Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door demon1902
#1030532
Ik heb enkele (veel) vraagjes over barfen nog  ::)  (na vele zoekacties met de zoek-knop)

- Ik heb nu 2 kittens van een week of 11. Zij zouden 5% van hun gewicht moeten krijgen (ze wegen 910 en 1100 gram), maar dat zou komen op maar 50 gram per dag  :o is dat niet verschrikkelijk weinig ? Nu eten ze Carnibest, waar ze 60-80 gram per dag van zouden moeten eten, maar ze eten elks wel bijna 125 gram op ! (niet bijna, maar helemaal  ;) ) (niet dat dat erg is, want ze zijn aan de lichte kant, maar als ik ga barfen is dat wel heel veel minder)

- Hoeveel soorten dieren per week is 'ideaal' ?

- Als ik muisjes als prooidier ga voeren, hoe verreken ik dat dan met de rest ? Rekenen aan dezelfde percentages (50% vleesbot, 30% vlees en 20% orgaan) en aftrekken van het totaal ? Hoeveel muisjes 'mag' ik per week geven ?

- En als ik pinkies/fuzzies geef, als wat moet ik dat dan rekenen ? En halfvolwassen muisjes (een week of 4) ?

- Is het goed dat ik tot 3 kg 5% van hun gewicht geef, van 3 tot 4,5 kg 4% van hun gewicht en vanaf 4,5 kg 3% ? Of best tot een bepaalde leeftijd 5% geven?


Euhm, dat is het ongeveer tot hier toe. Ik heb vast nog veeeeeeeeel meer vraagjes, maar die schieten me later wel te binnen.

Alvast heeeeeeeel erg bedankt om deze (opnieuw) beginnende barfer te helpen  :) :flowers:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030545
kiwano en lychee zijn kittens met een achterstand en slechte start (ziekjes en diarree enzo). zeker zij mogen eten wat ze willen. ik zou in jouw geval cb geven, want dat kan je gewoon voeren zonder erbij na te denken. hebben ze meer honger, kan je zo wat meer geven, en hebben ze minder honger, kan je wat minder geven. bij wisselende voedingsbehoefte loop je niet het risico dat de percentages dan ineens niet meer kloppen.

volwassen muis (vanaf 2-3 maanden ofzo) zijn complete pakketjes. deze haal je van je totale weekhoeveelheid af. de percentages blijven dan gewoon staan. niet-volwassen muizen zijn denk ik beter als spiervlees te rekenen, eventueel met een miniem aan bot.

voedingsbehoefte voor kittens vind ik best ingewikkeld. ik ben pas gaan barfen toen sien helemaal uitgegroeid was, en ot kreeg cb. nu eet ot ongeveer met sien mee, in ongeveer dezelfde percentages en hetzelfde gewicht (otje is nog niet helemaal uitgegroeid, maar wel kleiner en een kilo lichter dan sien).
Door demon1902
#1030552
ingewikkeld  ???  Het 'probleem' is dat ik nog maar CB heb tot zaterdag hier in Gent. Thuis in Antwerpen ligt nog meer, maar daar komen we dus niet de komende 2 weken.
Heeft iemand hier een alternatief voor ? Ik heb in de Tom&co wel Duck enkelvoudig gezien, maar dat is niet volledig natuurlijk ... Wat zou ik dan nog moeten bijvoeren ?  of kan dit geen kwaad als ik het maar een weekje geef ? ofwel weer een weekje brokken kan ook ...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030556
ik zou voor een weekje eerder koolhydraatvrij natvoer geven dan brokjes.

ik vind eht ingewikkeld om voor kleine kittens een menu te maken, omdat ze iedere week best veel aankomen, en dus een menu met andere hoeveelheden dan nodig hebben.
ik ben niet genoeg thuis in duck om je daar verder mee te helpen.

kan je bij jou aan smuldier of stawi komen?
Door demon1902
#1030561
Nee ... hier in België is echt niet veel te verkrijgen.

Misschien moet ik het toch maar proberen met zakjes van 50-60 gram te maken. Het is maar voor een weekje, dus dan komen ze normaal maar 100-150 gram aan (per 200g meer kat = 10g meer eten per dag, dus als ik zakjes van 50 gram maak in het begin, is 60 wel genoeg tegen het einde van de week, dan geef ik ze een zakje elks, en als het niet genoeg is, geef ik ze nog 1 zakje voor de 2 bij (zien dat ik de soorten vlees dan wel goed verdeel).

Ik zal straks eens overleggen met m'n vriend.

Nog iemand die nog wat vraagjes kan beantwoorden ? (of andere antwoorden heeft als Koekje ? hoewel ik je wel vertrouw hoor  ;D ;) )
Door Hekate
#1030570
Bij de Carnibest stond ergens dat kittens er veel meer van morgen eten dat volwassen katten met hetzelfde gewicht. Daaruit maak ik op dat kittens omdat ze nog in de groei zijn dus gewoon meer mogen eten. En dan lijkt het me dat ze ook meer Barf spul mogen eten denk je niet?

De verhoudingen van ingredienten lijken me hierdoor niet te veranderen.

Erg jonge dieren zoals kuikens (en hele jonge muisjes) tellen nauwelijks mee voor bot. Hoe ze tellen voor organen weet ik niet.
Volwassen prooidieren kan je als kant en klaar beschouwen. Daarin zijn alle nodige voedingsspullen al in de goede verhoudingen aanwezig. :)
Door flin
#1030596
[quote="demon1902"]
Nee ... hier in België is echt niet veel te verkrijgen.[/quote]

dendermondsesteenweg miss?
O'Cool en Covee verkopen toch de smuldier-vlees-compleet? en anders wel andere soorten om de week te overbruggen?

en anders miss wat regulier vlees uit de supermarkt geven....
Door demon1902
#1030601
[quote="flin"]
dendermondsesteenweg miss?
O'Cool en Covee verkopen toch de smuldier-vlees-compleet? en anders wel andere soorten om de week te overbruggen?

en anders miss wat regulier vlees uit de supermarkt geven....

[/quote]

Geen idee, ik kom daar nooit. Maar bedankt voor de tip, ik zal met mijn vriend deze week eens gaan kijken

De hoeveelheid carnibest voor een volwassen kat is 30-40 gram per kg kat, voor kittens en zogende poezen is dat 60-80 per kg kat. Ze wegen hier allebei rond de 1 kg, en eten met z'n 2 een plak van 250 gram per dag op. Dat is 1,5 keer wat aanbevolen is voor kittens.
Voor barf zal dus zoeken zijn hoeveel ze eten, tot ze op gewicht zitten, en dan de hoeveelheid die ze mogen. Want van 125 naar 50 gram gaan is wel heel drastisch  ;)
Door Heloise
#1030604
[quote="demon1902"]
Ik heb enkele (veel) vraagjes over barfen nog  ::)  (na vele zoekacties met de zoek-knop)

- Ik heb nu 2 kittens van een week of 11. Zij zouden 5% van hun gewicht moeten krijgen (ze wegen 910 en 1100 gram), maar dat zou komen op maar 50 gram per dag  :o is dat niet verschrikkelijk weinig ? Nu eten ze Carnibest, waar ze 60-80 gram per dag van zouden moeten eten, maar ze eten elks wel bijna 125 gram op ! (niet bijna, maar helemaal  ;) ) (niet dat dat erg is, want ze zijn aan de lichte kant, maar als ik ga barfen is dat wel heel veel minder)

Ik heb senna vorig jaar meteen overgezet op (gemalen) barf met 8 weken. Ze mocht onbeperkt eten en werkte zo'n 200 gram (!) kipmix per dag weg. Dit was dus een mix van kippenekken en vleugels, hart, lever en het vlees van kippebouten. Later ben ik pas andere diersoorten gaan toevoegen want ze was een beetje eigenwijs  :P.
Ze is nu 15 maanden, weegt 4,6 kilo en zit strak in haar velletje.


- Hoeveel soorten dieren per week is 'ideaal' ?

Wat is ideaal? Hoe meer diersoorten hoe beter natuurlijk. Maar toch wel minimaal 4.

- Als ik muisjes als prooidier ga voeren, hoe verreken ik dat dan met de rest ? Rekenen aan dezelfde percentages (50% vleesbot, 30% vlees en 20% orgaan) en aftrekken van het totaal ? Hoeveel muisjes 'mag' ik per week geven ?

Volwassen muisjes zijn compleet dus die kun je van het totaal aftrekken. Hoeveel vind ik moeilijker. Hier zou senna elke dag wel een muis willen hebben. Op het moment krijgt ze er zo'n 3 a 4 per week.

- En als ik pinkies/fuzzies geef, als wat moet ik dat dan rekenen ? En halfvolwassen muisjes (een week of 4) ?

Pinkies en fuzzies zie ik als extraatje. Een halfwasje mischien meer als spiervlees/extra, weinig bot.

- Is het goed dat ik tot 3 kg 5% van hun gewicht geef, van 3 tot 4,5 kg 4% van hun gewicht en vanaf 4,5 kg 3% ? Of best tot een bepaalde leeftijd 5% geven?

Ik denk dat je beter naar je katten kunt kijken hoeveel ze nodig hebben ipv met bepaalde percentages te werken.

Euhm, dat is het ongeveer tot hier toe. Ik heb vast nog veeeeeeeeel meer vraagjes, maar die schieten me later wel te binnen.

Alvast heeeeeeeel erg bedankt om deze (opnieuw) beginnende barfer te helpen  :) :flowers:
[/quote]

Gaat helemaal goed komen hoor  ;).
Door Frummel
#1030605
Ik zou de kittens zoveel laten eten als ze willen, pas als ze teveel aan komen zou ik ze minderen.
Wat misschien handig is, is een soort van logboekje bijhouden met wat en hoeveel ze eten en hoeveel ze wegen.
Voor de 2 weken todat je weer CB hebt, zou ik cb aanvullen met dingen uit de super/dierenwinkel.
Dus bijvoorbeeld kipdelen met wat hart en wat spiervlees.

Als je hele prooidieren wilt voeren zou ik meteen voor de volwassen varianten gaan.
Das namelijk lekker makkelijk kant en klaar voer van moeder natuur  ;)
Banzai eet hier nu 3/4 dagen prooi. Deze hoeveelheid trek ik af van de totale hoeveelheid voer per week.
Wat ik dan overhoud verdeel ik weer in vleesbot, spiervlees en orgaan.
Door demon1902
#1030620
om de soorten dieren te nemen, rekenen jullie vb. kip/kalkoen of kalfs/runds als hetzelfde, of als iets anders ? of ben ik weer aan het muggeziften ?  ;D ::)

Bedankt voor jullie antwoorden ! jullie helpen me echt
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030625
ik reken kip en kalkoen als 2 verschillende dieren. kalfjes zijn jonge koeien, dus das ook rund. kalfsvlees geef ik niet, want daar zit minder voedingswaarde in (kalfjes worden vaak in kisten gehouden, en hebben bloedarmoede, zodat t vlees 'lekker wit' blijft  :-\ )

kalkoenbot vind ik niet geschikt voor katten. veels te hard.
Door elixeryen
#1081080
Herby levert ook in Gent. Ik bestel daar ook.

5% van hun lichaamsgewicht vind ik best wel weinig. Meestal wordt er 6 of 7 % genomen. Verder voer je best op het oog. Ik denk dat je wel snel genoeg zal merken of ze teveel of te weinig krijgen.
Aynoa weegt 1,3kg en ik ga beginnen met haar 80gr te geven. Indien dit te weinig is, krijgt ze natuurlijk meer. Ik denk dat mijn meisje me snel genoeg zal duidelijk maken als ze nog honger heeft  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door