Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MirandaK
#971585
Aangezien ik de mogelijkheid wil uitsluiten dat mijn oudste Cairn Tessa een voedingsallergie heeft, had ik bedacht dat ik haar Cb Eend en Rijst ging geven. Normaal eet ze elk vlees dat je haar geeft, maar wat schetst mijn verbazing: ze eet het niet! Eerst heb ik haar alleen gelaten en de maaltijd laten staan, maar pas toen ik wat Natuur erdoorheen mengde, at ze er iets van.

Nu vraag ik me dus af of een eliminatiedieet zin heeft als je de hond eerst overwend door te mengen. Heeft dat wel zin of hef je dan het hele effect van het eliminatiedieet op?
Door Lizzy
#972351
Nee sorry, daarmee is het hele effect direct weg.... Ze zal alleen de eend en rijst moeten eten. Ik ken meer honden die het persee niet eten. Wat je ook kunt doen is een eliminatie dieet met hele eenden. Gek genoeg vinden veel honden dat weer wel lekker (tenminste... tamme eend, wilde eend vinden ze vaak ook weer niet te happen). Of met een ander diersoort die Tessa nooit eerder gegeten heeft. Te denken valt aan geit of konijn. Je kunt dan hele konijnen gaan voeren (in stukken) of geitenvlees, geitenvleesbotten en geitenorganen. In ieder geval mag ze 9 tot 12 weken niks anders als dat ene vleessoort dat ze nog nooit eerder gegeten heeft.

Maar, waarom denk je aan een voedselallergie?
Door violav
#974517
Ik vraag me dan af waarom dit zo is. Nu krijgt deze hond geen eend en heeft wel klachten (denk ik) dat komt dat toch door iets wat ze nu wel eet (als het voedsel allegie is). Al je dan zeg maar een week nodig heb om over te wennen en dus beide soorten door elkaar geeft en daarna 9 tot 12 weken alleen eend. Waarom is dan door die enen week meteen het hele effect weg?

En moet het echt iets zijn dat de hond nog nooit gegeten heeft? Ook niet één keer? Dus als je nu een keer eend/rijst geeft als afwisseling op natuurvoer oid. dan kan je de rest van hun leven eend nooit meer als eliminatie dieet gebruiken mocht dat nodig zijn.
Hoe zit dat dan met honden die van jongs af aan zoveel mogelijk afwisseling hebben gekregen. Als die een allergie ontwikkellen kan je eigenijk geen kant meer op.
Door Sylvi@
#974524
[quote="violav"]
dan kan je de rest van hun leven eend nooit meer als eliminatie dieet gebruiken mocht dat nodig zijn.
Hoe zit dat dan met honden die van jongs af aan zoveel mogelijk afwisseling hebben gekregen. Als die een allergie ontwikkellen kan je eigenijk geen kant meer op.
[/quote]

Dat klopt dat is dus de 'pest' als je gaat barfen en je hond zoveel mogelijk verschillende dingen laat eten. Savanne moest vorig jaar ook een eliminatie dieet doen, maar dat kon niet, ik zou geen diersoort weten die zij nog nooit gehad heeft.

Maar gelukkig had ik al wel een eetdagboek bij gehouden (wat heeft ze gegeten en hoe zijn haar klachten met jeuk en plekken op haar lichaam) en aan de hand daarvan, stelde Tannetje voor om een soort van eliminatie dieet te doen, maar dan op basis van kip en rund.

Op die manier ben ik/zijn wij er achter gekomen dat ze dus een allergie heeft voor vis :o terwijl ze in de 2 jaar daarvoor wekelijks vis heeft gegeten, zonder problemen.
Door Lizzy
#974603
[quote="violav"]
Ik vraag me dan af waarom dit zo is. Nu krijgt deze hond geen eend en heeft wel klachten (denk ik) dat komt dat toch door iets wat ze nu wel eet (als het voedsel allegie is). Al je dan zeg maar een week nodig heb om over te wennen en dus beide soorten door elkaar geeft en daarna 9 tot 12 weken alleen eend. Waarom is dan door die enen week meteen het hele effect weg?

En moet het echt iets zijn dat de hond nog nooit gegeten heeft? Ook niet één keer? Dus als je nu een keer eend/rijst geeft als afwisseling op natuurvoer oid. dan kan je de rest van hun leven eend nooit meer als eliminatie dieet gebruiken mocht dat nodig zijn.
Hoe zit dat dan met honden die van jongs af aan zoveel mogelijk afwisseling hebben gekregen. Als die een allergie ontwikkellen kan je eigenijk geen kant meer op.
[/quote]

Deze site legt het goed uit, hoe het zit: http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=17

En deze site legt beter het verschil uit tussen een allergie en een intolerantie: http://www.4everwolfhounds.com/allergie.htm

Dit gaat wel over mensen, maar is toch zeer interessant: http://www.mesos.nl/pdf/207-voedselallergie.pdf
Door violav
#974922
Bedankt, weer wat wijzer geworden!

Mijn hond jeukt ook een beetje, helemaal niet ernstig maar toch net niet normaal. Voorlopig denk ik nog dat het door de zon en droogte komt (is een naakthond dus de zon heeft veel invloed op de huid) dus ik ben nog lang niet zo ver dat een eliminatie dieet nodig is en hoopt dat dat ook niet nodig wordt. Maar misschien is het toch verstandig de carnibest eend die ik pas heb gekocht nog even niet te geven.
Door Henk en Donja
#977316
Onze Donja is overgevoelig voor granen, ze had geen huidklachten, maar alles waar veel granen inzaten, dus ook gras, kwam er of direct voor weer uit of met bloed en slijm achter weer uit.

We hebben uiteindelijk Donja een tijdje alleen vuile pens gegeven omdat ze dit tenminste goed at en verteerde, toen haar weerstand verbeterde kon ze ook volledige kvv eten.

Ik zou dus als eliminatiedieet beginnen met een bepaald soort vlees aangevuld met vitamines en mineralen en niet een mixje met vanalles en nogwat en al helemaal niet als de hond het al niet eens wil eten.

In ieder geval veel succes, je vind vast de juiste voeding voor je hond.
Door MirandaK
#977877
Tja waarom denk ik aan voedselallergie.

Ongeveer een maand of 9 geleden merkte ik dat Tessa's vacht minder mooi werd en dat ze iets jeukeriger werd. En in de paar maanden daarna werd dat alleen maar erger. Inmiddels hadden wij onze nieuwe pup erbij waarmee ik grootendeels op KVV wilde overstappen. Vanwege het merk voer dat we voerden (brokken dus, voor de duidelijkheid) leek de kans aanmerkelijk dat het voer de jeuk veroorzaakte.

Inmiddels staan we 4/5 maanden denk ik op KVV, en de jeukklachten werden in eerste instantie minder, maar kwamen daarna terug. De vachtkwaliteit is aanmerkelijk verbeterd, het ziet er nu super uit. En de huid is ook iets minder schilferig geworden, maar de jeukklachten zijn hetzelfde gebleven. Bij de dierenarts bij de inentingen heb ik haar ernaar laten kijken, zij dachten hooguit aan schildklierklachten, maar ze vertoont geen enkel ander symptoom dat daarop zou kunnen wijzen. Dus vooral vanwege het oude voer, een vermindering van de klachten na de switch en vervolgens weer erger worden, dat is voor mij de reden eigenlijk. Als iemand anders een ander idee heeft, dan houdt ik me aanbevolen.

Ik denk er nu sterk over om volgende week weer langs de DA te gaan en dan kijken of we in ieder geval kunnen uitsluiten dat het om iets als huidmijt oid gaat. Want tijdens het leren voor KK1 kwam dat ook aan bod en dat zou het qua symptomen ook nog kunnen zijn. Alleen, ik hoor dat eigenlijk nooit dus leek het me minder aannemelijk..
Door Henk en Donja
#978623
Ah, ik denk dat ik wat weet, toevallig ken ik iemand die al heel lang cairns heeft en die vroeg zich af of je de hond liet knippen of plukken. Ze zei ook dat soms, door een verlaagde weerstand(kan dus echt vanalles zijn) cairns wel eens huidproblemen krijgen, goed voer, in ieder geval zonder chemische troep was erg belangrijk zei ze en ze had iets over dat Cairns wel eens lever of nier problemen kunnen krijgen en dat de DA dit uit kon sluiten.

Ik kreeg deze link over vachtverzorging specifiek voor cairns, gewoon ter aanvullende informatie, ze zei ook dat bijna elke langharige hond vroeg of laat wel eens wat kleine vachtprobleempjes kreeg.

http://home.hetnet.nl/~nrbx56/RWVachtverzorging.htm

Hoop dat je er iets aan heb....
Door MirandaK
#982617
Henk en Donja, bedankt voor de reactie. Ik beschouw dit echter niet als een vachtprobleem. De vacht ziet er eerlijk gezegd echt beter uit dan ooit. Ik ben maandag bij de DA geweest om toch eens een medicus ernaar te laten kijken. Hij was het met mee eens, vachtconditie is uitstekend.

Ik heb hem gezegd dat ik CB voer, aangevuld met rauwe botjes en eigenlijk reageerd hij heel neutraal. Tot mijn verrassing vertelde hij dat hij eigenlijk niet dacht aan een voedselallergie, maar eerder aan een contactallergie. Hij vertelde dat hij echt veel ergere gevallen binnen zag komen, honden met kale plekken en een en al jeuk en kriebel. Die van mij ging rustig liggen. Hij heeft me geadviseerd alle kunstof kleden/ligplekken voor de honden te verwijderen en hem over 2 weken terug te bellen. Wel balen, want ons kleed is idd kunststof maar ik ontdekte dat we idd sinds de winter een soort harig kunstof kleed in huis hebben liggen op de banken. Dus mogelijk heeft hij gelijk! We gaan het nu eerst eens een tijdje aankijken, hopenlijk hebben we de boosdoener gevonden!
Door MirandaK
#1027683
Inmiddels zijn we 2 maanden verder. Het verwijderen van kunststof producten heeft naar ons idee niet geholpen. Wel zijn we 2 weken op vakantie geweest, zelfde voer gegeven en naar ons idee had ze minder klachten. Eenmaal thuis begint het weer, behoorlijk erg. In overleg met de DA haar een paar dagen op een lage dosis prednison, in de hoop een eventuele vicieuze cirkel te doorbreken. Het hielp erg goed, ze had nauwelijks jeuk. Het zielige was dat we juist nu dus merkten dat het haar humeur toch wel beïnvloedt, terwijl we dachten dat het meeviel. Ze is nu veel uitgelatener, veel blijer. Dus ben ik weer des te meer gemotiveerd geworden om te proberen achter de oorzaak te komen. Gisteravond weer naar de DA geweest en we hebben besloten haar toch eerst op een volledig eliminatiedieet te zetten. Mogelijk is er toch sprake van atopie, maar als ik internet afzoek zitten die klachten vaak op buik, poten, bek, kop, liezen, oksels. En dat zijn nou net de plekken waar zij geen jeuk heeft. Mogelijk is er sprake van een schildklieraandoening, maar doordat ze prednison heeft gekregen kan ze daar niet op getest worden. Daarom beginnen we nu met het eliminatiedieet en gaan we daarna haar schildklier testen.

Ik heb een foldertje gekregen met info over het hypoallergene testdieet, met voedingsrichtlijnen. Het advies is als volgt:

(per kg lichaamsgewicht)
witte rijst          14g (ongekookt afwegen daarna koken)
vlees                  7g

Als vlees raden ze struisvogel, paard of geit aan. Geit valt helaas af, want dat heeft ze een paar keer gehad in het verleden. Het kan zijn dat ze daar helemaal nog niet op gereageerd heeft, maar het zou zonde zijn als we alles voor niets doen en mogelijk een verkeerde conclusie trekken. Dus nu komt het neer op paard of struisvogel. Alleen, ik heb een nogal moeilijke eter. Ik overwoog zelf om haas te gaan voeren, maar konijn lust ze niet. Eend dus ook niet (zie begin topic) dus ik denk dat ik maar voor paard ga. 

Nu vroeg ik me alleen af, gezien het moeilijke eten, heeft er misschien iemand in de regio Gouda een paar ons paardevlees voor mij? Uiteraard betaal ik ervoor. Het zou namelijk fijn zijn als ik het eerst kon proberen voordat ik naar Rotterdam of Leiden rijd (met dank aan de à la carte lijst) om een paar kilo te halen en ze het dan mooi niet eet.

Daarnaast wil ik wel jullie visie op het voeren van die rijst. Ik denk dat ik het liefst gewoon alleen vlees zou voeren, maar dat houdt dan wel in dat ze 6-8 weken alleen spiervlees krijgt. Heeft de rijst toegevoegde waarde?

En de hoeveelheid, daar zat ik ook nog mee: 7g x 9kg = 63g per dag plus rijst 14g x 9kg = 126g, 63+126 = 189g is best een aardige hoeveelheid. Van de CB krijgt ze nu 150g per dag, zou ik, als ik uitsluitend vlees ga voeren, dat gewoon aanhouden?

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met uitsluitend paard of struisvogel?

Ik zie er eigenlijk wel tegen op eerlijk gezegd, kan niet goed aangeven waarom eigenlijk, misschien ben ik gewoon juist bang dat er niets uitkomt en dan zijn we nog steeds niets dichter bij een diagnose. Opbeurende verhalen zijn zeer welkom!
Door Connys
#1027700
Denk ook eens aan de schoonmaak/wasmiddelen die je gebruikt, omdat je zegt dat het thuis weer begon. Het zou zo maar eens kunnen dat de hond dáár niet tegen kan. Ik heb het zelf een keer gehad dat met het schoonmaakmiddel waar ik de vloer mee deed de hond vreselijke jeuk had, terwijl ze er prachtig uitzag en geen schilfertje te bekennen.
Door MirandaK
#1027731
Klopt, daar heb ik ook al aan gedacht. Ik heb altijd Ariël gebruikt, nooit geen probleem mee gehad, maar dat schijnt dus te zijn veranderd van samenstelling. Dus we zijn inmiddels (sinds gisteren) overgestapt op het wasmiddel dat in ons vakantieverblijf gebruikt werd. Ook schoonmaakmiddelen heb ik al verdacht gesteld. Ik was Ajax Professional gaan gebruiken, maar heb nu weer vertrouwde Andy allesreiniger gekocht (had ik daarvoor). Het punt is, je weet het gewoon niet. Het kan ook ons kleed zijn, dat hebben we voor de vakantie gereinigd en naar ons idee goed uitgespoeld. Maar we hebben ons alweer voorgenomen het de eerstkomende zomerse dag weer bij mn ouders te gaan naspoelen, je weet maar nooit. Oja en de bank, die is oud en begint te schilferen. Ook kunststof. Inmiddels liggen er kleden overheen maar als dat het is dan duurt het toch wel weer even voor dat dat uit ons huismilieu is. Een nieuwe bank komt eraan, maar dat duurt nog een maand of 3. Gelukkig is dat dan wel een echte leren bank.

Maar het kan dus net zo goed voedselallergie zijn. Aan de ene kant hoop ik dat dat het is en kunnen we dan gericht verder zoeken, aan de andere kant, dat is ook niet altijd makkelijk. Ik wil gewoon dat Tessa's vacht weer normaal wordt (is inmiddels heel dun) en dat de rare verdikkingen verdwijnen. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat een gezonde hond zulke verdikkingen in de huid heeft.
Door MirandaK
#1027876
Ja we hebben frontline gebruikt. Daar heb ik ook nog aan gedacht, maar als je googled op allergie daarvoor, dan kom ik toch andere klachten tegen. Hoewel ook mijn DA weer zei dat het toch echt per hond kan verschillen. Gelukkig gebruik ik dat hooguit 4x per jaar, we hebben daarmee nog niet echt een link kunnen leggen. Maar we houden het ook wel in gedachten, bedankt voor het meedenken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door