Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jt
#1033388
wie weet wat de karkassen bij herby ongeveer per stuk wegen en welke er goed bevleesd zijn en welke minder. wat als je hond maar 500 gr per dag mag hebben en een karkas weegt misschien wel 900 gr. moet je die dan door de helft doen of geef je die gewoon en geef je een andere dag minder. mijn hond zit nu nog op brokken, maar kan ik die zonder problemen (wanneer ik hem overzet op vers) de karkassen van herby voeren (kippenkarkas,fazantkarkas, konijnkarkas,parelhoenkarkas)?
Door laura86
#1033482
Als de karkassen te groot zijn om in één keer te geven (wat niet vaak voorkomt, en ik voer ongeveer 600 gram per dag) hak of knip ik ze gewoon in twee of meer stukken. Dat gaat vrij gemakkelijk.

Kip en konijn karkassen zijn heel klein (ik schat rond de 100-200 gram), haas en parelhoen wat groter. Fazant is ook vrij klein maar veel honden vinden het niet te eten.
Door ellyenrob
#1033485
Als ze te zwaar zijn dan hou je de volgende dag een vaste dag.

Eendenkarkassen zit best veel vlees. die wegen dacht ik rond de 300 gram
Konijn ook, die wegen dacht ik rond de 300 gram
Parelhoenders vind ik zelf wat minder bevleest en die wegen per stuk 400 a 500 gram
Gebruikersavatar
Door kira
#1033486
De meeste karkassen krijg je makkelijk door. De eend zitten er meestal drie in een 800 grams verpakking. De kip is geen probleem (zijn heel licht). De droge haas zou ook lukken, maar gaat heel makkelijk door de helft. Eendvleugel is heel ligt. Fazant weet ik niet, ik heb die van iemand anders, die zijn rond de 250 gram per stuk. Dus volgens mij lukt dat makkelijk en in stukjes doen gaat ook heel gemakkelijk.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1033488
Over de karkassen is hierboven al het een en ander gezegd, dus daar hoef ik weinig aan toe te voegen.
Als je hond nu nog op brokken staat zou ik wel heel rustig beginnen met omschakelen.
Dus beginnen met kipnekjes en eendennekjes en als dat goed verder met kipkarkas en vervolgens eenkarkas en parelhoen en konijn.
Lees ook het bottendocument in de bibliotheek hier even goed door. ;)
Door Beppie1
#1033672
Kipkarkassen waren bijna zonder vlees!! Die van de eend zijn meer dan 50-50...

De nekken zijn ook goed, en goed bevleesd

Suc6 met het puzzelen
Gebruikersavatar
Door nova
#1033711
De haaskarkassen van herby verschillen ook nog al wat. Natte is met orgaan in, droge zijn alleen ruggegraat met wat vlees
Als ik de droge neem, dan moet ik ze eerst in 3 stukken knippen, want het vlees is zo taai als wat.
Knippen =opeten
Nietknippen =liggenblijven
En ik heb zelfs grote honden,  ze komen er gewoon  moeilijk mee weg.
Gebruikersavatar
Door kira
#1033740
hier niet die ervaring. De droge gaan in een holle kies. De natte ontleed ik eerst (het orgaan haal ik er allemaal uit). Het orgaan eten ze alleen gebakken. Vervolgens eten ze dan alleen het bot wat ik overhou op. Maar dat is dan niet meer zo veel.
Gebruikersavatar
Door pike
#1033749
Duc en Armagnac vinden alle karkassen heerlijk. Ook de haas en de fazant. Pike lust die twee niet (wel het vlees trouwens).  Voor Duc moet ik de meeste soorten karkas in twee stukken knippen. Hij krijgt nog 2 porties per dag en dan is een heel karkas nog te veel. En dat gaat heel gemakkelijk met een snoeischaar.

Veel vlees zit er altijd aan de eenderuggen, en soms ook aan het konijnkarkas. Aan het konijn zitten soms nl. de complete voorpoten, soms niet. En de natte haas heeft ook wat minder bot en meer vlees, maar wel veel orgaan nog erin. De fazant die ik laatst had bevatte ook het nodige orgaanvlees. Dat vond ik een welkome afwisseling.  ;)
Door jt
#1034555
ellyenrob schreef: Als ze te zwaar zijn dan hou je de volgende dag een vaste dag.

Eendenkarkassen zit best veel vlees. die wegen dacht ik rond de 300 gram
Konijn ook, die wegen dacht ik rond de 300 gram
Parelhoenders vind ik zelf wat minder bevleest en die wegen per stuk 400 a 500 gram
ik zie dat jij ook staffords hebt. ik heb namelijk een engelse stafford van 20 kilo die ik dus ook op vers vlees wil zetten. ik ben benieuwd wat jouw staffords wegen en hoe jouw weekmenu eruit ziet. ik ben namelijk bezig met een menu in mekaar aan het zetten, maar heb deze alweer 100 keer veranderd. misschien kom ik op nieuwe ideeën.
Door ellyenrob
#1034565
Ja wij hebben hier 6 staffords, van 6mnd tot 13 jaar.
Wij hebben niet echt een weekmenu meer, in de beginnen wel, nu pak 3 kg uit de vriezer en probeer op het oog het bot/spier/orgaan in de smiese te houden.
En 1x per paar maanden schrijf ik van 2 weken elke dag op per hond en dan g ik rekenen of ik goed zat, of er iets bijgesteld moet worden

We hebben reu van 20 kg(teveel) die krijgt 550 gr. per dag ook bijzonder aktief
een teef van 18 kg krijgt 650 gr. per dag, is heel aktief
een teef van 14, 5 kg krijgt ook een pond, is ook heel erg aktief
een teef van 13,5 kg krijgt 350-400 gram
een teef van 18 kg maar die is 13 jaar en heeft weinig beweging krijgt 350 gram
een pupteefje van 6 mnd krijgt 500 tot 550 gram per dag.
Ik gebruik wel 10 verschillende vleessoorten plus 1x per 1,5 a 2 weken zalm
Door jt
#1034607
Bernie schreef: Over de karkassen is hierboven al het een en ander gezegd, dus daar hoef ik weinig aan toe te voegen.
Als je hond nu nog op brokken staat zou ik wel heel rustig beginnen met omschakelen.
Dus beginnen met kipnekjes en eendennekjes en als dat goed verder met kipkarkas en vervolgens eenkarkas en parelhoen en konijn.
Lees ook het bottendocument in de bibliotheek hier even goed door. ;)
is het dan de bedoeling dat ik de eerste week alleen de kippen en eendennekken voer plus orgaanvlees en botten en gèèn karkassen geef of kan ik die aan het eind van de eerste week ook al geven. ik heb het volgende menu gemaakt (ik doe niet aan groenten en mixen, alleen aan vlees) op basis van 500 gr per dag.
ma : 270 gr runderpens + 230 gr eendennekken
di  : 50 gr konijnenlever,50 gr runderhart,25 gr rundernier + 375 gr kippennekken
wo : 300 gr eendenvleugel + 200 gr runderkopsvlees
do  : 500 gr vis (zalm of haring of sardientjes)
vr  : 50 gr konijnenlever,50 gr runderhart,25 gr rundernier + 375 eendennekken
za  : kippenkarkas + spiervlees
zo  : eendenkarkas met vlees

En dan nog een vraag: als een karkas nou weinig weegt, geef je daar dan meerdere van op een dag of vul je dat aan met iets anders bijv de zaterdag van mijn weekmenu. kan ik dan ook alleen maar kippenkarkas geven als deze wel goed bevleesd zijn? Is het trouwens een probleem dat ik mijn hond dagelijks na 18.00 uur voer. ivm mijn werk (ga vroeg de deur uit om 6.30 uur) vind ik dit erg vroeg om dan te voeren. de hond is dan net wakker en krijgt dan gelijk een stuk vlees of bot onder zijn neus. kan ik bijv de ene dag om 18.00 uur voeren en de andere om 20.30 uur of is dit te laat. Betekent dan wel dat die gelijk 1 keer per dag heel veel te eten krijg en dat terwijl hij nog niet gewend is om zoveel vlees of bot te krijgen. Hoop niet dat het teveel vragen ineens zijn en of het nog allemaal duidelijk is.
Door Mevroi Kruim
#1034671
Je kunt best kipkarkassen voeren in het begin hoor, die zijn heel zacht en verteren makkelijk. Eendennekken zijn harder, evenals eendenkarkassen. Eendenvleugels hebben trouwens ook behoorlijk hard bot; ik zou zelf beginnen met kipkarkassen en de grotere en hardere botsoorten later geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door