Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JuRi
#1026085
Onze kat (ex-kater, 11 jaar) heeft al bijna 2 jaar last van blaasgruis en blaasontstekingen. Omdat speciaal voer niet goed werkt (pH blijft hoog) heeft de DA voorgesteld om een echo te maken om te onderzoeken hoe de blaaswand eruit ziet of of er iets anders te ontdekken valt in de blaas.

Heeft iemand hier ervaringen mee? En zo ja, wat kun je doen met de uitslag van dit onderzoek? Ik heb ook gehoord van een speciaal middel wat normaal gesproken ingezet wordt bij reuma, wat tevens een positieve invloed kan hebben op -herstel van- de blaaswand. Iemand al gebruikt?

We zijn overigens al overgestapt op rauw vlees, dit helpt beter dan de speciale brokken. Maar helaas blijven blaasontstekingen voorkomen en zit er nog steeds gruis in z'n urine.
#1026091
Helaas, daar weet ik niks van. Hopelijk kijkt Tannetje hier nog even mee.
Wat je wel nog kunt doen is extra verzuren, met vit C, Cranberry en/of appelazijn. Dan moet je wel de pH monitoren met stripjes, heeft je DA of de apotheek, want te zuur is ook niet goed.
Heeft je kat trouwens ook ontstekingsverschijnselen? Want als dt zo is dan blijft de pH ook hoog. Ook dan moet je zeker extra verzuren.
Door JuRi
#1027083
Helaas zijn we gisteravond halsoverkop met Trommel naar de DA gegaan. Hij het ging van het ene op het andere moment ineens niet meer goed; 'persen' op de bak, heel onrustig, mauwen, tegen zichzelf blazen en hijgen. Ik dacht dat ie elk moment het kon begeven...

Z'n blaas was wel leeg. De DA heeft gelijk een echo gemaakt omdat ie bang was voor Oxcylaat, gelukkig was dat niet het geval. Hij kon niet voldoende op de echo zien omdat de blaas helemaal leeg was. Wel zag hij een 'hobbelige' blaaswand. In het beetje urine wat er nog uit hem kwam zat struviet en had een pH tussen de 8 en 9. AB-kuur van 9 dagen meegekregen en advies voor ander voer (een nieuwe versie van Hills wat struviet en oxcylaat tegen gaat). DA gaf ook aan een echo te herhalen na de AB-kuur met een volle blaas. Om te kijken of er bv. poliepen in zitten.

Ik word er een beetje moedeloos van. Ik weet dat dat speciale voer niet helpt. Ja, tijdelijk. Zodra we overstappen op vervolg dieet krijgen we alle problemen weer terug. De oorzaak wordt gewoon niet aangepakt. Ik was net zo blij met de resultaten van Carnibest / Bandit. Een mooie langzaam afvallende kat die lekker in z'n vel zit, terwijl je normale hoeveelheden voer kunt geven. Van dat 'speciale' voer mag ie maar een paar brokjes hebben om niet weer enorm aan te komen. Da's gewoon niet leuk natuurlijk. Elke DA prijst ook weer een ander merk brokken aan, weet je ook niet wat je moet doen!

Carnibest voeren met appelazijn heeft niet geholpen. We zijn nog te kort met Bandit bezig om daar resultaten aan op te hangen. Moeten we nou Hills gaan voeren of gewoon Bandit (met appelazijn) blijven proberen? En wat komt er nou eerder; blaasgruis of blaasontsteking? Houdt het elkaar in stand? Of zit er iets in de blaas wat beide kan veroorzaken?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1027089
Eem echo is aan te raden om te kijken of er geen stenen zitten. De blaaswand zal zeker verdikt zijn, dat kan ik je zo al wel vertellen.
Het middel dat je bedoelt zal glucosamine zijn, dat helpt inderdaad om de slijmlaag in de blaas te herstellen. Dus dat kun je zeker gaan geven.
Ik zou hem op de Bandit met appelazijn houden ipv het dieetvoer.
Overigens kan stress ook een rol spelen en voedselveranderingen geven ook stress.

Hoe het zit met gruis en ontstekingen is een beetje het kip of het ei-verhaal. Gruis geeft ontstekingen en ontstekingen geven weer gruis. Je kunt eventueel kijken of je aan blaasontspanners kunt komen. Vroeger was er een middel op de markt, Spasmoglucinol, dat de blaas ontspande. Dat kon goed even helpen op de momenten dat ze echt pijn hadden. Volgens mij moet dat nog steeds wel te krijgen zijn.

En probeer te stimuleren dat hij veel drinkt door bijvoorbeeld wat lekkers als bouillon door het water te doen en extra water door het eten.
Door JuRi
#1027144
Zodra hij van de AB af is, gaan we inderdaad weer een echo laten maken. De blaaswand was nu al verdikt, maar kreeg het idee dat dat nu juist door de blaasontsteking kwam en dat het straks voorbij zou moeten / kunnen zijn? DA gaf trouwens aan dat er geen bloed(cellen) in de urine zaten, daar verbaasde hij zich over.

Hij krijgt van de DA altijd direct blaasontspanners als we daar komen, is een goed idee om die zelf in huis te halen. Verder doet de DA namelijk niet veel, behalve voelen of de blaas vol is (wat dus nooit zo is) en AB of Metacam voorschrijven. Als we zelf dat middel toe kunnen dienen zou dat weer een hoop stress schelen bij Trommel. Kunnen dan zelf urine opvangen om te laten testen. Want hij heeft echt een hekel aan de autorit en DA. (hij is wel heel lief hoor, gister geschoren en echo gehad zonder verdoving en hij liet alles toe)

We hebben overigens eerder al een 'voorraad' Metacam meegekregen om direct toe te dienen zodra hij weer last krijgt. Wat ik me afvraag is of dat wel voldoende is, want Metacam helpt toch niet tegen een blaasontsteking?? De ene laatste keer hebben we het zelf 'opgelost' met Metacam, toen is het een paar maanden goedgegaan. 2 weken geleden weer last gekregen en toch naar DA gegaan, die heeft toen blaasontspanner gegeven en gezegd dat we door moesten gaan met Metacam (waar we inmiddels al weer mee begonnen waren). Dus geen AB gehad. En nu dus al weer een ontsteking. Ik vroeg me dus af of dit niet nog steeds de ontsteking van 2 weken geleden is?

Wij mengen het voer altijd aan met flink wat water (3x per dag). Normaal (zonder ontsteking) heeft hij dan ook enorme plassen, hij komt zo ongeveer met soppende pootjes z'n bak uit zetten.. Maar helaas helpt dat dus niet voldoende.

Ik heb eerder al meer info gevonden over zaken die mee kunnen spelen met het ontstaan van bluisgruis. Hij heeft een aantal; te zwaar, inactief, gecastreerd.. Ik heb niet het idee dat hij stress heeft. Hij is altijd een hele relaxte knuffel, alleen bang voor de stofzuiger en autorijden dus.. Hij houdt wel heel erg van eten, dus als ie weer op die weinige dieetbrokjes zou moeten, zou dat stress op kunnen leveren. Niet het type brokjes, maar de hoeveelheid misschien?
#1027218
Als hij erg van eten houd, kan het zeker lonen hem over te zetten op vers.
Banzai hier is een stuk rustiger geworden sinds hij vers eet.
Als ik hem bv een halve kwartel geeft, is hij best een tijdje zoet met knagen.
Daarna gaat hij heerlijk voldaan een tukkie doen.
Met brokjes was het meer van schuif naar binnen en dan?
Dus dat zou mischien voor Trommel ook helpen, dat hij echt wat moet doen voor zijn eten.
Dan heeft hij een lekker voldaan gevoel, maar kan hij toch ook afvallen.
En Banzai is weer meer gaan spelen omdat hij gewoon lekkerder in zijn vel zit.
En dat zou natuurlijk ook goed zijn voor Trommel, lekker achter een speeltje aanhollen.

Wat betreft de blaasonsteking kan het heel goed zijn dat het dezelfde is als 2 weken geleden.
Helaas heb ik persoonlijk ervaring met blaasonstekingen en ik moest van mijn huisarts na de AB nogmaals mijn urine laten controleren omdat het soms  gebeurt dat de onsteking niet helemaal weg is (al voelt het dan wel zo).
Slikt hij op de moment AB?
Sterkte met het ventje :bigarmhug:
Door flin
#1027418
Metacam:

Productnaam 
metacam suspensie 
 
Leverancier 
BOEHRINGER INGELHEIM B.V.
Adres 
Postbus Postbus 8037
Postcode 1802 KA Alkmaar
Tel 072 - 5662411
Fax 072 - 5643213

 
Farmaceutische vorm
Suspensie voor orale toediening.
 
Samenstelling
Per ml: 1,5 mg meloxicam in zoete, waterige suspensie.
 
Eigenschappen
Sterk werkende niet-steroïde ontstekingsremmer. Behorend tot de oxicam-klasse, een groep van enolzuren, die onderdeel uitmaakt van de NSAID's. Sterke remmer van de prostaglandinesynthese met anti-inflammatoire, analgetische, antipyretische en antitrombotische eigenschappen. Gastro-intestinale absorptie van meloxicam, na orale toediening is volledig; de absolute biologische beschikbaarheid bedraagt 100%. Maximale plasmaspiegels worden bereikt ongeveer 7,5 uur na toediening. In chronische gevallen treedt een optimaal klinisch effect op na 3 tot 4 dagen. De hoge proteïnebinding (97%) maakt een optimale penetratie in de ontstoken weefsels mogelijk. De gemiddelde terminale halfwaardetijd in het bloed is 24 uur (waardoor eenmaal daags doseren mogelijk is). Meloxicam wordt gemetaboliseerd door de lever en voornamelijk via de feces uitgescheiden. Zie inleiding voor verdere informatie.
 
Doeldieren
Hond.
 
Indicaties
Symptomatische pijnbestrijding en remming van de ontstekingsreactie bij zowel acute aandoeningen als ook acute opflikkeringen van chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat.
 
Toediening/Dosering
Oraal. Op de eerste dag van de behandeling een éénmalige dosis van 0,2 mg meloxicam (overeenkomend met 2 druppels Metacam) per kg lichaamsgewicht. De behandeling voortzetten met een onderhoudsdosering van 0,1 mg meloxicam (overeenkomend met 1 druppel Metacam) per kg lichaamsgewicht per dag. Langdurige behandeling is mogelijk, maar is alleen zinvol indien de behandeling in de eerste 7 dagen tot verbetering heeft geleid. De suspensie kan worden afgemeten met behulp van de druppelaar of de bijgeleverde doseerspuit. De doseerspuit heeft een maatverdeling in kg lichaamsgewicht gebaseerd op de onderhoudsdosering (vanaf de 2e dag van behandelen) van 0,1 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht per dag. Op de eerste dag van de behandeling dient dus het dubbele volume te worden toegediend als startdosering (0,2 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht). Goed schudden voor gebruik.
 
Bijwerkingen
De typische bijwerkingen van niet-steroïde ontstekingsremmers (de groep van geneesmiddelen waartoe ook Meloxicam behoort) kunnen optreden zoals occult bloedverlies, gebrek aan eetlust, diarree, braken, apathie, jeuk, dorst en bloed in de urine. Deze effecten zijn van voorbijgaande aard en verdwijnen na het stoppen van de behandeling.
 
Bewaarcondities/Houdbaarheid
Houdbaarheid na openen flacon: 6 maanden, geen speciale voorzorgen voor de bewaring.
 
Verpakking
Doos met flacon à 10, 32, of 100 ml met druppelaar en doseerspuit.
 
Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 9797 UDA.
 
Waarschuwingen
Zoals bij alle NSAID's kan het gebruik bij dieren jonger dan 6 weken en bij verzwakte oude honden extra risico's met zich mee brengen. Hiermee dient, als behandeling toch onvermijdelijk is, bij de dosering rekening gehouden te worden en een zorgvuldige klinische begeleiding kan nodig zijn. Metacam niet gelijktijdig toedienen met steroïde of andere niet-steroïde anti-inflammatoire middelen, aminoglycosiden of anti-coagulantia. Eerdere behandelingen met anti-inflammatoire middelen kan leiden tot additionele of toegenomen bijwerkingen, reden waarom een behandelvrije periode van tenminste 24 uur in acht genomen dient te worden voor het begin van de behandeling met Metacam. Een langdurig gebruik van Metacam is mogelijk, doch alleen zinvol als de behandeling in de eerste 7 dagen tot verbetering van de symptomen heeft geleid. Zorg tijdens het gebruik van Metacam voor voldoende wateropname. Bij aanhoudend gebrek aan eetlust, braken, diarree of bloederige dan wel teerkleurige ontlasting de dierenarts waarschuwen. Stopzetten van de behandeling is in voorkomende gevallen te overwegen.
 
Contra-indicaties
Niet toepassen bij drachtige of zogende dieren; acute of chronische ziekten van het maag- of darmslijmvlies; nierinsufficiëntie; leveraandoeningen of hartafwijkingen. Niet gebruiken bij dieren met een bekend verstoord bloedstollingsmechanisme of bekende individuele overgevoeligheid voor meloxicam. Niet gelijktijdig met of kort na behandeling met steroïde ontstekingsremmers gebruiken. Niet gelijktijdig met andere antiflogistica toedienen.
 

Datum laatste wijziging
28-4-2004
 
Door JuRi
#1027768
Frummel schreef: Als hij erg van eten houd, kan het zeker lonen hem over te zetten op vers.
Banzai hier is een stuk rustiger geworden sinds hij vers eet.
Als ik hem bv een halve kwartel geeft, is hij best een tijdje zoet met knagen.
Daarna gaat hij heerlijk voldaan een tukkie doen.
Met brokjes was het meer van schuif naar binnen en dan?
Dus dat zou mischien voor Trommel ook helpen, dat hij echt wat moet doen voor zijn eten.
Dan heeft hij een lekker voldaan gevoel, maar kan hij toch ook afvallen.
En Banzai is weer meer gaan spelen omdat hij gewoon lekkerder in zijn vel zit.
En dat zou natuurlijk ook goed zijn voor Trommel, lekker achter een speeltje aanhollen.

Wat betreft de blaasonsteking kan het heel goed zijn dat het dezelfde is als 2 weken geleden.
Helaas heb ik persoonlijk ervaring met blaasonstekingen en ik moest van mijn huisarts na de AB nogmaals mijn urine laten controleren omdat het soms  gebeurt dat de onsteking niet helemaal weg is (al voelt het dan wel zo).
Slikt hij op de moment AB?
Sterkte met het ventje :bigarmhug:


Hij zit nu op een AB kuur van 9 dagen. Zo'n lange heeft ie nog nooit gehad. Dus ik hoop dat het straks helemaal over is. Ga sowieso een urineonderzoek laten uitvoeren, want pas als de blaasontsteking over is kunnen we een 2-de echo laten doen.

Trommel krijgt nu vers/rauw in de vorm van Bandit. Kweenie of jullie dat ook vers noemen..of dat dat alleen het geval is bij 'hele' dieren? Feit is wel dat hij dan pas tegen etenstijd achter je aan gaat hobbelen om om eten te zeuren en niet gaat schooien. Met die brokken kijkt ie al het eten van je bord af (niet dat ie ooit wat krijgt..maar hij blijft proberen). Is natuurlijk geen leuk gezicht! Trommel heeft btw bijna geen tanden meer, dus hem op echt 'heel' vlees zetten gaat denk ik niet lukken. Bovendien zorgen we met Bandit ervoor dat hij veel water binnenkrijgt door het aan te lengen met water.
Door ekoj
#1035338
hallo,
bekend verhaal, ben ook ruim 2 jaar bezig geweest en heb nu de zaken onder controle.
mijn Duvel staat op 2x in de week standaard Methacam, omdat anders zijn blaas verkrampt, en
het dan net is ofdat hij blaasontsteking heeft, terwijl dit niet zo is.
wel alle verschijnselen, en hij heeft ook echt pijn.

door de methacam toe te dienen, voorkom ik dat zijn blaas verkrampt, en heb ik dus
hiervoor gekozen.
methacam doet zijn nieren geen goed, maar liever een leuke, speelse kat die misschien maar
9 jaar wordt, toch?

gr,
Joke
Door JuRi
#1049908
Hoi!

Ik heb zelf erg slechte ervaringen met Methacam. Onze hond heeft dit tijdenlang gehad voor z'n gewrichtspijnen en heeft op den duur inderdaad last van zijn nieren gekregen (wij wisten toen niks van de bijwerkingen..helaas..en konden daarom ook niet de juiste afweging maken).

Groeten Juri
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door