Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door foxkroon
#1033481
drie vragen over hondje Bas, die misschien een voedselallergie heeft (jeukende poten, oren en liezen) en sinds kort op KVV zit.
Bas krijgt na alle fijne adviezen van dit forum ook visolie met borage en Chlorella. En Bas doet het beter op Bibi (lam rijst) dan op Carnibest(natuur) maar de poot blijft dik, hij blijft er aan bijten en likken. Jeuk in de liezen en oren is zo goed als weg.

Naarmate ik meer op dit forum lees over jeukende poten en allergie, naarmate ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar even wat vragen die ik niet opgelost krijg; ik wil het graag allemaal snappen.

Is het inderdaad zo dat een voedselallergie al voor 6 maanden op moet treden, dat het anders ws geen allergie is? (dan is Bas niet allergisch nl.)
Kunnen honden allergisch kunnen zijn voor rijst?
Zit er in KVV altijd granen? Zijn er merken waar absoluut geen granen inzitten?

Alvast bedankt, we willen niet alleen de goede kant opgaan maar het probleem gewoon achter ons laten...


.
Door Kuszco
#1033543
Hoi, ik kan niet op alle vragen antwoord geven,maar je wel al een beetje op weg helpen.
Mijn Lotje heeft een voedselallergie en pollen stuifmeel allergie. Dat kreeg ze pas toen ze 4 was. Dat van die 6 maanden gaat volgens mij niet op. Je kunt een voedselallergie op ieder moment krijgen. Zelf ben ik sinds 6 jaar allergisch voor garnalen en mosselen en ik ben 45 . Zo zie je maar.
Honden kunnen ook allergisch zijn voor rijst.
En in KVV zitten niet altijd granen. In CB -eend b.v. zitten geen granen,wel een kleine hoeveelheid rijst.
Lotje krijgt geen gluten. Vaak gaat het om de gluten wat betreft de granen. Daarom krijgt zij CB-eend omdat ze ook allergisch is voor rundvlees.
Je geeft aan dat Bas vooral jeuk heeft aan oren,liezen en poten. Dat doet mij sterk denken aan een pollen stuifmeel allergie. Lotje heeft het ook,en dan vooral in het voorjaar -zomerseizoen. Vanaf oktober nemen die klachten weer af.
Zij krijgt doils skin olie om de huid te ondersteunen,en ik gebruik puur jeuk druppels.
Je kunt op google eens KVV intikken en zo allerlei soorten ontdekken en bekijken wat er inzit.
De eerste tijd hebben wij ook veel uitgeprobeerd. Uiteindelijk zijn wij op Carnibest uitgekomen.
Verder krijgt Lotje probiotica om haar darmen te ondersteunen. Zij heeft als pup langdurig diarree gehad,en dat schijnt samen te kunnen hangen met een voedselallergie op latere leeftijd.
Vandaar.
Hoe meer je leest ,hoe meer je moet afwegen.Dat is ook heel moeilijk,maar wel heel fijn dat je thuis achter je pc die informatie kunt afwegen. Je moet er echt de tijd voor nemen.
Veel succes.
Liliane,Zita en Lotje
Groetjes Liliane.
Door Lizzy
#1033928
Is het inderdaad zo dat een voedselallergie al voor 6 maanden op moet treden, dat het anders ws geen allergie is? (dan is Bas niet allergisch nl.)
Nee, volgens mij is dit niet waar. Volgens mij treedt een allergie wel vrijwel altijd op in de eerste levensjaren, maar niet in de eerste 6 maanden. Overigens heb je dikke kans dat hier geen sprake is van een voedsel allergie maar van een contact allergie.

Zie deze link, die is wel interessant: http://www.artu-biologicals.nl/content/ ... en&lang=nl
Kunnen honden allergisch kunnen zijn voor rijst?

Ja. Rijst is ook graan. Het bevat wel geen gluten, maar er zijn honden die zelfs rijst niet kunnen verdragen. In mijn ogen hoort het ook gewoon niet in een dieet voor honden thuis. Maar ja, die kvv fabrikanten doen het er in. Ten eerste omdat ze aan de benodigde hoeveelheid energie moeten komen en ten tweede omdat het voer voor alle honden geschikt moet zijn en zwangere honden dus wel iets van koolhydraat nodig hebben. Maar, als je een rijstallergie vermoed: zou ik je aanraden zelf samen te gaan stellen. Mij lijkt dat een bijzonder goed idee, want dan weet je tenminste precies wat je je hond geeft.

Zit er in KVV altijd granen? Zijn er merken waar absoluut geen granen inzitten?
Er zijn merken die op verzoek graan/rijstvrije voeding maken. Carnibest heeft ook een voer zonder graan, maar daar zit wel weer lijnzaadolie in en daar reageren veel honden ook niet goed op. Het beste stel je zelf samen!
Door foxkroon
#1033954
bedankt voor de reacties, ik ben weer op een nieuw spoor gezet. Het wordt hoog tijd om eerst eens een goede (holistische) DA te gaan bezoeken. Want pollen allergie, daar kan ik natuurlijk niet tegenop met voeding.

Zelf voeding maken lijkt me overigens nog een beetje eng; je weet niet of je hondje dan alles krijgt. KVV was een mooie eerste stap, Bas (en broer Toy) zijn veel levendiger geworden. De tweede stap, zelf maken, zit er aan te komen..

Wat een fijne site is dit!
Door Mevroi Kruim
#1034123
foxkroon schreef: bedankt voor de reacties, ik ben weer op een nieuw spoor gezet. Het wordt hoog tijd om eerst eens een goede (holistische) DA te gaan bezoeken. Want pollen allergie, daar kan ik natuurlijk niet tegenop met voeding.

Zelf voeding maken lijkt me overigens nog een beetje eng; je weet niet of je hondje dan alles krijgt. KVV was een mooie eerste stap, Bas (en broer Toy) zijn veel levendiger geworden. De tweede stap, zelf maken, zit er aan te komen..

Wat een fijne site is dit!
Zeker is dit een fijne site  :)

Enne, ik neem aan dat je ook voor jezelf en eventueel je gezin de maaltijden samenstelt? Op een verantwoorde manier, schijf van 5 enzo? En dat je van je huisarts niet het advies krijgt om kant-en-klaarmaaltijden te gaan eten omdat dat beter zou zijn  ;)
Nou, zelf samenstellen voor hond of kat is stukken simpeler van voor mens of kind. Tekorten kunnen ze gewoon niet krijgen als je de hondse 'schijf van 5' oftewel de beroemde percentages in de kijkert houdt. Sterker nog, juist op commercieel voer, en dan vooral brokken en blik, doen ze tekorten op omdat de samenstelling daarvan weinig tot niks met een gezond natuurlijk honden-dieet te maken heeft.
Door foxkroon
#1034155
:), HA HA, ja als je het zo stelt kan ik inderdaad beter zelf gaan samenstellen voor de hondjes, mooie manier om te relativeren.

Ben inmiddels ook al wat aan het zoeken naar percentages en hoeveelheden vlees. (Barf excel-schema werkt overigens niet; rekent geen hoeveelheden uit).

Ik woon in een nieuwe omgeving en ik zie met name op tegen het zoeken van adressen om in te kopen. Ik woon in Putten en dichtstbijzijnde adres in lijst is Ermelo (Bunschoten diervoeders). Die verkochten de laatste keer dat ik daar was geen barf producten meer, alleen KVV (carnibest) en snacks. En dan die vriezer nog, toch nog een paar drempeltjes te nemen.

Er schijnt in Putten een Tervuerense kennel te zijn die volledig barft, ik wil die gaan opzoeken voor inkoopadresjes. (Weet iemand toevallig het adres? Google levert geen resultaten op tot nu toe.)

Om voedselallergie uit te sluiten kan ik echter niet te veel varieren in vleessoorten. Of vis, of lam, of rund oid zal het wel worden voorlopig, anders word ik er weer niet wijzer van.
Door sandrra
#1034158
foxkroon schreef: Is het inderdaad zo dat een voedselallergie al voor 6 maanden op moet treden, dat het anders ws geen allergie is? (dan is Bas niet allergisch nl.)
Nee hoor bij Mazoe begon het zo rond haar eerste jaar.
foxkroon schreef:Kunnen honden allergisch kunnen zijn voor rijst?
J. Mazoe stond eerst op CB eend/rijst. Dta ging eerst goed maar naderhand kreeg ze daar ook reactie op.
foxkroon schreef:Zit er in KVV altijd granen?
Meestal zit er graan of rijst in. Ik ben met Mazoe gaan barfen. Ik weet nu precies wat ze binnen krijgt. Binnen een paar maanden zag ze eruit om door een ringetje te halen.


.
Door Mevroi Kruim
#1034190
Je kunt iig bij Herby bestellen, die levert ook bij jullie. Is het wel handig om een behoorlijk formaat vriezer te hebben, grote hoeveelheden inslaan is altijd voordeliger. Kijk anders ff bij Zelf Samenstellen (bovenaan) bij de samenbestellers, misschien zit er iemand in jouw buurt, dan kun je kleiner beginnen.
Misschien gaat er binnenkort weer iemand richting Islam Centrum, je weet maar nooit, als die tenminste terug zijn van vakantie. Altijd handig voor de geit, de lams-onderdelen en de eendenpoten.
Door sandrra
#1034257
foxkroon schreef: SandRRa; ben jij er ook achter gekomen waar je hond precies allergisch voor was? Of kan die alles eten nu je barft?
Mazoe is allergisch voor alles wat granen is en dus reageert ze ook op rijst.
Sinds zij barft kan ze echt alles van vlees eten.
Door claudiaB
#1035053
Ook hier een hondje met jeukklachten vnl. oksels,poten en liezen.
Hij jeukt op rijst,vis en hij kan niet tegen fleecedekens!
Ik heb ook een allergietest laten doen (prikjes in de huid) maar hier kwam niets uit.
Het is echt een kwestie van uitzoeken en afstrepen tot je weet waar je hond op reageert.
succes en beterschap voor je hond (jeuk is heel vervelend)

Gr. Claudia
Door Kuszco
#1035196
Ja,allergietest, heb ik hier ook vanaf gezien. Mijn DA was in ieder geval zo eerlijk om te zeggen dat er maar in weinig gevallen echt iets uitkwam. En dan de hond van mijn broer. Diverse testen laten  doen en nog steeds zijn ze terug bij af. Nee,dan zelf maar puzzelen en we zijn echt een heel stuk opgeschoten.
Heel veel lezen,googlen en barfplaats natuurlijk.
Groetjes Liliane.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door