Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1027138
Zoals gezegd ga ik 1 september van start. Alles is besteld en de vriezer komt vrijdag. Dit is wat mijn schatjes gaan krijgen. Dit is het voorbeeldmenu van Desta. Ik ga nu uit van 2% van haar lichaamsgewicht van 23 kg. Ik moet even zien of het genoeg zal zijn, ik kan het altijd nog opvoeren naar 3%.

Ochtend
115 gram kopvlees
60 gram groenten
70 gram pens
1/4 tl Zeealg
1/2 tl Biergist
1/2 tl Mineralen
1/4 tl levertraan
1/2 tl olijfolie
Teentje Knoflook


Avond
160 gram rauwe botten
55 gram groenten

Die grammen zijn natuurlijk bij benadering.
Knoflook is maar 4 keer per week. De andere dagen is het een rauw ei. Groenten worden geweld (Fokker). De zeealg, biergist, levertraan en mineralen komen bij een Duitse leverancier vandaan. https://sicher.bezahlen-heimtier-center.de/index.php (euh dit is misschien wel reclame, mag dat wel??) Pens kan vervangen worden door orgaanvlees.

'k geloof dat het zo wel compleet is. Voel je vrij om erop te schieten! Wie zich hierin kan vinden en een excel bestandje wil hebben dat precies voor je uitrekent hoe wat of waar... pb me maar  ;) Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit menu vinden.

Oh ja voor degene die wil weten hoeveel % alles is.

35% rauw botten
25% kopvlees
25% groenten
15% pens/orgaan

en dan nog een schepje zus en een druppeltje zo.
Laatst gewijzigd door Desta op do 14 aug 2008, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1027173
Qua percentages zou ik persoonlijk de groenten wat minderen en het botpercentage wat verhogen tot 40 a 50%. Weet niet of je een speciale reden had voor de hoge hoeveelheid groentenmix?
En die groentenmix, maak je die niet zelf, ik weet niet wat die gewelde groenten inhoud?

Verder ga ik ervanuit dat je qua vlees goed gaat afwisselen tussen de verschillende diersoorten, ook qua orgaan zal varieren.

En tot slot zou ik persoonlijk als je genoeg afwisseld er niet zo gauw supplementen als levertraan en biergist bijgeven.

Leuk dat je zo enthousiast bent! :D
Door Desta
#1027231
[quote="Bernie"]
Qua percentages zou ik persoonlijk de groenten wat minderen en het botpercentage wat verhogen tot 40 a 50%. Weet niet of je een speciale reden had voor de hoge hoeveelheid groentenmix?
En die groentenmix, maak je die niet zelf, ik weet niet wat die gewelde groenten inhoud?

Verder ga ik ervanuit dat je qua vlees goed gaat afwisselen tussen de verschillende diersoorten, ook qua orgaan zal varieren.

En tot slot zou ik persoonlijk als je genoeg afwisseld er niet zo gauw supplementen als levertraan en biergist bijgeven.

Leuk dat je zo enthousiast bent! :D
[/quote]

Nee ik heb geen speciale reden voor het hoge percentage groenten. Dat heb ik via mn zus.

Ik ben idd van plan om voldoende af te wisselen tussen de verschillende diersoorten. Ik maak het mezelf de eerste week een beetje makkelijk totdat ik snap wat ik aan't doen ben  :D en dan bestel ik allerlei variaties.

Waarom zou je de levertraan en biergist niet meteen geven? Ook dat heb ik via mn zus... Die heeft trouwens een Berner Sennen van een maand of 6 en ik heb dus tervuerense herders.
Door Lizzy
#1027408
[quote="Desta"]
Zoals gezegd ga ik 1 september van start. Alles is besteld en de vriezer komt vrijdag. Dit is wat mijn schatjes gaan krijgen. Dit is het voorbeeldmenu van Desta. Ik ga nu uit van 2% van haar lichaamsgewicht van 23 kg. Ik moet even zien of het genoeg zal zijn, ik kan het altijd nog opvoeren naar 3%.

Ochtend
115 gram kopvlees
60 gram groenten
70 gram pens
1/4 tl Zeealg
1/2 tl Biergist
1/2 tl Mineralen
1/4 tl levertraan
1/2 tl olijfolie
Teentje Knoflook


Avond
160 gram rauwe botten
55 gram groenten

Die grammen zijn natuurlijk bij benadering.
Knoflook is maar 4 keer per week. De andere dagen is het een rauw ei. Groenten worden geweld (Fokker). De zeealg, biergist, levertraan en mineralen komen bij een Duitse leverancier vandaan. https://sicher.bezahlen-heimtier-center.de/index.php (euh dit is misschien wel reclame, mag dat wel??) Pens kan vervangen worden door orgaanvlees.

'k geloof dat het zo wel compleet is. Voel je vrij om erop te schieten! Wie zich hierin kan vinden en een excel bestandje wil hebben dat precies voor je uitrekent hoe wat of waar... pb me maar  ;) Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit menu vinden.

Oh ja voor degene die wil weten hoeveel % alles is.

35% rauw botten
25% kopvlees
25% groenten
15% pens/orgaan

en dan nog een schepje zus en een druppeltje zo.


[/quote]

Bedoel je met 35% rauwe botten kale botten of vleesbotten? Indien je kale botten voert: vind ik het percentage eerlijk gezegd te hoog (dat komt neer op 70% vleesbot). Indien je 35% vleesbotten voert (met 50% bot en 50% vlees) , vind ik het percentage eerlijk gezegd te laag te laag. Verder vind ik persoonlijk dat je te weinig afwisseling qua diersoorten in je menu hebt. Ik zou tenminste 4 diersoorten geven, dus bijv. kip, rund, lam en geit. Of kip, rund, lam en vette vis. Ik vind ook dat je inderdaad teveel groente voert met die 25%. Ik zou zo'n 10% minder geven. En de gewelde groeten van Fokker zou ik ook zeer zeker vervangen door echte groentemix of gekookte verse groente want de gedroogde groente van Fokker is zinloos om te voeren.

En verder zou ik zelf geen biergist geven. Dat heeft je hond niet nodig en bovendien geef je daarmee afval van de bier-industrie. Het veroorzaakt gisten in de darmen, hetgeen erg ongezond is. Tevens vind ik levertraanolie voor een volwassen hond veel te zwaar en onnodig, zeker in het voorjaar, zomer en winter. Het bevat erg veel vitamine A en D en vitamine A krijgt je hond al genoeg binnen via lever en vitamine D haalt je hond wel uit de zon. Een teveel aan vitamine A en D zijn schadelijk voor de gezondheid.
Door Desta
#1027420
Wow ok....

Daar moeten wat dingen in aangepast worden dus. Is levertraan voor pups wel goed? Phenna is nu 20 weken.

Die verschillende diersoorten, is dat dan ipv pens of ipv kopvlees? Of moet ik minder groenten geven (ipv 25% maar 15%) en in ruil daarvoor dat vlees? Als ik het doe ipv pens dan kan ik elke dag wat anders geven. En hoeveel procent van dat vlees moet ik dan geven?

Ik wilde beginnen met kippenpoten, dat zijn dus geen kale botten. Wat moet ik daarvoor aanhouden? 25 %??

Poeh.... lastig nog dit... maar ik kom er wel....

Bedankt voor jullie hulp en tips
Gebruikersavatar
Door kira
#1027433
Als je gewoon ook lever geeft, is die levertraan overbodig. Ik mis trouwens het orgaan in jouw menu, je geeft wel pens, maar geen hart-nier-lever etc. Je zou de ene dag kopvlees kunnen geven, dan een dag haasspier etc. Zo kun je het vlees al wisselen. En als een kippebot goed verteerd kun je ook parelhoen gaan geven en als dat goed gaat konijn. Dan zit je al snel op meer diersoorten. Mij heeft het wel geholpen om alle menu´s in dit topic en de reacties te lezen, erg leerzaam.
Door Desta
#1027449
Dank je wel voor het antwoord....

Vervang ik dan op bepaalde dagen het kopvlees voor orgaanvlees of begrijp ik het nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Door kira
#1027489
Ik zou de pens vervangen door het kopvlees. En ik begrijp dat je kippebouten wilt geven, denk dat je dan met je botpercentage te laag zit. Als je uitgaat van 50/50 verhouding aan ene bot (dus verhouding vlees-bot) hou je een percentage van 45 tot 50 % aan. Een kippebout heeft volgens mij meer als 50% vlees, in ieder geval niet minder. In jouw menu zit je op 35% dus dat is wat weinig. Je hond is 23 kilo, je wilt 2% doen, dan zit je volgens mij op 460 gram per dag. Dan zou je dus 230 gram bot moeten geven, rond de 46 gram groente. Hetgeen resteerd verdeel je dan in orgaan en vlees.
Door Desta
#1027629
Natuuuurlijk mag je dat vragen. Dat schijnt goed voor de vacht te zijn. En met langharigen leek me dat een goed idee. Zou eventueel ook zonnebloemolie kunnen zijn.
Door Lizzy
#1027630
[quote="Desta"]
Natuuuurlijk mag je dat vragen. Dat schijnt goed voor de vacht te zijn. En met langharigen leek me dat een goed idee. Zou eventueel ook zonnebloemolie kunnen zijn.
[/quote]

Mag ik je uit de droom helpen? Olijfolie bevat omega 9 vetzuren en daar kan een hond echt niks mee. En zonnebloemolie.... Ja, ik vind het bijna lullig om te zeggen (omdat we al meerdere dingen uit je menu niet echt de hemel in hebben geprezen) maar dat is gewoon ronduit ongezond. Zonnebloemolie bevat omega 6 vetzuren en je menu bevat al meer dan genoeg omega 6 vetzuren. Als je nu een gezonde toevoeging aan je menu wilt doen, dan voeg je omega 3 vetzuren toe. En dat zit in vette vis of visolie.
Door Desta
#1027639
Tuurlijk mag je me uit de droom helpen hahaha... dat was ik ook al hoor ;) Ik zit het allemaal hard  aan te passen. Ga zo mn aangepaste menu hier maar es neerknikkeren. Vind het alleen moeilijk want als ik mn pens vervang door kopvlees krijgen ze weer geen pens. poeh.... Ik dacht dat ik me goed had voorbereid maar er is ergens iets goed mis gegaan.... Ik probeer nu een weekmenu te maken waarin ze alles krijgen. Bot, pens, kopvlees, orgaan (hart, nier, lever), groenten ......
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1027832
Ze hoeven ook niet elke dag een compleet menu te hebben hoor.
Je geeft bijvoorbeeld elke dag vleesbot, 4 dagen spiervlees erbij, 2 dagen orgaanvlees erbij en 1 dag pens bij de vleesbotten.
Verdeel dan de groentemix over een aantal dagen, of elke dag wat, dan ben je al een heel eind.
Wissel dan je spiervleesdagen af met verschillende diersoorten, idem met het vleesbot. En 1x vis erbij.
Qua orgaan kan je wisselen met verschillende soorten orgaan, dus hart, nier e.d. van verschillende dieren.
Als je goed afwisseld heb je qua supplementen nauwelijks iets nodig, hooguit een visoliecapsule.
En je kan eventueel wat knoflook door de groentemix mengen.
En 2x per week een eitje erbij.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door