Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Yalinka
#1031521
Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen :(maar ik wil graag advies.Ik haal m'n vlees bij een islamitische slachterij en daar bestel ik meestal zo'n 5 à 6 kratten met vleesmix.Deze mix bestaat uit pens,lam,geit,rundvlees.Ook wordt hier bot mee gemalen.
Nou neem ik even Roxie als voorbeeld.Die weegt normaal 47 kilo maar ik hou even 50 kilo aan voor het gemak.Volgens de berekeningen mag ze 1000 gr.per dag dus 7000gr.per week.
De mix bestaat ( ongeveer) 250 gr.pens, 200 gr. spiervlees en 50 gr. bot als ik het per pond bereken.
Per dag krijgt ze dus 500 gr. vleesmix,verder 300 gr.vleesbot, 100 gr.orgaanvlees of spiervlees,2 eetlepels groente/fruitmix en elke dag Kefir,biogarde,karnemelk oid.
Omdat in de vleesmix al orgaanvlees zit( pens) vraag ik me af of ze dan niet teveel orgaanvlees krijgen.
Eigenlijk krijgen ze de vleesmix hier dus 2 keer per dag met daar weer hart,lever,kippenmaag oid. erbij.
Vleesbotten zijn kip,lams of geitenribben.
Ook doe ik sardientjes door de groentemix,kan dit kwaad als ze dit elke dag krijgen?Als ze vis krijgen doe ik dit dus door de vleesmix.Wijting daar konden Laika en Mexx niet tegen dus die bewaar ik nu voor Roxie.Misschien moet ik af en toe de vleesmix laten vervallen en dan alleen vleesbotten geven als hele maaltijd.Alleen kan ik niet teveel bot ineens geven want dan krijgen ze dus witte/lichte ontlasting en dan gaat het ontlasten wat moeilijker ;)In de zomer krijgen de honden ook regelmatig lappen vuile pens maar daar moet ik wel bij blijven,ik heb namelijk een duivelin tussen de doggies zitten als het om eten gaat...Laika dus. :o
Waarom mix zullen jullie afvragen want grote brokken zijn beter.Maar mijn man is vaak de hele week van huis  dus kunnen we alleen 's zaterdags naar de slachter.Dan moeten we maar afwachten wat er is dus maakt hij de mix klaar en vriest dit in.
Verder krijgen ze ook tafelrestjes zoals groentes die overblijven maar ik voer niet zo met de weegschaal maar met m'n handen en ogen.Tot nu toe gaat dit nog steeds goed.Ik ben maar aan het puzzelen dus misschien dat iemand advies of tips of kritiek heeft :)
Door Mevroi Kruim
#1031543
Over je menu: ik vind het erg veel pens, en ik mis de andere organen, vooral lever. Ik zou duidelijk minder van de mix gaan voeren en een beter uitgebalanceerd menu samenstellen met vleesbotten en ander orgaan.
En als de slager mix kan invriezen kan hij toch ook de lappen voor het malen invriezen? Of vergis ik me nou?
Door flin
#1031562
als 'k simpelweg je menu omzet in %, kom 'k op:
900 gr totaal

pens: 27 %
kaal bot 22 %
orgaan (mits niet vervangen door spiervlees) (hart lever maag nier) 11 %
spiervlees 39 %

als je de pens kunt verminderen naar +/-9 % = 80 gr, of naar 1 x in de week zo'n 500 gr  lapje, of 1x in de 2 weken een kilo-lap ...
...en dan dus je spiervlees (ipv de pens) verhoogt

vette vis geef je,...eitje mis 'k nog?

  zit je al hartstikke goed toch?
 
Door Yalinka
#1031568
[quote="Kruimel"]
Over je menu: ik vind het erg veel pens, en ik mis de andere organen, vooral lever. Ik zou duidelijk minder van de mix gaan voeren en een beter uitgebalanceerd menu samenstellen met vleesbotten en ander orgaan.
En als de slager mix kan invriezen kan hij toch ook de lappen voor het malen invriezen? Of vergis ik me nou?
[/quote]

Ik ga a.s zaterdag weer inslaan maar volgens m'n man was de pens maar 1/4 van de totale vleesmix.Dus ga ik eerst maar even navragen.En lever,hart krijgen ze ook hoor,staat bij de 100 gr.orgaanvlees.Ik ga idd de mix wat afbouwen en dan wat meer varieren.
Maar volgens Mogens Eliasen is vuile pens wel het beste wat er is voor de hond.En nu citeer ik:'Geen enkele eiwitbron heeft zo'n grote verscheidenheid aan verteerbare eiwitten.Als je vuile pens voert,hoef je eigenlijk geen andere vleessoorten te voeren,behalve voor de afwisseling zo nu en dan'.
Vandaar dat ik elke dag pens op het menu had staan.En op de vleesmix doen m'n honden het erg goed dus blijf ik dit wel voeren.Alleen nu minder en wat meer ander orgaanvlees erbij.
Door Mevroi Kruim
#1032406
Ja, dat schrijft Mogens inderdaad. En dat ben ik dus niet met hem eens. Ik vind pens prima voor m'n honden maar het is voor mij orgaan en geen wondermiddel. En al helemaal niet compleet, je mist sowieso heel wat aan mineralen, vooral calcium en fosfor.
Ik hou me zelf ongeveer aan de verhoudingen waarin de diverse onderdelen in een 'prooi'dier voorkomen, aangezien ik denk dat dat voor mijn honden de optimale vehrouding is. Tenslotte eten honden en hond-achtigen al miljoenen jaren zo, en ik ben niet zo eigenwijs dat ik denk dat ik het beter weet dan Ma Nature.
Door Yalinka
#1032613
[quote="Kruimel"]
Ja, dat schrijft Mogens inderdaad. En dat ben ik dus niet met hem eens. Ik vind pens prima voor m'n honden maar het is voor mij orgaan en geen wondermiddel. En al helemaal niet compleet, je mist sowieso heel wat aan mineralen, vooral calcium en fosfor.
Ik hou me zelf ongeveer aan de verhoudingen waarin de diverse onderdelen in een 'prooi'dier voorkomen, aangezien ik denk dat dat voor mijn honden de optimale vehrouding is. Tenslotte eten honden en hond-achtigen al miljoenen jaren zo, en ik ben niet zo eigenwijs dat ik denk dat ik het beter weet dan Ma Nature.
[/quote]

Ik vind idd pens wel een nuttig orgaan maar ben het ook niet helemaal eens met M.Eliassen.Zo heeft I.Billinghurst ook weer een andere kijk op het rauw voeren en die supplementeert weer meer.Ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen en kijken waar je honden het goed op doen.
Maar ik heb ff nagevraagd en de pens in de mix was maar 1/4 % dus het is toch minder als ik dacht.Verder is de mix elke keer weer anders,net wat hij voorhanden heeft om te malen.
Ik ga zowieso e.e.a. aanpassen en nu ook 1x per week vis als een hele maaltijd geven.Normaal deed ik af en toe wat door het vlees en aangezien ik later ben begonnen met barfen,dus ook met hele rauwe vis voeren,eten ze dit nog niet met erg veel enthousiasme.Misschien als ik het maal en het een beetje smeuiig maak,dat ze het wel wat enthousiaster eten.Zaterdag kan ik weer sardientjes en zalmkoppen halen dus even uitproberen maar.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door