Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#1034563
Hallo allemaal,

Ik heb me een hele poos geleden al voorgesteld, ik gaf KVV en Barf soms. Kyran heeft nog al wat gezonheidsprobleempjes, te traag werkende schildklier, HD, en nu al een poos last van ontstoken anaalklieren. Nu ben ik 'zover' dat ik helemaal op BARF overga. Kyran is een reutje van net 2 jaar van 19 kg. Hij is wat schraal maar met zijn HD wil ik dat wel zo houden.
Ik heb Marye al heel veel 'lastig gevallen' en zij heeft me goed op weg geholpen!

Willen jullie eens naar zijn menu kijken en gelijk eens kijken naar mijn vragen. Iedere keer denk ik dat ik het nu een beetje 'snap' en komen er toch weer heel veel nieuwe vragen op.....Bijv; ik had een menu gemaakt voor 2 x 2oo gram. Als hij  1 keer eet op een dag gaat hij spugen, dus vandaar verdeeld over ochtend en avond.Maar mag het dan zowel smorgens en savonds hetzelfde vlees zijn of is afwisseling beter?

Mijn menu ziet er nu zo uit;
maandag; 2 ons kippenpoten en 2 ons lamssnippers
dinsdag; 2 ons lamslever , en 2 ons geitenrib
woensdag; 2 ons eendennek, 1 ons hart en 1ons nieren (als meneer dat eet....)
donderdag; 2 ons geitensnippers en 2 ons lamsrib
vrijdag;  2ons runderstrot en 2 ons makreel
zaterdag; 2 ons kippenpoten en 1/2 duif
zondag ; 2 ons geitenrib en 2ons groente met sardien

maandag; 2 ons kippennek, 2 ons runderriblap
dinsdag; 2 ons groente met sardien , 2 ons geitenrib
woensdag 2 ons kippenpoten en 1 ons lever en 1 ons groente
donderdag; runderstrot en 2 ons d sardientjes
vrijdag ; 2 ons rundgehakt en 2 ons lamsrib
zaterdag 2 ons kippennek en 2 ons geitenssnippers
zondag; 2 x 2 ons pens

Kyran is niet gek op groente maar tussen sardientjes gaat ie het wel eten. Moet ik die sardientjes dan rekenen? Kyran heeft absoluut geen aanleg om dik te worden, valt eerder snel af.Hij krijgt dan 4 keer sardientjes met 1 of 2 ons groente.

Voor de groente heb ik net gekocht;
sla
bietjes
courgette
aubergine
bleekselderij
wortels
komkommer
broccoli
witlof
sperciebonen

Ik vind het best lastig. Ik heb iets meer vleesbot omdat ik zijn ontlasting wat harder wil. Dan is 2 x 2 ons pens op een dag misschien niet zo'n goed idee? Ik verheug me al op morgenavond dan haal ik een verse runderpens op bij v/d Mark brrrrrr en een eend met veren, maar wat ik daar eigenlijk mee moet doen....denk dat ik m maar houd voor de jachttraining... ::)

Ik hoop dat jullie eens willen kijken en zeggen wat ik nog moet veranderen!
Laatst gewijzigd door ellenned op ma 25 aug 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1034665
okeej alles even op een rijtje:

Ik tel 7 vleessoorten, op zich prima, maar je zou het wat kunnen afwisselen met meerdere soorten?

Ik heb de sardientjes, makreel en halve duif niet meegerekend omdat ik die als compleet zie. Persoonlijk denk ik dat je de sardientjes lekker moet blijven geven bij de groentemix. 4 sardientjes (eventueel afwisselen met hier en daar een ander visje?) per week is prima! Als je zegt dat hij geen aanleg heeft om dik te worden zou ik ze gewoon door de groentemix doen! :D
En het feit dat je 2x per dag voert: ik zou gewoon porties van 400 gram maken. dan geef je hem een gedeelte 's ochtends en een gedeelte 's avonds. dan krijgt ie voor die dag voldoende binnen hoor! Je hoeft het niet per dag te bekijken, maar als je het menu van deze 2 weken bekijkt komt ie ruim voldoende aan zn variatie

verder kom ik na een rekensom uit op:

vleesbot: 2200 gram (variatie= kippoten/ geitenribben/ lamsribben)  = 44% van het totaal
spiervlees: 1400 gram (variatie= lamssnippers/ runderriblap/ geitsnippers/ runderstrot) = 28 % van het totaal
orgaan: 900 gram (variatie= 400 gr pens/ 300gr lever/ 100 gr hart en 100gr nier)  =18% van het totaal
overig= 500 gram (ik vind je groentemix er goed uit zien, zou het zelf ook zo kunnen mixen, misschien nog een knoflookje erbij of wat alfalfa)=10%

qua percentages ziet het er toch prima uit!!  :)
Je schreef dat het je niet zo'n goed idee leek om 2x 2ons pens te geven op een dag. Er is een dag dat je kippoten en een halve duif geeft. Dan wissel je dat toch met elkaar? Dus 1 dag duif/pens en een dag kip/ pens
Zelf heb ik ook wel eens lamsribben en geitenribben gegegeven, maar ik vind ze te hard, bovendien ben ik van mening dat je ze het beste van alle "botsoorten"wat kan geven (dus ribben (ik geef ze dan van gevogeltes ed), nekken, ruggen, vleugels, koppen ed)
Door ellenned
#1034745
Bedankt voor je reactie!!!

Die pens zal ik inderdaad ruilen, eerst maar eens kijken hoe dat dan gaat.

Kan je mij dan een tip geven welk vlees en/of botten van andere dieren ik zou kunnen geven? Ik zou misschien wat wild erbij kunnen doen. Ik  ga naar het Islam centrum in Rotterdam en zij hebben aardig wat keus. Jij vindt de ribben dus te eenzijdig? Dat had ik zelf ook wel een beetje, tis meer dat ie dat zo lekker vind.....Maar wat zou ik dan meer kunnen geven? Ik lees ook kop, maar wat voor kop.... ???  Ik heb ook wel eens schapennek gehad, maar dat vond ik erg hard.
Door *Natasja*
#1034786
Ik vind 7 verschillende diersoorten al heel wat hoor, ik denk dat er genoeg mensen zijn die aan niet meer dan 4 of 5 soorten kunnen komen. Natuurlijk is het leuk als je in de loop van de tijd wat meer soorten aan het menu kunt toevoegen, maar echt nodig is het niet denk ik.
Door Mevroi Kruim
#1034787
Konijnenkop bv (bestel ik bij Herby). Je kunt ook lamskop voeren, maar dan heb je toch weer lam. Is wel lekker knagen en er zitten hersens en tong in dus compleet met orgaan  :D

Lams en geitenribben vind ik voor mijn honden prima gaan, en die wegen 20 en 15 kilo. ze knagen wel heel netjes en als het ze te hard is blijft het liggen (bv onderkaak van lamskop).

Je zou eens eendennekken, -vleugels of poten kunnen proberen, die hebben ze bij het IC. En bij Herby kun je een flinke variatie aan wildkarkassen bestellen. De Sligro heeft trouwens ook vaak een slagerij met wild en daar verkopen ze ook haaskarkassen, duivenkarkassen, zelfs kwartelkarkassen  :D
Door ellenned
#1034797
Oké, Sligro kan ik ook wel eens kijken. Kippenkarkas wordt hier met smaak gegeten, misschien een ander karkas ook wel. Eend vond  Kyran eerst niet zo lekker maar dat is wel weer een poos geleden, ik zal het weer eens proberen.

Enne, die kop, geef je die dan in zijn geheel of snijd je die in stukken, ben echt nog een leek hoor.... Of Herby hier ook in de randstad bezorgt weet ik eigenlijk niet, zal eens googlen.

En wat is alfalfa?????
Door brie
#1034945
Genoeg mogelijkheden genoemd al met al!
De koppen geef je idd gewoon in zn geheel. herby bezorgt ook in Limburg, dus dan zal rotterdam eo vast geen probleem zijn als je veel/ of met meerderen besteld.
Ik ken alfalfa alleen als spruiten (kleine kiemblaadjes net zoals tuinkers) de zaadjes kun je kopen bij reformzaken en hier bij de super kun je ze soms al ontkiemd en al kopen in van die bakjes
Door Mevroi Kruim
#1034949
De lamskoppen zijn meestal in de lengte doormidden gezaagd, mijn honden eten elk een halve kop en hebben daar wel weer ff genoeg aan  :P
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door