Ik ook met mijn goede ideeën! :P :D
Ik ben al dagen aan het tobben met barf-lezen, barf-leren en barf-menuutjes.....ik droomde er vannacht zelfs van!

Anyway, met een heleboel hulp van al mijn vriendelijke mede-forummers hoop ik dat het begin er nu is. Ik sta wagenwijd open voor suggesties (bij wijze van spreken dan he!)

Here we go:

samen eten Luca en Fygo 500g per dag, dit wil ik als volgt verdelen:

250g kippennekken, kipkarkassen, eendennekken en eendenkarkassen
150g spiervlees (rund, lam, paard, geit, haas)
100g orgaan (schapenpens, runderpens, konijnenniertjes, -lever en -hart, eendenhartjes, lamshart)
50g groentemix/ei/yoghurt

Na zo'n 2 weken wil ik gaan afwisselen met parelhoen-, haas- en konijnkarkassen.
Hoe zit het nou precies met pens? Kun je bijv. één dag alleen lappen pens geven?

Lijkt dit ergens op? Want dan kan ik er op voortborduren...

En bedankt weer!
Tamara
Door dinnee
#1031971
Dat is al een heel goed begin!

Ik vind het zelf ook fijn om van alles een klein beetje te geven. Dus iedere dag bot, spier en orgaan. Dan op sommige dagen groente en restjes er bij.

Sommige mensen geven maar twee dingen per dag, dus een dag bot en orgaan, de andere dag bot en spiervlees een dag restjes en groente met pens enz. enz. Maar dat hangt er ook van af hoeveel je van alles geeft en of ze het makkelijk op krijgen.

Ik zou wel altijd bot met orgaan combineren in een maaltijd omdat bot de ontlasting verhard en orgaan de ontlasting verzacht. Zo blijft het lekker uitgebalanceerd vind ik zelf.

Ik zelf geef 50% van de orgaan behoefte van een hele week in een lap pens. Dus als de orgaan behoefte bijvoorbeeld 500 gram per week is, krijgt Coda op een dag in de week een lap pens van 250 gram. De andere 250 gram verdeel ik over verschillende soorten orgaanvlees dat hij op andere dagen krijgt.

Sommige mensen rekenen pens als een complete maaltijd, maar het blijft een orgaan. De meningen zijn er een beetje over verdeeld, dus ik zou zelf aan houden waar je je het beste bij voelt en waar je honden het goed mee doen.
Door Taartje
#1032126
Oké dan, klaar voor de volgende ronde!

We beginnen dus met 2 dagen viscompleet van Kivo en 1 dag pens. Die pens-dag krijgen ze dan 340g pens, moet ik dat nog aanvullen naar de 550g die ze normaal per dag krijgen? Of eten ze die dag dan gewoon minder? En als ik het moet aanvullen, waarmee dan?

550g/dag voor 4 dagen/week=8,8kg/4 weken, te bestellen is het dan:

4kg kippennekken e.d.
2,4kg spiervlees
1,6kg orgaan (ca. 50%=pens-->overige dagbehoefte=60g/dag)
0,8kg groente e.d.

Eens kijken voor een weekmenuutje:

Zondag:
500g viscompleet Kivo

Maandag:
250g kippennekken
150g rundkopvlees
60g eendehart
50g groenteprutje

Dinsdag:
340g pens (ca. 50% orgaanbehoefte/week)

Woensdag:
500g viscompleet Kivo

Donderdag:
250g eendennekken
150g paardenvlees
60g kippenlever
50g ei

Vrijdag:
250g kipkarkas
150g haasvlees
60g konijnniertjes
50g yoghurt

Zaterdag:
250g eendenkarkas
150g hert
60g lamshart
50g groenteprutje

Poeh, poeh, dat staat er op!  :yeah:
Nu maar hopen dat er weer barf-experts hun mening willen geven, zo kom ik steeds een stapje verder....jullie zijn de beste :groupwave2:!!!

Hartelijke groet,
Tamara
Door Taartje
#1032136
Zit ik net het menu te lezen van Irish' allereerste menuutje voor Kaatje, valt me op dat de percentages wel heel anders zijn dan de mijne! Ik heb het hieronder even gekopieerd:

Menu Kaatje
2% van lichaamsgewicht.
Behoefte per week: 3500 gram
Waarvan;
-1750 gram vleesbot
- 525 gram groente (afgerond naar 500)
- 525 gram orgaanvlees (afgerond naar 500)
- 700 gram spiervlees

Maandag:  125 gram groentemix, 125 gram runderhart, 250 gram kippennekken
Dinsdag:  1 kwartel (500 gram)
Woensdag:125 gram groentemix, 125 gram kippenmaag, 250  gram konijnenbouten,
Donderdag:250 gram eendennekken, 250 gram kalkoenfilet
Vrijdag:  125 gram groentemix, 350 gram geitenvlees
Zaterdag:  1 zalmkop (250 gram), 300 gram pens
Zondag:  125 gram groentemix, 250 gram parelhoenkarkas, 100 gram geitenvlees

Lizzy reageerde met: "Qua percentages zit je op 50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groentemix en 20% spiervlees. Helemaal perfect!"


Betekent dat dan dat er van mijn verhouding en menu helemaal nix kloppen? HELP!

Tamara
Door Taartje
#1032302
Hai Lizzy,

ik heb het even omgerekend en ik kom op:
45% vleesbot
27% spiervlees
18% orgaanvlees
9% groente e.d.

Tegenover:
50% bot
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% groente e.d.

Zijn mijn percentages nog binnen de marges, of moet ik toch eea aanpassen? Ik ben uitgegaan van een menu dat iemand anders had geplaatst, maar die kan ik nu natuurlijk even niet meer terugvinden, zal je altijd zien  :-\.
(Vandaag is de dag dat ik mijn eerste barf-boodschappen ga doen, dus ik hoop dat het goed gaat!)

Dankjewel!
Tamara
Door Lizzy
#1032324
Dit is prima binnen de marges. Je kunt het ongeveer zo zien:

Je voert ergens tussen de 40% en 50% vleesbot (sommige voeren 30% vleesbot, ik vind dat persoonlijk te weinig), tussen de 10% en 20% orgaanvlees, tussen de 5% en 15% groente (en sommige voeren 0%, hetgeen ik niet aanbeveel) en wat overblijft kun je invullen met spiervlees.

Zo krap komt het dus niet. En je kunt hiermee beginnen en dan kijken waar jouw hond het het beste op doet. Mijn honden doen het bijv. niet goed op 40% vleesbot. Wel op 50%. Ze doen het niet goed op 5% groente. Maar wel op 10% a 15%. En weer niet op 20%. Dus ik zou zeggen: begin gewoon zo te voeren en pas aan daar waar nodig en experimenteer ook rustig binnen de marges.
Door Taartje
#1035003
Het is zover, de kop is eraf, mijn woefjes hebben hun eerste kippennekken en -ruggen keurig netjes naar binnen gewerkt! :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

Ik ben helemaal trots op Fygo en Luca, want ze eten de botjes alsof ze nooit anders gedaan hebben: echt keurig kauwen, niet schrokken, en ze vinden het lekker!!! Ook stukken komkommer en winterpeen gaan er in als koek.

Nu nog wachten tot de bestelling van Herby binnen is, en we kunnen volledig overstappen. We hebben er zin in!

Hartelijke groet,
Tamara, Fygo en Luca
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door