Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sjakie
#102792
Ja hoor daar heb je hem weer met zijn kl*tebestandje ;D ;D ;D

Maar aangezien ik nogal wat tips heb gekregen om het te verbeteren en ik daar dan ook mee bezig ben, de volgende vraag.

Voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid voer per kg lichaamsgewicht is het volgende van belang.....

huishond 2 x basisbehoefte (BB)
drachtige hond (tot 2 weken) 2 x BB
drachtige hond (3e tot 6e week) toenemend tot 4 x BB
drachtige hond (na de 6e week) afnemend tot 2,5 x BB
na de worp 4 x BB
tot 5e week na worp toenemend tot 6 x BB
tot ½ volwassen gewicht 4 x BB
van ½ tot volwassen gewicht 3 x BB

nou is het zo dat je bij BARF natuurlijk onmogelijk de gemiddelde hoeveelheid energie (kcal) van het voer kan bepalen, nota bene; het ene soort vlees bevat meer vet dan het andere en de ene soort groente en fruit bevat veel meer kh dan de andere. Vandaar dan ook mijn vraag:

Er word geadviseerd om een normale huishond 20-25 gram te geven per kg lichaamsgewicht. Uitgaande van bovenstaande betekent dit dat de basaalmetabolisme dan uitkomt op 10-12.5 gram per kg. lichaamsgewicht.
Aangezien het bestandje voornamelijk als handig hulpmiddel voor beginners zal fungeren ga ik uit van 25 gram (dit klopt ook met de berekening voor de pups waarvoor 50 gr pkg geadviseerd wordt)
Klopt dit wat ik doe of mag ik dit niet zomaar veronderstellen?

Dan nog het volgende:
Mij is verteld dat een aktieve hond 30 gram pkg lichaamsgewicht behoeft. Echter in Robert van der Molen staat: "bij voortdurende arbeidsprestatie 6-8 X BB" Dat zou in mijn berekening uitkomen op 60 tot 80 gram per kg lichaamsgewicht!!!! Veel te veel dus (of toch niet) hoe moet ik dit zien??

HELP!!!!!!!! ;D ;D ;D
Door Paul_Barte
#102821
Tja.....de vraag is hoe arbeidsintensief is arbeidsintensief oftewel hoe aktief is aktief ;D

In vergelijking met en standaard huishond die de hele dag ligt te pitten is een een hond die 2x in de week behendigheid beoefebt en dagelijks 1 uur uitgelaten wordt naast de fiets een vresellijk aktive hond.

Indien je deze hond gaat vergelijken met een hond van André die voor de slee gespannen wordt heeft de hond echter een lui leventje.

M.a.w. zo'n vraag is bijna niet te bantwoorden. De hoeveelheid voer die erin moet oftewel het aantal Kcal is altijd afhankelijk van het energieverbruik van de hond en dat is eigenlijk niet te zeggen.
Ik denk dat je uit moet gaan van 30 tot 40 gram per kilo maar de ene hond zal te dik worden terwijl de andere vreselijk mager wordt.............
Door ine
#102870
Ook hier moeilijk, want de meeste dagen van het jaar hoeven ze zich nauwelijks in te spannen, alleen bij de training, maar bv. in oktober moeten ze 2 dagen achter elkaar echt hard werken van 's ochtends vroeg, tot donker!
Door Paul_Barte
#102877
Ine schreef: Ook hier moeilijk, want de meeste dagen van het jaar hoeven ze zich nauwelijks in te spannen, alleen bij de training, maar bv. in oktober moeten ze 2 dagen achter elkaar echt hard werken van 's ochtends vroeg, tot donker!
Alleen bij de training LOL.....een normale hond krijgt geheid een hartaanval :-\

Echter inderdaad tijdens en voor een wedstrijd gaat het percentage vet naar wel zo'n 70%..en dat zijn heeeeeel veeel kilocalorietjes.
Door Sander
#102968
"Voortdurende arbeidsprestatie" betekent dat de hond echt de hele dag in de weer is: sledehonden, herdershonden etc. Een keer een rondje fietsen valt daar echt niet onder.
Die 20-25 gram is maar een GEMIDDELDE. 40 chihuahua's van 2 kg verbruiken samen namelijk een stuk meer energie dan 1 Duitse dog van 80 kg.
In het boek van vdMolen staat ook hoe je het basaalmetabolisme uitrekend aan de hand van het gewicht, namelijk:

Q=70,5 x W^0,75

Q is hierbij het basaalmetabolisme in KCal per dag
W is het lichaamsgewicht in kg
Door Sjakie
#103324
Sander schreef: "Voortdurende arbeidsprestatie" betekent dat de hond echt de hele dag in de weer is: sledehonden, herdershonden etc. Een keer een rondje fietsen valt daar echt niet onder.
Die 20-25 gram is maar een GEMIDDELDE. 40 chihuahua's van 2 kg verbruiken samen namelijk een stuk meer energie dan 1 Duitse dog van 80 kg.
In het boek van vdMolen staat ook hoe je het basaalmetabolisme uitrekend aan de hand van het gewicht, namelijk:

Q=70,5 x W^0,75

Q is hierbij het basaalmetabolisme in KCal per dag
W is het lichaamsgewicht in kg
ja dit had ik natuurlijk gezien, echter het is ondoenlijk om het aantal kcal om te zetten naar een grammage versvoer per kg. lichaamsgewicht. Zie mijn eerste verhaaltje (wisselend vetgehalte in vlees, wisselend suikergehalte in groenten en fruit). Vandaar dat ik dus met de gemiddelde, geaccepteerde grammages aan de slag ben gegaan. Of iemand moet mij kunnen vertellen hoe ik dit anders kan doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door