Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door westside
#102561
Heeft iemand deze ziekte wel eens bij een hond gezien
Weet iemand wat men kan gebruiken om het te voorkomen
Weet iemand iets over een behandeling van deze ziekte
Door Timmy
#102616
Leishmaniosis kan voorkomen bij honden. Je hebt gevoelige en niet-gevoelige honden. De ongevoelige honden ontwikkelen een cellulaire immuniteit waardoor de parasiet geen kans krijgt zich in de gastheer te vestigen. Gevoelige honden hebben dit dus niet.

Meest gangbare therapieen:
1. gedurende minstens 3-4 weken onderhuidse injecties van Glucantime,
2. gedurende minstens een half jaar orale toediening van allopurinol.

Leishmaniosis wordt veroorzaakt door zandvliegjes in/uit het Middelandse zeegebied. De meeste honden die het oplopen zijn dan ook mee geweest op vakantie naar die gebieden, alhoewel er tegenwoordig gesproken wordt over het feit dat de zandvliegjes meer naar het Noorden trekken.
Je kan niets preventief doen.

Gr.
Linda
Door westside
#102695
In ieder geval bedankt.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik onlangs een nieuwe Ca de Bou reu geimporteerd heb vanaf Mallorca. Nu hebben ze er in die kennel al jaren geen last meer van gehad maar ik vraag het toch meer na voor de zekerheid. Ik heb wel al begrepen dat je bloedtesten kan doen of ze het hebben of niet, zal is navragen bij de DA.

ERIC
Door Timmy
#102703
De bloedtesten zijn niet helemaal 100% betrouwbaar. Daar zou ik me dus ook niet te veel aan vasthouden.
Daarnaast is de incubatietijd voor Leishmaniosis tussen de 3 maanden en 6 jaar. Jouw hond kan dus best wel de parasiet bij zich dragen, maar (nog) geen symptomen hebben.

Gr.
Linda
Door westside
#102882
Timmy schreef: De bloedtesten zijn niet helemaal 100% betrouwbaar. Daar zou ik me dus ook niet te veel aan vasthouden.
Daarnaast is de incubatietijd voor Leishmaniosis tussen de 3 maanden en 6 jaar. Jouw hond kan dus best wel de parasiet bij zich dragen, maar (nog) geen symptomen hebben.

Gr.
Linda

OK hartelijk dank ;)

Gr
Eric
Door SasDenHaag
#507198
Mijn hond, jaar geleden uit Griekenland, via stichting in Belgie naar Nederland gekomen heeft sinds een paar maanden een schrale, grijzig uitgeslagen, korsterige neus die maar niet wil genezen, Nu ook onder zijn ogen beginnen de donkerbruine haartjes grijzig en dunner te worden.

Hij wordt nu ook onderzocht op leishmanase. Bloedtest en weefseltest. Ik woon in Den Haag en hoor van meerdere mensen dat hun honden (soms honden die met vakantie in Frankrijk verblijven) het ook hebben.

Heeft iemand ervaring met de reactie van de ziektekostenverzekering? Ik ben benieuwd hoe ze erop gaan reageren.

Heeft iemand een hond met deze ziekte en wat zijn de ervaringen? Ziekteverloop, behandeling?

Kan het zijn dat de ziekteverwekker meegenomen wordt naar Nederland?

Vertel vertel!
Door roefus
#507217
SasDenHaag schreef: Mijn hond, jaar geleden uit Griekenland, via stichting in Belgie naar Nederland gekomen heeft sinds een paar maanden een schrale, grijzig uitgeslagen, korsterige neus die maar niet wil genezen, Nu ook onder zijn ogen beginnen de donkerbruine haartjes grijzig en dunner te worden.

Hij wordt nu ook onderzocht op leishmanase. Bloedtest en weefseltest. Ik woon in Den Haag en hoor van meerdere mensen dat hun honden (soms honden die met vakantie in Frankrijk verblijven) het ook hebben.

Heeft iemand ervaring met de reactie van de ziektekostenverzekering? Ik ben benieuwd hoe ze erop gaan reageren.

Heeft iemand een hond met deze ziekte en wat zijn de ervaringen? Ziekteverloop, behandeling?

Kan het zijn dat de ziekteverwekker meegenomen wordt naar Nederland?

Vertel vertel!
Kijk eens op http://www.grehhoundsinnood.nl en dan onger GinnMedisch.
Daar staat best veel uitgelegd over deze ziekte.
Door Charlotte
#507224
Mijn hond heeft leishmania.
Inmiddels is ze behandeld en wacht ik op de laatste test uitslagen.

Er is een test die kan aantonen of je hond leishmania heeft (ook als de ziekte nog niet actief is)
Dit heb ik even gekopieerd van de site van SDC

****Een test genaamd PCR (Polymerase Chain Reaction) spoort DNA-ketens van de parasiet op. Een hond die drager is maar niet ziek kan zo ontdekt worden omdat de PCR-test onomstotelijk vaststelt of de hond positief of negatief is. Er is geen ander resultaat mogelijk. Maar, deze test geeft niet aan of de ziekte aktief is of niet. Heb je dus een hond zonder waarneembare symptomen maar waarover er twijfel bestaat of omdat je gewoon gerust wilt zijn en wilt weten of jouw hond wel of niet Leishmaniose-parasieten in zijn lijf heeft is deze de aangewezen test.***


Op deze site staat uitgebreid beschreven welke testen er zijn en welke symptomen er zijn.
Ook staan er een aantal ervarings verhalen (o.a. die van mij)

http://www.dierenhulpcadiz.nl/html/leishmaniose.html
Laatst gewijzigd door Charlotte op wo 08 mar 2006, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door