Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wendy (boxer gek)
#1031706
Wij willen onze boxer dame laten dekken. Ze heeft een stamboom en is verder 100% gezond.
Onze da raadde ons aan haar bij de 2e loopsheid te laten dekken, omdat dit in de toekomst minder kans op tepeltumoren geeft dan wanneer je het later doet.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet wanneer ze weer loops gaat worden. Ze is met 9mnd voor de 1e keer loops geweest. Als ik hier 6mnd bij optel kom ik op 15mnd uit. En dat vind ik eigenlijk te jong, via de raad van beheer mag het al vanaf 16mnd.....

Maar de lijnen waar ze uitkomt zijn zit er altijd minimaal 11mnd tussen dus dan is ze 20 mnd.

Na de 1e loopsheid werdt ze ook schijnzwanger.....Bouwde overal maar nesten, diepe kuilen in m'n tuin, heel slecht eten.......

Maar hoe zit het met de kans op tepeltumoren.....Is de kans veel groter dan wanneer je langer wacht?

Om de kans op tepeltumoren te verlagen is voor ons niet de reden om haar te laten dekken. Doelstelling is zelf een pup te houden. Pups kunnen we zo al onder brengen bij een nieuw baasje.
Door marsieyenna
#1031719
Ik zou ze sowieso niet laten dekken voor de 24 maanden, en zeker de richtlijnen van de rasvereniging aanhouden.
Persoonlijk vind ik een hond van 1  1/2  jaar nog niet volwassenen qua groei en geestelijke ontwikkeling.
Ik weet dat dierenartsen adviseren de tweede loopsheid, maar je hoeft niet achter alle adviezen te staan.
Volg je eigen gvoel en kijk goed naar je teefje,
Succes met je beslissing !

Marijke
Door dinnee
#1031725
Ik zou inderdaad ook goed kijken naar je teefje. Hoe is ze met andere honden? Hoe is ze met pups? Is ze al een beetje volwassen of nog aan het puberen? Is ze erg zorgzaam?

Verdiep je goed in je hondje en ga op je gevoel aan. Sommige honden zullen nooit tepeltumoren krijgen, en andere misschien ondanks alle goede zorg toch nog... Dat is moeilijk in te schatten omdat je ook niet weet hoeveel aanleg ze er voor heeft. En als ze er aanleg voor heeft, of dit uiteindelijk ook gebeurd.

Ik zou op dit moment de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de moeder en de relatie met de toekomstige pups het belangrijkste vinden. En of ze dan op de tweede, derde of vierde loopsheid gedekt wordt maakt dan ook niet zo heel veel uit. (wachten duurt altijd lang...  ;) )
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1031728
Ik dacht dat de kans op tepeltumoren zowieso al minder werd als de teef pups heeft gehad, maar dat terzijde. Je moet je hond laten dekken op het moment dat zij er klaar voor is en niet op een moment waarmee je misschien iets in de toekomst gaat voorkomen, want voor hetzelfde geld moet je hond aan een keizerssnee en is die baarmoeder zo rot dat ze die meteen maar weghalen en dan hoef je je over tepeltumoren helemaal niet meer druk te maken. (ja, ook ik kan doemscenario's bedenken :-X)

Tweede loopsheid laten dekken in deze vind ik persoonlijk waanzin. Je hond is bekant nog een kleuter en dan mag ze al aan de bak. Ik zou haar eerst lekker uit laten groeien, zowel lichamelijk als geestelijk en dan pas eens overdenken of je haar gaat laten dekken. Dan kun je ook zien of broers/zusters ook net zo gezond zijn opgegroeid of dat die van jou maar een uitzondering is. Heb je de heupen al laten controleren?
Die 16 maanden van de Rv vind ik ook belachelijk, maar volgens mij gaat dat ook niet meer op na de ingang van het BRS.
Door Wendy (boxer gek)
#1031753
Bedankt voor jullie reactie's.

@Angelique,
Van de 16 mnd is opgenomen als regel in het BRS en ik vind het nl zelf ook vroeg hoor.
Ik heb altijd begrepen dat de hond helemaal uit gegroeid moest wezen, maar dit schijnt ook alweer achterhaald te wezen.

Ze is super met andere honden (op een klein keffertje hier uit de straat na, maar die doen lelijk tegen alle andere honden, en hebben dat ook gedaan tegen haar als pup zijnde) en pups. Kittens wast en verzorgt ze super als een echt moedertje.

Maar ik ga niks doen met de adviezen van de da en trek m'n eigen plan. Ik wacht tot ze minimaal 2 jaar is. Dat we nog een tijdje op de pups moeten wachten vind ik prima hoor. Tja en wachten kan soms lang duren, maar als het in het belang van ons meissie is heb ik daar totaal geen moeite mee ;)
Door vagebond
#1031884
Hartstikke goed plan, ik heb zelf een kleine hondenras, teckel, en dan vind ik 16 maanden ook te vroeg. Onze Mabiche was met 2 jaar zelfs nog een puber, ik heb haar met 3 jaar pas laten dekken. Ik dacht dat de ntc 18 maanden voorschrijft voor de 1ste dekking.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1031930
Wendy (boxer gek) schreef: Bedankt voor jullie reactie's.

@Angelique,
Van de 16 mnd is opgenomen als regel in het BRS en ik vind het nl zelf ook vroeg hoor.
Ik heb altijd begrepen dat de hond helemaal uit gegroeid moest wezen, maar dit schijnt ook alweer achterhaald te wezen.

Ze is super met andere honden (op een klein keffertje hier uit de straat na, maar die doen lelijk tegen alle andere honden, en hebben dat ook gedaan tegen haar als pup zijnde) en pups. Kittens wast en verzorgt ze super als een echt moedertje.

Maar ik ga niks doen met de adviezen van de da en trek m'n eigen plan. Ik wacht tot ze minimaal 2 jaar is. Dat we nog een tijdje op de pups moeten wachten vind ik prima hoor. Tja en wachten kan soms lang duren, maar als het in het belang van ons meissie is heb ik daar totaal geen moeite mee ;)
Door wie of wat is dat achterhaald, want ik kan geen enkele reden bedenken waarom het minder goed zou zijn om de hond even rustig volwassen te laten worden.
Door Sietie
#1031978
ik heb zelf ook boxers, en heb Benthe met de derde loopsheid laten dekken...toen was ze 21 maanden... zowel geestelijk als lichamelijk goed uitgegroeid.
Heb je haar laten testen?...op heupen en hart er zijn al zoveel boxers met hart problemen :'( dat hart testen is een doppler test die door dokter Gerritsen in Ommen wordt gedaan... duurt ongeveer een half uur... de HD foto's kun je bij elke DA laten maken die de officiële HD foto's mag maken voor de R v Beheer...die daarna worden opgestuurd om te worden beoordeeld door diezelfde r v Beheer, veel succes!! :)
Door Greece
#1032004
Wendy (boxer gek) schreef: Onze da raadde ons aan haar bij de 2e loopsheid te laten dekken, omdat dit in de toekomst minder kans op tepeltumoren geeft dan wanneer je het later doet.
Het schijnt dat er zelfs da's zijn die aanraden om een teef voor de eerste loopsheid te laten steriliseren om tepeltumoren te voorkomen. Dat begrijp ik nou niet. Op zo'n jonge leeftijd terwijl de hond totaal niet is uitgegroeid. :-\ Kan daar ook niet het voordeel van inzien. Dus, trek lekker je eigen plan en doe wat jou uitkomt.
Door Wendy (boxer gek)
#1032184
Rosalie schreef: Het schijnt dat er zelfs da's zijn die aanraden om een teef voor de eerste loopsheid te laten steriliseren om tepeltumoren te voorkomen. Dat begrijp ik nou niet. Op zo'n jonge leeftijd terwijl de hond totaal niet is uitgegroeid. :-\ Kan daar ook niet het voordeel van inzien. Dus, trek lekker je eigen plan en doe wat jou uitkomt.
Idd dat vertelde onze da ons ook ja. Maar ook dat vind ik vroeg hoor.

We laten haar ook eerst testen hoor voordat we haar laten dekken. Want er lopen al genoeg honden met problemen door verkeerd fokken.
En ook de reu moet goed gekeurd zijn hoor!
Door Silvia V.
#1035886
Hoi Wendy,

Als ik jou was zou ik me aan de fokreglementen houden van de Boxervereniging. Zo'n vereniging staat tenminste voor de gezondheid van de boxers. Je zult je dus (neem ik aan...) aan verschillende regels moeten houden voordat je met je teefje mag fokken.
Onze vereniging (Vereniging de Berner Sennenhond) heeft strenge selecties en leeftijdsgrenzen voordat je met je hond mag fokken (zowel teef als reu). Maar dit komt alleen de gezondheid van het ras maar ten goede!

En, dit vind ik persoonlijk heel belangrijk, zorg dat ze eerst lekker van haar jonge-hond-zijn mag genieten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door