Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034021
ondanks alle berekeningen en vragen die ik losliet op mijn menuutje voor kiek..
merk ik dat kiek toch wel erg brokkelige drollen heeft met veel wit erin..
te veel bot dus.. denk ik..

kan ik dat zo laten voor de komende 2 maanden?
of moet ik toch weer gaan sleutelen en bestellen..  :-\
eigenlijk zit ik niet te wachten op nog meer geklooi..
maar ik denk dat dit niet goed is voor kiek.. toch?
Door dorinekok
#1034101
Misschien krijgt ze niet te veel bot maar te weinig orgaan/vlees. Dat lijkt op hetzelfde neer te komen maar is toch anders.
Als het wit er los in zit kan het ook betekenen dat ze het bot gewoon wat minder goed verteert dan de rest. Als ze geen last heeft met poepen..... Ik weet niet, ik zou misschien wat meer laxerende dingen toevoegen. (tenzij je bot percentage echt veel te hoog is maar aangezien je daar al uitgebreid over hebt geschreven denk ik dat dat wel goed zit)
Door Truus
#1034105
Ik zou minder bot geven in verhouding tot het vlees..b.v. meer orgaanvlees wat laxerend werkt.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034106
alle percentages waren berekend..
kan t zijn dat zij er anders op reageert dan andere honden?

ik denk dat ik gewoon wat bot uit haar maaltijd haal..
ik denk dat ze best met wat minder toekan.. ze wordt al vrij stevig..
Door Truus
#1034108
Sinds mijn ene hond minder goed op bot reageert ( het is nogal een schrokkop) geef ik hem minder . Eerst had hij echt last van harde ontlasting.
De andere hond eet alles heel rustig en heeft nooit ergens last van.
Zou het kunnen dat Kiek ook te snel en te gretig eet?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034110
gister viel het me wel op toen er nog katten rondliepen met kuikentjes..
ze schrokte het heftig naar binnen terwijl ze volgens mij normaal wel rustig eet.

het is alleen al langer dat ze hardere poep heeft.. sinds dat ze haar nieuwe menu krijgt..

kiek is 22 kg en krijgt per week 1,5 kg bot, 630 gram orgaan en 630 gram spier..
en nu zit er op veel bot ook nog spier.. dus dacht ik dat dat wel prettig was..
ze poept allemaal kleine drolletjes met wit erin.. maar ook met bruin..
ze zijn wel allemaal even hard..
op zich gaat t wel makkelijk..
zelfs zo makkelijk dat er vannacht weer een drol in de kamer is gelegd..  >:(
gelukkig stinkt het niet meer zo..  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#1034139
Geef je geen groente? Want dan kom ik op een kleine 55% vleesbot.  Als je geen groente geeft zou ik naar 50% zakken en wat groente bijgeven. Maar misschien heb ik dat ergens gemist? 55% is best wel veel.

Een totaal van 1,8% van het gewicht voeren en dan toch vrij stevig worden, dat vind ik om jaloers op te worden dat zou ik ook wel willen  ::)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034173
voor wat we met zijn allen berkend hadden was t 60% bot en 20 % orgaan en spier..
groentes geef ik wel.. maar dat bereken ik dus niet omdat het soms wel en soms niet is..
net als met eitjes en yoghurt enzo.. :)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034203
vandaag had ze meer orgaan en spier.. en 1 nijnenhoofd..
die ging er goed in..  :D
ze heeft de afgelopen week veel haas gehad en een groot stuk runderrib met veel spek en vlees er aan..
ik zal het eens in de gaten houden en soms wat bot weghouden..

ik had t niet verwacht na al dat gereken..  ;D
Door 202Spots
#1034208
spreeuwtje schreef: een groot stuk runderrib met veel spek en vlees er aan..
Sjucht...runderrib... :o geen wonder  ::)
Door Lizzy
#1034222
Nee, runderrib zou ik ook niet geven. Te hard.
En 60% vleesbot vind ik teveel. Ik zou met 10% minderen, om te beginnen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034226
die runderrib was runderknars..
is dat het zelfde?

en jammer dat ik samen met mensen hier het menu heb samengesteld..
dit is met de barfrekenhulp gedaan..
waarom zegt de een 60% en de ander dus weer niet?
als beginner is het erg moeilijk zo om een menu samen te stellen die goed is..
Door Lizzy
#1034227
spreeuwtje schreef: die runderrib was runderknars..
is dat het zelfde?

en jammer dat ik samen met mensen hier het menu heb samengesteld..
dit is met de barfrekenhulp gedaan..
waarom zegt de een 60% en de ander dus weer niet?
als beginner is het erg moeilijk zo om een menu samen te stellen die goed is..
Nou, ten eerste: als je wat topics leest hier: kom je al gauw tot de ontdekking dat we hier gemiddeld genomen maximaal 50% vleesbot voeren. Maar dat neemt niet weg dat we hier een forum zijn waar meerdere meningen en inzichten geduld worden. Dus gut, de een voert 30% vleesbot en de ander 60%. En het is als beginnerling dus de kunst om zelf na te denken, veel te lezen en je menu af te stemmen op jouw hond. Dus als jouw hond het niet goed doet op 60% vleesbot is het dus aan jou om daar verandering in te brengen. En ik krijg een beetje jeuk als je dan gelijk begint met "ik heb geen zin in nog meer geklooi". Want dan heb je het principe van zelf samenstellen volgens mij niet begrepen. Het hele idee daarachter (o.a.) is namelijk "aanpassen aan de individuele hond".
Door Happy Tail
#1034236
en vergeet even niet hoe je botten er dan uitzien. Hoe is daarvan het % vlees/bot, want dan kom je al gauw erg hoog uit in aandeel echt bot. kalere botten van oudere dieren zijn dan natuurlijk anders dan een lekker mals en vet lamsribje. Dus dan moet je de dagaandeel aanpassen: kaler bot of droger bot of minder vet bot, kipkarkas of tamme eenkarkas totaal anders en ook dat beinvloedt de rest van je menu. 

En het is en blijft kijken naar hoe de individuele hond het erop doet. Wellicht is het voor jouw hond nu dus te veel even aanpassen en kijken wat het dan doet. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door