Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1033132
Hallo,
Heb een vraagje : ik weet dat een pup in het begin niet teveel belast mag worden, de onze is 8 weken en ik heb gehoord dat hij dan 5 minuten per keer mag wandelen en dat je daar 5 minuten per levensmaand bij op mag tellen.  Nu vraag ik me af of dat ook geldt bij het spelen?  De mijne vindt dat vreselijk leuk en het lijkt me dat dat best 10 minuten per keer kan als ik hem maar geen sprintjes laat trekken??  Weet het eigenlijk niet zeker, wie weet raad?
Door Do
#1033317
ik vind dat regltje een beetje erg grote onzin

ik loop met al mijn honden gewoon bv 2 uur, de pup gaat mee, natuurlijk pas ik dan de wandelingen aan
ik loop dan geen 2 uur achter alkaar maar ik stop ga ergens zitten en hou de volwassen bezig met nhun dingen en de pup met zijn ding

laat de pup gewoon lekker spelen, als je maar geen marathoons met hem gaat lopen
natuurlijk is het zo dat je ze af en toe moet beschermen tegen zich zelf, dus alles met maten maar 5 minuten is echt onzin
#1033440
Ik heb ook altijd begrepen dat het verstandig is om niet lang te wandelen met een pup hoor. Voor iedere maand =5minuten wandelen per keer. Dus bij 2 mnd-10minuten per keer. Dit ivm het overbelasten van je pup.
Maar misschien dat er wel degelijk verschil zit tussen grote en kleine rassen (wij hebben zelf een boxer).

Betreft spelen kun je gerust wel 5 tot 10 minuutjes doen hoor, als je het maar niet te veel doet. Zorg voor (verplichte) rust momenten. En kijk naar je pup
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1033478
Met mijn eigen honden houd ik me ook niet zo aan dat soort regeltjes. Met Checkro hebben we ook meegedaan aan een wandeling van anderhalf uur toen hij een week of 20 was. En hij heeft nooit ergens last van gehad. Dat is niet waar trouwens hij heeft wat groeipijn gehad toen hij 11 maanden was, maar ik denk niet dat dat daar mee te maken had.
Je moet niet overdrijven, maar een half uurtje moet wel kunnen.

En ook spelen mag hij best langer hoor. Zolang het maar geen uren wordt.
Door Suzanne
#1033578
milik schreef: Hallo,
Heb een vraagje : ik weet dat een pup in het begin niet teveel belast mag worden, de onze is 8 weken en ik heb gehoord dat hij dan 5 minuten per keer mag wandelen en dat je daar 5 minuten per levensmaand bij op mag tellen.  Nu vraag ik me af of dat ook geldt bij het spelen?  De mijne vindt dat vreselijk leuk en het lijkt me dat dat best 10 minuten per keer kan als ik hem maar geen sprintjes laat trekken??  Weet het eigenlijk niet zeker, wie weet raad?
Gebruik het gezonde verstand! ;-)
Als richtlijn doet het zeker wel wat, maar het hangt ook van het ras af. Als het een chihuahua is, is dat wezenlijk anders als een Berner Sennen hond of een Duitse Dog. En ertussenin ;-)  Per individu is het ook anders.
Overdrijf zeker niet, maar 1 x per dag 10 a 15 min. lekker draven/spelen / ravotten lijkt me geen drama.
Niet iedere dag ;-)  en kijk goed naar je hond of hij het teveel of te weinig vind. Let ook zelf op, want pups gaan door tot ze bij wijze van spreken dood neerstorten ;-)  en DAN ben je dus te lang bezig geweest.

Een sprintje is niet eens erg... scherpe bochten wel. Als ze het zelf doen, niet te veel ingrijpen, maar nog niet aanmoedigen zeg maar. Opletten met ergens overheen springen (liever niet de eerste tijd), zeker niet aanmoeidigen en nee, het gaat niet om het springen maar om het landen.

Hou de grotere rassen 'rustiger' (minder lang spelend dus) dan de kleine zou ook goed zijn als richtlijn.

Let er WEL heel goed op als er andere honden bij zijn. Extreem voorbeeld: volwassen Doggen en een Chihuahua-pup... eh.... doe maar niet. Omgekeerd trouwens ook niet, eigenlijk om dezelfde redenen.
Een volwassen drukke lab bij een rustige sheltie-pup OOK al niet (rustige volwassen sheltie bij drukke lab-pup... ook nono)
Hou aan, ongeveer gelijke leeftijd, gelijke 'kracht' en gelijke 'drukte'.
Je zet een peuter van 2 ook niet tussen druk stoeiende 10-jarigen, dus een beetje opletten kan geen kwaad.

Graag wel in een afgesloten terrein waar pup niet uit kan ontsnappen, ook niet door de mazen van het hek heen... luisteren doen ze meestal op die leeftijd nog niet zo heel goed ;-) dus terugroepen in geval van nood is ook weer niet mogelijk.  Evt aan een lange sleeplijn??

Just my 2 cents....

Suzanne
Door Beppie1
#1034034
Ze kunnen wel wat hebben hoor. En ach, het zal jou over een paar maanden ook gebeuren dat er ergens iets loopt, en jou 'pup' ervandoor gaat en die ander bespringt!!
Het blijven honden

Wat het lopen betreft, bij ons zeggen we altijd: zet er geen TE voor! Als je elke dag een 15 min loopt met de hond kan je dat gerust uitbouwen. En als die van jullie dan over 2 weken ineens 30 min per wandeling loopt, niets mis mee. Ze wennen eraan.
MAAR... loop je alleen plassen/poepen en dan ineens 30 minuten (en dat zijn ze niet gewend...) ja dan is het vragen om problemen
Kijk naar het hondje en zie wat goed is!

Geniet er maar lekker van, het gaat zooo snel!
Door dinnee
#1034053
Hier hebben we sinds een week ook zo'n klein droppie. Gister is hij 8 weken geworden.

Zelf kijk ik ook erg goed naar hoe hij zich gedraagt. Bijvoorbeeld gister, was hij heel erg lief en niet lastig (als hij lastig wordt is hij meestal moe) dus zijn we naar het station geweest en naar het bos. Vandaag begon hij de dag al moe, dus ik kijk vanmiddag nog een keertje hoe het gaat. Nu ligt hij lekker onder mijn bureau te slapen, dus ik laat hem lekker liggen.

Soms heb ik een dagje dat we wat meer doen, soms wat minder. Ik zou zeggen, kijk vooral goed hoe je pupje het doet en hoe hij zich gedraagt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door