Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1017788
Jawel, ik ben om en wil compleet gaan barfen met Mike en Jane. :D
Alleen nog een vriezer erbij, maar de bestelling gaat de deur uit.

Hieronder zet ik mijn menu.
Zouden jullie er een blik op kunnen werpen en mij helpen te zorgen dat het een goed menu wordt voor de honden, zodat zij niets te kort gaan komen? En of de % zo kloppen?
Vis heb ik niet mee genomen in mijn berekening.

Ik neem aan dat het niet zo erg is als iets eens meer of minder is dan dat op mijn menu staat, kan natuurlijk nooit alles precies afwegen, zoals het bot? En mocht ik eens een dag vervangen door Cb, is dat erg? En als ik eens de ochtend en avond menu wissel, geeft dit of krijgen ze dan te snel bot achter elkaar?
Sorry voor al mijn vragen. :-[

De orgaan zal bestaan uit 1x een mix van runder of lams hart, runderniertjes en konijnenlever en
1x een kipmix, van lever, maagjes en hart.

De eerste paar weken zal het wat krapper zijn, dus kippenlever, runderhart, rundernier en konijnenlever.

Als ik aan lamsvlees kan komen ga ik dit afwisselen met hert.

Verder krijgen ze af en toe een stukje fruit uit de hand en wat Yoghurt/huttenkase.

In de groentemix doe ik ook wat knoflook, pijnboompitten en/of pompoenpitten en misschien wat rauwe noten.

Menu Mike;
Maandag ochtend 150gr orgaan + 100gr groente +eitje
avond 300gr konijnkarkas

Dinsdag ochtend 245 runderspiervlees +100gr groente
avond 300gr kipkarkas

Woensdagochtend 300gr pens (rund of lam)
avond 300gr eendenrug

Donderdagochtend 245gr hertenspiervlees +100gr groente
avond 300gr kipkarkas

Vrijdag ochtend 150gr orgaan + 100gr groente
avond 350gr parelhoenkarkas

Zaterdag ochtend 245gr haasvlees of paard +100gr groente
avond 300gr eendenrug

Zondag ochtend 75gr kippennekken+yoghurt+eitje
avond 350gr vis +100gr groente


Menu Jane;

Maandag ochtend 175gr orgaan +120gr groente + eitje
avond                 350gr konijnkarkas

Dinsdag ochtend 275gr runderspiervlees +120gr groente
avond 350gr kipkarkas

Woensdagochtend 350gr pens (rund of lam)
avond 350gr eendenrug

Donderdagochtend 275gr hertenspiervlees +120gr groente
avond 350gr kipkarkas

Vrijdag ochtend 175gr orgaan+120gr groente
avond 400gr parelhoenkarkas

Zaterdag ochtend 275gr haasvlees of paard + 120gr groente
avond 350gr eendenrug

Zondag ochtend 100gr kippennekken+eitje+yoghurt
avond 400gr vis (zalmkop, sardines of zalmmix 50/50)+120gr groente
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op di 12 aug 2008, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#1017794
Is helemaal goed...tenminste daar ga ik vanuit (ga niet na-rekenen...weet zeker dat jijzelf al rekende  :P :P :P).

en NEE, in mijn ogen geeft het helemaal NIKS...als je niet alles secuur afweegt...als de botjes de ene keer eens wat groter zijn dan de andere keer ...of als je eens een keer CB geeft.

En het geeft OOK helemaal niks....als de avond- en ochtendmaaltijd verwisseld worden...ook niet als je er 'n keer 3 maaltijden van maakt, ook niet als je 'n keer 'n maaltijd overslaat...en daarna 'n dubbele hoeveelheid serveert....ook niet als ze vandaag anderhalve portie krijgen...morgen driekwart....en overmorgen weer driekwart...enzovoorts...

In MIJN OGEN dus niet...want ik vind al die hogere wiskunde drie keer niks.
Voer je honden, heb zorg voor 'n botpercentage, geef ook orgaan en vis...dat is onderhand mijn motto.
En zorg dat alles aan bod komt, binnen 'n paar weken.
Dan is het goed...geen wolf die exacte avond- en ochtendmaaldtijden krijgt.... ::)


Ennnnn....nou ben ik het HELEMAAL met je eens...jouw Berners zijn geen wolven...en mijn honden zijn dat ook niet.... ;D ;D ;D....maar ik bedoel maar...laten we gewoon'n beetje relaxt voeren.
(ik kijk zelf nauwelijks of niet naar percentages, maar ze zitten wel redelijk opgeslagen in de voeding).
Dat is iig MIJN credo.
Door Lizzy
#1017913
Hee gaaf, dat je zelf gaat samenstellen!!! Echt leuk!

Qua percentages kom ik grofweg op:

50% vleesbot
19% spiervlees
15% orgaanvlees
15% groentemix

Dat is prima.

Je afwisseling is natuurlijk subliem!

Ja, ziet er gewoon helemaal goed uit!

Nee hoor, het is niet erg om een maaltijd te vervangen door Carnibest. Ik denk alleen dat er snel een tijd komt dat je denkt "neuh, doe maar niet". Want een parelhoenkarkasje in de voerbak slingeren is minder werk dan CB in de bak doen en bovendien doen ga je het verschil merken, wedden :)?

Een ochtend en avond menu wisselen is geen probleem hoor. Je zult wel zien dat bijv. stel, je geeft de avond orgaanvlees en de ochtend weer orgaanvlees: dan is de ontlasting dunner. Of stel je geeft 's avonds vleesbot en 's morgens vleesbot: dan is de ontlasting wat harder. Dit hoeft overigens niet hoor. Hoe langer je honden zelf samengesteld eten, de minder hebben ze last van dit soort wisselingen/dingen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1017986
Haha.... zie je wel, als je eenmaal een beetje met dingetjes BARF erbij te geven begint... ;D. Leuk joh! Voor de rest sluit ik me bij Lizzy en Roefus aan, die hebben alles al prima verwoord (en uitgerekend).
Succes ermee! :D
#1018168
Bedankt alledrie voor jullie reactie. :D
Je wilt het toch allemaal zo goed mogelijk doen he, maar als de basis goed is, dan zal het ook niet erg zijn als er af en toe eens iets anders is. Die onzekerheid van mij zal langzaam moeten slijten ben ik bang. :-[
En die Carnibest zal puur zijn als we eens wegmoeten (gaan af en toe een weekend naar ons oude huis, dan is Cb wat makkelijker)

Toen ik zag dat de karkassen goed gingen en ze er zo'n plezier in hebben, was voor mij de knoop wel snel door. ;D ;D
En ik hoop ook echt dat ze het er nog beter op gaan doen Lizzy!
Laat het wel weten als ik een paar weken bezig ben.
Nu de bestelling de deur uit doen en dan kan ik hopelijk eind volgende week beginnen.
En dan zal die extra vriezer ook niet lang meer duren.
Gebruikersavatar
Door kira
#1018697
Ja de CB voor als we weggaan. Riep ik ook. Dus gingen we gisteren op bezoek en nam ik mee, koeltas, nacht in de vriezer gelegen, gevuld met ijszakken en twee verse braadkuikens van ieder een kilo en een kilo kipkarkas met kippenek  ;D.
#1018749
[quote="kira"]
Ja de CB voor als we weggaan. Riep ik ook. Dus gingen we gisteren op bezoek en nam ik mee, koeltas, nacht in de vriezer gelegen, gevuld met ijszakken en twee verse braadkuikens van ieder een kilo en een kilo kipkarkas met kippenek  ;D.
[/quote]

;D ;D ;D ;D
Jij bent ook al helemaal verslaafd. ;D
Door Cathelijn
#1022503
Ik had vorig jaar nog wat CB mee voor op vakantie. In het hotel in de weer met die worst en verdelen etc. Op de terugweg had ik een paar kuikenbouten: buiten gegeven. Dat was een stuk makkelijker! Geen bakje nodig,  het afval is niet zo bloederig en nattig... Dus nee, voor het gemak van het geven zou ik niet voor CB kiezen voor een weekendje  ;)
#1026787
De spullen zijn binnen, dus vanaf morgen gaan ze volledig over op Barf!! :D

Nog een klein vraagje; had er konijnvoorbenen bij, zijn die hard?
Ze krijgen hier natuurlijjk voornamelijk karkassen van verschillende beestjes, behalve haaskarkas.
Die is wat harder begreep ik, dus daar wacht ik nog even mee.
Maar hoe szit het met de hardheid van de konijnvoorbenen?

Oh ja, als het goed is komt morgen een extra vriezer! 8)
#1026824
[quote="Nitus"]
Gaat goed!! ;D De konijnenvoorbenen kun je qua hardheid vergelijken met haaskarkas en ik vind ze niet hard (tenzij ze in 1 x worden doorgeslikt).
[/quote]

Ja, gaat zeker goed. ;D ;D

Weet niet of ze het in 1x zouden kunnen doorslikken, ze zijn wel gulzig, maar ze kauwen aardig goed op de karkassen.
Anders bewaar ik ze nog even of bewerk ik ze met een hamer, nog even denken.
Door Lizzy
#1026903
[quote="Bernie"]
De spullen zijn binnen, dus vanaf morgen gaan ze volledig over op Barf!! :D

Nog een klein vraagje; had er konijnvoorbenen bij, zijn die hard?
Ze krijgen hier natuurlijjk voornamelijk karkassen van verschillende beestjes, behalve haaskarkas.
Die is wat harder begreep ik, dus daar wacht ik nog even mee.
Maar hoe szit het met de hardheid van de konijnvoorbenen?

Oh ja, als het goed is komt morgen een extra vriezer! 8)
[/quote]

Ik heb Linga konijnenachterbenen gegeven toen ze pupsel was. Dat ging prima. Ze at ze vanaf een week of 9. In het begin plette ik ze nog wel even. Maar goed, het lijkt me dus voor jouw honden een eitje, konijnenvoorbenen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door