Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door nisha
#1028395
Heeft het volledig op kvv zetten effect op de algemene condietie en bespiering van een iets oudere hond, ze is wel actief maar begint veel bespiering te missen vanachter door HD en daardoor is ze ook zwakker aan de achterhand, nu kijgt ze wel regematig kvv maar ook nog elke dag halve portie brokken, omdat ze zeker niet mag verdikken krijgt ze alleen maar de pens en rund van Duck, en lightbrok van eukanuba, maar vraag me gewoon af of bij kvv volledig dit beter zou zijn voor haar bespiering
Door pallas
#1028404
Ik vind honden die vers gevoerd worden altijd beter in de spieren zitten.
Je kan het aan ze zien en zeker aan ze voelen.
Opzich is het zowiezo een goed idee om helemaal op vers over te gaan :)

Bij de keuze van de kvv even informeren naar een wat minder vette variant, dan wordt ze niet te dik.

Verder kan je spiersupport van groene oss erbij geven om de bespiering beter te krijgen.
Door Lizzy
#1028410
Ik kan me echt 100% aansluiten bij mijn voorgangster! Verse voeding werkt sowieso heel positief in op de spieren. Maar dat is niet altijd genoeg. Spier Support van de Groene Os? Ik vind het wereldspul! Het stinkt als een bunzing en veel honden vinden de smaak ook niet geweldig (met pens van Smuldier schijnt zelfs de wat lastigere eter het op te eten omdat deze pens zo afschuwelijk meurt en de smaak/geur maskeert), maar het werkt als een tierelier!
Door pallas
#1028559
[quote="Angelique"]
Voor bespiering heb je vet nodig en zo te zien ontbreekt dat in jouw menu.
[/quote]

Kan je daar wat meer over vertellen?
Want ik dacht dat je er eiwitten/ aminozuren en beweging voor nodig had.
Door flin
#1028834
een vetlaagje is een reserve voorraad energie,
de energie die je daarom niet direct uit eten hoeft te halen,
zodat alle eiwitten die binnenkomen (vlees) ook meteen voor het aanmaken van spierweefsel gebruikt kunnen worden
Door pallas
#1029027
[quote="flin"]
een vetlaagje is een reserve voorraad energie,
de energie die je daarom niet direct uit eten hoeft te halen,
zodat alle eiwitten die binnenkomen (vlees) ook meteen voor het aanmaken van spierweefsel gebruikt kunnen worden




[/quote]

Maar je spreekt pas je reserves aan als je tekort komt toch?
Als je genoeg (goede!) eiwitten  en beweging krijgt hoef je toch niet aan bespiering in te leveren op een vetarm dieet?
Door flin
#1029201
[quote="pallas"]
Maar je spreekt pas je reserves aan als je tekort komt toch?
Als je genoeg (goede!) eiwitten  en beweging krijgt hoef je toch niet aan bespiering in te leveren op een vetarm dieet?
[/quote]

er zijn 4 stoffen die kunnen omgezet worden in energie:

koolhydraten worden omgezet in monosachariden zoals glucose, fructose en galactose, vetten in vetzuren en eiwitten in aminozuren
het uiteindelijke doel van deze voedingsstoffen is het leveren van energie, alhoewel koolhydraten, eiwitten en vetten ook andere belangrijke functies vervullen.
koolhydraten  leveren de snelle energie; vetten worden gebruikt als energie-reservoir voor tragere en langdurige inspanningen terwijl eiwitten noodenergie leveren indien bv. koolhydraten tekort schieten
eiwitten kunnen aan het eind van hun "levens" cyclus eveneens als energiebron verbruikt worden..
alle voedselcomponenten eindigen als energiebron.

de dagelijkse energie,  is de energie voor het basaal metabolisme ( alle activiteiten van een lichaam in rust zoals hartwerking, ademhaling, urineproductie,…en de energie voor de activiteit (dagelijkse activiteit +sport)
eiwitten worden niet op dezelfde manier opgeslagen als vetten en koolhydraten
eiwitten zijn de bouwstenen voor de vorming van de lichaamsweefsels (spieren, organen, huid, bloed, …) en dienen eigenlijk niet als energieleveranciers, eiwitten kunnen ook afgebroken worden en omgezet in energie in noodsituaties
Door pallas
#1029253
Maar daar wordt mij vraag niet mee beantwoord...

Deze hond heeft voldoende vet op het lijf.
Met een goede vetarme (dus niet vetloos) voeding en voldoende beweging hoeft er dus geen spiermassa afgebroken te worden?

koohydraten hoeven we toch ook nauwelijks te voeren, dus het verhaal van de snelle verbranding gaat voor honden toch wel anders worden... ???


Hier heb ik twee sporthonden die een geweldige bespiering hebben en redelijk vetarm en zonder koolhydraten gevoerd worden...
Mocht er eens een kilo teveel aan zitten haal ik het vet% naar beneden en nog nooit afname in de bespiering bemerkt.
Door flin
#1029336
pallas schreef: Maar daar wordt mij vraag niet mee beantwoord...
pallas schreef: Maar je spreekt pas je reserves aan als je tekort komt toch?
Als je genoeg (goede!) eiwitten  en beweging krijgt hoef je toch niet aan bespiering in te leveren op een vetarm dieet?
eigenlijk denk 'k wel dat je vraag beantwoord is; hoeveel energie verbruik je, en hoeveel energie komt er binnen;
    op 't moment dat de eiwitten regelmatig aangesproken moeten worden zal spierafbraak zichtbaar worden
Deze hond heeft voldoende vet op het lijf.
Met een goede vetarme (dus niet vetloos) voeding en voldoende beweging hoeft er dus geen spiermassa afgebroken te worden?
dat kan ook nog van de soort vetten afhangen...dwz de essentiële vetten (de vetten die niet door 't lichaam zelf aangemaakt worden) verdienen de voorkeur boven teveel omega 9 vetten...die voor andere onbestemde dingen kunnen zorgen....
Hier heb ik twee sporthonden die een geweldige bespiering hebben en redelijk vetarm en zonder koolhydraten gevoerd worden...
Mocht er eens een kilo teveel aan zitten haal ik het vet% naar beneden en nog nooit afname in de bespiering bemerkt.
dan doen je't hartstikke goed!!

er zijn wel degelijk honden die een snelle koolhydraat nodig kunnen hebben, denk ook oa aan sledehonden, lange-duur sporten, of juist piekmomenten... 
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1008630
Door pallas
#1029436
[quote="flin"]
eigenlijk denk 'k wel dat je vraag beantwoord is; hoeveel energie verbruik je, en hoeveel energie komt er binnen;
    op 't moment dat de eiwitten regelmatig aangesproken moeten worden zal spierafbraak zichtbaar worden

dat kan ook nog van de soort vetten afhangen...dwz de essentiële vetten (de vetten die niet door 't lichaam zelf aangemaakt worden) verdienen de voorkeur boven teveel omega 9 vetten...die voor andere onbestemde dingen kunnen zorgen....

dan doen je't hartstikke goed!!
er zijn wel degelijk honden die een snelle koolhydraat nodig kunnen hebben, denk ook oa aan sledehonden, lange-duur sporten, of juist piekmomenten... 
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1008630


[/quote]

Misschien moet ik de vraag beter/anders stellen.
In het antwoord van Angelique
"Voor bespiering heb je vet nodig en zo te zien ontbreekt dat in jouw menu."
wordt gesuggereerd dat je voor spier opbouw dus vetten nodig hebt.

Tuurlijk als je geheel vetloos zou voeren , dan spreekt de hond uiteindelijk zijn voorraden eiwitten aan.
Maar als hij die eiwitten voeldoende krijgt en in goede kwaliteit, dan  moet er in mijn ogen ook spieropbouw mogelijk zijn zonder meer vetten te geven.

Misschien weet Angelique meer over het soort dieet voer dan ik...is dat voer dan geheel zonder vetten??
Zo ja, dan zie ik de problemen wel.
Maar ja ....het advies is iig kvv te gaan geven.
En dan in mijn ogen één met niet teveel vetten.

@ son: 

sorry dat het zo'n technisch verhaal is geworden.... kan je het nog een beetje volgen??
We proberen hier altijd het onderste uit de kan te halen, om iedereen zo goed mogelijk te helpen  ;)
Door flin
#1029571
hmmm,
't enige wat 'k me voor kan stellen is:
met meer spiermassa verbruik je meer energie
en dus gaat spiermassatoename gepaard met hogere vetverbranding

omgedraaid, zou je dan meer energie (in de vorm van vet) nodig hebben om die spiermassa te onderhouden?
Door pallas
#1030092
[quote="flin"]
hmmm,
't enige wat 'k me voor kan stellen is:
met meer spiermassa verbruik je meer energie
en dus gaat spiermassatoename gepaard met hogere vetverbranding

omgedraaid, zou je dan meer energie (in de vorm van vet) nodig hebben om die spiermassa te onderhouden?

[/quote]

Juist...goeie vragen .....

Nu nog het antwoord....

Iemand??
Door nisha
#1031638
Haha, word beetje ingewikkeld, normaal geef ik haar 250 gram duck pens of rund en 130 brok s'avonds, heb een tijdej 1 keer per dag gevoed en dan was het nog minder, maar ben terug begonnen met 2 keer omdat het misschien voor een hond van bijna 8 beter is, heb nu lightcarnibest gehaald en zal daar eens mee beginnen, zit iets meer vet in dan de duck, dacht 10 % en duck 6 of 7, ze staat eigenlijk goed nu, mag nog iets dunner maar hoeft niet persee, vind haar mooi zo, dus wil echt niet dat ze terug dikker word, daarom ga ik niet meer dan 500 gam per dag geven aan kvv en af en toe een brokdag, heb een brok gevonden die misschien wat beter is, bozita, weet niet of iemand dit merk kent maar hetgeen ze op de site schrijven klinkt toch goed.

die spiersupport, kan men dit gewoon bij een drogist krijgen, of hoe noemt men zo'n winkel, bv de groene tuinen of zo, weet ik zijn in breda
Laatst gewijzigd door nisha op wo 20 aug 2008, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#1031640
[quote="son"]
Haha, word beetje ingewikkeld, normaal geef ik haar 250 gram duck pens of rund en 130 brok s'avonds, heb een tijdej 1 keer per dag gevoed en dan was het nog minder, maar ben terug begonnen met 2 keer omdat het misschien voor een hond van bijna 8 beter is, heb nu lightcarnibest gehaald en zal daar eens mee beginnen, zit iets meer vet in dan de duck, dacht 10 % en duck 6 of 7, ze staat eigenlijk goed nu, mag nog iets dunner maar hoeft niet persee, vind haar mooi zo, dus wil echt niet dat ze terug dikker word, daarom ga ik niet meer dan 500 gam per dag geven aan kvv en af en toe een brokdag, heb een brok gevonden die misschien wat beter is, bozita, weet niet of iemand dit merk kent maar hetgeen ze op de site schrijven klinkt toch goed.

die spiersupport, kan men dit gewoon bij een drogist krijgen, of hoe noemt men zo'n winkel, bv de groene tuinen of zo, weet ik zijn in breda
[/quote]

Ik bestel de spiersupport bij www.dursydog.nl
Misschien dat je het via de d.a. of dierenspeciaal zaak ook wel kan krijgen, maar zelf bestellen gaat wel zo makkelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door