Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1029206
Afgelopen week is het goed gegaan met Poet en barfen, zeer goed zelfs, bij mijn weten. we zitten nog steeds wel in de opstartfase, maar ik heb goede moed. Haar oor is inmiddels helemaal schoon, en de korst op haar kin is zo goed als weg (zit nog wat restjes in de vacht, die weer aangegroeid is). Poet zelf kijkt ook weer vrolijk uit haar oogjes.

Ik heb een menuutje voor haar gemaakt.

Poet is denk ik maximaal een kilo of 3,5. ze is 2x zo groot als Ot, maar nogal slank en weinig gespierd.
Poet eet heel graag gemalen lamshart van Rodi, dus dat krijgt ze dan 2x per week. Poet heeft moeite met grote stukken eten, zowel technisch als logistiek. Dus ze krijgt zoveel mogelijk gemalen. Ik ga er niet vanuit dat ze ooit nog hele botjes zal gaan eten, daar is ze te oud voor en heeft te lang fabrieksmeuk gegeten.

Iedere ochtend krijgt ze een zakje natvoer (100 gram), om de gewenning makkelijker te maken, en het is makkelijker voor mn moeder (ze heeft nog veel zakjes staan), en als ze haar barfhap een keer niet op wilt eten, dan kan ze altijd de volgende ochtend een zakje eten.
Poet eet dus half barf, half natvoer. natvoer wil ik ook afbouwen, maar das wss pas voor als ik weer terug zit in a'dam, want poet eet andere porties dan ot en sien. Qua formaat zou Poet best 5 kilo of meer mogen wegen, als ze helemaal in haar barfspiercorset zit.

maandag:
- 25 gram smuldier kip
- 25 kipmaag (geen idee of ze dat lust, ik wil het misschien fijnhakken en mengen met de smuldier)

dinsdag:
- stuk nijn met bot, fijngehakt, gedeeld met sien (ik denk een kleine 100 gram in totaal per kat)

woensdag:
- 25 gram smuldier kip
- 25 gram lamshart (gemalen van Rodi, samengeroerd met de smuldier, dan eet Poet zelfs het bordje op  ;D )

donderdag:
- 25 gram smuldier kip
- 30 gram kipfilet

vrijdag:
- 1/4 blikje vis (sien krijgt 1/2 en ot ook 1/4); makreel of sardien of zalm
- 25 gram smuldier kip

zaterdag:
- 25 gram smuldier kip
- 25 gram lamshart

zondag:
- 25 gram smuldier kip
- 1 kippenlever (vindt ze niet helemaal geweldig, maar ze eet het schijnbaar wel op met lange tanden)


Het enige bot krijgt ze uit de smuldier. ik ben daar niet blij mee, want ik ken de percentages niet. carnibest durf ik niet goed te geven, vanwege poet haar voedselallergie. rijst is immers ook een graansoort. en voorheen moest ze weinig van cb hebben. ook is cb nogal duur, en is er een groot risico dat mn moeder het op een gegeven moment niet meer haalt en op supermarktbrokjes weer overstapt. het menu moet dus laagdrempelig en relatief goedkoop blijven, en voor haar makkelijk te halen. mn moeder is moeilijker over te zetten dan Poet zelf.
een goede vleesmolen gaat er wss ook niet komen; vindt ze duur en onhandig. ik heb er wel 1, maar ik zie mn moeder niet geregeld genoeg om altijd voor poet te malen.

hier in bergen op zoom is het ook iets moeilijker om aan leuk barfspul te komen. ik heb mn moeder wel opgedragen om om de 6 weken met chubby mee te bestellen, maar dat vindt ze volgens mij nog ingewikkeld (iets voor mij afhalen is eenvoudiger).

ik heb nog wel hier een kilo botmix (ik gok op botmix 2) in de vries liggen. misschien kan ik deze roeren met tartaar (is volgende week in de aanbieding bij de c1000) en porties van maken voor ot, sien en poet.

een lijstje wat poet lust aan smaken:
- kip (zowel gemalen bot als lever met lange tanden en hopenlijk ook maag; ze heeft geen keuze daarin, ze moet  :P en filetjes)
- eend (ik sneed een stukje vlees van een vleugel voor sien af, en poet at het op)
- vissen (zalm en makreel heeft ze tot nu toe gegeten, met smaak)
- lamshart (dat is geweldig, eet ze het liefst de hele dag, onbeperkt)
- rundspiervlees (lust ze ook wel, maar alleen mooie stukjes  :D )
- konijn! (heerlijke subtiele smaak, bot wel goed fijnhakken, anders laat ze het liggen)

gereedschap heb ik hier ook niet zoveel om de barfmaaltijden te bereiden, het is behelpen. ik heb mn eigen vleeshakker bij, maar die gaat weer met mij mee naar a'dam. ook hebben ze geen eigen snijplank, ik gebruik een plank waar een dag later een sla op wordt gesneden  :-X
mn moeder heeft wel een plastic vleesmolen uit 1980, ik ga eens kijken wat deze aan orgaan en vlees kan malen.
misschien dat we volgende week naar de ikea gaan, en ik mn moeder een barfsnijplank en vleeshakker en aanzetstaal cadeau doe. snoeischaar mag ze zelf halen bij de boerenbond. hamer heeft ze vast ergens wel in de schuur.

poet eet trouwens geen kuikens, dat vindt ze stomme dingen. hele prooien eet ze alleen als het zelfbarf is. duif van de buurman is best lekker, maar alleen als deze zelf gevangen en gedood is. net als goudvis en muis.


komt u maar wel adviezen, tips en opmerkingen!
Door Hilde__
#1029214
Misschien kun je Bibi proberen ipv Smuldier? Ik weet niet hoe dichtbij je bij een verkooppunt zit, maar Lupa Diervoeding heeft het ook en daar bestel jij toch ook wel es of niet? Ik vind Bibi er meer als vlees uitzien dan Carnibest en 2 van de 3 eten het zelfs beter dan CB. Nr. 3 eet het uiteindelijk wel op, maar dat is altijd al een zeurpiet geweest.

Verder kan ik je niet veel adviseren, ik moet zelf nog beginnen met menutjes maken  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029229
bibi is geen optie, omdat er geen verkooppunten zijn in boz en omgeving. Lupa bezorgt ook niet meer buiten 100 km zone, dus die valt ook af (ook voor mij in a'dam).
Door Frummel
#1029236
Je menuutje ziet er goed uit  :)
Misschien inderdaad niet optimaal maar zowiezo al een stuk beter dan brok.

Enige puntjes:
Zit er in de Smuldier ook niet al orgaan?
Zo ja dan zou ik wat meer spiervlees geven naast de smuldier.
En misschien op 1 van de dagen dat ze hart krijgt ipv smuldier er spiervlees bij geven.

Ik zou inderdaad ook even de botmix proberen, als ze die lust al dan niet met tartaar, heeft ze nog iets meer afwisseling.

Goed bezig voor Poet  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029243
smuldier kip bestaat uit gemalen kipkarkassen. ik weet alleen dus niet hoeveel vlees eraan zat voordat ze in de fabriek van meneer smuldier in de molen gingen.
Door Frummel
#1029491
Zou best kunnen dat ze aan t ontgiften is, maar ben zelf ook nog betrekkelijk nieuw op versvoer gebied.
Misschien dat anderen daar meer over kunnen zeggen.
Banzai heeft ook aardig wat haar verloren toen hij overging van brok op vers.
Ze heeft verder geen jeuk?

Zag inderdaad op de site van smuldier dat smuldier kip bestaat uit kippenvlees en kipkarkassen.
Dus dan zou ik het menu lekker zo laten  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029496
ik ben nog geen 24 uur terug van vakantie, maar tot nu toe lijkt ze geen overmatige jeuk te hebben. ik ben er redelijk bedachtzaam op, omdat ze net genezen is van een voedselallergiejeukaanval.
Door flin
#1029581
als 'k je zelf-samengesteld-stukje zo nareken,
zonder dus de prutzakjes, kom 'k op:
totaal: 410 gr
smuldier + nijn vleesbot 50/50: 60.9 %
maag hart lever: 24 %
vlees: 7.3 %
vis: 7.3 %

miss is smuldier vlees rund nog 'n optie? (ipv eventuele tartaar?) enkelvoudig, kop-lip rundvlees

    lijkt me een prima begin voor Poet!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029583
poet heeft haar eten laten staan, ze heeft er maar maximaal 2 hapjes van genomen.
ik word een beetje zenuwachtig. het is namelijk de bedoeling dat ze netjes en goed haar versvoer gaat eten, anders stopt mn moeder er mee als ik weer terug in a'dam ben.
mn moeder zei misschien best wel ermee door te gaan, zolang ze het gewoon goed at. dat dat grotendeels aan mn moeder zelf zal liggen, wilde er nog niet in.

tot overmaat van ramp vond ik een aangebroken zakje iams >:(
had ze schijnbaar van de buurvrouw gekregen, haar broer heeft 2 katten. was schijnbaar hypoallergeen voer, maar t zakje zei dat t gewoon senior br*kken waren. ik zei dat t troep was, en dat ze dat poet niet moest geven. ik wilde t in de vuilbak gooien. mocht niet, ze zei dat ze t terug wilde geven aan de buurvrouw (die komt pas over een week of 3 terug van vakantie). toen ik zei dat t niet alleen slecht, maar ook achterlijk duur (ruim 3 euro voor 300 gram) was, deed moeders weer een betonnen muur na.
ook stopte moeders zakjes kitekat in de zakjestrommel. ik zei dat dat niet afgesproken was, want kitekat is niet kh-vrij. mn moeder zei dat t hardstikke goed voer was.
ik kreeg er bijna driftbuien van, en ik ben nog wel zowat de hippie-zelve. heb ik zoveel moeite in poet gestoken, en ervoor gezorgd dat ze weer gezond en blij kan leven, krijg je dit soort toestanden.

ik weet nog even niet wat ik ga doen.
het bordje van poet terug zetten in de koelkast, en het morgenochtend geven (ipv zakje), of het vannacht laten staan.
ik ben bezig een kilo botmix te ontdooien, zodat deze daarna met tartaar kan worden vermengd en geportioneerd kan worden. ik liet poet aan de ontdooibak ruiken, maar ze wilde niet proeven. als ik zoiets met sien doe, is de bak in no-time leeg, of er nu 10 gram of een kilo in ligt, dat maakt voor sien weinig uit.

sien zit momenteel ook heel zielig in de hal te doen, en aan de deur te krabbelen. ze laat ook ot tegen de klink aanspringen. poet is daar ontdaan van, want die houdt niet van andere katten, en zeker niet in haar territorium.

ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom poet ineens zo truttig doet met haar eten.
voordat ik wegging, en ze de kap nog omhad, at ze alles wat ik haar aanbood.
ik krijg bijna neigingen om de kap er weer terug om te doen :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029585
de tip van smuldier vlees rund is wel een goeie. is verkrijgbaar gewoon bij de c1000 en jumbo en niet duur.
en als moeders zelf 1 pakje daarvan met 1 kilo botmix mengt, heeft ze al zowat mooie porties van 50-50 vleesbot.
Gebruikersavatar
Door kira
#1029715
weet niet of het scheelt voor Poet, maar zolderkat blijkt wel haar karkas of eendenvleugel op te eten als ze dus verder niets krijgt. Ik gaf het eerst met vlees, dan at ze het vlees op en was denk ik de ergste trek voorbij. Dus misschien eet Poet ook beter als ze geen keuze heeft en in de ochtend al een zakje met iets bekends uit de winkel heeft gehad? Knap van je dat je je mam probeert om te turnen. Zit hier al te bedenken hoe ik mijn mam zover krijg als revalidatiehondje toch naar haar toe gaat als ze hier te veel blijft spelen wat niet goed is voor haar poot. Dacht ook al aan een combi van zelf zakjes maken met botmix, kip en smuldier (kip wil mijn mam wel geven, maar de rest, echt niet).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1029995
honger maakt rauwe lever zoet.

gisteren heb ik toch maar het bordje in de koelkast gezet, nadat poet er nog een beetje van had gegeten. vanochtend het bordje weer terug, maar ze at er niets meer van.
vanmiddag ben ik bezig geweest met de botmix te portioneren. ik had er 300 gram tartaar bij gedaan, en heb dat samen laten ontdooien. toen roeren, en porties van ongeveer 35 gram van gemaakt.
poet zat de hele tijd op de tafel en in de bak te loeren, en ze heeft er een minibeetje van geproefd.

voor vanavond bestond de maaltijd uit een kippenlever en 1 portie gemengde botmix. de lever slurpte ze naar binnen, van de botmix heeft ze zo te zien niets gegeten. misschien komt dat nog, en anders is dat voor morgen. niet zeuren, maar eten.


net zat ze gek te springen binnen, en nu ligt helemaal boven in de schuur, op een plank op een oud tuinkussen, waar ze normaal eigenlijk niet mag komen, maar wat ze altijd stiekem deed.
het is zeker 2 jaar geleden dat ze daar is geweest. ze gromde en blies naar me toen ik haar vond, wss omdat ze dacht dat ik haar eraf wilde halen.
ik ga ervan uit dat het omhoog klimmen in de schuur een goed teken is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030236
moeders was heel verbaasd toen ik zei dat poet weer daar in de schuur lag te slapen, en dacht dat ik poet er zelf had gelegd.
maar poet heeft vandaag dan eindelijk toch redelijk gegeten, en ook nog de botmix gegeten.
dus ik heb een menuutje gemaakt zonder zakjes, omdat ze wellicht beter eet zonder een half menu aan smaakstoffen naar binnen te krijgen.


Weekmenu voor 4 kilo Poet

maandag:
- 50 gram kipmaag
- 70 gram botmix

dinsdag:
- 25 gram smuldier kip
- 1 geklutst ei
- 1 nijnenvleesbot (100 gram)

woensdag:
- 50 gram lamshart
- 50 gram smuldier kip

donderdag:
- 50 gram kipfilet
- 70 gram botmix

vrijdag:
- 100 gram blikvis (sardien, makreel of zalm)
- 50 gram smuldier kip

zaterdag:
- 60 gram rundspiervlees
- 70 gram botmix

zondag:
- 80 gram kiplever (2 stuks)
- 50 gram smuldier kip

Poet weegt nog zeker geen 4 kilo (misschien maar net 3), maar dat zou een mooier gewicht voor haar zijn.
De porties botmix zijn botmix 1 van herby. Dit is kip en eend, met een percentage van 70% bot en 30% vlees. Daar heb ik een kleine 350 gram tartaar goed doorheen geroerd, wat de botmix 50-50 maakt. Dan in porties verpakt van 30-40 gram.


helaas is mn moeder nog niet overtuigd van vers. niet dat ze er negatief tegenover staat (ze weet nog niet wat voor werk het kost), maar ze ziet op een zakje br*kken staan dat het goed voor allerlei dingen is, en gaat daar dan vanuit. zelfstandig en kritisch denken heb ik van de melkboer.
ik hoop dat poet 1 of 2 maanden volledig barf zal eten, en het daar geweldig op gaat doen. dan gaat er misschien een lampje branden in het hoofd van mn moeder. ze vond dat poet te traag (en oud) was geworden om vogeltjes te vangen. hopenlijk vangt poet de schijtende duiven van de buurman de komende periode en krijgt ze een hele mooie volle en glanzende vacht en nooit meer korsten en eczeem.
Door Mevroi Kruim
#1030517
Je bent er maar druk mee koekje! Lastig zo'n moeder waar je over moet moederen (en dan is die van jou nog niet eens aan het dementeren  :-X)
Weet je, als ik het allemaal zo lees dan zou Poet heel wat beter af zijn bij een ander baasje volgens mij. Maar ja, bij jou kan ze er niet bij en vindt maar eens een baas voor een oudere kat  :(
Petje af voor jou dat je zo enorm je best doet!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door