Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sjakie
#102899
Nadat ik vandaag in de fout ben gegaan met het groentemixje, heb ik een overzichtje gemaakt van wat ik op de site gevonden heb over BARF ingredienten. Zeker niet compleet, maar wel een goede houvast voor mensen die net beginnen denk ik.

Deze lijst is NIET compleet, maar beoogd een leidraad te zijn
voor mensen die willen beginnen met het zelf samenstellen van de voeding voor de hond.

Botten
Botten van lam of kalf of geit.
Bijzonderheden
Voordat je botten gaat voeren: eerst botten document lezen onder INFORMATIE!!
De botten moeten van jonge dieren afkomstig zijn.
De botten moeten van niet-dragende delen komen (slijten van de tanden, niet verteerbaar).
Grote botten van grote dieren bevatten VEEL calcium EN veel fosfor geef deze maximaal 2 X per week.
Geen varkensbotten in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).

Spiervlees
Spiervlees en vleessnijdsels van rund, lam, schaap, geit, paard, konijn, etc.
Bijzonderheden
Geen varkensvlees in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).

Gevogelte
Karkassen van kip, kalkoen, eend en andere hoenders.
Kippenvleugels en kippennekken.
Bijzonderheden
Sommige honden lusten absoluut geen duif.

Vis
Alle soorten vis.
Bijzonderheden
Sommige vissoorten hebben grote graten (makreel, wijting), verstandig is om deze eerst te malen.
Leg verse (zelf gevangen) vis altijd eerst 10 dagen in de vriezer i.v.m. bacteriën.

Orgaanvlees
Orgaanvlees van lam, kalf, rund en kip.
Organen zijn onder andere: (boek)maag, nier, lever, pens.
Bijzonderheden
Geen varkensvlees in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).

Groenten
komkommer, sla (diverse soorten), tomaat, paprika, bleekselderij, wortel, peultjes, andijvie, witlof, bietjes, paksoi, Ao-noripoeder (zeewier), pompoen, courgette, avocado(let op: pit en schil zijn giftig voor honden), alfalfa, waterkers, tijm, peterselie.
Bijzonderheden
Groente uit de nachtschade familie krijgen sommige honden jeuk of diarree van.

Fruit
Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden
Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
Geef fruit op de nuchtere maag en niet in combinatie met andere voedingsmiddelen.

Zaden en noten
Sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, pijnboom, pepita's, walnoten, hazelnoten, amandel, paranoten, pecannoten.
Bijzonderheden
Geef alle noten rauw, d.w.z. niet gebrand, gefrituurd, gerookt, etc.
gebruik geen macadamianoten, de hond wordt hier ziek van.

Supplementen
Probiotica in de vorm van yoghurt.
Vitamine E: zit veel in tarwekiemolie en andere plantaardige oliën.
Jodium: zit in alfalfa, gedroogd zeewier en waterkers. Dit bevat jodium in natuurlijke hoeveelheden.
Omega 3 vetzuren: zit in zalmolie / visolie. De voeding van de hond is arm aan omega 3 vetzuren.
Eieren: 3 à 4 per week, rauw of zachtgekookt (zie bibliotheek op de site)
Bijzonderheden
Bij een gevarieerd menu zijn supplementen in de vorm van pillen etc. overbodig en kunnen zelfs schadelijk zijn.
Over vitamine C zijn de meningen verdeeld, op de site is hierover veel informatie te vinden.
Laatst gewijzigd door Sjakie op za 29 mei 2004, 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#102901
dats is zeker een handig lijstje ;D
misschien de percentages nog erbij van hoeveel je moet geven.
dan kun je beginnen.

wel goed gezocht vind het altijd weer een klus om te vinden.
Door Sjakie
#102902
Ja precies, ik werd er ook af en toe gek van..... en dan al die tegenstrijdigheden ook. Ik vond notabene net nog een berichtje waarin gezegd werd dat het geven van druiven en krenten en rozijnen in kleine hoeveelheden helemaal niet zoveel kwaad kan, terwijl ik me net echt te pletter ben geschrokken omdat ik te horen kreeg dat het nierfalen en leverfalen veroorzaakt. >:( ??? ::) Dit is alleen zo als de hond echt ponden eet. Wie geeft zijn hond nou in hemelsnaam ponden van dat spul???

Dus vandaar dit lijstje ;D ;D ;D
Door danielle1980
#102903
goed initiatief hoor ;D

ik wil straks zelf ook echt bezig ermee zijn,me moeder vind het echt te gek die krijgt steeds wat bij de slagers en groenteboer.
of koopt nu van vlees iets te veel zodat essie het kan eten. ;D
maar kan maar 2 x s avonds want dat is nog verantwoord zo,
want es moet gedekt worden en ben altijd bang dat ze te weinig of te veel krijgt of dingen die ze niet mag.

maar zal regelmatig even bij je lijstje kijken als mama weer met iets nieuws aankomt ;D ;D ;D
Door Paul_Barte
#102904
Op de oude ARF-list van Dory is het druivenverhaal uitvoerig an de orde geweest en uitgezocht.

Fatale hoeveelheden werden terugvertaald in het Nederlands en de conclusie was dat wat druiven, krenten of krenten absoluut gen kwaad kunnen :D

Echter....veel soorten zijn inderdaad gezwaveld en overdaad schaadt...maar geldt dit niet voor alles :-\
Door 202spots
#102909
[quote="Sjakie"]
Ben ik blij dat ik die groentemix nog niet heb weggegooid :-\ ;) :D
[/quote]
Je kan eventueel ook nog 'n stelletje andere groentes erbij doen,dan word de verhouding rozijnen/krent ook weer minder!

Net wat er is gezegd...'n kleine hoeveelheid rozijnen maakt niet veel uit,en ik heb zelf ook wel druiven door de fruitmix gedaan hoor.
Andere fruit wat je nog niet op je lijst hebt staan is aardbei,bessen,frambozen,abrikozen,perzikken,pruimen,mango,papaya ,ananas,alle soorten meloen....en ik kan eigenlijk aan geen 1 fruit denken wat niet mag...
btw onze vorige hond heeft minstens 2 pond rozijnen uit 'n gestolen zak gevreten...
Het meeste werd in "gewelde" staat uitgekotst (allemaal weer de maat van druiven) en de rest zorgde de volgende dag voor diaree...verder heeft ze nergens last van gehad...en dit was VOORdat ik wist wat er zou kunnen gebeure....
Laatst gewijzigd door mahuni op za 29 mei 2004, 02:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#102929
Hee Sjakie, gaaf initiatief!! Volgens mij is het een goed plan om de lijst ook in de bibliotheek te zetten! Zet jij 'm daar? Of wil je dat ik het doe? Mag ik 'm ook aanvullen?
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 mei 2004, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#102940
bij het gevogelte zie ik kalkoen karkas staan, dit zou ik echter NIET geven omdat kalkoenbotten erg scherp zijn en splinteren.
Verder lijkt mij 3 a 4 keer per week een ei (ik geef ze rauw) best veel!?
Door Sjakie
#102955
[quote="Lizzy"]
Hee Sjakie, gaaf initiatief!! Volgens mij is het een goed plan om de lijst ook in de bibliotheek te zetten! Zet jij 'm daar? Of wil je dat ik het doe? Mag ik 'm ook aanvullen?
Groetjes, Lizzy
[/quote]

Hoi Lizzy,
Natuurlijk mag je 'm ook aanvullen. Graag zelfs.
En alle andere opmerkingen zijn ook welkom, echter ik denk niet dat alles ook opgenomen gaat worden, want zoals ik al eerder schreef, zoveel mensen zoveel meningen en het is een beginnerslijstje, in de loop der tijd zal iedereen toch zijn eigen weg erin gaan vinden.
Door Lizzy
#102961
Hoi Sjakie, kijk even of je met de veranderingen in de bieb akkoord gaat? Zo niet, hoor ik het wel want het kan in "jouw staat" teruggebracht worden.
Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#102986
Sjakie of Lizzy,ik weet niet of het handig is om 'n link naar de groentelijst te plaatsen?
Daar staan nog 'n stelletje groentes om te gegeven.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795

Er staat op de lijst:
"Geef fruit op de nuchtere maag en niet in combinatie met andere voedingsmiddelen"

Ikzelf geef s'morgens de fruitmix altijd samen MET cottage cheese,ricotta cheese,kefir cheese of yoghurt en gemalen nootjes/pitten mix,voordat ze de RMB krijgen.

Ook geef ik vaak stukjes fruit of 'n halve appel als tussendoortje.

Fruit word meestal niet samen met vlees gegeven.
( maar daarintegen hebben de patties van Dr.I.B 'n groente+fruitmix door het vlees zitten......dus :-\)
Door Lizzy
#103061
Hi Dory, ja, da's misschien wel een goed idee, om de link naar de groentes te plaatsen! Wat jij Sjakie?

En fruit niet combineren met andere voedingsmiddelen is misschien wat overdreven..... Ik combineer het zelf ook gerust met zuivel en nootjes en dat gaat goed. Toch valt het mij op dat de combinatie fruit + vlees hier echt niet lekker valt. Ik weet dat Ian B. groente en fruit wel combineert, maar Juliette dBL is er ook totaal geen voorstander van. Ik zal de tekst wat nuanceren (want volgens mij is deze afkomstig van mij, niet combineren met andere voedingsmiddelen).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door