Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door demon1902
#1029420
Zijn er hier mensen die zelf muizen kweken en mij hier wat meer info over kunnen geven ? o.a. hoeveel, kostprijs, tijd, hoe, ... ?

We hebben 2 kittens en denken erover om naast brokken muisjes te geven en af en toe wat carnibest.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029433
wil je de brokken de deur uitdoen aub? er zijn allerlei artikelen hier te vinden waarom die niet goed zijn, en kittens zijn nog makkelijk te wennen aan vers, dus gelijk doen, zou ik zeggen.

brok maakt het maagzuur nogal basisch, zodat het eigenlijk geen zuur meer te noemen is. voor bot te verteren is een maagzuur nodig dat wel zuur is. deze combinatie kan dus spijsverteringsproblemen veroorzaken. er wordt daarom vaak aangeraden om ongeveer 8 uur tussen brok en vleesbot te laten zitten, maar das voor kleine kittens niet te doen.
cb is gewoon compleet voer, dus je hoeft er echt geen brokjes bij te voeren. en brokjes zijn vies en ze stinken. knaagdier ruikt veel lekkerder.


ik fok zelf geen muizen, dus kan je geen antwoorden geven over hoe en wat. ik heb vroeger als zeer jong koekje wel huisdiermuizen gehad, en mn moeder vond het leuk om bij de mannetjesmuis een vrouwtjesmuis te nemen. en dan krijg je dus kleine muisjes.
een muis is na ongeveer 6 weken geslachtsrijp, maar deze is dan nog niet volwassen natuurlijk. dat zijn ze geloof ik na 2 of 3 maanden. de dracht is 3 weken. een dragende en zogende moedermuis heeft wel wat meer eten nodig, maar dat regelen ze meestal zelf wel geloof ik (ik heb mijn muizen altijd nieuw voer gegeven als het eetbakje leeg was). een commercieel muizenvoeder bevat niet alle essentiele voedingsstofffen, muizen hebben ook iets van dierlijke eiwitten nodig. af en toe eens een vlieg of spin of maai ofzo.

mijn katten (jongvolwassen) eten per kat per dag ongeveer 150 gram. een volwassen muis weegt een gram of 25 en is een compleet pakketje (hoef je niets meer aan uit te rekenen). je kan natuurlijk ook jongere muizen voeren; deze zijn goedkoper in kostprijs, maar niet compleet omdat ze nog geen uitgehard skelet hebben en daarom laag zijn in calcium.
alleen muis voeren is ook nogal eenzijdig, en als je een muizenziekte ineens hebt, hebben je katten ook geen eten.
1 van mijn katten (de rode vreetschuur) blieft geen knaagdier, ook niet zonder vacht. de ander vindt het geweldig.

misschien kan je wat meer muizeninformatie vinden op een muizenforum. zeg er dan niet bij dat je ze als kattenvoer wilt fokken, want dat kan voor huilende forummers zorgen  ;D
Door demon1902
#1029461
Bedankt voor de uitleg koekje.
Ik ken alle voordelen van versvoer, en wil als ik ooit (over een jaar of 4) helemaal gesetteld ben met m'n vriend helemaal overschakelen op versvoer (misschien wel barf). Dit heb ik ook een tijdje gedaan met mijn vorige kat, Mango, tot hij struviet kreeg (terwijl hij carnibest at ...). (Je kent me ook wel waarschijnlijk, ik ben white_devilke van kattenplaza).
Momenteel is het echter niet echt mogelijk, mede omdat ik nog met mijn studies zit, en carnibest in België niet echt wijd verspreid is. Ik heb nu nog wat carnibest in de diepvries zitten, en zou dit graag op geven aan Lychee en Kiwano, en wou dus ook wat versvoer geven, omdat ik de voordelen ken (en zelf ondervonden heb). Ik wou bijvoorbeeld in de week carnibest/versvoer, en in het weekend (als we op visite naar huis gaan) brokken.

O ja, en ze krijgen ook geen whiskas-brokken ofzo, ze krijgen momenteel Nutro.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029475
aha, de euro valt  :)

ik vind nutro echt hele enge rommel. ik heb eens een proefzakje bij de winkel gehaald toen Ot nog brokjes at, en na het lezen van de ingredientenlijst viel ik steil achterover en heb het weggegooid.
door de weeks cb en in het weekend br*k vind ik al een goed streven. als student zijnde begrijp ik dat het vaak logistiek en praktisch onhandig kan zijn (maar overal is wel een mouw aan te passen, maar soms moeten de opties zichzelf aangrijpen).

de ene kat is gewoon van zichzelf gevoeliger voor struviet dan de andere. cb bevat nog redelijk wat koolhydraat, en dat had voor Mango net de trigger tot gruisvorming kunnen zijn geweest. Ik ben voor Otje ook van de cb afgestapt; niet alleen om financiele redenen, maar ook omdat ik niet precies wist wat ik haar voerde, maar ook omdat ze blaasproblemen kreeg. ik maal nu zelf, en dat gaat goed.
overstappen op een kvv met minder koolhydraten kan ook, maar bibi en bandit zijn bij mijn weten niet in antwerpen of omgeving te krijgen. er zijn trouwens legio katten die op cb geen struviet krijgen, groot kans dat mango gewoon net een pechvogel was met struvietaanleg. cb is redelijk verkrijgbaar in antwerpen, en er is een dealer over de grens die bezorgt (zit in st.willebrord in NL). als je zelf een auto hebt, zou je ook naar Essen of Hoogerheide kunnen rijden.

barfen is goed te doen; je kan in antwerpen zelf aan alle spullen komen. het echt niet zo moeilijk als het lijkt. ik heb de materie inmiddels in mn vingers, en ik kan zo menu's maken uit mn hoofd. het portioneren en voorbereiden is ook best makkelijk; ik koop het een en ander in, en maak er gelijk porties van. menu uitprinten en op de frigo hangen, en iedere avond haal ik er het eten voor de volgende dag uit en laat het ontdooien in een bakje.
eens in de 6 weken bestelt chubby uit roosendaal bij een versvoerleverancier, en mensen rondom antwerpen bestellen ook bij haar mee.
mocht je toch eens iets van barf willen proberen, kan je natuurlijk ook eens een dingetje van het 1 of ander geven, dat hoeft niet gelijk een uitgebalanceerd menu te zijn. je kan ze zowiezo al rauwe dingetjes als kipfilet of gemalen rund of wat eenvoudig orgaan (1x per week een kippenlevertje delen, of wat stukjes lamshart) geven.

muis geven (om ontopic te blijven) kan zeker. muis kopen is duur en ze zijn moeilijk verkrijgbaar. zelf fokken moet je wel kunnen (ik kan het niet; het fokken wel, maar het doden niet). en ik vind het te omslachtig, en heb er niet genoeg ruimte voor.
je kan natuurlijk ook eens een kuikentje geven. die zijn al doodgemaakt. herby (waar chubby bestelt) verkoopt ze ook, voor €1,50 de kilo.
Door demon1902
#1029489
Kuikentjes heb ik ook aan mango gegeven, en die vond ze heerlijk (hap hap en weg was het kuiken !)
Muisjes zou ik niet gaan kweken om echt veel te geven hoor, gewoon zo eens af en toe, bijvoorbeeld 1 per week per kat.

Barfen .... tjah, ik zou het echt heel graag doen, maar nu is het gewoon nog niet echt mogelijk. Ik woon met m'n vriend in Gent nu, en er zijn islamitische slagers genoeg. Maar ja .... later  ;) (of m'n vriend moet overstag gaan, en het toch willen proberen ... ). Ook nu ze nog zo klein zijn, we hebben geen maler, dus zou ik bot-poeder (of hoe dat ook noemt) moeten zoeken, en groothandels en ..... ik zou niet weten waar te beginnen.

Naar Nederland rijden voor CB is geen probleem, firmawagen van m'n vriend  ;) ;D

Muisjes overwegen we wel .... maar dan willen we eerst dus goed weten hoe en wat en hoeveel en ......
Door Frummel
#1029493
Wat ook nog kan voor muizenkweek is op een slangen/reptielen forum kijken.
Daar zitten vrij veel mensen die voedseldieren kweken.
En wie weet, weten zij nog wel adresjes bij je in de buurt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029494
ow gent, en ik maar denken dat je in antwerpen zat.

vleesmolen is niet persé nodig, en echt vleesbot is aan te bevelen boven een calciumsupplement.
hoe oud zijn lychee en kiwano nu? een week of 10? dan kunnen ze al goed geplette botjes aan. gewoon kipvleugel in een stevige plastic zak doen, en met een hamer tot moes slaan.

voor sien heb ik trouwens nooit iets gemalen of geplet. die kreeg alles zo.
Door demon1902
#1029529
Ja, ze zijn een week of 10-11 (denk ik ..... volgens hun boekje zouden ze 14 weken zijn, maar dat geloof ik nooit)
Ooit zal het er wel van komen om te barfen, maar ik weet alleen niet wanneer ....

Bedankt voor de tip van een reptielen/slangen-forum.

ps. Ik woon origineel in Antwerpen, maar studeer al 3 jaar in Gent en zit daar op kamers. Sinds een 3-4-tal weken woon ik nu in Gent samen met mijn vriend  ;) snappie ? Dus zo ver zat je er niet naast met Antwerpen  :)
Door Heloise
#1030619
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet beslissen of je muisjes gaat houden omdat je muisjes leuk vindt. En dan af en toe een nestje neemt om ze aan je kittens te voeren.
Of omdat je denkt dat je met het zelf kweken van muizen goedkoper uit bent dan als je ze ergens koopt?

Vindt je het leuk, vooral doen. Muisjes zijn lief  ;). Maar je moet ze natuurlijk wel kunnen doden, anders heb je er straks wel een heleboel  ;D.

Zelf voedermuizen kweken is net zo duur, zo niet duurder dan ze kopen. Zeker als je maar één of twee nestjes per maand hebt ben je (veel) duurder uit.
Tenzij je kleine hokken hebt (dus weinig bodembedekking), ze alleen maar muizenbrok geeft (per zak van 20-25 kg het goedkoopste voer wat je ze kan geven) en de vrouwtjes achter elkaar zwanger laat zijn, zonder rustperiode.

Dus wil je het doen om geld te besparen dan zou ik eens kijken of er bij jou in de buurt geen slangen- of reptielenhouder zit die zelf zijn muisjes kweekt. Vaak verkopen zij hun overschot voor een redelijke prijs.
Door demon1902
#1030628
Ik zou veeltepelmuizen nemen, als we het echt gaan doen (o.a. voor de geur, en het rendement, om het zo maar te noemen  :) )
Tjah, hoeveel nestjes, hoeveel vrouwtjes, hoeveel muizen, ... zijn we nog niet uit. Tot hier toe zouden we 1 mannetje en 2 of 3 vrouwtjes nemen, en het mannetje van het ene vrouwtje naar het andere laten gaan (eens het ene vrouwtje bevallen is het mannetje weghalen). Hoe exact we dat dan zouden doen, praktisch weet ik nog niet (elk vrouwtje apart, 2 vrouwtjes samen en het zwangere apart en het mannetje apart, ...).
Voor de prijs zou ik het niet (alleen) doen, die veeltepelmuisjes zijn ook super-schattig (hoewel ik aanraken niet zou durven, gezien hun bekende agressiviteit  ???  ::) ). en dan weet ik natuurlijk ook dat de muisjes die m'n katten krijgen gezond zijn ...

De kooien hebben we al, nu nog serieus bedenken of we er mee willen doorgaan. Als het niet zo is, we hebben de kooien opgepoetst en ontsmet, dus we kunnen ze met winst verkopen  ;D
Door Heloise
#1030647
Ik heb zelf gewone kleurmuisjes. Die fokken zichzelf kapot als ze de kans zouden krijgen dus hebben een verpichte rustperiode tussen de nestjes. Ruiken doe je ze hier bijna niet, alleen tegen het einde van week een beetje (maak de bakken dus één keer in de week schoon). En ik heb hier nu een muisje zitten met haar tweede nestje, deze keer 15 kleintjes en de eerste keer 14. Dus met dat rendement zit het ook wel goed  ;).

Veeltepelmuizen zijn wat duurzamer en ik geloof dat die van zichzelf wel eens een rustperiode inlassen. Dan zou je dus bijvoorbeeld één man en twee vrouwtjes kunnen nemen en die constant bij elkaar laten zitten. De man helpt dan ook mee met de voorzorging van de jongen. Zijn de kleintjes eenmaal 4 weken oud dan haal je ze weg bij de ouders en zijn ze voor de katten. Of je zet ze nog even een paar weken apart om wat groter te worden.

Veeltepels zijn wel knageriger dan gewone kleurmuizen, dus ik denk niet dat je die in een plastic kooi kan houden. Voor hun wordt toch een aquarium/terrarium aanbevolen.
En de agressiviteit schijnt genetisch bepaald te zijn. Er zijn dus ook foklijnen die helemaal niet bijten.
Door demon1902
#1030655
Heel erg bedankt voor de info!

De kooien zijn zoals deze : http://img.2dehands.be/f/view/40730809- ... ehoren.jpg ...

Jammer genoeg ken ik geen (slangen-)persoon die zelf fokt, en is er ook niet zoveel info over veeltepelmuizen ... Ik vind het nogal stom om me aan te melden bij het slangeforum, zonder slang, voor info over muisjes  ::) ik kan wel een mailtje naar een moderator sturen ofzo om te vragen of ze dat erg zouden vinden ...

Ik moet het er toch nog eens met m'n vriend over hebben. Het wordt ofwel zelf kweken, ofwel geen muisjes  ;)
Door Mevroi Kruim
#1030657
Ach, ik voer ook geen muizen, en mijn katten lijken er niet echt ongelukkig onder te zijn  :D
Sterker nog, als ze zelf eens een muis vangen eten ze die niet eens op  >:( stelletje luilakken  >:(

Maar op zich vind ik het wel goed dat als je zoiets als muizen wilt voeren, je het zelf fokt en het een ordentelijk leven geeft. Dan weet je dat iig zeker.
Alleen het afmaken ... ik weet hoe het moet en heb het ook in het verleden al regelmatig moeten doen, oa met muizen die de katten binnenbrachten, maar ik vind het gewoon moeilijk. Laf en hypocriet, maar zo zit het. Ieder mens heeft ergens grenzen denk ik dan maar.
Door demon1902
#1030659
ik zou het ook niet kunnen hoor, als ze me dan aankijken met hun schattige oogjes  :-[ Dat heb ik ook al tegen mijn vriend gezegd, dat hij het dan zal moeten doen. En hij zegt dat hij dat dan wel zal doen, dus dan moet hij dat maar doen !  :P
We weten nog niet juist hoe we het gaan doen, nekje breken of chloroform ... (weet niet of chloroform giftig is voor de katten, dat moet ik nog even opzoeken, voor slangen doen ze het wel ....)
Door Heloise
#1030684
Dat zijn dunabakken en volgens mij kunnen veeltepels zich daar dus in een nachtje uitknagen.

Ik weet dat *robin* zich ook bij een slangenforum heeft aangemeld om info te krijgen (zie haar naam wel eens voorbij komen als ik daar meelees). En volgens mij vinden de mensen van het forum dat prima hoor, even wennen maar het doel blijft toch hetzelfde.
En via zo'n forum kan je dus ook kijken of er in jouw buurt een voedermuizenkweker zit.

[quote="Kruimel"]
Maar op zich vind ik het wel goed dat als je zoiets als muizen wilt voeren, je het zelf fokt en het een ordentelijk leven geeft. Dan weet je dat iig zeker.
Alleen het afmaken ... ik weet hoe het moet en heb het ook in het verleden al regelmatig moeten doen, oa met muizen die de katten binnenbrachten, maar ik vind het gewoon moeilijk. Laf en hypocriet, maar zo zit het. Ieder mens heeft ergens grenzen denk ik dan maar.
[/quote]

En daarom ben ik dus zelf begonnen met het kweken van muizen. Heb gezien hoe ze dus bij zo'n voedermuizenkweker zitten en daar wordt je echt niet vrolijk van.

En het doden, dat is even slikken, nog steeds.  Ik laat ze inslapen met co2 en dat gaat heel rustig.
Nu heb ik minder moeite met de halfwasmuizen dan met een hele jonge. Ik had er hier eentje van 2 weken rondlopen die het eind van week niet zo halen (veels te klein, dronk ook niet meer bij moeders). Dus die heb ik maar verder lijden bespaart maar dan vind ik zo'n muisje wel weer heel erg zielig.

Chloroform zou ik niet doen, schijnt heel pijnlijk te zijn.
De nek breken, het zogenaamde strekken of co2 zijn de beste methodes. Mits goed gedaan natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door